Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Tomppa0211

Kiinnostaisi tietää onko tällä taimella jokin vaiva. Miksi lehdet on "rullalla". Lajista ei ole mitään hajua kun sattuu olemaan Fataliin ylläreitä. Kärsiikö jostain vai onko mahdollisesti ominaista? Aikaisemmin lehdissä näkyi pieniä haaleita laikkuja, mutta ovat nyttemmin kadonneet


jaolsten

Lehtien takana näkyy ainakin osasyy. Multa aivan märkää.

Seuraavat arvaukset lienevät: Magnesium-vajari, typpi-överi ja väärä ph. Päästä multa kuivaksi ja kastele varoen lääkeruiskulla ja pelkällä vedellä kun multa selvästi kuivahtaa. Tai sitten laitat vehkasi isompaan (ja kuivempaan) multatilaan nyt heti.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Tomppa0211

Mutta kasvi on kivivillassa ja vesiviljelyssä? Ei suinkaan mullassa. Eikös ole riski jos otan kuiville ja päästän juuret kuivumaan? Entäs lannoitus? Muut kasvit voivat kuitenkin hyvin..

Jagemon

Lainaus käyttäjältä: Tomppa0211 - huhtikuu 24, 2012, 10:07:38 ap
Mutta kasvi on kivivillassa ja vesiviljelyssä? Ei suinkaan mullassa. Eikös ole riski jos otan kuiville ja päästän juuret kuivumaan? Entäs lannoitus? Muut kasvit voivat kuitenkin hyvin..


Odottaisin sinuna hetken ja välillä päästäisin kivivillankin hitusen kuivahtamaan. Ei tietysti niin kuivaksi että koko chili kuihtuu, mutta pinnalta selvästi sormella tunnusteltuna on kuivempi.

Senkin vuoksi odottaisin, kun nuo lehdet näyttää olevan vielä aika pienet. Itse huomannut että joissakin taimissa tuota esiintyy kun lehdet ovat vielä pieniä mutta suoristuvat sitten tuosta ajan mittaan kun lehti kasvaa.

Tomppa0211

Nytkun muitakin katseln lähemmin niin samanlaisiksi ovat lehdet menossa.. Eli sammuan vedenkierron nii kauaksi aikaa kunhan villa kuivahkoa ja lehdet rupeavat suoristumaan??

Jagemon

Lainaus käyttäjältä: Tomppa0211 - huhtikuu 24, 2012, 10:15:01 ap
Nytkun muitakin katseln lähemmin niin samanlaisiksi ovat lehdet menossa.. Eli sammuan vedenkierron nii kauaksi aikaa kunhan villa kuivahkoa ja lehdet rupeavat suoristumaan??


Eipä siitä haittaa luulisi olevan. Pidät vaan silmällä että se villa ei ihan koppuraksi kuivahda. Itse idätysvaiheessa kastelin noita chilejä suihkepullolla ja kun lopulta kasvin koko alkoi näyttää siltä että ensimmäiset oikeat lehdet ovat tulossa niin samaa tietä vesikasvatukseen hydrosoran sekaan.
Lannoitusta kasvit eivät saaneet ennen ebbiin siirtoa tippaakaan.

Pripyat

Itse olen noviisi mutta hieman ihmetyttää miksi pitäisi päästää kuivumaan vesiviljelyssä olevat kivivillat? Ebbissähän vaihtelee kuivuus/vesi tavallaan mutta kaikki dripfeedithän on periaatteessa 24/7 päällä. Itse ainakin pitänyt zengrowia kokoajan päällä ja tuota toista dripperiä. Aivan varmasti on märkää kokoajan kivivilla ja kuutiot kun vesi valuu suoraan siihen. Eikä lehdet rullaa.


Kasvu silti ollut hyvää osalla. Ongelmia oli osalla zenissä alussa mutta ne luultavasti liittyivät toisiin asioihin mistä kirjoitinkin zengrow ketjussa.


Jagemon

Lainaus käyttäjältä: Pripyat - huhtikuu 24, 2012, 10:22:39 ap
Itse olen noviisi mutta hieman ihmetyttää miksi pitäisi päästää kuivumaan vesiviljelyssä olevat kivivillat? Ebbissähän vaihtelee kuivuus/vesi tavallaan mutta kaikki dripfeedithän on periaatteessa 24/7 päällä. Itse ainakin pitänyt zengrowia kokoajan päällä ja tuota toista dripperiä. Aivan varmasti on märkää kokoajan kivivilla ja kuutiot kun vesi valuu suoraan siihen. Eikä lehdet rullaa.



Kaipa se riippuu kuinka märkää tuo kivivilla sitten jatkuvasti on. Itsellä ei ole ihan varmaa vainua tuosta järjestelmästä mikä on käytössä Tompalla, mutta ainakin noissa ebbeissä mitä itsellä on pääsee tuo kivivilla/juuristo välillä täysin tekemisiin ilman kanssa. Dripperit on tietty kokoajan päällä, mutta eikö niissäkin normaalimmin käytetä kuitenkin soraa tuon kivivillan ympärillä jolloin ainakin osa juurista on ihan soran seassa eikä ainoastaan läpimärän kivivillan?

Jos tuota Tompan postaamaa kuvaa katsoo, niin näyttää kivivillaksi kuitenkin todella märältä. Jos tuo näyttää kokoajan tuolta tuo kivivilla, niin oma mutu sanoisi että välillä voi vedenkierronkin sammutella. Mikäs tuo Tompan järjestelmä muuten on?

Pripyat

huhtikuu 24, 2012, 10:42:50 ap #4988 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2012, 10:49:49 ap käyttäjältä Pripyat
Lainaus käyttäjältä: Jagemon - huhtikuu 24, 2012, 10:33:44 ap
Kaipa se riippuu kuinka märkää tuo kivivilla sitten jatkuvasti on. Itsellä ei ole ihan varmaa vainua tuosta järjestelmästä mikä on käytössä Tompalla, mutta ainakin noissa ebbeissä mitä itsellä on pääsee tuo kivivilla/juuristo välillä täysin tekemisiin ilman kanssa. Dripperit on tietty kokoajan päällä, mutta eikö niissäkin normaalimmin käytetä kuitenkin soraa tuon kivivillan ympärillä jolloin ainakin osa juurista on ihan soran seassa eikä ainoastaan läpimärän kivivillan?

Jos tuota Tompan postaamaa kuvaa katsoo, niin näyttää kivivillaksi kuitenkin todella märältä. Jos tuo näyttää kokoajan tuolta tuo kivivilla, niin oma mutu sanoisi että välillä voi vedenkierronkin sammutella. Mikäs tuo Tompan järjestelmä muuten on?


No kyllä minullakin kivivilla näyttää tuolta. Kun kasvi kasvaa niin osa juurista tietty puhkeaa läpi tuosta kivivillasta mutta kyllä siihen kokoajan kasvin juurelle valuu vesi. Sehän dripperin tarkoitus juuri on. Märkyys ei itse haittaa sinällään koska vesi hapettuu tuon kierron takia näinollen juuret eivät pääse tukehtumaan.

Mutta tietämättä tompan järjestelmää turha spekuloida asiaa. Itse olen kyllä aika varma, että tuo märkyys ei vesiviljelyssä ole vastaus tähän ongelmaan.

edit:
Voi toki kokeilla jotain jaksotusta ajastimella oli järjestelmä mikä tahansa. Siitähän sen näkee.
Itsellänikin nyt on ollut pariviikkoa zengrowikin 5h yöllä pois päältä. Johtuu, että laitoin muun valaistuksen ajastimen taakse niin samalla laitoin koko zenin virtauksenkin samaan töpseliin.

edit2:
Millaista lannoitusta tomppa käyttää?

jaolsten

Ai jaa, en kyllä tajunnut, että tuo ruskea massa olisi kivivillaa :)

Okei voihan sen antaa kuivahtaa, mutta itse huuhtelisin nyt tuon kivivillan ph6-7 vedellä ja antaisin kasvin rauhoittua. Lannoitus/ph tuossa todennäköisimmin on pielessä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Tomppa0211

huhtikuu 24, 2012, 18:20:42 ip #4990 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2012, 18:22:50 ip käyttäjältä Tomppa0211
Joo. Eli käytössä indoorgarden. Löytyy googlettamalla. Lannoitteena on niihin tarkoitettu oma lannoite joka 3 viikon annospussissa. Hyllyssä olisi kyllä tuota blusana lewit 50 vai mitä se oli. Olisiko se parempaa. Kun siinä ph tasotus. Mutta tarkoitettu passiiviviljelyyn. Kivivilla on siis tuossa hyllyllä ja juuret ei roiku vapaana missään vaan on kivivillan pohjaa vasten. Vesi on kiertänyt koko ajan.

PP

Aktiivisessa vesiviljelyssä kuten tässä, lehtien rullaamisen syy ei voi olla liian märkä villa tai muukaan vesiviljelyyn tarkoitettu kasvualusta. Liian märän alustan ongelma on juurien hapenpuute, mutta aktiivisessa vesiviljelyssä sitä on aika lailla mahdotonta saada aikaan, koska vesi kiertää ja hapettuu koko ajan.

Tomppa0211

huhtikuu 24, 2012, 18:29:57 ip #4992 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2012, 18:50:02 ip käyttäjältä Tomppa0211
Niin minäkin oletin. Lukemistani ohjeista noin tuossa pitäisi voida kasvattaa.. Vielä jos mielipiteitä siitä blusana lewit lnnoitteesta.. Olisiko parempi?

http://www.siemenkauppa.com/passiivihydrot/96-blusana-lewatit-hd50-lannoite-200-ml.html

sorrii

Olen kuullut -en kokeillut!- ettei Blusanassa riitä ytyä chilien kasvatukseen; ainakaan hedelmien tuottoon.
Kyllä tossa Indoor G'ssä voi käyttää ihan tavallisia vesiviljelyravinteita: Nutriforten Tomaatti&Mansikka -lannoite on hyvä, halpa, riittoisa: Hongkong-tavaratalossa 5,90+5,90€ per setti, eli tuon blusanan hinnalla saat 2000l. ravinnelitkua ...
Mä olen syöttänyt tuota ihan ohjeen mukaisella täydellä annoksella passiivihydroissakin.

Tässä vasemmalla syksyllä otettu Lemondrop-pistokas ja leikattu Habanero White:


Vaihdoin viime viikolla näihin isompiin (17cm Mimosa) ruukkuihin alla näkyvistä posliiniruukuista joihin ei lopussa mahtunut lisäämään lientä kuin 1½dl kerralla  :D:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tomppa0211

Noniin nyt tilasin Tomaatti mansikka & typpi kalsium lannoitteet. Mutta mikä mahtaa olla annostelu aktiivivesiviljelyssä ja passiivivesiviljelyssä? Miten lannoitan? Prosentuaalinen määrä vedessä vai?

Kärsä Babar

Purkin ohjeen mukaan kun annat niin hyvin menee.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

sorrii

Purkin ohjeilla oon mäkin mennyt...

Pienillä astioilla pelatessa (passiivihydrot ym.) oon tehnyt ns. stokkiliuoksen, eli lantrannut valmiiksi 1/10 eli mitta + 1,5dl kuumaa vettä.
Sitä on hyvä annostella vaikka juomalasillinen tarvittessa. Mä käytän lääkeruiskuja annostuksiin; niitähän saa apteekista halvalla 2ml - 5ml - 10ml - 20ml ja jopa 100ml.
Neuloista hion kärjet tiet pyöreiksi ...

Jotkut sekoittelee vesiviljelyssä noita paljon ärtsimmälläkin annoksella mutten ole mä edes kokeillut kun aika pienissä tiloissa kasvattelen. Perveke-ebbissä kasvoi tila täyteen kesäkuun aikana ohjeellisellakin annoksella ja loppukesän joutui jatkuvasti leikkaamaan. Mökillä oli autopoteissa turpeessa kasvit tuolla vakiannoksella: yleensähän multavilejlyssä kehoitetaan puolittamaan vesiviljelyn annokset, mutta mä annoin mennä siinäkin tällä virallisella ohjeella ja hyvin meni ...
Sisätiloissa ilman 600W natikkaa ½ metrin päässä, ja pienillä kasveilla Indoor Gardenissa käyttäisin ehkä vähän laimeampaakin litkua. Jos sitten isompana kasvit saa suoraa aurinkoa kunnolla tai on joku natikka; ja raakileita alkaa näkyä, niin sitten täyttä annosta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

11-13

Mites kannattaa tuon tomaatti/mansikan kanssa pelailla kun samassa ebbissä on 4 taimea. Niiden kaikkien sadotus ei kuitenkaan osu aina samaan aikaan, niin itse ajattelin, että satoakantavan annoksella mennään ja muut vehkat saa sitten tyytyä siihen. Kuukostaako tuo järkevältä?

Lähinnä aattelin, että satoava ei ala tiputtamaan satoaan väärän annostuksen takia, eikä tekisi pahanmakuisia palkojakaan. Muut kukkivat ja pituuttakasvavat saisi sitten elellä tuon satoa tekevän armoilla.

Jos ebbissä on saman reson takana 4 vehkaa, niin jonkin vaiheen mukaan on elettävä. Kaiki kasvit on eri lajia ja tuskin tekevät kaikkea samaan aikaan.

ananas

huhtikuu 25, 2012, 13:33:34 ip #4998 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 25, 2012, 13:35:06 ip käyttäjältä ananas
Mistähän tässä voisi olla kyse? CAP 1473 lehdissä on tuollaista ruskeaa laikkua ja varsikin on melko ruskea... Myös Jalapeño Herculeksen varsi on rusehtava ja tuntuu tosi kitukasvuiselta. Saman lampun alla kasvavaan Stripeen (kuvassa oikealla) ja pariin chinenseen verrattuna noiden annuumien lehdet on myös melko vaaleat.

Voiko tuollainen johtua kosteudesta? Kasvit ovat nimittäin keittiössä loisteputken alla ja keittiön ilman kosteus nousee varmasti välillä aika korkeaksi. Toinen vaihtoehto voisi olla valojen satunnaisuus, kun pidän valoja päällä vain kun olen itse hereillä. Tosin chinenset ja yksi baccatum voi hyvin samoissa oloissa...

Whili

Lainaus käyttäjältä: ananas - huhtikuu 25, 2012, 13:33:34 ip
Mistähän tässä voisi olla kyse? CAP 1473 lehdissä on tuollaista ruskeaa laikkua ja varsikin on melko ruskea... Myös Jalapeño Herculeksen varsi on rusehtava ja tuntuu tosi kitukasvuiselta. Saman lampun alla kasvavaan Stripeen (kuvassa oikealla) ja pariin chinenseen verrattuna noiden annuumien lehdet on myös melko vaaleat.

Voiko tuollainen johtua kosteudesta? Kasvit ovat nimittäin keittiössä loisteputken alla ja keittiön ilman kosteus nousee varmasti välillä aika korkeaksi. Toinen vaihtoehto voisi olla valojen satunnaisuus, kun pidän valoja päällä vain kun olen itse hereillä. Tosin chinenset ja yksi baccatum voi hyvin samoissa oloissa...


Vaikuttais ihan normaalilta pigmenttiväritykseltä, jotkut vaan ovat tummempia kuin toiset.
Yleensä lehdet tummenee kun saavat aurinkoa.