Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

MrJones

Kuinka usein pitäis vaihtaa mullat ruukkuun?
Kannattaako talveksi laittaa uudet jos on viime keväästä ollut samat mullat?

sorrii

Antaa olla talven yli vaan vanhoissa mullissa. Keväämmällä kun alkaa aurinko paistaa [tai natikka loimottaa] sitten leikkaa vähän kasvia ja laittaa uusiin multiin. Juuriakin voi vähän nipsiä, niikun tasoittaa latvoja, niin kiihtyy uusien juurien kasvu. Vuosittain siis.

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ponu83

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 19, 2012, 13:44:51 ip
Se ensimmäinen kirva-kapina oli senverran raju, että vasta provado tehosi eikä vuoteen näkynytkään mitään ölliäisiä. Murskailin siis provadoja 1-2 kapselia/litra vettä ja annoin ruukkukasveille kasteluvetenä ja isompaan ebbiin vain sumuttelemalla [kunnolla!] ..

Kuinkas pitkän kuurin jouduit antamaan sorrii, ennen kuin kirvat tokenivat? Piditkö annostuksen koko ajan samana, vai vähensitkö/lisäsitkö tuota ajan mittaan?

Oma tilanne kirvojen osalta on tullut siihen pisteeseen, että huomenna käyn ostamassa Provadoa kaupasta ja aloitan myrkytyksen. Niin paljon on alkanut v****tamaan nuo oliot. Kaikki muu on jo kokeiltu ja aina ne perkeleet tulevat takaisin nauramaan päin naamaa. Ei voi oikein uusia siemeniäkään idättää, kun tuo kirvaongelma velloo noin pahana.  >:(

Miquel

Kun seurailen reson EC:tä, niin onko mahollinen sellanen että kasvi kuluttaa lannoitteesta vaan tietyt aineet ja jättää vähemmän tarpeellisia kuluttamatta, niin että ec on suunilleen kohallaan mutta lannoitevesi ei kuitenkaan ole kasville yhtähyvä kuin kokonaan uusittu saman vahvuinen liemi?  (puhdas vesi&uudet lannoitteet)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

PP

Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 23, 2012, 10:54:21 ap
Kun seurailen reson EC:tä, niin onko mahollinen sellanen että kasvi kuluttaa lannoitteesta vaan tietyt aineet ja jättää vähemmän tarpeellisia kuluttamatta, niin että ec on suunilleen kohallaan mutta lannoitevesi ei kuitenkaan ole kasville yhtähyvä kuin kokonaan uusittu saman vahvuinen liemi?  (puhdas vesi&uudet lannoitteet)

On mahdollista. Ei tuohon voi pidemmin vastata.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 23, 2012, 12:33:52 ip
Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 23, 2012, 10:54:21 ap

On mahdollista. Ei tuohon voi pidemmin vastata.

"Sitähän sää kysyit?"  :D Vastaus on riittävä minulle. Kiitosta jälleen, chilipäät.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

sorrii

LainausKuinkas pitkän kuurin jouduit antamaan sorrii, ennen kuin kirvat tokenivat? Piditkö annostuksen koko ajan samana, vai vähensitkö/lisäsitkö tuota ajan mittaan?

Kertarysäys! Ei noita aineita anneta montaa kertaa .. Vastaavaa ammattiainetta saa antaa muistaakseni max 2 kertaa kaudessa.
Provadon virallisessa ohjeessa laitetaan se puikko multaan jossa se sulaa kait parissa viikossa.
Mä latasin kasvinsuojeluoppaan netistä josta etsiskelin samaa tehoainetta sisältäviä aineita ja löytyi Confidor WG70:
Sen ohjetta yritin mukailla ja laskin myrkyn annoksen samaksi ...

Soittelin myös, olikohan Bernerin vai Bayerin kasvinsuojelupuhelimeen, jossa kyselin. Virallisestihan ei noilla ole lupa suositella sellaista ainetta vihaneksille, jolle myyntilupa on vain koristekasveja varten. Sen kapselin murskaamista piti "epävirallisesti" se neuvojakin hyvänä ideana ..

Tuolla on se pitkä versio ja mun koko viisauteni ketjussa: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7532.msg96375#msg96375
Mä en enää edes itse muista esmes sitä annostusta. Kertalaakista kuitenkin kirvat lähti kun annoin sekä kapselia liotettuna kasteluveteen [täyskastelu] ja lisäksi käytin Spräypullon kokonaan. Se ei muuten pitkälle riitä se spray jos on "sata" isoa kasvia, kuten mulla ...

Toiskseen pitänee paikkansa että kehrääjäpunkit syö sitä ja voi vaan paksummin! Ettäs jos on punkkeja niin ei Provadoa lähellekään kasveja ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Milton

Miks mun viime syksynä matalaksi leikattu Bolivian rainbow bonchi tiputtaa osan kukistaan? Jotkut ovat kuitenkin jo kehittyneet marjoiksi. En ole vielä ollenkaan lannoittanut sitä, kun en ole oikein varma mitä sille pitäisi antaa ja paljonko?

-V-

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 23, 2012, 17:04:24 ip
LainausKuinkas pitkän kuurin jouduit antamaan sorrii, ennen kuin kirvat tokenivat? Piditkö annostuksen koko ajan samana, vai vähensitkö/lisäsitkö tuota ajan mittaan?

Kertarysäys! Ei noita aineita anneta montaa kertaa ...
...Provadon virallisessa ohjeessa laitetaan se puikko multaan jossa se sulaa kait parissa viikossa.

Kertaloraus veteen liuotettua ei välttämättä futaa tarpeeksi kauan. Itsellä aikanaan ilmestyi kertalorauksen tehon hälvettyä muutama ripsiäisentoukka (munat kun eivät rouskuta sitä kasvia), toinen loraus oli lopullinen ratkaisu. Eli juurikin semmoisen pari-kolme viikkoa vähintään on hyvä löytyä vaikutusta.

Pakkauksen kyljessä kai luvattiin 8 viikkoa vaikutusaikaa, jos laittaa puikkoina.

Ja kerrataan varmuudeksi vielä, ennen käyttöä varmista, ettei siellä vipellä punkkeja.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Milton - marraskuu 23, 2012, 17:56:34 ip
Miks mun viime syksynä matalaksi leikattu Bolivian rainbow bonchi tiputtaa osan kukistaan? Jotkut ovat kuitenkin jo kehittyneet marjoiksi. En ole vielä ollenkaan lannoittanut sitä, kun en ole oikein varma mitä sille pitäisi antaa ja paljonko?

Vastasit omaan kysymyksees. Eli kasvi ei saa tarpeeksi ravinteita, valoa tai lämpöä, jolloin kasvi kyllä saattaa yrittää, mutta toteaa yrityksen turhaksi ja tiputtaa kukat pois. En tiedä, millaiset valot ja tilat sulla on, mutta itse antaisin kasvin vaan tiputella kukkia vielä jokusen kuukauden.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - marraskuu 23, 2012, 20:32:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Milton - marraskuu 23, 2012, 17:56:34 ip

Vastasit omaan kysymyksees. Eli kasvi ei saa tarpeeksi ravinteita, valoa tai lämpöä, jolloin kasvi kyllä saattaa yrittää, mutta toteaa yrityksen turhaksi ja tiputtaa kukat pois. En tiedä, millaiset valot ja tilat sulla on, mutta itse antaisin kasvin vaan tiputella kukkia vielä jokusen kuukauden.

Joo, komppaan. Sitten kun haluat satoa, niin esimerkiksi Puutarhan kesää laittelet parin litran kastelukannulliseen aluksi maltillisesti vaikka puoli teelusikallista. Siitä voi sitten annostusta lisäillä, jos näyttää olevan tarvetta, tai voi myös vähentää, jos alkaa tulla ödeemaa tai muita oireita.

chilinoob

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 18, 2012, 14:00:39 ip
Lainaus käyttäjältä: chilinoob - marraskuu 18, 2012, 12:36:25 ip
Kuinkas chilejä kannattaa talvella "säilyttää"?

Näitä talvehtimisjuttuja on tosiaan täälläkin joka makuun. Mielipiteitä ja kasvatuspaikkoja on niin monenlaisia.
Näinkin rajuja toimenpiteitä voi tehdä:
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/11/varastossa-vihertaa-mukavasti.html

Jos valoa ei ole paljon, lehtimassaa voi vähentää oksia leikkaamalla. Sen joutuu ehkä toistamaan talven kuluessa. Viileämpi tila ja hyvin niukka kastelu helpottavat talvehtimista. Juurien kuumentaminen esim. alla paahtava patterin lämmössä ja keväällä auringon paisteessa voi olla kuolemaksi. Ruukku pitäisi saada pysymään viileänä. Lämpöeristettä väliin, jos ei muu auta.

Tuholaisten torjunta on talvella tärkeämpää kuin kesällä, sillä silloin kasvit ovat heikkoja ja punkki- tai  ripsiäishyökkäys voi olla kohtalokas.

Kiitoksia vinkeistä, näillä ohjeilla eteenpäin. Olen melko harrastelija enkä jaksa mitään lamppuvirityksiä talveksi tehdä.

JohnnyB

Mulla on muutama viime kauden chili ikkunalaudalla talvehtimassa ilman lisävaloa. Niissä oli loppukesästä seittiä ja osa lehdistä kuihtui kasaan ja tippui. Vedin johtopäätöksen että kyseessä on pahamaineinen vihannespunkki. Pätkin kasvit tapiksi, jätin muutaman lehden, uitin puutoluliuoksessa ja nyt olen kolme kertaa viikon välein suihkuttanut raidilla, toluliuoksella sekä päivittäin pelkällä vedellä. Muuten chilit voivat hyvin ja uusista kasvupisteistä puskee hyvin uutta kasvua, mutta osa vanhoista alimmista lehdistä lakastuu vieläkin.

Onko tuo talvella lakastuminen normaalia? Kannattaako jatkaa suihkuttelutoimenpiteitä vai kannattaisiko peräti hävittää kasvit kokonaan ennen kuin aloittelee uutta kautta?

PP

Lainaus käyttäjältä: JohnnyB - marraskuu 24, 2012, 14:43:44 ip
Onko tuo talvella lakastuminen normaalia? Kannattaako jatkaa suihkuttelutoimenpiteitä vai kannattaisiko peräti hävittää kasvit kokonaan ennen kuin aloittelee uutta kautta?

Lakastuminen on täysin normaalia. Putkit on todennäköisesti poissa, mutta jos eivät ole lähtenee tuolla käsittelyllä niin vaikea niitä on hävittää muullakaan. Sinuna seuraisin kasveja pari viikkoa ilman suihkutuksia ja tekisin vasta sitten jatkopäätöksiä.

rymy_eetu

semmonen kysymys et minkäs vuoksi jalastaari roikottaa ,kun vaihdoin sen vesi viljelystä multaan??onkos tämä joku sokki mun rehulle??

JohnnyB

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 24, 2012, 15:00:23 ip
Lainaus käyttäjältä: JohnnyB - marraskuu 24, 2012, 14:43:44 ip

Lakastuminen on täysin normaalia. Putkit on todennäköisesti poissa, mutta jos eivät ole lähtenee tuolla käsittelyllä niin vaikea niitä on hävittää muullakaan. Sinuna seuraisin kasveja pari viikkoa ilman suihkutuksia ja tekisin vasta sitten jatkopäätöksiä.

Kiitos, näin teen. Ikävä tilanne tosiaan olisi se jos tuholaiset pesiytyvät ensi kauden kasvatuksiin jo taimivaiheessa..

Huru-ukko

Tässä
vaiheessa kasvatus vuotta ei kovin paljoa häviä, vaikka taimet kompostoisi...UUdet olisi kumminkin terveitä eikä niiden takia joiudu murehtimaan koko tulevaa kesää-

Huru-ukko

todennäköisin syy on se ettei se osa ottaa niillä vesijuurillaan mullasta ravinteita... Sama pätee toisinkin päin.

rymy_eetu

mutta mutta toipuneeko??en noista tiedä,kun yleensä vedessä kasvatan,mutta muuton takia jouduin laittaan multiin(helpompi viedä uuteen kotiin).

Chilivaari

Muovipussia päälle kunnes on ehtinyt kasvattaa juuret.