Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Varmaan lampun valossa näyttää mittari säteilynkin lämpöjä kuten auringossa. Huonelämpö ei varmasti nouse liikaa! Keväällä nousee esim kasvihuoneessa lämmöt äkkiä reilusti yli 30 kun paistaa aurinko, vaikka ulkona alle 10; chilit tykkää vaan.
Eikä rocototkaan lämmöstä kärsi kunhan ei ole ympäri vuorokauden kuumaa. Niille olis hyvä saada yölämmöt alas ... Se on vaikeeta asunnossa sisällä, ellei ole jotain kuistia tai kellarihuonetta.

Mä olen pitänyt makuuhuoneeni ikkunalla sellaista chilitelttaa jossa päällä 3x120cm loisteputket [iltapäivisin kun aurinko ei paista] ; sivuilla kovalevystä seinäkkeet; huoneeseen päin hopeakalvosta tehty verho [=clas ohlsonin "lämpöpeitto"]
Se on ollut asunnossa paras kasvupaikka jossa kaikki chilit on viihtynyt. Lämmöt lähellä 30 astetta kun valot palaa; yöllä laskee ikkunanlaudalla ~15 asteeseen ... Wanhat rocotot siinä nytkin talvehtii leikattuina.

Ikkunalasi on aika viileä ja jos tilan eristää, niin viilenee tietysti ilmakin. Vaara toki voi olla että jotkut chilit jopa palelee talvella.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausMitä väliä erityisesti sillä ilman lämpötilalla tässä tapauksessa olisi? Kyllä ne chilin lehdetkin ihan yhtälailla saavat lämpösäteilyn päällensä kuin se valossa oleva mittarin anturikin..

Mä yritän ajatella oloja kuten luonnossa ulkona on. [chilithän kasvaa joskus ulkona, auringossakin..]
Auringon valossa on kyllä reilusti lämpösäteilyä ja vaikkapa se lämpömittari ulkona ikkunanpielessä voi näyttää parikymmentä plussaa kevätauringossa vaikka olisi hyvinkin kylmää. Yöllä voi lämpöä säteillä pois, taivaalle ikkunankin läpi.

Joutuvat ne kasvit aika rajuja oloja sietämään luonnossa! Miettiipä vaan itse kauanko jaksaa ihminen istua/maata auringossa kesällä, jossain etelässä, käymättä välillä uimassa, suhkussa; pääsemättä varjoon.
Ja yöllä putoaa chilimaassakin lämmöt usein alle 10 astetta. Kirkkaalla ilmalla on avaruus aika kova lämpöimuri.

Sisäkasvatuksen ongelma voi olla lähinnä jatkuva liika lämpö ja kuiva ilma. Ja vähäinen valo tietysti. Ei se natikkakaan auringolle pärjää.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: calm - tammikuu 13, 2013, 10:08:56 ap
Mitä väliä erityisesti sillä ilman lämpötilalla tässä tapauksessa olisi? Kyllä ne chilin lehdetkin ihan yhtälailla saavat lämpösäteilyn päällensä kuin se valossa oleva mittarin anturikin..

Ei nyt erityisesti tässä vaan yleisti ottaen varjolämpötila on merkitsevä, koska valossa/auringossa lämpötila riippuu täysin materiaalista/esineestä, johon valo osuu. Siksi lämpötilat pitäisi mitata aina varjossa. Sanoin ehkä liian nopeasti ja lyhyesti rocotoista: tärkeintä niille on lämpötilan vuorokausivaihtelu kuten sorrii tuossa sanoikin. Ja sekin lähinnä kukkimisen kannalta, kasvussa ei pitäisi olla ongelmaa.

Anonyymi

Sellainen tuli vaan mieleen, että kun omat idätykset viivästyy ensiviikolle, niin kerkeekö/kannattaako laittaa enään chinensejä itämään? Itselläni kun ei ole käytössä mitään super "kasvivaloja" vaan 2x 36W/840 loisteputkiviritelmä :) Käsitykseni mukaan annuumeilla ja baccatumeilla ei vielä mitään hätää, vaikka laittaisi ensikuussa vasta itämään.

Huru-ukko

Ainahan koettaa voi, jos tulee lämmin kesä niin ehtii, monella ja itselläkin on vasta sirkkalehtiä näkyvissä osassa siemenissä.
Loput 2/3 osaa on vielä "unessa"....Tietysti sitä valoa tarvittais. Omat lamput on myös loisteputkia.
Ja baccat sekä annuumit on pussissa...

PP

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - tammikuu 13, 2013, 12:45:03 ip
Sellainen tuli vaan mieleen, että kun omat idätykset viivästyy ensiviikolle, niin kerkeekö/kannattaako laittaa enään chinensejä itämään? Itselläni kun ei ole käytössä mitään super "kasvivaloja" vaan 2x 36W/840 loisteputkiviritelmä :) Käsitykseni mukaan annuumeilla ja baccatumeilla ei vielä mitään hätää, vaikka laittaisi ensikuussa vasta itämään.

Hyvin ehtii noillakin valoilla, kun pidät ne chinensien lähellä ja hyödynnät keväällä aurinkoa.

sorrii

Tuossa "ehtimisessä" lienee kysymys ulkokasvatuksesta ja lämmittämättömästä kasvihuoneesta(?)

Mulla jäi viime keväänä uusien idättely maaliskuun loppuun, tokikin annuumeja ja baccatumeja pääasiassa.
Nopeat annuumit [jallut, serranot, joku "kashmiry", fresno mm]] teki kypsää satoa heinäkuussa;
Osa baccoistakin teki ihan syötävää;
Iso-hedelmäiset [chilaca, aji fantasy, aji verde mm.] rupesivat lykkäämään isoa podia elokuun loppupuolella!

Siitä sitten kuljettelin 8kpl autopotteja mökiltä 40km kotiin kypsymään;
Palstalta tuossa lähellä kaivoin maasta ämpäriin muutaman ison ja kärräsin kaulukset pystyssä kottikärryillä ylös Rukkamäkeä kotiini. Pitkin syksyä sitten sai tuoreita chilejä kotona! Jouluna vielä oli muutama starfish, aji finlandia, piri-piri, serrano .... ....

Eivätpä nuo sitten enää välttämättä ihmeempiä valojakaan vaadi, jos raakileet ovat kehittyneet isoiksi ulkona. Talvetettavia kasveja mä toki valaisin ihan kunnolla. Joulupuuna oli muuten 110cm korkea tuuhea Piri-piri jossa hedelmät oksilla.

Chinensejä, joista kait lähinnä oli puhe, en kovin hyvällä menestyksellä ole kasvatellut. Toissa kesänä kyllä cajamarca sekä bhut jolokia tekivät kypsää hedelmää loppukesästä, vaikka idätin silloinkin maaliskuun alussa ...

Sisätiloissa kasvattaen ei ole vielä mitään hätää. Ja itselläni pysyy lasitettu parvekekin lämpimänä maaliskuun lopulta lokakuun loppuun; Ovi auki kylmillä keleillä päivisin ja yölläkin 5cm rakosellaan ...

Se "vahinko" [myöhästyminen] viime keväänä ei ollut oikeestaan lainkaan paha: Jos varautuu siirtelemään kasveja sisään syksyllä, niin tuoretta satoa vastaavasti riittää pitempään. Eipä tiet kukaan estä ottamasta sisään niitä aikaisemminkaan idätettyjä - sitä enemmän saa ...

Miquel

Tällänen ajatus putkahti päähän että muodostaako chili oksaan juuria, onkohan nyt versominen sitten oikea termi.

Ajattelin että onnistuisiko tällaisen ns. viherseinän täyttäminen sillätapaa että "pääkasvissa" olevan oksan tökkäisi katkaisematta toiseen ruukkuun johon oksa mahdollisesti pukkaisi omat juurensa. Lopputuloksena olisi iso köyynöstyyppinen chili jolla olisi juuret useassa eri ruukussa.
Muutoin en oikein näe järkevänä tuota keksintöä chilinkasvatuksessa, varsinkin jos nuo "ruukut" ovat kooltaan jotain maks. litra.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12939.msg232359#msg232359

Harvinaisen epäselvä postaus.  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

jaolsten

Aktiivisessa vesiviljelyssä ei todellakaan tarvita tuon enempää juuritilaa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Miquel

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 14, 2013, 21:54:13 ip
Aktiivisessa vesiviljelyssä ei todellakaan tarvita tuon enempää juuritilaa.

Ajatus oli enempikin tehokkaammassa seinän peittämisessä ilman että se turpoaa syliin kovinkaan paljoa. Oksan juurruttamista voisin tietysti kokeilla yhdellä chililläni mikäli ajatusta ei kukaan tyrmää täysin mahdottomaksi.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

sorrii

LainausAjattelin että onnistuisiko tällaisen ns. viherseinän täyttäminen sillätapaa että "pääkasvissa" olevan oksan tökkäisi katkaisematta toiseen ruukkuun johon oksa mahdollisesti pukkaisi omat juurensa. Lopputuloksena olisi iso köyynöstyyppinen chili jolla olisi juuret useassa eri ruukussa.

Siitä vaan kokeilemaan!

Mä muistelisin koulun biologiasta, että puhuttiin pistokkaista ja taivukkaista ...

Pistokkaita mä oon ottanut monista chileistä; joillakin se on hyvin helppoa: Aji Brown lähti kun tökkäsi latvan märkään multaan ..
Tuota taivukas-systeemiä oon joskus käyttänyt köynnösmäisille koristekasveille, mut ei oo tullut mieleen chileillä. Yleensä kait se uusi kasvi sitten leikataan irti kun on juurtunut. Mä luulisin että se irtaantuisi ajan mittaan itsestäänkin (?!)

En mä kyllä näe paljoa etua että ne kasvaisivat yhdessä. Vaikka voihan niitä sitten tarvittaessa irroitella toisistaan, esim jos täytyy siirtää.
Ehkä siitä saisi ovelan näköisen virityksen jos ne yhdistävät varret näkyisivät selkeästi ...

Edit: Muistimpa juuri että pari vuotta sitten kokeilin Bishops Crownilla joka oli kasvamassa taimibublerissa [=parvekelaatikko jossa oli styroksilevy kellumassa ja siinä reiät verkkoruukuille] Tuo BC oli jo tosi iso ja roikkui verholaidasta tukinaruilla: siinä oli tullut ihan tyveen pari hentoa versoa, jotka kaatuili. Niillehän mä laitoin omat pikkuruukut ja pakotin varren hydrosoran kanssa mutkalle ruukkuun. Hyvin lähti. Irroitin tiet ne myöhemmin omiksi kasveiksi ...
Se oli sellainen harkitsematon kokeilu jonka tein kun kasvi itse halusi  ;D

Miquel

Tuumasta toimeen. :) Minulta löytyy sopivasti täydellinen koekaniini.

JN

Ongelmia paratiisissa tai siis lautalla. Siemenet itävät hienosti, mutta eivät tartu kivivillaan. Eli impotenssia on ilmassa. Idut mennä loirivat pitkin lauttaa. Kannattaako heittää multiin? Ja jos laitan, niin jätänkö kuinka paljon mullan päälle?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: JN - tammikuu 18, 2013, 20:14:42 ip
Ongelmia paratiisissa tai siis lautalla. Siemenet itävät hienosti, mutta eivät tartu kivivillaan. Eli impotenssia on ilmassa. Idut mennä loirivat pitkin lauttaa. Kannattaako heittää multiin? Ja jos laitan, niin jätänkö kuinka paljon mullan päälle?

Itse olen laittanut lautalta suoraan multaan, ja istuttanut siten, että sirkat yltää juuri ja juuri kokonaan pinnalle. Hyvin on toiminut. Kivivillasta ei kokemusta, joten joku muu voi vastata siihen.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: JN - tammikuu 18, 2013, 20:14:42 ip

Tee kivivillakuutioon kolo hammastikulla tms. ja tökkäse varovasti se juuri sinne.

Huru-ukko

Minä teen sen halkaisemalla kuution puoleen väliin saakka, ja sitten taimen juuret sinne sisälle sopivaan syvyyteen.
Ja kuutio verkkoruukkuun.

wsad

APUA! Chilit kuolee! Elikkä vuosi sitten kasvatetut (viime kesä ikkunalla ja talvi lampulla) Lemon Drop, Cheyennet, Birds Eye Babyt ja pari muuta alkoivat voimaan pahoin. Kypsiä chilejä tullut mukavasta pitkin talvea ja nyt sitten vaihdoin noihin mullat ja leikkasin lyhyeksi, kun alkoivat olemaan turhan isoja. Sitten kasvoivat taas kuukauden kivasti ja alkoivat kukkimaan, pari chiliäkin näkyy. Mutta nyt sitten vuoron perää alkoivat nuupahtaa ja "kuivua" kasaan, että mikähän moisen aiheuttaa? Öttiäisiä en oo nähny muutamaa mini kärpästä lukuun ottamatta.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: wsad - tammikuu 19, 2013, 13:04:14 ip
APUA! Chilit kuolee! Elikkä vuosi sitten kasvatetut (viime kesä ikkunalla ja talvi lampulla) Lemon Drop, Cheyennet, Birds Eye Babyt ja pari muuta alkoivat voimaan pahoin. Kypsiä chilejä tullut mukavasta pitkin talvea ja nyt sitten vaihdoin noihin mullat ja leikkasin lyhyeksi, kun alkoivat olemaan turhan isoja. Sitten kasvoivat taas kuukauden kivasti ja alkoivat kukkimaan, pari chiliäkin näkyy. Mutta nyt sitten vuoron perää alkoivat nuupahtaa ja "kuivua" kasaan, että mikähän moisen aiheuttaa? Öttiäisiä en oo nähny muutamaa mini kärpästä lukuun ottamatta.

Ethän vaan kastele liikaa niitä? Minä hukutin yhden talvehtivan ihan vahingossa, vaikka en mielestäni edes kauheasti kastellut sitä.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 19, 2013, 13:51:14 ip

Ethän vaan kastele liikaa niitä? Minä hukutin yhden talvehtivan ihan vahingossa, vaikka en mielestäni edes kauheasti kastellut sitä.

Liikakastelun merkit näyttää erehdyttävästi samalta, kuin kuivumisen merkit. Toinen mahdollisuus vois olla lannoteöverit.

wsad

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 19, 2013, 14:27:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 19, 2013, 13:51:14 ip

Liikakastelun merkit näyttää erehdyttävästi samalta, kuin kuivumisen merkit. Toinen mahdollisuus vois olla lannoteöverit.

Lannotetta en oo mullan vaihdon jälkeen antanu. Nyt viimesen kuukauden oon lähes pelkästään sumutellut niitä (ehkä kerran tai pari päivässä), muutaman kerran kastellu mullan märäks. Täytyy kokeilla antaa kuivua kunnolla jos vaikka joku niistä vielä pelastuis.