Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

SarahS

Hei,

Kiitti vinkeistä. Istutan hiukan syvemmälle.

Toxique

Juttelin yks päivä työkaverin kanssa, joka on joskus itse kasvattanut chilejä. Tämä tuumasi, että kannattaa napsaista taimista ensimmäiset lehdet kokonaan pois ja antaa sen kasvattaa uudet, ja sen jälkeen vielä katkaista nekin ja sitten vasta antaa kasvaa kunnolla :o Onko tällä joku funktio ja onko se edes hyvä ideaa...?

bobster

En ole koskaan kuullut kenenkään neuvovan poistamaan ekat lehdet. Kuulostaa älyttömältä. Mun käsittääkseni kasvi ei kasvata edes kunnolla juuria ilman yhtään vihreää. En lähtis pieniä noin rääkkäämään.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Jani M

Ekoilla lehdillä ei varmaankaan tarkoiteta sirkkalehtiä. En kyllä huomaa mitään hirveän toimivaa funktiota tuolla toimenpiteellä, toki se voi haarautua sillä tavalla aivan alhaalta asti. Voi olla riskialtista kyllä. Pitääpä kokeilla ylijäämätaimella, mitä tapahtuu.

sorrii

On tuota tullut tahtomaatta kokeiltua kun on yrittänyt irroittaa kypärää ..  8)
Mä seurasin joskus pari vuotta sitten yhtä omnicolorin taimea jolle jäi sellaiset 1mm nysä-sirkkalehdet. Sen taimen toipuminen kesti koko kesän, jonka tuo eleli "jogurttipurkissa". Siitä tuli kyllä ihan komea puska sitten seuraavana kesänä: piti raajarikko kasviraukka pitää hengissä ...
Nyt on kasvamassa yksi naga jonka idätin tammikuussa, jolta kuoli ne lehdet kun sumuttelin Cooperilla. Se on nyt 4cm korkea viikon vanhan taimen näköinen.

Jos kokeilisi kanssa napsia ne ekat oikeat lehdet sirkkalehtien yläpuolelta joltain taimelta jota on useampia .. hmm..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Quini

Tässä kesää odotellessa  8) on hyvä taas suunnitella kaikenlaista ja pohdinkin aikaisemmin sisällä olleiden waterfarmien laittamista kasvihuonekäyttöön. Mietityttää kuitenkin hieman veden mahdollinen liiallinen lämpeneminen. Kasvihuoneeni on pieni, ja lämmöt nousevat erittäin korkealle väistämättä. Kasvit (oikein valittuina) sinänsä tykkäävät lämmöstä, mutta veikkaan että niiden juuret ehkä eivät. Eli mitä olette mieltä? Tulisiko niiden waterfarmien tummat ruukut suojata jotenkin - vai auttaako sekään? Onko riski että juuret joutuvat elämään "keittolämpötiloissa"?

HSuomi

Kasvit puskee nuppua ja kukkaa hullun tavalla ja jokusia podejakin tullut. Jatkanko silti lannoittamista "kasvu" seoksella?

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Quini - maaliskuu 20, 2013, 17:06:23 ip
Tässä kesää odotellessa  8) on hyvä taas suunnitella kaikenlaista ja pohdinkin aikaisemmin sisällä olleiden waterfarmien laittamista kasvihuonekäyttöön. Mietityttää kuitenkin hieman veden mahdollinen liiallinen lämpeneminen. Kasvihuoneeni on pieni, ja lämmöt nousevat erittäin korkealle väistämättä. Kasvit (oikein valittuina) sinänsä tykkäävät lämmöstä, mutta veikkaan että niiden juuret ehkä eivät. Eli mitä olette mieltä? Tulisiko niiden waterfarmien tummat ruukut suojata jotenkin - vai auttaako sekään? Onko riski että juuret joutuvat elämään "keittolämpötiloissa"?
Jos mietityttää, niin laita ihmeessä vaikka foliota aurinkoa heijastamaan. Mulla toki oli erinäisiä 10l ämpäribublereita viime kesänä kasvarissa, enkä havainnut ongelmia. Toki kesäkin oli melko viileä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Quini

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - maaliskuu 21, 2013, 00:01:34 ap
Jos mietityttää, niin laita ihmeessä vaikka foliota aurinkoa heijastamaan. Mulla toki oli erinäisiä 10l ämpäribublereita viime kesänä kasvarissa, enkä havainnut ongelmia. Toki kesäkin oli melko viileä.

Foliota siis sitten.

sorrii

LainausFoliota siis sitten.

Mä kokeilisin alkukesästä -tai keväällä- ensin ilman suojaa ja mittailisin vedenlämpöä. Kevään kylminä öinä voi olla tosi hyväkin jos isompi vesisäiliö varaa yöksi lämpöä. Eli jos ei vesi lämpene päivän aikana ainakaan yli 30 asteen ...
Keskikesän kuumalla suoja voi olla tarpeen...

Mulla oli esmes viime kesänä pienessä [=5m2] kasvarissa multakasvejakin mustissa "ämpäreissä" jotka varmaan on vielä nopeampia paistumaan. Ei ongelmia ... Eikä ollut ongelmia kyllä keskikesälläkään.

Mä suosittelisin käyttämään lämpömittaria ja ryhtymään toimeen vasta jos näyttää tulevan liikaa lämpöä: muuten se lämpeneminen vaan tasoittaa yölämpöjä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Quini

Ok. Täytyy sitten varmaan testailla mikä parhaiten toimii. Multakasvatuksissa en ole ongelmaa lämpenemisen suhteen havainnut, mutta vesitilan lämpö jotenkin vaan arveluttaa hieman enemmän.

sorrii

Vaikea on arvata kumpi lämpenee enemmän: Mullassa on vähemmän massaa ja se on tummaa, mutta haihtuminen jäähdyttää ...
Kokeiltava se vaan on  :-X

Edelleen aikasempien kesien kokemuksesta tuli mieleen, että käytin Autopotteja joiden astiat on tumman harmaita[vihreitä?!], samoin letkut mustia, eikä vettä ole massallisesti paljoa muualla kuin säiliössä. Mä kuvittelisin niiden olevan hyvinkin altiita kuumenemiseslle, mutten törmännyt ongelmiin. Autopoteissa tiet sa kasvualusta haihduttaa ja jäähdyttää. Ehkäpä ei sitten haittaa jos juuret vähän "kiehuu" siellä ihan pohjalla ...

Fredrik-flugarn

Keitin osa vauvoista viime sesongilla. Musta biltema akkulaatikko taimenbubblerina parvekkeella kevätauringossa oli huono idea. Foliolla suojattu toimii. Vesimäärä varmasti huimat 10 litraa tai jotain... Olin fiksusti jättänyt suoraan aurinkoon. Opin todella paljon ensimmäisellä sesongilla.... :-X
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Feint

Missä vaiheessa porukka yleensä siirtää idätettävät siemenet multaan tai muuhun vastaavaan, kun ne ovat itämässä kivivillassa? Heti, kun siemenestä pilkottaa vihreää, vai vasta kun vartta on enemmänkin ja ainakin ensimmäiset sirkkalehdet näkyy? Vai vasta myöhemmin?

sorrii

MUN kokemus on että kannattaa odottaa että varsi nousee kunnolla ja sirkat mielellään aukeaa. Jotenkin tuntuu että aika huono onnistumisprosentti on niillä jotka olen siirtänyt heti kun itu pilkottaa. Mä olen käyttänyt vain kuutioita ja Jiffyjä. Kuutiot on musta ehdottomsti parhaita, kunhan osaa sitten lannoittaa kun alkavat vähän kasvaa. Mä olen kasvatellut kuutiossa -ja niissä Jiffyissäkin- taimia jopa yli 30cm korkeiksi. Tomaatti-mansikka-lannoitteella tai Mikro-Mato-setillä. Minipassiivihydrotaimikasvatusta siis ...  ::)

[tokihan normaalitapa käyttää kuutioita ja Jiffyjä on idättää siemenet niissä suoraan. Näin pienillä määrillä [<100kpl] voi kyllä tehdä vähän käsityötä: ei tule suutareita kalliista kuutioista ja on mukava seurata itujen kehitystä, kun näkee heti kun alkaa se itu herätä .... ]

Feint

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 24, 2013, 12:54:54 ip
MUN kokemus on että kannattaa odottaa että varsi nousee kunnolla ja sirkat mielellään aukeaa. Jotenkin tuntuu että aika huono onnistumisprosentti on niillä jotka olen siirtänyt heti kun itu pilkottaa. Mä olen käyttänyt vain kuutioita ja Jiffyjä. Kuutiot on musta ehdottomsti parhaita, kunhan osaa sitten lannoittaa kun alkavat vähän kasvaa. Mä olen kasvatellut kuutiossa -ja niissä Jiffyissäkin- taimia jopa yli 30cm korkeiksi. Tomaatti-mansikka-lannoitteella tai Mikro-Mato-setillä. Minipassiivihydrotaimikasvatusta siis ...  ::)

[tokihan normaalitapa käyttää kuutioita ja Jiffyjä on idättää siemenet niissä suoraan. Näin pienillä määrillä [<100kpl] voi kyllä tehdä vähän käsityötä: ei tule suutareita kalliista kuutioista ja on mukava seurata itujen kehitystä, kun näkee heti kun alkaa se itu herätä .... ]

Miten saat kuutiosta taimen/taimet irti jos ne ehtii kasvaa reilusti pituuttakin? Eikös niillä silloin ole jo jonkun verran juurtakin kuution sisällä?

bobster

Miksi taimi pitää saada kuutiosta irti? Ei se mullassa mitään haittaa. ::)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

sorrii

maaliskuu 24, 2013, 14:01:36 ip #6337 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 24, 2013, 14:10:56 ip käyttäjältä sorrii
Näinon!
Mun taimista viime vuonna 50/50 [lukumäärä aika lähellä  ;D] oli kuutiossa/Jiffyissä. Selkeästi suurin osa kasvoi sitten ulkona mullassa. Kuutioon istutettu taimi sopeutuu hyvin nopeasti multaan; Jiffy ehkä vielä paremmin. Iso kasvi vesiviljelystä multaan on haasteellisempi, mutta oon niitäkin -esim. passiivihydrossa talvetettuja- istuttanut multaan: laittanut vaan mukaan reilun klöntin -"juuripaakun"- soraa, kookosta, perliittiä, missä nyt onkaan tottunut kasvamaan, ja alkuun kastellut vähän kerrallaan joka päivä. Joskus kun olen teurastanut ikivanhoja multakasveja oon löytänyt mullan seasta verkkoruukkujakin enkä muistanut että kasvi on ollut joskus bublerissa  :-\

Lisää: Siitä syystä oon alkanut käyttää noita brikettejä ja kuutioita, ettei tarvitse etukäteen päättää mitkä kasvit päätyy ebbiin, autopottiin, multiin maahan tai nft-hybridi-passiivihydro-virityksiin ym. Jiffyjäkin olen käyttänyt hyvällä menestyksellä bublerintapaisissa. 50kpl jiffyjä ja toiset 50kpl kuutioita on nopea liottaa istutusta varten, verrattuna että alkaisi sottaamaan 100 jogurttipurkkia taimimullalla. Ja ne 100 taimea mahtuvat olemaan aika tiiviisti ½-1 neliön alalla siihen 20-30cm mittaan asti. Sittenhän reilun kuukauden päästä taimista näkee jo paremmin mitkä pääsee parhailla paikoilla parhaaseen hoitoon ja astioihin. Mä jätän tuon kertakäyttömuki-jogurttipurkkivaiheen kokonaan väliin ja istuttelen hyvät taimet vesisysteemeihin ja toiset vähintään litran ruukkuihin odottelemaan kesälaitumille pääsyä.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Feint - maaliskuu 24, 2013, 12:23:46 ip
Missä vaiheessa porukka yleensä siirtää idätettävät siemenet multaan tai muuhun vastaavaan, kun ne ovat itämässä kivivillassa? Heti, kun siemenestä pilkottaa vihreää, vai vasta kun vartta on enemmänkin ja ainakin ensimmäiset sirkkalehdet näkyy? Vai vasta myöhemmin?

Kivivillassa idätykset on käsittääkseni tarkoitettu lähinnä vesiviljelyyn. Eli ei sitä taimea ole tarkoituskaan ottaa pois sieltä villasta. Ja kuten mainittiin, ei se villakuutio siellä mullassa mitään haittaa.
Omat multaan tarkoitetut taimet olen idättänyt lautalla, josta sitten multaan suoraan on seuraava askel.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 24, 2013, 14:28:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - maaliskuu 24, 2013, 12:23:46 ip

Kivivillassa idätykset on käsittääkseni tarkoitettu lähinnä vesiviljelyyn. Eli ei sitä taimea ole tarkoituskaan ottaa pois sieltä villasta. Ja kuten mainittiin, ei se villakuutio siellä mullassa mitään haittaa.
Omat multaan tarkoitetut taimet olen idättänyt lautalla, josta sitten multaan suoraan on seuraava askel.

Jaa...hups  ::) mulla on sit tulossa kivivilloissa multaan meneviä taimia. Laitanpa varmaan köntit sellasenaan multaan :D