Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: ricardo - huhtikuu 11, 2013, 12:35:07 ip
Viime kesänä tuli hommattua kasvihuone tohon pihaan..milloin sinne uskaltaa chilejä siirtää? Eli millaisen lämpötilan ne vaativat?

Yöllä ei saa laskea pakkaselle. Lämminhän on parempi jo ottaen huomioon mistä chilit ovat kotoisin. Mutta jos yölläkin lämmöt pysyy siinä 10 asteen luokassa, niin kyllä ne hengissä säilyy.

ricardo

Eli päivisin voisi pitää kasvihuoneessa kun siellä näyttää olevan liki 30 astetta, ja yöksi tuoda sisälle. Kunnes yölämpötilat sallii..

unenkuva

päivälämpötila on mitä mainioin, varsinkin kun ilmeisesti noilla lämmöillä riittää valoa. Valo on se kaikkein tärkein.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: ricardo - huhtikuu 11, 2013, 12:35:07 ip
Viime kesänä tuli hommattua kasvihuone tohon pihaan..milloin sinne uskaltaa chilejä siirtää? Eli millaisen lämpötilan ne vaativat?

Minä vien kasvit pysyvästi kasvihuoneeseen tänään. Päivisin lämmöt jo riittänee pilviselläkin säällä, mutta yöllä joutuu puhaltamaan auton sisätilalämppärillä, ettei mene pakkaselle. Aloitan siirtämisen Pubescens-lajin chileistä, jotka sietävät kylmää parhaiten.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

:o Saa siinä puhaltaa lämmintä vielä vähän ...  :-[

Mä ajattelin -kunhan ehdin siivoamaan- ottaa parvekkeen kohta kesäkäyttöön: odottelen kyllä pari viikkoa vielä. Nyt on ovi auki parvekkeelle ja tarkenisi täällä kyllä jos olisi pitkät kalsarit päällä. Vaan ei oo... Oon niin tottunut tähän tropiikkiin että kotona on jalassa aina sortsit  8)

Vetelin sinne parvekkeelle toissa kesänä lattiaan 20mm styrofoamin: päällä faneri ja terassimatto: sain oikaistua lattian ja ne "tyhmät vesikourut" piiloon. Viime keväänä sitten innostuin ja tein kattoon samantapaisen: 30mm styrofoami jossa maalattu lasikuitumatto: ripustettu parin sentin ilmaraolla. Parvekekaiteen tolppien väleihin samanlaiset lasikutumaalatut foamilevyt ...  ;D ... Noin sen voisi pitää melkein ympäri vuoden käytössä jos ei välittäisi huurteista laseissa. Nollakelillä ja pikkupakkasellakin pitää 10-15 asteessa kun on ovi raollaan muutaman sentin. Ainoa harmi on että akka valittaa joka ilta että vetää: "Eikö ton oven voisi laittaa kiinni..."

Viime syksynä oli muuten Lemon Drop joka kesti kylmää parhaiten! Mulla oli ranchillä aika pitkälle syksyyn pari Turbopubea ja Rocoto Red Peruvian'ia sekä jokunen baccatum joita kokeilin tarkoituksella. Tuo LD näytti ihan terveeltä vielä kun muut baccat ja nuo pubetkin alkoivat roikottaa latvojaan. Pelastin viime hetkellä sisälle tuon ihme-lemondropin, aji finlandian, fantasyn sekä cristalin joissa oli raakileita. Kaikista niistä kuoli latvat ja oksien päät, mutta LD senkus porskutti. Edelliskesänä Inca Berry sekä juurikin LD olivat viimeiset elossa kasvihuoneessa. Rocotot palelivat ulkona ja kestivät kyllä aika pitkään...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wille

Lainaus käyttäjältä: ricardo - huhtikuu 11, 2013, 13:14:22 ip
Eli päivisin voisi pitää kasvihuoneessa kun siellä näyttää olevan liki 30 astetta, ja yöksi tuoda sisälle. Kunnes yölämpötilat sallii..

Varo polttamasta chilejäsi, kun ulkoilutat niitä. Kaksinkertainen hallaharso kasvihuoneen sisäseinillä on tarpeellinen varotoimi, ettei UV saattaisi kauttasi ennenaikaiseen päätökseen. ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: wille - huhtikuu 11, 2013, 18:35:45 ip

Varo polttamasta chilejäsi, kun ulkoilutat niitä. Kaksinkertainen hallaharso kasvihuoneen sisäseinillä on tarpeellinen varotoimi, ettei UV saattaisi kauttasi ennenaikaiseen päätökseen. ;)

Ihan hyvä lisäys. Auringonvaloo tottumaton chili voi palaa. Parin viikon päästä otat toisen kerroksen pois, ja siitä parin viikon päästä toisen. Kun chilit ovat auringon valoon tottuneet, niin ei tarvitse harsoa enään.

mxv

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - huhtikuu 11, 2013, 22:57:52 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - huhtikuu 11, 2013, 18:35:45 ip

Ihan hyvä lisäys. Auringonvaloo tottumaton chili voi palaa. Parin viikon päästä otat toisen kerroksen pois, ja siitä parin viikon päästä toisen. Kun chilit ovat auringon valoon tottuneet, niin ei tarvitse harsoa enään.

Parvekkeelle ja aurinkoon pitäis kasveja jo päivällä koittaa totutella, että ne kestäis siellä sitten pysyvästi kesällä, ulkoiluttanut olen niitä aina kun mahd, mutta en oo saanut hankkittua hallaharsoa mistään. Jostain luin joskus että muovipussi/kassi mahdollisesti "ajais vähän saman asian", kun ei ole harsoa tosiaan vielä hallussa, onko urbaania legendaa vai onko siitä joku auttava hyöty?

Feint

Minkälaisella annoksella kehtaa puutarhan kesää laittaa vesiviljelyssä(ZenGrow) juuri itäneille ja/tai sirkkalehtisille chileille? Ohjeen mukaan 1tl/10l vai esim puolikas annos?

Jani M

Erittäin miedolla, varsinkin kun ovat noin pieniä. En laittaisi kuin ihan hippusen sormenpäillä, ei ne vielä paljoa tarvitse.

Feint

Oukei :) juuri tuollaisella annostuksella heitin kasvatuslaatikon siemenille/taimille lannoitetta, alkoi ensimmäiset lehdet puskemaan kaikista ihan urakalla. Kelasin, että mullassa itävilläkin on alusta asti saatavilla ravinteita, kivivillassa niitä ei ole.

Jani M

Mullassa ne on aika hitaasti imeytyvässä muodossa, vedestä ne imeytyy paljon tehokkaammin, joten veden lannoitepitoisuus ei pienille kasveille kannata olla kovin korkea, muuten voi käydä huonosti.

sorrii

Näyttäisi olevan lajikohtaisikin eroja, yllätys-yllätys!
Katselimpa juuri omaa "cuttingboardia" [=tapettiliima-sanko rei-itetyllä kannella + pulpottava vesipumppu]:
Siinä oli alunalkaen 7 AC'n pistokasta + 7 Rocoto Red Peruvian -pistokasta juurtumassa. Molempia lajeja on kuollut 1 kpl.
Litku on ollut alkuun starttilannoite ~1/10-annoksella ja sitten Mikro+Mato 1+1ml/l. Siitä sitten olen vettä lisätessä nostanut luonnollisen poistuman taktiikalla pitoisuutta antamalla uudet litkut vähitellen M+M 2+3ml/l [GHE'n ohjeen mukaan für starksehrende pflanzen]. Nyt sitten EC rupeaa olemaan jo lähellä sitä normaalia 2+3ml-annosta ja näkyy että rocotot kipristelee tuskissaan ja Aji Cristalit proskuttaa tosi terveen näköistä kasvua: 20cm -korkuiset pistokkaat kukkivat.
Selvästikin rocotoille tuo litku on turhan artsiä!

Empä viitsi korjata. On noita taimia taas vaikka muille jakaa [halvalla,  8) huom!] Nämä pistokkaat menee multiin aika pian ja sijoittuvat parvekelaatikoihin sekä amppeliin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wille

Niin. Kyllä mulla ainakin chilit kärähtää, jollei niitä ensin totuta.
Mullan ja juuriston lämpeneminen EI aiheuta polttovioitusta lehtiin, mutta sun kaakkois-ikkunoillahan on tapahtunut suurempiakin ihmeitä.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

Lainaus...sun kaakkois-ikkunoillahan on tapahtunut suurempiakin ihmeitä.  ;)

Heh? Tulikohan vastaus oikeaan ketjuun!?
Kirjoitin kevyen keskustelunnherätyksen [=provo] "Älä polta chilejäsi" -ketjuun ja tuntuu tämä vastaus sopivan paremmin sinne ...

Jatkan siis tähän: Kerroin siis etten ole chilejäni auringolla onnistunut polttamaan kaakkoisikkunoillani ja arvelen että kun taimi pienestä tottuu paahteeseen [turvallisesti 3'n lasin läpi] niin tuo sitten kestää suoraakin aurinkoa sitten paremmin.
En siis ole harsojen kanssa pelanut ollenkaan vaan totuttanut taimia alusta asti asteittain: ensin ikkunoilla; sitten lasiparvekkeella; sieltä vienyt kennokasvariin ja muovitunneleihin. Kaakkoisikkunoilleni sekä parvekkeelle paistaa aurinko -silloin kun paistaa- aamuyöstä ~klo 12-13 asti -parvekkeelle tiet pidempään kun on uloke.
Erityisesti en ole kasveja/taimia suojellut, mutta tietenkään noissa mun paikoissa ei aurinko yhtäsoittoa paista koskaan paria tuntia pitempään. Mökillä on paljon puita; talon takana Peltsussa on puita harvakseltaan, jotka siis varjostavat vuorollaan aina vähän aikaa.

Viljelypalstani on keskellä peltoa ja tuon ainokaisen kesäni viime vuonna käytin alussa harsoa varmuuden vuoksi muovitunneleiden päällä. Mä vaan jotenkin luulen että moni vetää suojelunsa överiksi ja pitää kasveja puoli kesää varjossa jos pelkää sitä aurinkoa liikaa. Siksi tuota varoittelua hämmästelen -en kiistä!- etten ole itse joskus 4 vuotta sitten osannut aavistaakaan että pitäisi suojata, enkä myöhemminkään asiaan ole joutunut kiinnittämään huomiota kun ei ole ongelmia tullut. Selitys lienee se ettei suoraa aurinkoa ole kuin alle puolet päivästä.

Mummeli sanoi tomaateista: Latvat pitää olla tulessa ja juuret vedessä ...

Fredrik-flugarn

Olen polttanut chileäni lasitetulla parvekkeella todella pahasti. Etelään suunnattu parveke. Valkoinen lakana toimii myös suodattimena.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

KP78

Mahtaakohan viime vuonna ostetusta kaupan "chilimixistä" kasvamaan lähtenyt puska olla chinense, kun lehdet ovat isompia ja ryppyisempiä kuin saman ikäisissä annuumeissa, ja nuppuja lähtee useita samasta hangasta?

bobster

Tokihan se on mahdollista. Onhan chilimixissä usein "Habanero" yhtenä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

KP78

huhtikuu 12, 2013, 18:48:44 ip #6398 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 12, 2013, 18:58:26 ip käyttäjältä KP78
Tuossa chilimixissä oli aavistuksen Piri piriä isompia pitkulaisia chilejä eikä Habaneroa mutta mistäs sitä tietää mikä risteytys kyseessä voi olla :)
edit: tuo "chilimix" oli siis sellanen missä tais olla 5 "eri" chiliä, väreinä vihreä, keltainen, oranssi ja 2 punaista :D

chilihardhead.fi

Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin