Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Joopas!
Moruga Scorpionin scovillet pitäisi muuttaa sitten ehkäpä 1.5 miljoonaan .. tai 2 : http://fi.wikipedia.org/wiki/Scovillen_asteikko
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Habanervous

Lainaus käyttäjältä: Habanero645 - marraskuu 30, 2013, 13:22:49 ip
Aloin kiinnostua chilien kasvattamisesta suuresti tässä lähiaikoina. Minulla olisi muutama kysymys 1. Mistä siemeniä saa? 2. Nyt kun on talvi aluillaan niin millainen valaistus olisi hyvä yhdelle tai kahdelle kasville ja mistä hyviä valoja saa? 3. Mitäs lannotteita suosittelette ja mistä saa? Muita vinkkejä ja paikkoja josta saa chili tarvikkeita? Kiitos etukäteen! :)

Jos kahta puskaa kasvatat niin hommaa raakasti esim 200-250w esl hyvällä heijastimella, niin satoakin on odotettavissa. Taikka kaksi pienempää esim 100w. (ps. ÄLÄ koske eslin putkiin lampunkantaan kiinnitettäessä. Erittäin herkkiä ne putket)

Huru-ukko

Onko 28 W ESLit erikseen. Itse olen niitä kierrellyt kiinni ja auki putkista. Mitä niille isommille putkille tapahtuu jos niihin koskee. On ensimmäinen kerta kun tuollaisen varoituksen huomasin.
Hienoa että löytyy ammattimiehiä neuvomaan tietämättömiä  :).

Whili

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - joulukuu 11, 2013, 10:48:35 ap
Onko 28 W ESLit erikseen. Itse olen niitä kierrellyt kiinni ja auki putkista. Mitä niille isommille putkille tapahtuu jos niihin koskee. On ensimmäinen kerta kun tuollaisen varoituksen huomasin.

Kaikissa lamppuissa rasvaiset sormenjäljet eivät ainakaan pidennä lampun käyttöikää  ;)
..Mutta ainakin ns. todella kuumien lamppujen käsittelyssä kannattaa välttää turhaa sormeilua. esim. natikat monimetallit, halogenit...

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 11, 2013, 10:59:32 ap
Kaikissa lamppuissa rasvaiset sormenjäljet eivät ainakaan pidennä lampun käyttöikää  ;)
..Mutta ainakin ns. todella kuumien lamppujen käsittelyssä kannattaa välttää turhaa sormeilua. esim. natikat monimetallit, halogenit...

No nyt kun tästä keskustelu virisi, niin entäs sitten kasvihuoneolosuhteissa kuumiin lamppuihin syöksähtävät kukkakärpäset, yöperhoset ym? Kiersin spna-polttimot kyllä puhtaalla talouspaperilla viime kuussa pois lampuista ja talviteloille, samalla sitten pyyhiskelin hiiltyneitä jäännöksiäkin niistä pois.

Huru-ukko

joulukuu 11, 2013, 11:22:52 ap #7065 Viimeisin muokkaus: joulukuu 11, 2013, 11:25:11 ap käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 11, 2013, 10:59:32 ap
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - joulukuu 11, 2013, 10:48:35 ap

Esleissä ei lämpötilojen puolesta ole väliä vaikka sormissa rasvaa olisikin. Tosin itse rasvanlevitykseen käytän veistä, enkä sormia  ;) ;D.

Halogeneissa on varoitus juurikin tuosta paljain käsin koskemisesta. Samaa linjaa olen myös noudattanut myös muissa mainitsemissasi polttimoissa.

sorrii

Kyllä rasva palaa kiinni 50-asteisiin loisteputkinkin ajan kanssa. Ja palaneiden läikkien irroittaminen ei ole kivaa.
Mä olen aina vaihtojen välillä pessyt putkia mikrokuituisella ikkunaliinalla: samoja putkia ja eslejä tiet vaihdellut moneen kertaan kasvatusten edistyessä. MH- ja HPS-polttimot putsannut välillä spriilläkin.
Yhteen natikan polttimoon sain palamaan kiinni kämmenenkuvan: Sitä ei pois saanut kuin raaputtamalla partaterällä
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Caide

Niin, ESLejä tai loistelamppuja kun ruuvailee useammin irti putkesta pitäen, jossain vaiheessa riksrakspoks ja sulla jää lasit käteen ja lamppu menee batumiksi. Ennen noita tuli aika paljon ihan työkseni vaihdeltua ja joissain valaisimissa oli pakko ottaa lasi-osista kiinni, kun ei muusta saanut.

PP

Eslien tapauksessa putkista kiertämistä pitää välttää lähinnä siksi, ettei putkia ole suunniteltu mekaanisesti kestäviksi. Uutena putket on yleensä tukevasti kiinni, mutta kiinnitys löystyy usein lampun käydessä kuumana. Pitää olla tosi paskaiset kädet, että käsistä jäävä lika haittaa eslin toimintaa saatikka rikkoo sen.

Untamokameli

joulukuu 12, 2013, 09:40:45 ap #7069 Viimeisin muokkaus: joulukuu 12, 2013, 09:42:54 ap käyttäjältä Untamokameli
Tervehdys chili-intoilijat!

Olen tässä aloittelemassa chilien kasvattelua sisätiloissa, emännän mielestä menikin överiksi jo, mutta eniveis...
Mulla olis ruukkuina tommosia Pamela -ruukkuja, ja niissä kun ei oo sellasta putkea sinne lautaselle/alaosaan, niin voikos noita silti käyttää altakasteluruukkuina? vai ovatko jopa siihen tarkotettuja? pohjissa reikiä kuitenkin...Ja aloitetaanko altakastelu siinä vaiheessa kun ruukun pohjassa näkyy juuria rei'istä, vai pitääkö odottaa että ne kasvavat aluslautaselle asti tms?

Ja toinen kyssäri, mulla olis noita 6l ruukkuja 4kpl ja valaisimina 36W, 15W ja 11W ESL:it, päivävaloa, etäisyyttä saan kasveihin 2-20cm, mutta mahtaisko riittää siihen että vähäsen kasvavat ja säilyvät hengissä talven yli? Satoa en sisällä yritä saada aikaan

Istutettuina tällä hetkellä noita kaupasta ostettujen makeiden paprikoiden, meksikosta tulleiden habanerojen ja jonkun yllärichilin (ei hajuakaan mistä se oli ja mikä se oli, mut hyvältä maistu) hedelmistä/marjoista/epähedelmistä otettuja siemeniä, onko noilla kaupan lajikkeilla ollut yleensä jotain ongelmia talvehtia sisällä, tai onko ne muuten kauhean vaikeita/vaikeampia kasvattaa kuin nuot ei-niin-pitkälle jalostetut?

Kiitoksia etukäteen! :-)

NiGo87

Tervehdys!

Ensinnäkin voit käyttää Pamela-ruukkuja altakasteluun. Laitat vaan lautaselle vettä, annat mullan/turpeen imeä itseensä ja kaadat ylimääräiset pois. Tai niin ainakin minä teen. Suurin virhe on liikakastelu eli ei kannata laittaa lautaselle vettä ja antaa sen maata siinä monta päivää, chilit ei tykkää. Vesi nousee kapillaari-ilmiön avulla kyllä koko ruukkuun.

Toiseksi. Luulisin että nuo riittää, mutta täytyy käyttää saksia ettei pääse liikaa kasvamaan.

Untamokameli

Lainaus käyttäjältä: NiGo87 - joulukuu 12, 2013, 09:51:36 ap
Tervehdys!

Ensinnäkin voit käyttää Pamela-ruukkuja altakasteluun. Laitat vaan lautaselle vettä, annat mullan/turpeen imeä itseensä ja kaadat ylimääräiset pois. Tai niin ainakin minä teen. Suurin virhe on liikakastelu eli ei kannata laittaa lautaselle vettä ja antaa sen maata siinä monta päivää, chilit ei tykkää. Vesi nousee kapillaari-ilmiön avulla kyllä koko ruukkuun.

Toiseksi. Luulisin että nuo riittää, mutta täytyy käyttää saksia ettei pääse liikaa kasvamaan.

Sepä oli nopiaa :)

Vuosi sitten koitin jo noita kasvatella, ja innostuneena ja kärsimättömänä vissiin sitte ylikastelin, kun lehdet muuttu kellertäviksi kuukauden parin sisällä ja tippui vaan pois. Jos nyt sitte vähän viisaampana, kun näitä foorumeitakin lukenut.
Mut mitens, mulla on noissa ruukuissa rainbow kukkamultaa, ja ruukun pohjalle laitoin tommosta ruskeeta pupunjätöksen näköstä ruukkusoraa, jos käytän niitä pamela ruukkuja altakasteluun, niin imeytyykö se vesi tuon soran kautta multaan myös? Ja pitääkö odotella että ne juuret näkyvät sieltä ruukun pohjan rei'istä tms? Se veden tasohan ei tossa aluslautasella yllä läheskään noihin reikiin siis

Whili

Juu terrvehdys vaan ja tervetuloa foorumille  :)

Pamelaruukkuhan on ihan perus muoviruukku ja tuo reikä on lähinnä tarkoitettu ylimääräisen kasteluveden poistumiseen. 
Toki kyllä siitä reiästä myös imeytyy vettä takaisin ruukkuun, mikäli multa tai juuret ovat kosketuksissa veteen.

Valontarve on aika yksilöllistä, mutta sanoisin että riittää.  Mulla on useampi kasvi talvehtimassa melkein pelkällä
luonnonvalolla ja apuna pahimmilla kaamoksilla on muutama tunti loisteputkivaloa..
Muistat vaan, että: vähän valoa = vähän vettä/lannoitetta.

Kaupan lajikkeet ovat kuin muutkin chilit:  yksilöitä.  Jotkut selviävät ja jotkut ei. 
Mun kokemukseni kaupan lajikkeista on. että sitkeitä olivat p****leet.  ;)

Ja vielä tuosta "pupunpapanasta":  Huonosti nostaa vettä. Sekoita multaa sekaan.

Untamokameli

Noh, jos nyt unohtaisin sen altakastelun, niin onko tuosta mullan päältä kastelussa haittapuolia? Jotkut tuholaiset vissiin kesällä sitten viihtyy kosteassa pintamullassa, mutta meillä on niin paljon hämähäkkejä täällä syömässä tuholaisia etten niistä oikein jaksa murehtia vielä

Luonnonvaloa nuot ei nyt saa lainkaan, ellei sit ikkunoiden JA verhojen läpi pääse jotain tulemaan, tuskin pääsee, verhot pakosta alhaalla kun muuten on niin akvaariokala -olotila tässä pienessä kämpässä.
Mahtaneeko noita tarvita lannoittaa lainkaan talvisaikaan, jos saavat noin vähän valoakin, ja kastelee vasta kun lehdet näyttää lerpahduksen merkkejä?

Huru-ukko

Ruukkusorassa ei taida olla kovin hyvä kapilaari ominaisuus, Kekkiläkin sitä suosittelee salaojitukseen(kin).
Käsittääkseni sitä käytetään parantamaan kasvualustan ilmavuutta. Myös. Siellä turpeen/mullan seassa.
Itsekkin ostin sitä kaksi säkkiä muutama vuosi sitten. Jotka kaadoin sitten kasvimaalle...................
Eli se altakastelu ei toimi ruukkusoralla ruukun alaosa täytettynä, vaan vasta sitten kun siellä asti on juuria.

Oikean kastelutarpeen opit muutamassa viikossa ruukun painostakin. 6 l. ruukuun en suosittele sitä pientä taimea laittamaan, vaan ensimmäiseksi ruukuksi vaikka litran kokoinen. Tai pienempikin. Jos esteettisyys ei ole haitta, niin parin desin jugurtti tms. on mainio ja halpa ratkaisu. Jollain niihin reiät sitten pohjaan, ja vaikka dynoon (lihapakkaus) alkuun kaikki, jonne on helppo lisäillä vettä tarpeen vaatiessa. Niistä sitten isompiin ruukkuihin.

Valosi tuntuu ehkä riittämättömiltä siinä vaiheessa, kun kasvit on jo 30-40cm kokoiset. Ei ole järkeä idättää nyt, jos niitä leikkelet sitten pari kuukautta. Ellet tykkää kun on kasveja.

Harrastus tunnetusti vie miestä mukanaan, joten luulisin että valaistukseenkin tulee parannusta kun tarvitaan  ;).

Untamokameli

Onko tuosta pienempään ruukkuun istuttamisesta muuta hyötyä, kuin että ne juuret ottaa alueen haltuunsa nopeammin, ja kasvaminen on nopeampaa?
Ja jos noita koko talven nyt sitten leikkelen ja pidän sillasina 20-30cm korkeina, olettaen etten onnistu taas tappamaan niitä jotenkin, niin pitäisikö kesällä sitten lähteä normaalisti ulkona kasvuun? Vai jääkö se sellaseksi "bonchiksi", olisi kyl sopiva minun tarpeisiin sellanenkin :-)

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Untamokameli - joulukuu 12, 2013, 10:23:58 ap
Onko tuosta pienempään ruukkuun istuttamisesta muuta hyötyä, kuin että ne juuret ottaa alueen haltuunsa nopeammin, ja kasvaminen on nopeampaa?
Ja jos noita koko talven nyt sitten leikkelen ja pidän sillasina 20-30cm korkeina, olettaen etten onnistu taas tappamaan niitä jotenkin, niin pitäisikö kesällä sitten lähteä normaalisti ulkona kasvuun? Vai jääkö se sellaseksi "bonchiksi", olisi kyl sopiva minun tarpeisiin sellanenkin :-)

Juuri tuo mainisemasi hyötynäkökohta on suurin syy. 6l. ruukussa kasvu on hidasta, mutta sulle taitaa sopia sekin...?.

Lähtevät kesällä kasvuun normaalisti, kunhan saavat valoa, vettä ja ravinteita. Boncheihin tarvitaan saksia.
Jos bonchit olisi sopivammat, niin ruukkukoon pienentäminen olisi eduksi. Haulla löydät aiheesta lisää.

Untamokameli

Kai sitä vois koittaa tuota jogurttipurkki-istutusta, eiköhä se tuohon pöydälle mahdu lymyilemään...pahoin pelkään vaan et niitä ilmaantuu useampia pikkuhiljaa, emäntä kyllä jossain vaiheessa pääsee jyvälle mitä tapahtuu, ja sit onki hallituksen kokous että mihin tää on menossa :-p

Tuommosesta lähes katossa olevasta valosta ei varmaan pöytätasolle asti tuu kasveille mitään järkevää valoa? Vaikka ois 36W ESL siinä? etäisyyttä kuitenki se 1-1½ metriä

Habanervous

Tätäkin on käsitelty varmaan tuhat ja sata kertaa, mutten jostain syystä oikein saanut päänvaivalleni tyydyttävää vastausta. Koskee Raid- aerosoleja. Jos verrataan Kukka-raidia ja House and garden mömmöjä: Molemmissa tehoaine on sama, eli se kuuluisa pyretriini. Kukka raidissa sitä taisi olla pikkusen enemmän kilogrammaa kohden, mutta muuten aineet on samoja. Muutamassa topicissa tästä on puhuttu hieman muttei syvemmältä. On tyydytty vain valmistajan suosituksiin.

Miksi Kukka-raidia ei saisi käyttää hyötykasveissa mutta House and gardenia saa? Valmistaja sanoo että kukka-raid käsittelyn saaneita kasveja ei saa käyttää ravintona. Itse sumuttelin surutta satoavia chilejä kukka-raidilla mutta nyt mietin uskaltaako niitä syödä. Sumutetaanko tässä enemmän asiakasta vai kasveja? ::)

Habanervous

joulukuu 12, 2013, 11:21:10 ap #7079 Viimeisin muokkaus: joulukuu 12, 2013, 11:25:25 ap käyttäjältä Habanervous
Lainaus käyttäjältä: Untamokameli - joulukuu 12, 2013, 10:11:23 ap
Noh, jos nyt unohtaisin sen altakastelun, niin onko tuosta mullan päältä kastelussa haittapuolia? Jotkut tuholaiset vissiin kesällä sitten viihtyy kosteassa pintamullassa, mutta meillä on niin paljon hämähäkkejä täällä syömässä tuholaisia etten niistä oikein jaksa murehtia vielä

Luonnonvaloa nuot ei nyt saa lainkaan, ellei sit ikkunoiden JA verhojen läpi pääse jotain tulemaan, tuskin pääsee, verhot pakosta alhaalla kun muuten on niin akvaariokala -olotila tässä pienessä kämpässä.
Mahtaneeko noita tarvita lannoittaa lainkaan talvisaikaan, jos saavat noin vähän valoakin, ja kastelee vasta kun lehdet näyttää lerpahduksen merkkejä?

Suosittelen totuttautumaan altakasteluun ihan sen pienimmänkin ruukun kanssa. Otit aiheeksi tuholaiset ja voin sanoa että päältäkastellut pikkuruukutkin täynnä kukkamultaa voi olla sääskipommi, jos pintamulta on kosteaa ja varsinkin jos ruukkuja on paljon. Totuttaudu heti altakasteluun ja ruukkusoraan niin voin luvata että _voit_ välttyä tuholaisarmeijalta. Itsellenki kävi juuri noin.

Varsinkin näin talviaikaan, kun suhteellinen ilmankosteus on alle 50%.

Onnesta soikeana istuttelin pikkupikku taimia muovimukeihin ja kastelin päältä. Ajattelin että mitä tuollaisia mukeja altakastelemaan ja helppo lurauttaa päältä eliksiiriä kaikille.

No, huoneiston patterit paukahti päälle, ilmankosteus tippui ja harsosääskipippalot olit valmiit. Toukkia vilisti pitkin kasveja taimia myöden. Muovipussillinen lehtiä piti saksia pois ja sitten alkoi kemikaalisota. Nyt taimet on sotaveteraaneja vammoineen. Lehtiä paleltuneena mutta katsotaan tokeentuuko. Jos ei muuta niin tulipahan kemiaalinen latvominen.

Eli heti altakastelu ja ruukkusora.

Ite ollu ton näkösenä chilihuoneen ovella aamusin kun illalla on raidattu: