Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Hömppä

Kymysys yksi: Mikäs toi Fataliin " mailing list" oikeen on? sattu silmään kun selasin tuolta vanhoja viestejä. ja sitten asiaan. Varmaan useasti kysytty mutta kumpaa suosittelisitte kasvualustaksi, puutarhaturvetta tai vastaavaa vai mustaamultaa?

sorrii

Lainaus...puutarhaturvetta tai vastaavaa vai mustaamultaa?

Mustasta mullasta peloteltiin joskus paljonkin että se suorastaan tappaa  chilit - ilmeisetikin kyseessä oli Puutarhan Musta Multa. Siinä oli laatuongelmia ja ravinnemäärät oli mitä sattuu. Ei liene enää ...?!?

Kasvuturve on chilille tosi hyvää tavaraa kun on ilmavaa, muitta mun mielestäni kuivuu siten paljon nopeammin kuin mullat. Mä olen pitänyt hyvänä kompromissina Puutarhan Turvemltaa. Sisällä en ole kyllä pariin vuoteen käyttänyt multaa ollenkaan, vaan joko hydrosoraa tai kookoskuitua, jota voi käyttää kuten multaa, mutta voi kastella paljon reippaammin. Kookosessa ei ole oolenkaan ravinteita joten täytyy käyttää aina kastelulannoitetta - mielellään kookokselle tarkoitettua. Kylläkai siinäkin toimii chilipäiden peruslannoite Puutarhan Kesä, Nutriforten Tomaatti&Mansikka tai hydrolannoitteet.

Toki voi vielä sekoittaa turpeesta ja mullasta vaikka 80/50 suhteessa omaa turvemultaa. Täytyis vaan ostaa turveta 80l säkki ja multasäkki jotka kai on 50l ..  ::) ::)
Kukkamulta ja sekaan 1/4-osa ruukkusoraa tms. tekemään ilmavammaksi on myös hyvä setti.

Yleensähän toisena vuotena tapahtuu hurahdus ja alkaa kotona pulputtaa bublerit, nft't tai ebbi't ... Ei kannata ostaa multaa liikaa varastoon  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Hömppä

En mä ihan aloittelija ole, mutta arvelin kysellä vähän mielipiteitä.. Noita vesiviljely syteemejä on tullu kokeiltua(bubleri ja zengrow) , mutta ei oo iskeny.. Tällä hetkellä kasvatuksille on taimimultaa ja Biolanin mustaa multaa. Ja niin, mä kun oon vähän tällänen "luomu" kasvattaja niin lannoitteena käytän kananpaskaa ja hyvi on toiminut nämä kolme vuotta mitä oon enempi kasvatellut. Tänä vuonna tosin ostin PK:ta purkin ja koitan sitä muutamalle taimelle noin vertailun vuoksi, ainakaan vielä ei mitään eroja ole havaittavissa :o

sorrii

LainausNoita vesiviljely syteemejä on tullu kokeiltua(bubleri ja zengrow)

Mä olen nyt parina vuotena kasvatellut taimia nopeaan alkuun (taimi-)bublereilla jossa siis esim 10 reikää: niitä sitten istutellut isompiin kun kasvavat: Ebbi parvekkeella; Autopotteja mökillä [perliitillä, kookoskuidulla, turpeella]; passiivihydtoja hydrosoralla ja perliitillä sekä kookoskuitua säiliöruukuissa ja tavallisissakin ... Osaa taimista kasvattelin viime keväänä diy-NFT'llä jonka rakensin parvekelaatikoista ikkunalle.

Eniten oon kotioloissa ihastunut pitkän päälle passiivihydroihin hydrosorassa. Perliitti toimii yhtä hyvin mutta menee tosi ruman näköiseksi. Ilmakivien kanssa niihin hydroihin tulee turhan paljon kasvua sisätiloissa niille taimille joita haluan kasvattaa ikkunalaudoilla valona luonnonvalo + loisteputket. Passiivihydrolla tulee pienestäkin kasvista ihan kivasti satoa verrattuna multaan. Kookoskin on hyvä, mutta siinä taitaa pesiä ötökät ihan kuin mullassakin ... Harsosääsket ainakin viihtyy! Kookokseen sopeutuvat kasvit bublerin jälkeen aika sujuvasti ja kookoksessa kasvaneet taas sopeutuu multaan helposti. Mulla on aaripalsta jossa tiet multamaa ... savea se kyllä on jos ei upota säkkikaupalla turvetta tai multaa .. Kasvutunnelit on ollut kova juttu pari kesää.

Mä olen yrittänyt hankkiutua sisällä mullasta eroon jos vaikka tuholaiset eivät viihtyisi niin. Viime keväänä kyllä oli kaikensorttisia siitä huolimatta. Kookoksen eduksi on jäänyt nopeampi kasvu ja se ettei tarvi pelätä ylikastelua ...
Palstallani mä laitoin "varastolannoitukseksi" melkein ½kg kanapaskamerilevärakeita per kasvi ja tuli kyllä liiankin kanssa satoa yhdelle ukolle. Tomaatit kyllä ei tehnyt oikein satoa kun kasvoivat vaan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

höppänä

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: höppänä - helmikuu 09, 2014, 20:13:50 ip
Millä olette nostaneet ebbin veden ph:ta?

Asetan jatkokyssärin. Tarvitseeko ph:ta mittailla multakasvatuksessa? Jos tarvitsee niin millä? Onko kaikille chileille yhteinen ihanteellinen ph?

Huru-ukko

helmikuu 09, 2014, 21:16:17 ip #7386 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2014, 08:56:14 ap käyttäjältä Huru-ukko
Ihanteellinen PH chileille on 5.8. Multa- tai turvekasvatuksissa ei ole tarpeen mittailla PH:ta, niissä on PH:n puskuroiva vaikutus.

Veden Ph:ta voi nostaa vaikka leivinsoodalla... Soodan PH on 10.5.

http://chemistry.about.com/od/acidsbases/a/phtable.htm

chipe

Taisin löytää syyn aiemmin valittelemiini ongelmiin Rocatojen idätyksessä. Idätyspaikkana toimivan lämminvesivaraajan päällä onkin ilmeisesti keskiosassa turhan lämpöisiä paikkoja ainakin osan aikaa ja siinä kohtaa itämässä olleilla tuntuu olleen heikompi menestys. Mikähän on esim. Rocatoilla ja Habaneroilla maksimilämpö mihin nuo saavat (mullassa/hiekassa) itäessään joutua? Jotain luokkaa 30 astetta? Ja jos tuo ylittyy välillä niin kohtaako niitä äkkikuolema vaikka multa pysyisikin kosteana? Ja voisikos liika lämpö myös olla selitys sille että harvoista itäneistäkin kolme Rocatoa putkahti ilmoille keltaisilla lehdillä ja tuskin jäävät henkiin?

Sittemmin uudet yritykset lautalla samaisessa paikassa ovatkin tuottaneet hyviä tuloksia ja vihreitä Rocatonalkuja on vireillä riittämiin :).

Santtu42

Moro! Sellanen kysymys et voinko laittaa valon alle koko pienoiskasvihuoneen, vaikka vasta 3/15 itänyt kivivillassa. Onko valosta haittaa vielä itämättömille? Valo 72w loisteputki n. 60 cm päässä.  :)

bobster

Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Jani M

Lainaus käyttäjältä: bobster - helmikuu 10, 2014, 21:03:53 ip
Ei ole haittaa. Kaukana pidät loistaria.

Tarkennetaan tätä vielä, että loisteputkea voi hyvinkin pitää jopa 10cm päässä taimista, tällöin taimet saavat riittävästi valoa ja tukevoituvat jo pienenä. Valoa pitää nostaa sitä mukaa, kun pisimmän taimen latva alkaa lähestyä noin 5cm etäisyyttä loisteputkesta.

sorrii

LainausTarkennetaan tätä vielä, että loisteputkea voi hyvinkin pitää jopa 10cm päässä taimista, tällöin taimet saavat riittävästi valoa ja tukevoituvat jo pienenä

Onko tietoa mitä lux-arvoja suositellaan chilitaimille?

Mulla on taimet laatikossa joka sisältä kiiltavää valkoista maalia ja valona 2x55W T-Neon: Mä olen pitänyt 40cm päässä ja olen pelännyt että siinä on liikaa. Kiinan lux-mittari näyttää latvojen kohdalla 20000lux ...
En viitsisi totuttaa noita taimia turhan hyvään valoon, kun en takuulla pysty kesään asti ylläpitämään samaa tasoa kun taimet kasvavat ja levittäytyvät ympäri kämppää ...

Eipä nämä varsinaisesti honteloita ole:

Chinenseillä saattaa jo olla ravinteistä pulaa: vas: Black Scorpion Tongue - oik: Petenero 3kpl - Takana Rocotoja: Kaikki tekevät haaroja varteen.

72W loisteputket kuulostaa samantapaiselta valaismelta kuin T-Neonit mutta 36W putkilla (?) Mä uskoisin että siinä 2kpl u-mallisia putkia lähekkäin antaa valoa vähän tehokkaammin kuin normaalit pitkät putket. Jotenkin tuntuu että pikkutaimille voi ainakin olla vähän liikaa jos 5cm päässä tuota pitää ...

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 10, 2014, 23:07:05 ip
Onko tietoa mitä lux-arvoja suositellaan chilitaimille?

Mulla on taimet laatikossa joka sisältä kiiltavää valkoista maalia ja valona 2x55W T-Neon: Mä olen pitänyt 40cm päässä ja olen pelännyt että siinä on liikaa. Kiinan lux-mittari näyttää latvojen kohdalla 20000lux ...
En viitsisi totuttaa noita taimia turhan hyvään valoon, kun en takuulla pysty kesään asti ylläpitämään samaa tasoa kun taimet kasvavat ja levittäytyvät ympäri kämppää ...

Niin kauan, kun kasvit eivät pala, ei niillä ole liikaa valoa. Ja miksi sitä valoa pitäisi olla tasaisesti sama määrä koko sisäkasvatuskauden ajan ja sitten täräyttää pihalle nauttimaan auringonpaisteesta, mikä ei todellakaan ole millään tapaa verrainnollinen sisällä keinovalaistuksella tapahtuvaan kasvatukseen?

Rikkaruoho

Mikäs olisi paras lämpötila kasvatella?

Koitan tässä nyt kovasti taistella tuota natikan tuottamaa lämpöä vastaan ja kävin 12' pöytätuulettimen juuri hakemassa. Tuuletin puhaltaa 2-vaihteella lamppua kohti ja silti lämpö tuntuu nousevan 30 asteelle. Välissä on jo ~50cm   :(

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Rikkaruoho - helmikuu 11, 2014, 11:19:53 ap

Koitan tässä nyt kovasti taistella tuota natikan tuottamaa lämpöä vastaan ja kävin 12' pöytätuulettimen juuri hakemassa. Tuuletin puhaltaa 2-vaihteella lamppua kohti ja silti lämpö tuntuu nousevan 30 asteelle. Välissä on jo ~50cm   :(

Kyllä ne varmaan vielä kolmessakympissä kasvaa, kukkien hedelmöittymiselle oli muistaakseni jotakin haittaa korkeista lämpötiloista, mutta se ei liene tässä vaiheessa kautta mikään ongelma.

Rikkaruoho

Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 11, 2014, 11:30:03 ap
Lainaus käyttäjältä: Rikkaruoho - helmikuu 11, 2014, 11:19:53 ap

Kyllä ne varmaan vielä kolmessakympissä kasvaa, kukkien hedelmöittymiselle oli muistaakseni jotakin haittaa korkeista lämpötiloista, mutta se ei liene tässä vaiheessa kautta mikään ongelma.

Ok, kiitos tiedosta. Itsekin ajattelin että kyllä chilien nyt pitäisi afrikan kelejä kestää   ;)

sorrii

helmikuu 11, 2014, 13:32:21 ip #7396 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2014, 13:34:59 ip käyttäjältä sorrii
Mulla nousi kesällä "kaarikasvihuoneessa" [3m kaaret - korkeutta ~120cm - kasvihuonemuovi] lämmöt mittarin mukaan maan lähellä max35 ja latvojen tasolla 48 ... Vaikea sanoa kuinka paljon pääsi anturiin säteilylämpöä. Digimittari käytössä ja se out-anturi roikkui ~30cm katosta ja yritin piilottaa nagan lehtien alle ...

Tuossa kasvarissa oli päädyt joita pystyi kääntämään auki, mutta enhän viitsinyt yöksi aina jättää auki, ja kun meni aamu pitkäksi, niin kyllä tuli Afrikkaa silmille kun kääräisin sivua auki. Sisäpuoli oli aivan höyryssä ja joskus kasvit roikotteli lehtiään.

Kaikista tuli satoa ihan kivasti - 2kpl Nagasta jopa liikaa yhdelle susiparille. Joillakin kasveilla kävi kummallinen ilmiö, että tuli suurin osa podeista ilman siemeniä, tai surkastuneilla mustilla murusilla. Eli mun kokemani on että satoon ei kovakaan lämpö välttämättä kauheesti vaikuta; kasvit kestää yllättävän korkeita lämpöjä, mutta saattaa jäädä jälkeläiset tulematta ...

Ja kyllä 5.5m2 kennokasvarissa mökilläkin nousi hellekelillä aika korkealle alkuun varsinkin kun oli vain se yksi vakio tuuletusluukku. Myöhemmin nikkaroin sivuseinään ikkunan joka aukesi samalla automaattiavaajalla narun välityksellä [se muuten toini hyvin!]. Silloin uskalsi jo jättää oven kiinni vaikka olin poissa parikin viikkoa välillä. Tuolla mökillä kasvaria varjostavat puut aina parin tunnin välein eikä näkyviä ongelmia tullut vaikka sielläkin mittari näytti pahimmillaan ~50 ... [Peltilevy varjostamassa anturia]

PS. Tuolla tunnelissa keskellä peltoa oli lisäksi aika suuret lämmövaihtelut viime kesänä, varsinkin syksyä kohti: 5-45 ..  ???

janne_87

Neuvokaa tyhmää aloittelijaa. Ostin sellasen chilikasvatus paketin mulletoi.comista. siemenet idätin mukana tulleissa purkeissa jossain kookosmössössä. Millasiin purkkeihin kannattaa taimet vaihtaa ja millaiseen multaan?

sorrii

helmikuu 11, 2014, 15:13:56 ip #7398 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2014, 15:18:01 ip käyttäjältä sorrii
Ne on aika hyvää valoa vaativia lajeja ... ainakin Tabasco.

Nuo GowIt -kookosruukut on kait 5-7cm halkaisijaltaan?? Jatuliko joku erikoislannoite paketissa ehkä??
Siinä tapauksessa nuo pärjäävät koon puolesta jopa 30cm mittaan asti jos se alusta on "kookosmössöä": Lannoitustahan ne sitten vaatii aika alusta asti, koska kookoksessa ei ravinteita ole [ellei sitten näissä olisi jotain lisätty ..?!?] Ongelma noissa on sama kuin turveruukuissa että saattavat kuivua aika yht'äkkiä. Kookos ei kuitenkaan homehdu helposti.

Tuon ruukun voi upottaa mukaan kun istuttaa isompaan ruukkuun. Paras tapa on vähitellen siirtää isompiin ruukkuihin, niin että lopullinen on 20-30cm .. ulkona, [lasi-]parvekkeella, kasvihuoneessa jne, isompikin. Tavalliseen kukkamultaan kannattaa lisätä 1/4 ruukkusoraa tai perliittiä tms. tuomaan kuohkeutta... Mullassa lannoitus aloitetaan n. kuukauden päästä pikkuhiljaa lisäten. Mullassa yleensä pahempi ongelma on liikakastelu kuin kuivuminen, eli tyypillinen virhe!

Jos asut kaupungissa jossa on joku chili- tai hamppupäiden puutarhakauppa, niin kookoskuitua myydään paksun tiiliskiven kokoisissa harkoissa [~1.50€] joista tulee ~10l valmista "multaa". Kookokselle on omat erikoislannoitteet, mutta kylläpä esim. Puutarhan Kesäkin käy, jos sitä käyttävät monet vesiviljelyssäkin. Kookosessa voi periaatteessa kasvattaa ihan samallalailla kuin mullassa, mutta ei ole ylikastelun vaaraa niin paljon. Alusastiassa voi olla vettä vaikka kokoajan .. Kasvu on mullan ja varsinaisen vesiviljelyn väliltä, eli tehokasta.

PS. Mulla on aika hyviä kokemuksia kookoskuidusta säiliöruukuissa. Ei haittaa -kuten mullalla- vaikka pitäisi vettä säiliössä kokoajan - se antaa vapautta  ;D

narttu

Kertokaahan tyhmälle mikä chili olisi sovelias amppeliin. ;) Sitten kuinka sen kasvin saa "roikkumaan" ilman että varsi katkeaa, vai pitääkö alunperinkin istuttaa taimi vinoon. :-[
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna