Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Viltsu77

Tossa noi möllöttää. Kaikki kukat on tullut aika latvaan. Siitepölyä löytyy ja kävin vanupuikolla kukat läpi.

Näkyyks kuva oikein päin? Täst tabletist ei koskaan tiedä miten päin ovat.

Huru-ukko

Näkyy oikein. Jos muita baccoja kukkii jotka satoaa, kokeile käyttää niiden siitepölyä. Merkkaa kukat tai yritä muistaa, vaikka varoiksi, jos tärppäisi.............

Voihan se risteymä syntyä muillakin lajeilla, en ole aiheeseen perehtynyt.

Viltsu77

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 15, 2014, 14:22:46 ip
Näkyy oikein. Jos muita baccoja kukkii jotka satoaa, kokeile käyttää niiden siitepölyä. Merkkaa kukat tai yritä muistaa, vaikka varoiksi, jos tärppäisi.............

Voihan se risteymä syntyä muillakin lajeilla, en ole aiheeseen perehtynyt.

Aji arbolado olis tossa. Ollaan kyl aika ristiin rastiin noita "seksattu" :)
Mut kiitos vinkistä. Kokeillaan kaikkea.

Mäög

Eiks sul oo tossa parveke ?
Vie toki sinne ne jos mahdollista nii saat paremman sadon

Viltsu77

kesäkuu 15, 2014, 17:23:05 ip #8364 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 15, 2014, 17:31:24 ip käyttäjältä Viltsu77
Lainaus käyttäjältä: Mäög - kesäkuu 15, 2014, 16:58:31 ip
Eiks sul oo tossa parveke ?
Vie toki sinne ne jos mahdollista nii saat paremman sadon

No se on käynyt mielessä, mut epäilyttää et kestääks noi varret miten tuulta. Vaikka onkin tukikepit.
Yks bolivian niias jo aika hyvin kun tuuli puhalsi. Ei onneks mennyt poikki sentään.

Edit: Nostettiin toinen kokeeks ja sidottiin langalla vähän sieltä täältä. Kukkiva jäi viel sisälle. Alkaa olee partsi jo aikamoinen viidakko ja tila vähissä.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Viltsu77 - kesäkuu 15, 2014, 17:23:05 ip
No se on käynyt mielessä, mut epäilyttää et kestääks noi varret miten tuulta. Vaikka onkin tukikepit.

Kyllä ne tuulta kestää, no worries! :) Ihmiset kasvattelee niitä ihan terasseilla ja parvekkeilla. Käsittääkseni (ainakin tuuletinteorian mukaan) chilit osaavat itse vahvistaa runkoaan sen mukaan kuinka paljon joutuvat tuulessa rasitukselle. Ja kasvavathan ne tuolla luonnossakin vaikka mille puhureille altistettuina. :D

Einari K.

Miksei Tabasco kuki?

Kasvi on noin kolme vuotias (tai siis 20cm taimi ostettu silloin) ja kukkinut kerran noin 4kk ikäisenä. Silloin ei pölytetty eikä nypitty - satoa ei tullut. Sen jälkeen kasvi on venähtänyt 1,5m pituiseksi ja monilatvaiseksi pensaaksi. Mitään merkkejä kukkimisesta ei ole ollut 2,5 vuoteen. Millä keinolla saisin sen kukkimaan? Vaihdoin juuri mullan ja olen muutenkin lannoittanut substralilla enkä millään sen erikoisemmalla. Kasvi on suurimman osan vuodesta sisällä lämpimässä ja kuivassa. Joskus sumutan lehtiä vedellä.

0lli

Mites muut kasvuolosuhteet, saako miten paljon valoa? :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Einari K.

Lainaus käyttäjältä: 0lli - kesäkuu 15, 2014, 23:27:59 ip
Mites muut kasvuolosuhteet, saako miten paljon valoa? :)

Tuossahn tuo. Eteläikkunalla on aina ollut mutta suoraan auringossa vasta nyt toukokuun lopulta alkaen. Sitä ennen pitkään ilman suoraa aurinkoa ja talvella toki tosi pimeässä. Keinovaloa ei ole saanut kattolampun lisäksi. Kun vein toukokuun lopulla ensi kertaa ulos 9 kuukauteen oli kasvi ihan järkyttynyt ja kuukahti kovasti. Nyt pärjää hyvin yötkin ulkona. Sen verran heikot varret siinä on ettei ilman tukinauhoja pysy varmaan mikään varsi pystyssä.

sorrii

Tabasco vaatii valoa ppalljjonn!
Mulla ei kukkimisen kanssa ole ollut ongelmia. Hyvässä valossa kukkii kokoajan ja aika runsaasti. Välillä heikommassa valossa vähemmän...

Mä syyttäisin Substralia! Tavallisessa perinteisessä Substralissa on ~5-kertainen määrä typpeä mitä tarvitaan. Chilille sopivaa lannoitetta peliin. Tai ei lannoitusta ollenkaan ennenkuin oksat notkuu raakileita ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Einari K.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 16, 2014, 01:19:28 ap
Tabasco vaatii valoa ppalljjonn!
Mulla ei kukkimisen kanssa ole ollut ongelmia. Hyvässä valossa kukkii kokoajan ja aika runsaasti. Välillä heikommassa valossa vähemmän...

Mä syyttäisin Substralia! Tavallisessa perinteisessä Substralissa on ~5-kertainen määrä typpeä mitä tarvitaan. Chilille sopivaa lannoitetta peliin. Tai ei lannoitusta ollenkaan ennenkuin oksat notkuu raakileita ...

Joo mä jätän Substralit pois. Voiko ravinnon, valon tai lämpötilan vaihdolla käynnistää kukintaa?

Whili

Lainaus käyttäjältä: Einari K. - kesäkuu 16, 2014, 10:13:56 ap
...Voiko ravinnon, valon tai lämpötilan vaihdolla käynnistää kukintaa?

Onhan noita kukinnan kiihdyttämis-aineita, mutta taitavat olla enempi huuhaata. Puutarhan kesä tms. on oikein hyvä ja halpa lannoite.
Ja PALJON valoa niin eiköhän kohta ole Tabasco täynnä kukkia  :D

sorrii

Yksi kikka on käyttää "kukitusravinnetta": PK-ravinne, syyslannoite [Nutriforte] joka on pelkkää fosforia ja kaliumia...

-ensin annetaan kasvin kuivahtaa niin paljon kuin sielu sietää, eli lehdet alkaa lerpahdella
-sitten annetaan vahva drinkki PK'ta ... tai sitä syyslannoitetta. Annostus eri lannoitemerkeillä on tiet erilainen. Nutriforten syyslannoitteella ½tl/l ..
-kun kukinta alkaa aletaan lannoittaa normaalisti [normaali ei ole se Substral huonekasvilannoite vaan ennemmin Puutrhan Kesä, Chilli Focus, Hyötykasvilannoite, Kastelulannoite; joku tomaattilannoite jne. ..
-Kukinta ei välttämättä käynnisty lannoitekikallakaan jos ei ole tarpeeksi valoa. Aurinko hoitaa homman ilman kemiaakin ...

http://chilivaari.blogspot.fi/2008/07/lannoitteista.html
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kermin

Heissulivei kaikille. Sain tuossa ystävältä lahjaksi muutaman chilin taimen ja parin päivän googlauksen jälkeen täällä ollaan. Lajikkeista on sen verran tietoa, että toinen on "oransseja chilejä tekevä mieto ja makea" ja toinen on "keskitulinen keltaisia chilejä tuottava" kasvi. Chilit ovat tällä hetkellä etelään osoittavan ikkunani edessä, tämän näköisen - tuon pienemmän - 23w lampun alla. Toisessa, tuossa keltaisessa ja isokokoisemmassa kasvissa, on puolenkymmentä valkoista kukkaa ja toistakymmentä kukkaa nupussa, joten pöyttämisen aloittaminen lienee heti ajankohtaista. Pienemmässä on kymmenkunta vihreää erittäin pientä nuppua ja sen lehdet ovat myös selvästi kuivakat ja osoittavat alaspäin. Minulla on pieni itse tehty kasvihuone basilikalle ja muutamalle muulle yrtille, mutta noin suuria (40cm) kasveja sinne ei enää mahdu. Infernochilistä sain hyvin ohjeita, mutta uskaltaudun silti kysymään tarkempia ohjeita tuon valon kanssa? Riittääkö jos hommaan hyvän ESL-lampun ja pidän kasvia sisällä, missä se saa aurinkoa lasin läpi muutaman tunnin päivässä (vaikka ikkuna on etelässä, aurinko siihen ei jatketun katoksen takia oikein paista), vai pitääkö viedä ulos ja rakennella kentis isompi kasvihuone? Myös kastelu mietityttää, mutta jospa tuo sumuttaminen ja ajottainen kannulla kastelu hoitaisi homman?

Chileistä innostuneena tilasin chilikaupasta myös hieman lannoitetta ja varsinkin siemeniä. Aika näyttää jaksanko niiden istuttamista odottaa ensi vuodelle  :).

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Kermin - kesäkuu 16, 2014, 22:50:46 ip
Heissulivei kaikille. Sain tuossa ystävältä lahjaksi muutaman chilin taimen ja parin päivän googlauksen jälkeen täällä ollaan. Lajikkeista on sen verran tietoa, että toinen on "oransseja chilejä tekevä mieto ja makea" ja toinen on "keskitulinen keltaisia chilejä tuottava" kasvi. Chilit ovat tällä hetkellä etelään osoittavan ikkunani edessä, tämän näköisen - tuon pienemmän - 23w lampun alla. Toisessa, tuossa keltaisessa ja isokokoisemmassa kasvissa, on puolenkymmentä valkoista kukkaa ja toistakymmentä kukkaa nupussa, joten pöyttämisen aloittaminen lienee heti ajankohtaista. Pienemmässä on kymmenkunta vihreää erittäin pientä nuppua ja sen lehdet ovat myös selvästi kuivakat ja osoittavat alaspäin. Minulla on pieni itse tehty kasvihuone basilikalle ja muutamalle muulle yrtille, mutta noin suuria (40cm) kasveja sinne ei enää mahdu. Infernochilistä sain hyvin ohjeita, mutta uskaltaudun silti kysymään tarkempia ohjeita tuon valon kanssa? Riittääkö jos hommaan hyvän ESL-lampun ja pidän kasvia sisällä, missä se saa aurinkoa lasin läpi muutaman tunnin päivässä (vaikka ikkuna on etelässä, aurinko siihen ei jatketun katoksen takia oikein paista), vai pitääkö viedä ulos ja rakennella kentis isompi kasvihuone? Myös kastelu mietityttää, mutta jospa tuo sumuttaminen ja ajottainen kannulla kastelu hoitaisi homman?

Chileistä innostuneena tilasin chilikaupasta myös hieman lannoitetta ja varsinkin siemeniä. Aika näyttää jaksanko niiden istuttamista odottaa ensi vuodelle  :).

Kahdelle chilille riittää 200w esli aika hyvin, sillä saat jopa satoakin, varsinkin jos ulkoa vähän tulee valoa. Suosittelen kuitenkin rakentelemaan pihalle setit, mikään ei voita aurinkoa, parasta valoa. Ite mennyt talven yli 200w eslillä ja 90w ledillä, chilejä oli silloin 5, ja satoa tuli kohtalaisesti. Nyt parvekkeella kasvarissa enemmän. Jos sinulla on kasvualustana multa, niin kastele aina kun lehdet alkavat vähän nuupahtaa, ei liikaa kuitenkin. Mielummin kuitenkin kastele liian vähän kuin liikaa.

sorrii

23w lamppu lienee tuon valaisimen lukuvalo, halogeeni? Se ei ole kovinkaan hyödyllistä valoa. 23w esl voisi vähän auttaa...

Keltainen chilisi voisi olla Lemondrop: se kestää varsin hyvin ulkona ilman kasvihuonetta: täys aurinko saa sen tekemään satoa "hulluna". Mulla itsellä oli viime ja toissa kesän ulkona keskellä peltoa tuulen tuiverruksessa yksi LD joka teki paljon ja tulisia  ??? ...  ;)

Mulla tuo Lemondrop oli syksyllä viimeinen pystyssä kun jopa Rocotot alkoivat paleltua. Aurinko on a - o !

Ps. Sisällä keinovalossa ja ikkunoiden suojassa kasvanut kasvi vaatii vähän totuttelua tiet alkuun ettei pala auringon UV-säteilyyn ...

Kermin

Kiitos vinkeistä. Juu tämä pikkuvalo on tosiaan halogeeni ja ESL on menossa ostoon tänään. Ulkona näyttää olevan 1 aste lämmintä ja lunta tupruttelee tällä hetkellä, että vielä joutunee varmaankin päivän tai pari odottamaan, ennen kuin Chilejä uskaltaa ulos viedä  8). Kannattaako tuota Chiliä ulkoiluttaa ensin tyyliin tunti päivässä ja pikkuhiljaa nostaa tuota auringon määrää? Ostin Bauhausista jotain ohutta pleksiä, kun oli alennuksessa ja mietin, että mitenkähän tuo suojaa uv-säteilyltä, eli onko tuollaisesta hyvä väsätä mitään kasvihuonetta?  Taitaapa mennä ilta nikkaroidessa :)

Viltsu77

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - kesäkuu 15, 2014, 21:54:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Viltsu77 - kesäkuu 15, 2014, 17:23:05 ip

Kyllä ne tuulta kestää, no worries! :) Ihmiset kasvattelee niitä ihan terasseilla ja parvekkeilla. Käsittääkseni (ainakin tuuletinteorian mukaan) chilit osaavat itse vahvistaa runkoaan sen mukaan kuinka paljon joutuvat tuulessa rasitukselle. Ja kasvavathan ne tuolla luonnossakin vaikka mille puhureille altistettuina. :D

Ei ollut tuuli joo ongelmana. Kolea yö teki tepposen. Kaikki muut eivät oleet moksiskaan mut alle 10 astetta oli panambille liikaa. Saas nähdä tokeneeko tosta enää. Lämpimällä vedellä kasteltu ja siirretty takas sisälle.

sorrii

LainausOstin Bauhausista jotain ohutta pleksiä, kun oli alennuksessa ja mietin, että mitenkähän tuo suojaa uv-säteilyltä, eli onko tuollaisesta hyvä väsätä mitään kasvihuonetta?

Harvemin taitaa olla rakentelu/askartelu-muovit uv-suojattuja. Yleensä uv-suojalla lisäksi tarkoitetaan lähinnä sitä että lähinnä itse materiaali kestää UV'n...
Kasvihuoneeseen tarkoitettuja kennojevyjä toki saa nettikaupoista [ http://shop.kivikangas.fi/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=1714&theme=3 ]
Kasvihuonemuovia saa monistakin kaupoista ~6mx6m -paloina. Tuo siis paksunpuoleista muovikalvoa, joka kiristetään kehykseen ...

Tee-itse-ukkoja ei kaupat hirveesti hemmottele. Edullisinta saattaa olla katsella valmiita kasvihuoneita ja mini-sellaisia...

Tässä aika kiva nettikauppa edullisiin isoihin: http://www.jago24.de/garten/gewaechshaus/
Kuulemma kotiovelle kuljetus makselee isolla kasvarilla ~40€

Mä olen jo parina kesänä hyvällä menestyksellä käyttänyt "kasvitunneleita":
Rautasoinin romukaupasta Tampereella sai toissakesänä 16mm ja 20mm alumiiniputkea 4€/kg 6m pätkissä, jolloin pariin tunneliin 2m pätkiä 7kpl [mallina oli LiDL'n valmis tunneli] sai alle 10€  :D ..Nomihinnat noille putkille on alkaen 1,2€/m
Viime kesänä rakensin isomman 1,2m x 4,2m tunnelin 3m kaarilla, jolloin korkeutta tuli jo lähes 1,2m. Perustana Bauhausista lämpöpuuta talouslaatuna. Muoviksi askartelin oikeesta kasvihuonemuovista 3x4,2m pressun jossa päädyt ompelukoneella kaksinkerroin ja väliin vahvikenarut; Pitkiin sivuihin ompelin pussit jonne jäykisteeksi sähköasennusputkea; päädyt taivuttelin latta-alumiinista johon pingotin muovin. Hintaa tuli tuolle ~80€ ja prototyyppiin meni tiet työtunteja jokunen kymmenen tuntia  8) 8)
Samaiselta Rautasoinilta muuten saa ruostumatonta harjaterästä montaa vahvuutta ja niistä tein "telttakiiloja" pressuille sekä tukevat 60cm ankkurinaulat joilla tuo 5m2 -tunnelikin pysyi paikoillaan keskellä peltoa, eikä lähtenyt lentoon edes ukkosmyrskyssä ... [[saapa nähdä miten on tänään  ??? ??? ??? ]
Romupyöristä saa pinnoja jotka yleensä on ruostumatonta myös. Tunnelien kanssa tarvitaan paljon noita nauloja maahan ...

PS. Harmillisesti en pääse kuviini Imageshackissa ... Ahneet paskapäät ovat laittaneet sen maksulliseksi; Mä olen monta vuotta tallentanut kaikki kuvani ilmaiseen palveluun. Nyt niitä kai pidetään panttivankina!! (pitäköön kuvansa ...  >:( )

Kermin

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 17, 2014, 11:45:20 ap
Harvemin taitaa olla rakentelu/askartelu-muovit uv-suojattuja. Yleensä uv-suojalla lisäksi tarkoitetaan lähinnä sitä että lähinnä itse materiaali kestää UV'n...

Näinpä taitaa olla ja löysinkin jo yhden pienen kasvihuoneen mihin nuo chilit saan mahtumaan. Tuo pienempi tuntuu olevan hieman nuupahtanut, kun lehdet ovat kuivakat ja kärjet osoittavat alaspäin, mutta sen multa on kuitenkin selkeästi kosteampaa. Olisiko siis näin, että sitä on kasteltu liikaa, tiedä häntä? Multa on molemmissa kuitenkin sen verran kosteaa, että tänään en ole multaa kastellut, vaan pelkästään lehtiä sumutellut. Isommat kupit kävin myös ostamassa, kun noissa pienissä (10cm?) purkeissa näkyy jo selkeästi, että juuret ovat kasvaneet purkistakin ulos, tosin vielä en vaihtoa ole tehnyt. Uudet ruukut ovat alhaalta kasteltavia, mitä on täälläkin suositeltu. Kävin myös tuollaisen ESL-lampun hakemassa, mutta siihen en vielä valaisinta löytänyt, joten sen viritys venyi huomiseen. Huomenna saakin myös chilikaupan lannoitteen, joten pääsee sitäkin ihmettelemään.