Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Radikal

helmikuu 25, 2015, 15:45:34 ip #8900 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2015, 16:56:37 ip käyttäjältä Radikal
Pidemmän aikaa jo miettinyt, että mitä toi valkea "juttu" kuvassa oikein on? Taimet ovat _aina_ olleet altakastelussa, toisaalta pintamultakin menee välillä hitusen kosteaks, eli onko se hometta? Jotenkin en oikein siihen uskois, varsinkin kun tota tais alkaa ilmestyä kun multa pääsi hiukan kuivahtamaan, lannoitetta noi ei oo vielä saaneet, joten tuskin on mikään ravinne-yliannostuskaan? Multa on biolanin mustaa multaa ja chilit on ollu noissa purkeissaan vajaat 4vko.

ps. ja jos se on hometta, niin tarkoittaako se, että taimet ovat saaneet liikaa vettä?
pps. Mainitaan vielä, että valkeita hippuja ei ole yhtään sen enempää mitä kuvassakaan näkyy, eli tuolta nuo näyttää livenäkin :)

e: kuva siirretty tinypiciin...

Althalus

helmikuu 25, 2015, 16:27:39 ip #8901 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2015, 22:17:54 ip käyttäjältä Althalus
Kuva ei ainakaan minulla näy, onko kuva julkinen?

Edit: Nyt näkyy.
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

Homejuustosipuli

Jos on näin myöhäsenä uusia chilejä laittamassa, mitkä lajit ovat nopeampia satoon tulevia? Jos vielä ehtisi, tulee ulkochileiksi pikimmiten.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Radikal - helmikuu 25, 2015, 15:45:34 ip
...

Mullassa olevat mineraalit tahtovat kiteytyä siihen pinnalle. Ei ole vaarallista.

sorrii

LainausJos on näin myöhäsenä uusia chilejä laittamassa, mitkä lajit ovat nopeampia satoon tulevia? Jos vielä ehtisi, tulee ulkochileiksi pikimmiten.

Annuumit ehtii hyvin. Ja kyllä useimmat Baccatumitkin pitäisi ehtiä ...
Mä itse olen vasta chinenset ja pubet laittanut. Baccatumeilla alkaa olemaan viimeiset ajat, mutta olen jo vuosia suosiolla kuskaillut kasveja syksyllä sisälle kypsyttelemään: Sittenpähän on tuoretta chiliä pitkään syksyllä  8)
Kun puskat ovat ehtineet kasvattaa oksat täyteen raakileita, niin kypsyväthän ne sisällä vähän vähemmällä valollakin.
Tänä viimevuonna korjasin viimeiset syksyn Rocotot tänä vuonna ... tammikuun lopulla  8) 8) 8)

Siemenkaupat ilmoittelee rutiinilla useimmille lajeille aikaa 90-100 päivää ?!? En oikein tiedä mistä mihin ...
Pepperseeds.eu taas ilmoittelee satoa saatavan 60-70 päivää "after repotting"  ???

Siltä pohjalta jos helmi-maalikuun vaihteessa saa taimet itämään niin satoa pitäisi pukata kesäkuun alussa. Käytännössä annuumeilla tuo toimii noin. Aji -chileillä vaihtelee se vaadittava aika enemmän, ja jotkut isot lajit vaatii podien kypsyttelyyn koko kesän, vaikka raakiletta tulee jo kesäkuussa.

(tulipa tyhjentävän selvä vastaus  ;D ;D ;D)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tp-chili

Moi !
Olen ensimmäistä kertaa eläissäni altakasteluruukkujen kanssa tekemisissä, joten ny on pakko kysyä että mitenkäs näiden kanssa pelataan kun on chilit kyseessä. Olisi tarkoitus heittää pari talven yli jo melkein elännyttä annuumia noihin 17 cm Pauliinoihin...Paljonko vettä täytetään ruukkuun ja miten täytellään, annetaanko kuivua kokonaan vai pidetäänkö jotain minimiä???  :o

Kuis muuten tuo ruukunvaihto, nyt on aika pienessä ruukussa ollut jo ehkä puoli vuotta nuo chilit, ja nyt katson saako ne erotettua vai pitääkö työntää vieläkin samaan purkkiin, (tarviikohan silloin isomman potan...? chilin rungot on jotain 25cm pitkiä nyt)
Jaa niin ja mitähän multaa, en ainakaan Prismassa nähnyt turvemultaa, oli pelkkää mustaa ja jotain taimimultaa...???

Kiitokset jo etukäteen!
-TP-

x46900

helmikuu 26, 2015, 18:27:02 ip #8906 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2015, 18:28:51 ip käyttäjältä x46900
^kuva kasvista helpottaisi sopivan ruukun koon arpomista näin etänä. Juuriston koko lienee se sanelevin tekijä kun arvioit tarviiko kasvi isompaa ruukkua, jos vanha on täynnä juurta niin silloin viimeistään isommasta ruukusta on iloa.

Itse olen antanut altakatseluruukkujen säiliöiden kulua täysin kuiviksi ja sittenkin vielä ruukun painon perusteella lisännyt vettä (eli vasta kun turvekin ruukussa on alkanut olla kuivaa).

akselsson1

Jatkona tuohon, että esimerkiksi perus kukkamulta esim. rainbow on ihan ok alusta chileille. Sitä saakin melkein joka kaupasta. :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jani M

Ja niiden kasvien erottelu on sitten paljon helpompaa kuivasta/kuivahkosta mullasta kuin kastellusta. Yleensä ohjeet opastaa kastelemaan mullan ennen ruukunvaihtoa, mutta se nyt ainoastaan saa aikaan hirveän sotkun ja vaikeuttaa muutenkin koko prosessia.

KP78

Kuiva multa on tosiaan paljon parempi taimien erottelussa. Isompaan ruukkuun siirtäessä taas sopivan kostea kasassa pysyvä paakku tuntuu itelle helpommalta.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: tp-chili - helmikuu 26, 2015, 15:16:14 ip

Jaa niin ja mitähän multaa, en ainakaan Prismassa nähnyt turvemultaa, oli pelkkää mustaa ja jotain taimimultaa...???

Ainakin Kempeleessä Agrimarketissa löytyy turvemultaa 65-litran säkki 6,5e. Oisin ite ostanu tänään, mutta olivat perskele vielä pakkausmuoveissa lavassa ulkona koko kuorma, myyjiä vain kaks paikalla ja vähää vaille sulkemisaika :D :D eli pitää hakea myöhemmin uusiksi. Agrimarketteja löytyy monesta paikkaa

unenkuva

Itse itseäni jatkaen... Kumpikohan mahtaa olla parempi kasvualusta, turvemulta-perliitti seos vai kookoskuitu?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - helmikuu 27, 2015, 21:09:10 ip

Itse itseäni jatkaen... Kumpikohan mahtaa olla parempi kasvualusta, turvemulta-perliitti seos vai kookoskuitu?

Kookoskuitu-perliittiseos. :D

sorrii

LainausKookoskuitu-perliittiseos. :D

??? Pahus! Tuota en oo vielä kokeillut .. kaikki muu melkein on tullut koklattua ...

Tuli oikeesti juur sopivaan ajankohtaan kun pitäisi taimia alkaa istutteleen ruukkuihin enkä multaa nyt kotiini halua. Kookos pelkästään tahtoo olla joillekin chileille nähtävästi liian märkää ...

Eli hop-hop hakemaan perliittiä  :)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jusssi

maaliskuu 01, 2015, 12:16:36 ip #8914 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2015, 12:18:29 ip käyttäjältä jusssi
Harkitsen seinäkasvihuoneeseen investoimista, tavoitteena viljellä chilejä ja tomaattia. Sijoituspaikkana on rivarin terassi ja siinä puista aitaa vasten, eli kovin isoa ei mahdu. Googlettelin jo hieman mutta tarvitsisin apua vertailussa, mitä kannattaa huomioida rakenteissa, pintamateriaalissa, paksuudessa jne.

Tällainen esimerkiksi olisi edullinen mutta onko lian rimpula?
http://www.jago24.de/en/garden/greenhouse/gwh13-greenhouse.html

- Jusssi

Jame

Lainaus käyttäjältä: jusssi - maaliskuu 01, 2015, 12:16:36 ip
Harkitsen seinäkasvihuoneeseen investoimista, tavoitteena viljellä chilejä ja tomaattia. Sijoituspaikkana on rivarin terassi ja siinä puista aitaa vasten, eli kovin isoa ei mahdu. Googlettelin jo hieman mutta tarvitsisin apua vertailussa, mitä kannattaa huomioida rakenteissa, pintamateriaalissa, paksuudessa jne.

Tällainen esimerkiksi olisi edullinen mutta onko lian rimpula?
http://www.jago24.de/en/garden/greenhouse/gwh13-greenhouse.html

- Jusssssi

Talvi ja lumikuormahan sen varmaan pääasiassa määrittää että mikä kestää ja mikä ei. Ainakin tuo on kohtuuhintainen, vastaavanlainen eilen K-Raudassa 289 €.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Pihvi

Kohtuuhintaiselta vaikuttaa tosiaan, itsellä aivan sama tilanne eli rivarin terassille puuaitaa vasten pitäisi rakentaa/koota. Mietin jos 2x2:sta tekisi runkoa niin saisi ainakin oikean korkeuden, aita kun laskee vielä metrin jälkeen vain 120cm korkeuteen... Huhtikuussa pitäisi saada se aikaiseksi, tuollainen valmis alumiinikehikko olisi kyllä helpompi.

sorrii

Mä ostin K-raudasta 4v sitten 6m2 kasvarin 250€. Kiinatavaraa ja laatu varmaan samaa kuin nuo Jago'n myymät. Muutenhan ne on rakenteiltaan ihan samoja kuin kalliimmat Eurooppalaiset, mutta materiaali tosi hentoa alumiinia. Sinäelementit kun kasasi, niin oli vaikeksia saada siirretyksi ehjänä paikalleen ettei nurjahda se peltiprofiili. Kasattuna ja lasit[kennot] hyvin liimattuna se sitten onkin jo paljon tukevampi. Mä jopa kokeilin roikkua harjaprofiilista [~100kg] mutten suosittele kokeilemaan ... Päästin irti millisekunnin ennenkuin koko talo oli kasa ruttuista alumiinifoliota ja polykarbonaatti silppua: ~40kg siihen voi ripustaa: Mulla oli yhden kesän UpsideDown-amppeli jossa multaa ~25l. Kasteltuna sen siirtämisessä sai jo vähän jännittää ...
Talveksi oon kyllä laittanut puusta lisätukia kasvarin sisälle reilusti: en usko että olisivat ainakaan ne levyt pysyneet paikollaan lumen alla.

Jos saa jostain romukaupasta sopivaa alumiinikiskoa, niin helppohan on ruuvailla sinne vähän tukea kiinteästi. Kyllähän noilla hinnoilla jää vähän varaa paranteluun ...

jusssi

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 01, 2015, 14:28:15 ip
Mä ostin K-raudasta 4v sitten 6m2 kasvarin 250€. Kiinatavaraa ja laatu varmaan samaa kuin nuo Jago'n myymät... ...Talveksi oon kyllä laittanut puusta lisätukia kasvarin sisälle reilusti: en usko että olisivat ainakaan ne levyt pysyneet paikollaan lumen alla.

Lumen epäilin itsekin olevan suurin ongelma, voiko tuollaisen kopin purkaa talveksi ulkovarastoon vai kestäänkö se vain 1. Kasaamisen?

- Jusssssi

sorrii

Lainauskestäänkö se vain 1. Kasaamisen?

Kennolevyt on PAKKO liimata, että tulee tukeva. Toki voisi teoriassa purkaa kulmista ja irroitella seinät ehjinä: Räystään liimaus pitäisi uusia kuitenkin joka kevät
=> Kyllä!
Käytännössä sen voi kasata kunnolla vain kerran. Helpompaa on viritellä suojia ulkopuolella ja/tai tukia sisäpuolelle. Oon kuullut että jotkut on vetänyt pressun teltaksi päälle.
Höyläämätöntä lautaa ja Bilteman kevytpeitteitä saa halavalla...

Tampereella Rauta-Soini -nimiseltä romukaupalta saa alumiinia 4€ /kg. Lisätuet taktisiin paikkoihin on helppo väsätä.
??? ..vaikka enpä ole itsekään saanut täydellistä aikaiseksi, kun eka viritys on ollut riittävä: Mä kiinnitin molemmille lappeille puoliväliin romu-alumiinista kiskot, johon on mm. hyvä kiinnitellä kesällä tukinaruja. Niiden kiskojen alle oon talveksi "juntannut" parit puutolpat. Lasit taipuvat lumen painosta mutkalle, mutta eivät tule läpi, kun ne kiskot tulee vastaan ...

PS. Hyvä vinkki/varotus on että kannattaa kennolevyjen alapää tiivistää silikonilla kunnolla, etteivät imaise vettä sisään: Yläpääthän on kuitenkin profiilin suojassa. Mä itse luulin olevani viisas, kun jätin kennot auki alapäästä että kondenssivesi tai-joku pääsee valumaan pois. Siinähän kävi niin että sinne koloihin alkoivat elukat [perhosen toukat?] tekemään koteloitaan ja lisäksi sinne nousi aina kunnon sateella likaista vettä ja ne levyt ruskettuivat alapäästä yhdessä kesässä. Toisen talven jälkeen sitten jo huomasin, että jää oli myös murtanut niitä kennoja alapäästä rikki. Ensi keväänä on siis kasvihuoneessakin peruskorjaus ...
Luultavasti kun kääntää levyt ylösalaisin, niin ne rispaantuneet ja ruskistuneet päät jää suurimmaksi osaksi harjapalkin sisään tai varjoon ainakin.