Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Chiljonka

huhtikuu 12, 2015, 21:12:35 ip #9000 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 12, 2015, 21:42:14 ip käyttäjältä Chiljonka
Lainaus käyttäjältä: J.J Chili - huhtikuu 12, 2015, 20:27:16 ip
Turpeena oon käyttäny ihan perus Kekkilän puutarhaturvetta,ja lannoitteena Biobizzin growta n.2% seoksella. Kastellut en ole mielestäni aivan tolkuttomasti,mutta välillä oon antanut myös yläkautta nestettä chileilleni vaikka ovat altakasteluruukuissa. Paikka jossa chilit ovat on aika lämmin paikka, korkeimmillaan lämmöt on pyörineet siinä 31 asteessa. Tuuletusta ei ole. Se mulla tuli mieleen onko se tehnyt huonoa chileille kun olen niitä yläkautta myöskin kastellut,niin silloin turve on kastunut kauttaaltaan,ja lannoitevesi on mennyt ruukun läpi ja jäänyt aluslautaselle killumaan. Mutta silloinkin kun olen näin tehnyt,niin olen aika maltillisesti vettä antanut.

Ainakin kannattaa kaataa aika nopsasti aina ne vedet sieltä lautaselta lillumasta ellei ne sinne turpeeseen imeydy. Haittaa vissiin sitä juurien hapetusta ainaski. Ei tossa äkkiseltään muuta kuulosta pahasti vialla olevan... Ja anna vaan välillä kuivahtaa ihan että lehdet jo hiukan roikkuu, itsekin kastelin alkuun liikaa ja se ainakin tuntui hidastavan noiden kasvua. Tuosta lannoituksesta en osaa sanoa kun ei ole tuttua tuo.

Jani M

Minä ainakin olen aina käyttänyt growia ja bloomia yhtä aikaa, muistaakseni niitä tarvitaan molempia lannoituksessa ja niiden keskinäistä suhdetta muuttamalla voidaan säätää ravinnetasapainoja.

sorrii

LainausMinä ainakin olen aina käyttänyt growia ja bloomia yhtä aikaa, muistaakseni niitä tarvitaan molempia lannoituksessa ja niiden keskinäistä suhdetta muuttamalla voidaan säätää ravinnetasapainoja.

Tosiaankin ...
Jos on valmis maksamaan noista erikoislannoitteista pyydettyä kiskurihintaa, niin järkevää on käyttää niitä ainakin ohjeen mukaan!
Toinen mun mielestä järkevämpi tapa on käyttää hyvää ja halpaa peruslannoitetta  ::) ... [=Puutarhan kesää - tai Nutriforten Tomaatti&Mansikka -lannoitetta + Typpi-kalsium-lisää]

Itse olen käyttänyt jo pitkään Nutriforten settiä juurikin tyydyttääkseni levotonta päätäni, joka ei koskaan tyydy tekemään asioita yksinkertaisesti ja tehokkaasti. Sen kanssahan saa säätää ja kokeilla sekoituksia. Nutriforten setissäkin on käyttöohjeessa erikoinen juttu, että typpeä lisätään kukinnan ja raakileiden vaiheessa, kun muilla lannoitteilla yleensä menee päinvastoin! Mä en ole 5 vuoden jälkeen vielä päättänyt uskonko ohjetta, vaistoani vai sattumaa eli mielenliikkeitä siinä suhteessa. Voihan olla että tuo typpilisä sopii juuri tomaatille ja ehkä mansikallekin kukinnassa, mutta paprikoiden kanssa saattaisikin sooloilla jonkun muun lannoitteen ravinnesuhteita mukaillen ... Tänä vuonna luulen käyttäväni sitä typpilisää hillitymmin ... Biobizzit jäivät 1-kauden hairahdukseksi  8)
Meni muuten rahaa silloin ~200€ [sähköä laskematta] lannoitteisiin ja lamppuihin [=kipparitavaraa] ja tuotin 300g satoa. Kilohinnaksi tuli sähkön kanssa 1800€
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

Jos juurimätä on niin kyllä ne juuret olisivat silloin todella ruskeita ja ihan heiveröisiä, menevät poikki melkein kosketuksesta ja ovat ihan kuolleita. Alat nyt kastelemaan em. ohjeiden mukaisesti niin pitäisi homman sujua :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

J.J Chili

Ooolrait,

ehdin jo säikähtää että kaikki on piloilla.. Mutta näin ei ihan taidakaan olla. Suurenmoiset kiitokset vinkeistä kaikille! Eiköhän tästä vielä hyvä tule..

sorrii

Ei kait juurimädästä puhuta kuin vesiviljelyn yhteydessä. Maassa ja mullassa aina juuria kuolee ja mätänee. Sitten se on haitallinen "tauti" jos multa on kokoajan velliä ja alkaa haista viemärille. Siitäkin kasvi selviää usein kun antaa kuivua vähän ja parantaa tapansa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

sorrii

huhtikuu 13, 2015, 18:44:03 ip #9007 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 13, 2015, 18:46:19 ip käyttäjältä sorrii
Mulla oli 1-vuotenani kaikki [6kpl?] chilit sisällä 20-30cm Pauliina-ruukuissa. Olis silloin käsitys että säiliössä pitää olla aina vettä. Mä pidin tarkkana poikana ne melkein kokoajan maksimissa ...  ::)

Jossain vaiheessa ihmettelin kun kasvinurkkauksen lähellä haisi pieru jatkuvasti. Nenän kun uskaltautui viemään lähelle täyttöputkea, niin meinasi yrjö lentää.
Ei niistä kasveista yksikään kuollut siihen. Mä taisin jo silloin hankkia Liquid Oxygenia ja annoin pienet happikylvyt niille aina välillä ja opettelin kastelemaan vähän vähemmän. Voihan toki olla että kasvit eivät sairastuneet ollenkaan, vaan vain multa oli mätävelliä. Herkemmät annuumit olivatkin pienemmissä ruukuissa joissa pääsivät kuivahtamaankin välillä.

Samoin vastoin Orthexin ohjeita on mulla noissa Pauliinoissa ollut aina hydrosoraa pohjalla ainakin se kuppi täynnä, jolloin multa ei ainakaan lillu suoraan vedessä vaikka säiliössä olisikin vettä. Niissä isoissa 30cm Pauliina-ruukuissa on monesti multa yllättävän märkää pohjalla vaikka pinnasta tuntuu rutikuivalta ... Sora on hyvä, kunhan on oikeeta hydrosoraa .. [jota saa pikkupusseissa Tokmannilta ja IKEAstakin!  ...ja tietysti litroittain myös Chilitarvikkeesta sekä hamppulamppukaupoista]

chili noob

Lainaus käyttäjältä: J.J Chili - huhtikuu 12, 2015, 19:29:43 ip

Oon ihmetellyt kun mun pari Aji Fantasya lopetti kasvunsa jokin aika sitten,ovat nyt reilu 20cm korkeita,ja ajattelin aluksi että jos ne on vaan liian pienissä ruukuissa että siinä syy. Mutta sitten kun toissapäivänä tein toiselle ruukunvaihdon,niin huomasin että sen juuristo oli sellaista vaaleanruskean väristä,mutta haistaa sitä en tajunnut kun vasta jälkeenpäin luin että kyseessä saattaisi olla juurimätä.

Kysymykseni siis kuuluu että onko peli menetetty näiden kasvien osalta,vai vieläkö on toivoa? Ja miten tätä oletettua juurimätää voi hoitaa? Kasvit on turpeessa altakasteluruukuissa.

sait jo hyvät ohjeet, mutta kertoisin vielä, että ruukun vaihdon jälkeen menee yleensä pari viikkoa ennen kuin kasvu jatkuu kunnolla. eli elä huolestu jos ei heti ilmene kasvua.

thompson

Mikäs mun Aji Fantasyja vaivaa?

Ikäänkuin joku/jokin olisi syönyt noita lehtiä mutta ei minun silmä löydä mitään tuholaisia.

Huru-ukko

huhtikuu 15, 2015, 13:02:04 ip #9010 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2015, 18:38:36 ip käyttäjältä Huru-ukko
Minusta ne näyttävät käsittelystä tulleilta vaurioita.

Chiljonka

Juu, sopiva latvonta tekee tuollasta jälkeä, ei siis mitään vikaa. :)

thompson

Pumbasaur

Hei chilimaakarit!

Hyvin noviisi kasvattaja olen vielä (kaksi kukkimisen juuri aloittanutta kasvia komeilee lampun alla  ;D ) ja rupesi mietityttämään että mistä mahtaa johtua tämä harmaa väri taimieni sirkkalehdillä?

Kiitokset ajasta ja vastauksista jo etukäteen!  :)

sorrii

Lainausmistä mahtaa johtua tämä harmaa väri taimieni sirkkalehdillä?

Lajike olisi yleensä hyvä tietää ... ja kasvualusta. Tässä kai idätys- tai taimimulta??
Ei oikein näe kuvasta, mutta ehkä vähän vaaleat ovat uudet lehdet, eli ei (vielä) saa ravinteita tarpeeksi. Kun juuret kehittyvät se korjaantuu, ehkä  :)
Liian vahvakin multa voi estää juuria kehittymästä. Liika märkyys ja liika kuivuus. Tai kuun vaihe  ::)
Onko tuo "harmaa" sellaista kuivumistä lehden pinnalla? Se johtunee kuivasta huoneilmasta. Sumuttelua ...

Välttämättä tuossa ei ole mitään vikaa, mitä voisi ainakaan hoitaa. Yleensä taimia idätetään reilusti, että niitä voi sitten karsia ja valikoida: jotkut yksilötkin vaan on heikkoja... Mä idätän yleensä joka lajia vähintään 4kpl. Niistäkin yleensä jo yksi on surkea ja heikko rääpäle ja yksi kasvaa selvästi muita paremmin!
Mulla itselläni ovat yleensä taimet noin pieninä vielä idätyslaatikossa, minikasvarissa, jossa ei ilma kuivata niitä.

Mutuiluahan tää tiet yhden kuvan perusteella. Pikku photoshoppailukin voisi siis auttaa yhtä paljon  ;D ;D

PS: Jos ei saa valoa tarpeeksi, niin noin käy kaikille taimille ...

chipe

Kysymyshän koski nimenomaan noita sirkkalehtiä ja niihin on kyllä tapana tulla yhtä ja toista värivirhettä ja aika nopsaan yleensä putoavat poiskin. Ne on tehtävänsä tehneet kun saavat kasvin alulle ja muut lehdet ottaa vastuun siitä eteenpäin :).

Kuvan värisävyt heittää muutoin sen verran että vaikeampi muitten lehtien väristä sanoa mutta ihan vastaavannäköisiä sirkkalehtiä mulla on ainakin monella kasvilla ollut.

wille

Oisko tuo ihan antosyaania, jota joidenkin lajikkeiden lehdille kehittyy voimakkaassa valossa? Siis ihan sellaistenkin lajikkeiden, joiden lehdet eivät sen suuremmin tummu luonnostaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Pumbasaur

LainausLajike olisi yleensä hyvä tietää ... ja kasvualusta. Tässä kai idätys- tai taimimulta??

Lajikkeesta ei toistaiseksi ole vielä tietoa, sain ystävältä ns. sika säkissä siemeniä. Laitoin kolme samaa lajia edustavaa siementä itämään ja kaikissa näkyy sama ilmiö, pitää jatkaa seurantaa mutta hyvä tietää ettei välttämättä tarkoita mitään vakavaa.  :)

En usko että johtuu liian vähäisestä valosta, ja lehdet ei ainakaan tunnu kuivilta. Kasvualustana toimii juurikin taimimulta ja siirsin tuon juuri idätyslaatikosta omaan purkkiin.

Kiitos vastauksista!  :)

Wakneri

Hei!

Täältä Etelä-Suomesta kyselen, että uskaltaako noita chilejä jo viedä ulos vai onko mahdollisten yöpakkasten vuoksi vielä parempi pitää sisällä?

MiM

huhtikuu 20, 2015, 18:44:06 ip #9019 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 20, 2015, 18:45:43 ip käyttäjältä MiM
En vielä jättäisi yöksi ulos. Tässä on suhteellisen tuoretta keskustelua chileistä ja lämpötiloista: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15894.0. Toki siellä on juteltu enemmän kukkimis- ja satovaiheesta, mutta ehkä samaan paikkaan voisi kerätä kokemuksia myös kasvuvaiheen lämpötiloista.

Vanhemmat tekijät sanovat, että Rocotot pärjäävät muissa viileämmässä, eli jos jotain on jätettävä ulos, niin ne ensin. Muista totutella aurinkoon. Omat chilini kannoin tänään pihalle kun pääsin töistä kotiin, mutta pääsevä kohta yöksi sisään. Tähän aikaan päivästä UVtä on enää hyvin vähän, mutta valoa vielä mukavasti. Ja lämpöä... no, ehkä... ::)
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-