Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Nft'ssäkin juuret kasvavat usein resoon, kun aikaa kuluu. Samoin kuitukangaskin nostaa vettä kunhan roikkuu resossa...

Mun mielestä vesipumppu on mukavampi, kun ei pidä pörinää kuten ilmapumpun ilmakivi. Itsellä on ollut sen verran letkua vesipupussa, että on melkein suihkulähde veden pinnalla. Aika pieni pumppu riittää isoonkin resoon.

Yllättävän hyvin vesipumppu sietää juuria, kun eivät ne kovin nopeasti kasva: pumppu rikkoo ne hennot uudet juuret, jotka erehtyy kasvamaan pumpun sisään. Täytyyhän se kuitenkin aina välillä putsata. Jossain bublerissa, joka on täynnä juuria, voi olla hankalaa.

Mä ompelin ohuesta suodatinkankaasta (=maanpeitekangas) pienen pussin joskus, jonka voi kiristää narulla pumpun päälle. Kyllähän se toimi...

Hubertin viestistä voi päätellä, että meillä on ollut kasvit täysin eri mittakaavassa. Mun kasvari tulisi täytenn yhdesta noin isosta kasvista ;) ... Itsellä on ollut 4.5m2 kasvarissa 10-12 kpl kasveja 8.5l autopoteissa. Ne kasvavat sen mitä mahtuvat. Puolivarjoisessa paikassa varsinkin baccatumit ovat tuottaneet ihan tarpeeksi mulle. Kiva on ollut, että on useita lajeja, jotka tuottavat "sopivasti" 2 hengen tarpeisiin. Varmaan samassa tilassa voisi kasvattaa 4-6kpl isompia, ja satoa tulisi enemmän, mutta lajeja vähemmän. Ja onhan mun pitänyt leikellä kasveja aika paljon.. 
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Michilin

Sikäli mikäli mun pienissä pumpuissa tehot riittää niin kohtuudella sais yhen ison nftn tehtyä. Veikkaan vaan että 90 litran paljukin on äkkiä täynnä juuria. Saattaa se suodatinkangas auttaa... Kannattasko laittaa lekasoraa astioiden pohjalle ph:ta tapaamaan ja ehkä bakteerien kasvupohjaksi vai onko mitään merkitystä?
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

jewe

Lainaus käyttäjältä: Michilin - joulukuu 25, 2016, 07:44:42 ap
Sikäli mikäli mun pienissä pumpuissa tehot riittää niin kohtuudella sais yhen ison nftn tehtyä. Veikkaan vaan että 90 litran paljukin on äkkiä täynnä juuria.

Kyseisiin pumppu-ongelmiin on hyvin helpot ratkaisut NFT:ssä. Jos pelkäät pumpun hajoamista laita kaksi, tuskin ne samaan aikaan hajoaa. Jos pelkäät juuria resossa rakenna kaukalo ja reso erilleen niin ei tule juuret resoon. NFT:ssä juuristoa kehittyy muutenkin vähemmän kuin esim.ebbeissä ja on hyvin utopistista että 90 litran palju täyttyy juurista. Jos reso ja kaukalo on hyvin suojattu valolta niin vesi pysyy puhtaana eikä pumput pahemmin huoltoa kaipaa kauden aikana.

Michilin

Lainaus käyttäjältä: jewe - joulukuu 25, 2016, 09:38:17 ap
Lainaus käyttäjältä: Michilin - joulukuu 25, 2016, 07:44:42 ap
Sikäli mikäli mun pienissä pumpuissa tehot riittää niin kohtuudella sais yhen ison nftn tehtyä. Veikkaan vaan että 90 litran paljukin on äkkiä täynnä juuria.

Kyseisiin pumppu-ongelmiin on hyvin helpot ratkaisut NFT:ssä. Jos pelkäät pumpun hajoamista laita kaksi, tuskin ne samaan aikaan hajoaa. Jos pelkäät juuria resossa rakenna kaukalo ja reso erilleen niin ei tule juuret resoon. NFT:ssä juuristoa kehittyy muutenkin vähemmän kuin esim.ebbeissä ja on hyvin utopistista että 90 litran palju täyttyy juurista. Jos reso ja kaukalo on hyvin suojattu valolta niin vesi pysyy puhtaana eikä pumput pahemmin huoltoa kaipaa kauden aikana.

Ilmaisin asian hieman sekavasti. Aattelin sen 90 litran paljut laittaa hydroksi/bubbleriksi ja oma systeemi nft:ksi. Ne hydrot mua huolestuttaa jos on kaksi kasvia juuriensa kanssa. Mutta jos suodatinkangas pumpun ympärillä auttaa niin sama se on kokeilla...

Michilin

Liukeneeko perus raksamuovista jotaki happamaan veteen jos sillä vuorais reson ja nft:n kourun?

Huru-ukko

Michilin

sorrii

Mitä on "perus raksamuovi" ?? Onko siis jotain höyrynsulkumuovia ...

Mä itse ostin heräteostona Minimanista kesällä "puromuovia" sellaisen 2x3m palan, jota ajattelin hyödyntää vastaavasti. Sain 20€'lla sen ja olihan se otettava, kun halavalla sain. Se taitaa olla ainakin yli 1mm vahvuista sitkeää kumimaista mustaa muovia, jonka oletan aika kivuttomasti taipuvan johonkin isohkoon faneri-NFT'hen, kunhan kulmat viikkaa nätisti. Eteralta ostin myös 3mm mustaa "ämpärimuovia 1x2m levyn samoin noin 20€ hintaan. Siitä ajattelin askarrella NFT'n valutustason siihen isompaan fanerilaatikkoon irroitettavana hyllynä. Päälle ehkä patolevyä vielä ....

Oli idea tahdä sellainen aurinkokenno-NFT mökille kasvariin. Pituutta 2.4m. Pumppu ja vedentulo keskelle, josta valuttaa kahteen suuntaan ...
On vaan harkinnassa uusi kasvihuone, kun sen 1.8x2.4m kiinakasvarin kennolevyt ovat aika pahasti jo hapertuneet. Uusi ehkä 60cm pidempi ja leveämpikin. En viitsi rakentaa tuota laatikkoa ennekuin tiedän josko olisi tilaa enemmän. 30x300cm faneripaloja on jemmassa valmiiksi nippu ...

Toinen vastaava muovilla vuorattu NFT saattaisi tulla parvekkeelle, jossa leveyttä ei ole kuin 2.1m. Ja kolmaskin vielä ehkä keittiöön: 1.6m ikkunan eteen ...

Nämä ideat on pyörinyt mielessä pari vuotta, mutten ole toteuttanut, kun materiaalista on ollut epäselvyyttä. Nyt se puromuovi löytyi loppukesästä, ja päätin miettiä talven yli asiaa  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Michilin

Ihan sitä sinistä höyrynsulkumuovia. En ole kattonu koostumusta...

Memsie

Mun kokemus yhdestä höyrynsulkumuovista, ei tosin nft:ssä tai veden kanssa tekemisissä, vaan ulkokanien häkkien kansissa, on se, että se tuntuu haurastuvan nopeammin kuin haluaisin, ei varmaankaan ole uv-suojattua. Mikään ei toki estä koittamasta, mutta veikkaan yhden kauden ratkaisuksi.

Michilin

Lainaus käyttäjältä: Memsie - joulukuu 28, 2016, 11:50:09 ap
Mun kokemus yhdestä höyrynsulkumuovista, ei tosin nft:ssä tai veden kanssa tekemisissä, vaan ulkokanien häkkien kansissa, on se, että se tuntuu haurastuvan nopeammin kuin haluaisin, ei varmaankaan ole uv-suojattua. Mikään ei toki estä koittamasta, mutta veikkaan yhden kauden ratkaisuksi.

En mie sitä valolle aio altistaa mutta kokeillaan.

Huru-ukko

Höyrynsulkumuovihan asennetaan seinien sisälle, joten uv suojaus on turhaakin. Ja NFT-kourussahan tai resossa se on myös poissa valosta.

sorrii

joulukuu 28, 2016, 18:55:41 ip #9892 Viimeisin muokkaus: joulukuu 28, 2016, 19:04:29 ip käyttäjältä sorrii
Eipä kovin kallista olisi kasvihuonemuovikaan neliöhinnaltaan [~1€/m2]. Toki se tyypillinen pala jota myydään edullisesti Honkkarissa ym. on ~5 x 6m
Se on kyllä aika kestävää materiaalia moneen muuhunkin käyttöön, kuin kasvihuoneeseen. Puromuovi maksaa Bauhausissa toistakymppiä neliö ...  ???

Mun isäni laittoi joskus ~20 vuotta sitten hätäratkaisuna kasvarimuovin mökillä vajan katolle, joka oli taas alkanut vuotaa: Hyvin loiva pulpettikatto 4x6m, johon kerääntyy kesällä paljon oksia ja lehtiä; aurinkokin paistelee puiden lomasta pitkin päivää. Mä tutkin sitä viime kesänä siivotessani oksia joita jäi, kun silppusin katon päälle kaatuneen ison tuomen oksat sieltä. Se muovi oli edelleen lähes ehyt: Parissa kohdassa oli paksumpi oksa katketessaan repäissyt reiän siihen. Muuten vaikutti, että kesti katemateriaalina vanhan huopakatteen päällä tuon 20 vuotta !!

Mä itse oon tehnyt kasvihuonemuovista kuomun pariinkin kasvatustunneliin. Isommassa tunnelissa kaaret on tehty 3m pitkistä alumiiniputkista taivuttamalla "vankkuri-muotoon". Pitkien sivujen alaosaan ompelin ompelukoneella taitteet, jonne sai pujotettua jäykisteeksi sähköasennusputkea: Sitä isompaa huppua oon käyttänyt nyt kolme kesää ja rullannut liepeitä lähes joka päivä ylös kasveja hoitaessa. Kasvimaa on keskellä peltoa, joten tuultakin riittää. Rikki siitä muovista on mennyt ainoastaan pari kohtaa kulmissa, josta olen kiristellyt naruilla paikoilleen. Silloinkin on revennyt kohdasta, jossa on ompeleita ja neulanreikiä rivissä ompelukoneen jäljiltä.

Tuolla perusteella luulen että kestäisi jossain nft'ssä tai reson vuorauksena vuosikausia. Jos ei muovia ole suojattu UV'ta vastaan, niin kyllähän se jokatapauksessa parissa vuodessa alkaa hapertumaan: kylläpä UV-säteilyä aina tuollaiseen tunkeutuu ...

Michilin

Neutraloiko lekasora ph:ta resossa sellasta määrää että sillä olisi käytännön merkitystä? Kannattaako laittaa ollenkaan?

sorrii

Eikös Lecasora nosta Ph'ta? Kasvatuskäyttöönkin tarkoitetulla hydrosoralla, kehoitetaan huuhtomaan se ja muistaakseni laskemaan Ph sopivaksi liottamalla ...
Mulla on mielikuva, että levasoraa liottaessa nousi vden Ph yli 8'n. Mulla yleensä se on 7.0 kieppeillä, vaikka virallienn tieto on ~8. Liekö vikaa mittarissa, miehessä vaiko kaupungin vesilaitoksen tiedoissa ...

Aika helppohan tuota Ph'ta on säätää Ph-downilla. Tuntuisi sotkuiselta käyttää jotain soraa resossa. Bioponisissa systeemeissä kait jotain tuollaista harrastellaan ...

Michilin

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 30, 2016, 18:58:40 ip
Eikös Lecasora nosta Ph'ta? Kasvatuskäyttöönkin tarkoitetulla hydrosoralla, kehoitetaan huuhtomaan se ja muistaakseni laskemaan Ph sopivaksi liottamalla ...
Mulla on mielikuva, että levasoraa liottaessa nousi vden Ph yli 8'n. Mulla yleensä se on 7.0 kieppeillä, vaikka virallienn tieto on ~8. Liekö vikaa mittarissa, miehessä vaiko kaupungin vesilaitoksen tiedoissa ...

Aika helppohan tuota Ph'ta on säätää Ph-downilla. Tuntuisi sotkuiselta käyttää jotain soraa resossa. Bioponisissa systeemeissä kait jotain tuollaista harrastellaan ...

Asian tarkoitus lähinnä matkia bioponicia, en tiiä onnistuuko. Viime kerralla ei...

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 30, 2016, 18:58:40 ip

Neutraali tai lievästi hapan se on. Eli bioponiseen neutraaliin veteen sillä varmaan pääsee, mutta sitä saattaa kulua melko paljon kesässä. Ja sitten sitä savivelliä ei varmaan kovin mukava pumpata.

Michilin

Eli taidan suosiolla jättää bioponiset kokeilematta toista kertaa ku eka kerrallakaan ei oikein tuntunu toimivan... Lisää tyhmiä kysymyksiä, paljon ilmapumpulla pitäs olla tehoja per kasvi? Litroja per minuuutti vai tuntiko se ilmoitettiin...

kasvattaja

Lainaus käyttäjältä: Michilin - joulukuu 31, 2016, 19:55:03 ip
Eli taidan suosiolla jättää bioponiset kokeilematta toista kertaa ku eka kerrallakaan ei oikein tuntunu toimivan... Lisää tyhmiä kysymyksiä, paljon ilmapumpulla pitäs olla tehoja per kasvi? Litroja per minuuutti vai tuntiko se ilmoitettiin...

Omaan kokemukseen nojaten suosittaisin pienitehosta vesipumppua. Sellaisella pääoslla, johon saat kiinni ilmapumpun letkun. Jos kasvatat paikassa, missä ilmapumpun ääni haittaa. Voit ripustaa vesipumpun leijumaan resoon muovipinnotteisella rautalangalla, ettei resonoi ja unohtaa ilmapumpun kokonaan. Tolleen miulla oli järjestetty NFT-pöydän reson hapetus. Toimi kuten pitikin  ;)
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

sorrii

Miksi nft-pöydän resoa pitäisi hapettaa? Eikö see riitä se hapetus joka tulee veden kierrosta?? Vai onko tuo nft-pöytä paljonkin eri asia kuin nuo nft't mallia Nutriculture?