Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

tonttu

Eikös tuo yara hydrolannos ole kuitenkin vastaavaa kamaa?

Mikä on muuten peruste, että oot vaihtanut hydroflexiin, kun tuota yaraakin on vielä saatavilla?

biblo

Ajattelin tuossa seuraavan ruukunvaihdon yhteydessä siirtyä turpeen käyttöön.

Olisiko jollain pidemmän linjan turvekasvattajilla vinkata joku hyvä valmistaja tms. vai onko noissa hirveästi eroa? Itse kun tuon mullan kanssa olen vaan plärännyt.
"Grow food, not lawns"

wille

Lainaus käyttäjältä: biblo - heinäkuu 15, 2010, 00:02:12 ap

Olisiko jollain pidemmän linjan turvekasvattajilla vinkata joku hyvä valmistaja tms. vai onko noissa hirveästi eroa? Itse kun tuon mullan kanssa olen vaan plärännyt.

Kekkilän Puutarhaturve on toiminut jo useamman kauden kasvupohjana. Ihan hyvää tavaraa.

Tällä kaudella kasvualustana onkin sitten ollut Biolanin Turvemulta. Tämä siksi, että tää oli ainoa turvepohjainen kasvatusalusta mitä paikallinen osula myi. 8) Hyvää tavaraa tämäkin.

Tota Kekkilää vaan saa isommissa pusseissa (85L ja 320L), kuin Biolania. (50L)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

st8

Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 15, 2010, 08:54:51 ap

Kekkilän Puutarhaturve on toiminut jo useamman kauden kasvupohjana. Ihan hyvää tavaraa.

Tällä kaudella kasvualustana onkin sitten ollut Biolanin Turvemulta. Tämä siksi, että tää oli ainoa turvepohjainen kasvatusalusta mitä paikallinen osula myi. 8) Hyvää tavaraa tämäkin.

Miten tuota turvetta laitetaan? Ruukun pohjalle turvetta vähän ja multaa päälle vai?

wille

Lainaus käyttäjältä: st8 - heinäkuu 15, 2010, 10:38:07 ap

Miten tuota turvetta laitetaan? Ruukun pohjalle turvetta vähän ja multaa päälle vai?

Ei siihen multaa sitten enää tarvitse sotkea. Pelkkä turve toimii kasvatusalustana.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

calm

Lainaus käyttäjältä: tonttu - heinäkuu 14, 2010, 21:16:11 ip
Eikös tuo yara hydrolannos ole kuitenkin vastaavaa kamaa?

Käyttötarkoitukseltaan toki vastaavaa, mutta ei koostumukseltaan.

Yara Hydro 6-6-25 (tai 6-14-30 amerikkalaisittain),  SQM Hydroflex T 8-4-32. Tuskinpa hivenainekoostumukseltaankaan vastaavat ovat. Vähän erilaisilla annostuksilla joutuu menemään, mutta jälkimmäisellä kasvatetuista on vielä kovin vähän kokemuksia, että hankala sanoa kuinka erilaisilla annostuksilla..

Mieli%

Vaihdoin tuohon sqm lannoitteeseen. Ei olisi kannattanut. Menee ainakin itsellä ihan eri määrillä ja sato taitaa olla menetetty. Jospa se oikea suhde löytyisi kovan yrityksen myötä...

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Mieli% - heinäkuu 15, 2010, 12:20:21 ip
Vaihdoin tuohon sqm lannoitteeseen. Ei olisi kannattanut. Menee ainakin itsellä ihan eri määrillä ja sato taitaa olla menetetty. Jospa se oikea suhde löytyisi kovan yrityksen myötä...

Ite oon nyt tän kauden käyttänyt kumpaakin ja samalla annostuksella. Ei käynyt mielessä tarkistaa koostumusta, kun huomasin vasta myöhemmin, että tavara on muuttunut. Ei mitään ongelmia, joten aika samoilla tuntuu menevän ja annostelu on kyllä niin tapissa, kun uskallan laittaa.

Kovasti kyllä kiinnostaisi tietää miksi tätä toista on ruvettu levittämään, kun hydrolannoskin on vielä olemassa?

biblo

Oletko turpeeseen laittanut perliittiä/soraa kuohkeuttamaan seosta vai onko ihan bulkkia pussikamaa?

Itse en tosin multaakaan ole kuohkeuttanut ollenkaan, omaa laiskuutta lähinnä.. :-[
"Grow food, not lawns"

Kärsä Babar

Ihan samalla samalla annostuksella voi käyttää molempia lannoitteita. Typen ja kaliumin suhde on ihan sama.
Ero näillä kahdella on niin pieni että tuskin huomaa kasvussa mitään eroa parempaan tai huonompaan suuntaan.
Hivenaineiden mainostettiin olevan paprikan viljelyyn sopivaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

st8

Mulla on ollu ongelmana tuo liika kastelu. Meinaan kasvit on elossa muttei ne sen takia kasva.  ;D
Oonki antanu kuivahtaa mullan aina siihen asti ku lehdet alkaa menettään kosteutta (jos sen noin voi sanoa).
Kuitenki monet teistä antaa chileille ilmeisesti 3krt viikossa vettä ja itellä tuntuu että annan vieläki liikaa vettä. Voisin sanoa että joka päivä pitää antaa vettä. Annan imeä niin kauan että 3cm pinnasta tuntuu kostealta. Pintamulta on ko hiekkaa safarilla.  ::)
Meinaan auringossahan nuo ovat kokoajan ja lämpötila 23c päivällä 15-17c illalla.
Miten teillä muilla? Annanko chileille liikaa vettä?

Mieli%

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - heinäkuu 15, 2010, 21:00:00 ip
Ihan samalla samalla annostuksella voi käyttää molempia lannoitteita. Typen ja kaliumin suhde on ihan sama.
Ero näillä kahdella on niin pieni että tuskin huomaa kasvussa mitään eroa parempaan tai huonompaan suuntaan.
Hivenaineiden mainostettiin olevan paprikan viljelyyn sopivaa.

Aika jännä juttu. No joku muu sitten mättää. Alkoivat kasvamaan silmittömästi, kun vaihdoin noihin toisiin lannoitteisiin. Kukkiminen jäi sille tielleen.. Nyt käyttänyt täysin ilman typpilisää ja joitain alkaa taas näkymään  :D

wille

Lainaus käyttäjältä: biblo - heinäkuu 15, 2010, 17:28:15 ip

Oletko turpeeseen laittanut perliittiä/soraa kuohkeuttamaan seosta vai onko ihan bulkkia pussikamaa?

Itse en tosin multaakaan ole kuohkeuttanut ollenkaan, omaa laiskuutta lähinnä.. :-[

Ronskisti vaan! En oo sekotellu mittään. Kai silten vois taas vähän hifistellä, mutta en ole kyllä tarvetta huomannut. Kekkilän turpeessa tulee sillointällöin polttopuita kaupanpäällisinä. Semmosia n. 30cm halkoja turpeen seassa...  ;)

Aika kuohkeaa toi turve tuntuu olevan jo ilman lisämausteita.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

biblo

Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 16, 2010, 08:51:04 ap
Lainaus käyttäjältä: biblo - heinäkuu 15, 2010, 17:28:15 ip

Ronskisti vaan! En oo sekotellu mittään. Kai silten vois taas vähän hifistellä, mutta en ole kyllä tarvetta huomannut. Kekkilän turpeessa tulee sillointällöin polttopuita kaupanpäällisinä. Semmosia n. 30cm halkoja turpeen seassa...  ;)

Aika kuohkeaa toi turve tuntuu olevan jo ilman lisämausteita.

Juuri näin ajattelinkin. Kiitoksia vaan!
"Grow food, not lawns"

st8

Mikä olis hyvä lannote jota saa netistä tilattua? Paikallisessa puutarhamyymälässä oli aika paljolti samanlaisia. Kaikissa typpeä paljon ja muita vähän.  :-\

Nerohaba

Mikähän mahtaa olla kun jotkin meikäläisen putkihydrossa kasvavat lajikkeet (mm aji cristal,naga morich,bhut jolokia,markettichili)
kasvattavat podia todella hitaasti? podien pinta on nahkainen ja melkoisen tumma.
esim aji cristal ei kasvata pikkurilliä isompaa podia ja nagatkin ovat olleet jo monta viikkoa vain peukalon kynnen kokoisia.
määrältään satoa muuten on tehnyt todella hyvin mutta podeissa jokin mättää.
Lannoitteena on Hydroflex T ja salpietari.
Mikä voisi olla hätänä?
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

st8

heinäkuu 18, 2010, 18:06:26 ip #1796 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 18, 2010, 18:08:14 ip käyttäjältä st8

RakuLa

oletko pitänyt chiliä ulkona vai kokoajan sisällä?

st8

calm

Lainaus käyttäjältä: tonttu - heinäkuu 15, 2010, 12:27:43 ip
Kovasti kyllä kiinnostaisi tietää miksi tätä toista on ruvettu levittämään, kun hydrolannoskin on vielä olemassa?

Eiköhän syy ole silkka markkinatalous; myyjä saa isomman katteen tuosta.