Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Abloy

On normaalia, sirkkalehtien kuuluukin lähteä.
1577

Termari

maaliskuu 01, 2011, 02:33:43 ap #2681 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2011, 02:36:26 ap käyttäjältä Termari
Pakko on nyt kysyä, kun en haullakaan löytänyt vastausta; hain hakusanoilla ravinnepuikot ja lannoitepuikot. Kummallakin löytyi yksi vastaus ja muutkin tähän asti foorumilta löytämäni tiedonmuruset ovat olleet samansisältöisiä:
Niillä ei kannata lannoittaa, koska ne ovat niin kalliita.

Kysymys kuuluu:
Minulla on paketti Boilan-ruukunvoima-broilerinuloste puikkoja. Voiko/kannattako niitä käyttää pikkuchilieni lannoitukseen?

Paketti on ostettu muistaakseni 2005. Eli ostohinta ei tässä ole ratkaiseva tekijä.

Olen kaksi viikkoa yrittänyt ostaa Puutarhan kesää, mutta en ole löytänyt. Ei ollut Agri-marketissa, ei K-raudassa eikä muissakaan isommissa kaupoissa. Ainoastaan Prisma on käymättä käynnin hankaluuden vuoksi. (Iso keskusta-remontti meneillään.) Ja muistelisin, ettei sitä ollut siellä n. kuukausi sitten kun kävin viimeksi.
Eli jos puikot eivät sovellu, niin mistä löydän sitä Puutarhan kesää Hyvinkäältä?

Isommat taimet ovat olleet Aurinko-kukkamullassa 8 cm:n ruukuissa vähän toista viikkoa ja eilen illalla istutin lisää.

Pitäisi siis kohta lannoittaa ilmeisesti.

InkRose

Kannattaa tsekata myös Robbari ja vastaavat halpiskaupat, kuten myös ainakin sellaiset kukkakaupat jotka mahdollisesti myyvät taimiakin. Tai muuten vaan kylän isommat toimijat.

Ryhis

Itse olen laittanut noita biolanin kanankackapuikkoja vain isommille kasveille näin keväällä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Geroniimo

Mulla on ollu kuukauden verran bubblerissa kasvamassa pari kasvia, astiana tollanen perus 10L ämpäri. Nyt alkaa kasvit olla sen verta isoja, että oon alkanu miettii että pitäisi toinen siirtää pois tuosta. Hellasärön vuoksi ei toista voi ämpäriin laittaa, joten multaan pitäisi siirtyä. Minkälainen ruukku/multa olisi paras tuollaiselle Duke pequinille? Kuinka usein normi ruukkussa kasvavaa kasvia pitää kastella, eli pärjääkö esim viikonlopun yli kastelematta? Lähinnä mietityttää että kumpi on parempi, altakasteluruukku vai ihan tavallinen?

InkRose

Altakastelussa pääsee vähän vähemmällä huolehtimisella kun sitä vettä tosiaan on siellä säiliössä. Se ruukun koko taas menee (tietenkin) kasvin koon mukaan. Itselläni on tällä hetkellä vielä melkein kaikki kasvit modatuissa maitopurkeissa eli noin puolen litran multatilassa altakastelussa. Suurimmat Baccat ja Annuumit alkavat olla 40-50 cm korkeita mullan pinnasta pikkuhlijaa ja alkaa selvästi purkit vähän ahdistaa. Chinenset ovat noin 25 cm pitkiä. Isompia ruukkuja - saati kasveja - vaan ei kovin montaa valojen alle täällä mahdu niin joutuvat kärvistelemään vielä vähän aikaa noissa.

Geroniimo

Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 01, 2011, 11:59:44 ap
Altakastelussa pääsee vähän vähemmällä huolehtimisella kun sitä vettä tosiaan on siellä säiliössä. Se ruukun koko taas menee (tietenkin) kasvin koon mukaan. Itselläni on tällä hetkellä vielä melkein kaikki kasvit modatuissa maitopurkeissa eli noin puolen litran multatilassa altakastelussa. Suurimmat Baccat ja Annuumit alkavat olla 40-50 cm korkeita mullan pinnasta pikkuhlijaa ja alkaa selvästi purkit vähän ahdistaa. Chinenset ovat noin 25 cm pitkiä. Isompia ruukkuja - saati kasveja - vaan ei kovin montaa valojen alle täällä mahdu niin joutuvat kärvistelemään vielä vähän aikaa noissa.

Kuinkahan isoksi noita voi kasvattaa yhdessä tuossa ämpärissä?

Blade

Kuuluuko chilin kasvattaa juuriinsa tuollaisia karvoja vai ovatko ne jotain mitä ei pitäisi siellä olla(hometta)?

Nikodeemus

Nuo ovat vaan niitä ohuempia juuria, jotka kasvattavat juuriston pinta-alaa huomattavasti :)
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

Blade

Ok. Näin uskoinkin olevan, piti vaan tarkistaa  ;)

Näyttää vaan kovin erehdyttävästi homeelta.

Niabo

Mikähän mun serranoita vaivaa kun tollai rullaa itseitsensä ympärille? Eipä oo aikasemmilla kausilla tällasta tullu vastaan. Muut lajikkeet kasvaa ihan normaalisti täysin samoissa olosuhteissa mutta nämä ei. Liika kuivuus ei ole syynä, eikä myöskään liika kastelu. Lannotetta oon antanu mut ei pitäs olla överit kyseessä. Onks tää tyypillistä sit serranoille vai onko joku muu vikana?

400w natikka porottaa n. 60cm kasvien yläpuolella.

Harri1980

Sellaista pohdiskelen, että pitääkö mullat vaihtaa viimevuotisille kasveille? Tai onko siitä enemmän hyötyä kuin haittaa? Nythän alkaisi olla sopiva aika varmaan. Kolme viimevuotista kasvia on mullanvaihtoa vailla. Yksi tekee 70W monimetallin alla satoa ja sitä ei viitsisi kiusata. Toisaalta yhdelle vaihdan mulla jokatapauksessa, kun se siirtyy isompaan ruukkuun samalla. Nämä kaksi harkittavaa tapausta ovat pauliinan altakasteluruukuissa. Jos niitä seuraavan kesän vain lannoittelisi vähän runsaammin ja menisi samoilla mullilla?

TunturiTiger

Kyllä tää rupee oleen niitä aikoja, kun pitää multia vaihdella.

Ande12

Kertokaahan aloittelijalle onko kuvan kasveille mitään tehtävissä.
Eli kyseessä on viime keväänä (jolloin intoa oli enemmän kuin tietoa) liian myöhään, ilman lisävalaistusta ja ilman lannoitteita kasvatetut 2x Lemon drop ja Cascabel. Kasvu oli em. seikkojen takia todella hidasta ja talvehtivat pieninä tikkuina. Nyt hieman opiskeltuani olen saanut aikaan eloa ja kasvua mutta varret ovat jämähtäneet todella ohuiksi (halkaisija n. 5mm) ja ovat muuttuneet alhaalta tummemmiksi ja "puumaisiksi". Vieläkö varsi voi kasvaa paksuutta vai kippaavatko kohta kaksinkerroin latvan painosta? Korkeutta on kuitenkin jo 17-20cm.

Apinamakina

maaliskuu 04, 2011, 21:20:57 ip #2694 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2011, 17:18:17 ip käyttäjältä Apinamakina
Ande12: Itsekin koen olevani vielä melko aloittelija chilin kasvattamisessa, mutta minkälainen valaistus sinulla on käytössä? Sillä jos kasvien valaistus on huono, niin ne ymmärtääkseni tuppaavat jäämään honteloiksi. Itse käytän 30W esliä kahdelle kasville ja niissä varsista on tullut ihan hyvän paksuiset. Tosin käytän multaa kasvualustana, en tiedä onko sillä eroa siihen kun sulla taitaa olla vesiviljelmä? Viime syksynä pistin kasvamaan kasvini.  ;D

Ande12

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - maaliskuu 04, 2011, 21:20:57 ip
Ande12: Itsekin koen olevani vielä melko aloittelija chilin kasvattamisessa, mutta minkälainen valaistus sinulla on käytössä? Sillä jos kasvien valaistus on huono, niin ne ymmärtääkseni tuppaavat jäämään honteloiksi. Itse käytän 30W esliä kahdelle kasville ja niissä varsista on tullut ihan hyvän paksuiset. Tosin käytän multaa kasvualustana, en tiedä onko sillä eroa siihen kun sulla taitaa olla vesiviljelmä?

Sehän siinä onkin, pääsivät kasvamaan tuollaisiksi honteloiksi kun valoa ei ollu muuta kun mitä ikkunasta tuli. Nyt noita kolme valaisee 30W esl. Kävi mielessä että pitäisiköhän nuo kylmästi haudata ruukkuun noihin ensimmäisiin lehtiin asti sillä niistä ylöspäin runko on vihreä ja jo paksumpi kuin alhaalta?
Kyllä nuokin mullassa ovat, altakasteluruukuissa ja kukkasoraa hieman pinnalla.

PP

Lainaus käyttäjältä: Ande12 - maaliskuu 04, 2011, 22:16:00 ip
Sehän siinä onkin, pääsivät kasvamaan tuollaisiksi honteloiksi kun valoa ei ollu muuta kun mitä ikkunasta tuli. Nyt noita kolme valaisee 30W esl. Kävi mielessä että pitäisiköhän nuo kylmästi haudata ruukkuun noihin ensimmäisiin lehtiin asti sillä niistä ylöspäin runko on vihreä ja jo paksumpi kuin alhaalta?
Kyllä nuokin mullassa ovat, altakasteluruukuissa ja kukkasoraa hieman pinnalla.

Syvälle istuttaminen toimii. Uskoisin, että puumaisestakin rungosta lähtee pukkaamaan uusia juuria ja kasvi saa paremman tuen kuin nyt.

Ande12

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 04, 2011, 22:24:24 ip
Syvälle istuttaminen toimii. Uskoisin, että puumaisestakin rungosta lähtee pukkaamaan uusia juuria ja kasvi saa paremman tuen kuin nyt.

Selvä homma, kiitoksia paljon!

Herra 47

Lainaus käyttäjältä: Ande12 - maaliskuu 04, 2011, 17:45:42 ip
Kertokaahan aloittelijalle onko kuvan kasveille mitään tehtävissä.
Eli kyseessä on viime keväänä (jolloin intoa oli enemmän kuin tietoa) liian myöhään, ilman lisävalaistusta ja ilman lannoitteita kasvatetut 2x Lemon drop ja Cascabel. Kasvu oli em. seikkojen takia todella hidasta ja talvehtivat pieninä tikkuina. Nyt hieman opiskeltuani olen saanut aikaan eloa ja kasvua mutta varret ovat jämähtäneet todella ohuiksi (halkaisija n. 5mm) ja ovat muuttuneet alhaalta tummemmiksi ja "puumaisiksi". Vieläkö varsi voi kasvaa paksuutta vai kippaavatko kohta kaksinkerroin latvan painosta? Korkeutta on kuitenkin jo 17-20cm.

kun vaihdat isompaan ruukkuun niin istuta syvemmälle kyllä se siitä sitten vahvistuu :)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Kuulake

Onko mitään järkeä/voiko edes laittaa 400w natikan 60*60*160cm kokoiseen telttaan? Jos pitäis telttaa reilusti auki ja tuuletin pöhöittäis "oven" raosta.