Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Juseq

B: eli varmaankin joku nelikymppinen tepin voi ihan selkeesti olla taimi vielä! ;D

kiipeli

Mikähän mahtaa kasveille nyt olla iskenyt. Olosuhteet ei ole muuttunut pitkään aikaan miksikään.

Pari kasvia pudottanut kaikki alimmat lehdet pois. Yksi puska muuttanut lehden värit vihreästä epäterveen näköisiksi.

Kuvia:

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

TunturiTiger

Tommosta sattuu.. Mulla pari kasvia "kuoli" kokoaan ensin ja alko tekeen sitten uusia lehtiä.

Valon ja lämmön äkillinen lisääntyminen voi olla syynä esimerkiks.

PP

Onko ylemmän kasvin lehdillä vaaleita roskia? Katso lehtiä alapuolelta, siellä voi olla tuholaisia.

kieblack

Minäkin katsoin, että jotain ylimääräistä (tai reikiä) löytyy ainakin ylemmän kasvin lehdiltä. Suurennuslasi on kova sana :)

DoZe

Uskaltaakos ruukkua vaihtaa näin kesken kauden? Muutamat raakileet on puskassa ja mieli tekisi ne myös pitää siinä..

kiipeli

Lainaus käyttäjältä: kieblack - heinäkuu 06, 2011, 17:16:14 ip
Minäkin katsoin, että jotain ylimääräistä (tai reikiä) löytyy ainakin ylemmän kasvin lehdiltä. Suurennuslasi on kova sana :)

Pari reikää lehdissä näyttäis olevan juu. Ötömönkiäisiä en löytänyt. Reijät näyttää vähän siltä kuin ne olisi palanut lehtiin. Tarvinnee tarkkailla lisää jos ötökkää jostain löytyisi.

sorrii

Mä oon vaihdellut ainakin jatkuvasti ruukkuja, vaikka olisi kukassa, marjoja, mitä vaan. Ei oo tullut ongelmia.
Juuria jos "aukoo" niin pitänee vähän vastaavsti yleensä leikata latvuksia tai oksia. Jos koko paakun vaan laittaa uuteen isompaan ruukkuun, niin ei mitään muuta kun kunnon kastelu.

Kolmisen viikkoa sitten mä sain vasta kasvihuoneeni valmiiksi mökillä, ja kuskasin sinne sitten aika kasan "taimia", joista isoimmat 70-80 sentisiä; monissa oli myös jo hedelmää oksilla, vaikka olivat taimiruukuissa tai pienehköissä ruukuissa (=1-2l.). Mä istuttelin kaikki uusiksi 3, 5, 8 litraisiin sekä pariin ämpäriin; 6 kpl tuli kokeiluun Auto-Potilla. Kaikki ne voi hyvin: hedelmät kypsyy ja uutta tulee.
Istuttelimpa kokeeksi yhden inca red dropin joka oli pienehkössä passiivihydrossa [mimosa-ruukku + sora]: jätin sellaisen 10cm halkaisijaltaan juuripaakun jossa sitä soraa -tietysti- ja upotin kaulaa myöten turvemultaan. Sehän jatkaa eloaan niinkuin ennekin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

JK83

Hei kaikille.

Olen seurannut foorumianne jonkin aikaa mutta nyt päätin rekisteröityä. Heti olisi kysyttävääkin. Laitoin siemenet itämään varsin myöhään, huhtikuussa. Tällä hetkellä on seuraavia lord nelsonin siemenistä idätettyjä taimia:
- Anaheim
- Hot lemon
- Piment d'espelette
- Lombardo

Taimet ovat noin 35-40 cm pitkiä ja ovat tällä hetkellä 200 mm pauliinoissa. Tällä hetkellä jokaiseen on ilmestyny ensimmäiset nuput, pitäisikö nyppiä pois? Pystyykö jotain näistä taimista pitämään talvella niin että saisi edes vähän satoa talvellakin? Tarkoituksena olisi jättää yksi kasvi ja leikata loput rungoiksi talvehtimaan. Jos jokin kasvi soveltuisi tähän niin riittääkö sille valoksi 50 W ESL, ruukuksi olisi vapaana 300 mm pauliina. Multana olen käyttänyt biolanin mustaa puutarhamultaa, tämä oli ehkä virhe mutta hyvin tuntuu kasvit kasvavan. Lisäksi lannoitteena olen käyttänyt puutarhan kesää, tämä on ilmeisesti ok?

döderö

Yhdelle pienehkölle kasville voi 50w riittää.
Siirrä haluamasi yksilö siihen 300mm pauliinaan jo nyt! niin se sitten talvea varten ehtinyt jo kasvaa eikä jää kitukasvuiseksi.
Talvella kasvi vaan ikkunalle ja esli siihen hyvällä heijastimella niin pitäs riittää.
Ja puutarhan kesä on ihan hyvää mutta itse suosittelisin hankkimaan biobizz grow ja bloom pullot sekä ehkä merilevä uutetta?

(kannattaa sitten ostaa vaikka pavunvarresta se soil set basic = http://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?cPath=21_56&products_id=102&osCsid=aa095b62b74cfc236f9b63fdfe444d2c )

jla1710

Lainaus käyttäjältä: döderö - heinäkuu 09, 2011, 20:19:53 ip
Ja puutarhan kesä on ihan hyvää mutta itse suosittelisin hankkimaan biobizz grow ja bloom pullot sekä ehkä merilevä uutetta?

(kannattaa sitten ostaa vaikka pavunvarresta se soil set basic = http://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?cPath=21_56&products_id=102&osCsid=aa095b62b74cfc236f9b63fdfe444d2c )

PK:lla kannattaa mennä ja jättää rahansa viemättä jazztupakan kasvattajille. Samalla rahalla kuin tuo setti saat ainakin kolme purkkia PK:ää joka kestää neljällä kasvilla arviolta 10 vuotta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

wille

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - heinäkuu 10, 2011, 17:03:43 ip
Samalla rahalla kuin tuo setti saat ainakin kolme purkkia PK:ää joka kestää neljällä kasvilla arviolta 10 vuotta.

Ja on pirusti simppelimpää annostella.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

PP

Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 10, 2011, 21:49:35 ip
Ja on pirusti simppelimpää annostella.

Eikä haise kuten biopissa. Jos haluaa hifistellä ja säätää lannoitteiden kanssa, voi ostaa Nutriforten tomaatti- ja mansikkaravinnetta, joka vastaa ihan oikeaa ammattilaislannoitetta ja on yhtä riittoisaa kuin PK.

Anonyymi

Aloittelija tässä kysyy seuraavaa, eli laitoin hieman chilin siemeniä itämään huonosta ajankohdasta huolimatta (en voinut vastustaa hirveän innostuksen valtaamana) ja nyt minua askarruttaa se ,että kun taimet ovat kasvattaneet sirkkalehdet niin voiko taimet laittaa auringon valoon vai pitääkö taimia totutella jotenkin? Minkälainen on hyvä lämpötila näin nuorille taimille ja milloin voi siirtää ulos kasvamaan vai voiko tämän ikäisiä taimia ylipäätään laittaa ulos?Milloin olisi hyvä aika aloittaa lannoittaminen?,itseltäni löytyy puutarhan kesä -lannoitetta.
Jos kasvini onnistuvat kasvamaan kunnolla,niin miten käy kun talvi tulee? Jos kasveista tulee isohkoja niin voiko niitä leikata ihan runsaasti ja onko leikkaamiseen jotain erityisiä sääntöjä?Nimittäin tilaa on rajoitetusti.
Tällä hetkellä itämässä on muutama baccatumi (lemon drop, aji cristal, aji cito) ja pari annuumia (birds eye baby ja thai sun hot pepper).
Tuosta thai sun hot pepperistä sen verran,että onko kellään tietoa minkä makuisia nuo hedelmät ovat?
Kiitos vastauksista etukäteen!

Asenl

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - heinäkuu 11, 2011, 21:45:27 ip
kun taimet ovat kasvattaneet sirkkalehdet niin voiko taimet laittaa auringon valoon vai pitääkö taimia totutella jotenkin? Minkälainen on hyvä lämpötila näin nuorille taimille ja milloin voi siirtää ulos kasvamaan vai voiko tämän ikäisiä taimia ylipäätään laittaa ulos?Milloin olisi hyvä aika aloittaa lannoittaminen?,itseltäni löytyy puutarhan kesä -lannoitetta.
Jos kasvini onnistuvat kasvamaan kunnolla,niin miten käy kun talvi tulee? Jos kasveista tulee isohkoja niin voiko niitä leikata ihan runsaasti ja onko leikkaamiseen jotain erityisiä sääntöjä?

Itse vein keväällä sellaisen pienehkön lavan chilejä aurinkoa ottamaan. Keskelle oli unohtunut kaksi pientä taimea, jotka ottivat ja kuolivat kahden tunnin aurinkokylvystä, vaikka olivat osan ajasta toisten chilien varjossa. En itse laittaisi ulos chilejä, joissa on vain sirkkalehdet, mutta jos et voi malttaa, käytä ainakin jotain varjostuskeinoa kuten täällä foorumilla suositeltua hallaharsoa alkuun vaikka useampana kerroksenakin. Lämpötila saa mieluusti olla koko ulkoilun ajan +10:n asteen yläpuolella, kuumuuteen on aika vaikea tappaa ilman mitään koppeja kunhan kastelu on kunnossa. Lajiriippuvuuksia on, mutta Suomen oloissa yleisesti mitä kuumempi keli sen parempi chileille.

Lannoitusta ei pienet taimet tarvitse, jos kasvatat mullassa. Vaikea sanoa mitään nyrkkisääntöä tuolle lannoitukselle, varmaan jos aina sellaisen pari-kolme viikkoa ruukun vaihdon jälkeen aloittaa, ei voi mennä pahasti mönkään.

Talvella chilit kärsivät pahoin ilman kunnollista lisävalaistusta. Koko kasvin kuolemakin on mahdollinen, lajikohtaisesti jopa todennäköinen, ilman lisävaloa. Isoja kasveja voi leikata melko vapaasti, mutta rajut typistykset voivat saada chilin tiputtamaan kukkia ja podeja. Yleisesti ottaen chilit eivät ole moksiskaan pikkuleikkelystä, mutta protestoivat laajoja leikkauksia esimerkiksi edellä mainituilla tavoilla tai lopettamalla kasvun joksikin aikaa.
Vihreä peukaloni on merkki pitkälle edistyneestä kuoliosta minkäänlaisen menestyksen viherkasvien parissa sijaan.

Raaka-Arska

Kokemuksia nagasta?

Mulla on kolme nagaa, yksi talvetettu ja kaksi tammikuussa idätettyä. Kaikki kukkivat, mutta ei ala näkymään minkäänlaista kiinteämpää kasvustoa. Muut samoihin aikoihin kylvetyt kasvattavat jo kovasti hedelmää ja talvetettu lemon drop on tuottanut kypsiä jo pääsiäisestä saakka. Kaksi kasvia ovat pauliinan 75cm pitkässä parveke ruukussa ja yhden siirsin viikko sitten isompaan 5l ruukkuun. Se oli aiemmin samanlaisessa ruukussa lemon dropin kanssa, jolla multatilavuutta n. 2l. Lannoitteena puutarhan kesää yhden kerran viikossa. Pölytystä suoritettu topsipuikolla.

Miksi ei naga tee hedelmiä? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

PP

Lainaus käyttäjältä: Raaka-Arska - heinäkuu 12, 2011, 13:40:36 ip

Onko sulla muita chinensejä ja tekeekö ne satoa? Millaiset olosuhteet eli lämpötila ja valon määrä on? Chinenset vaatii enemmän lämpöä ja valoa kuin muut lajit; kukkia voi tulla kylmemmässä/vähemmällä valolla, mutta podeja ei kehity ennenkuin olosuhteet on kohdallaan. Toki muukin vaikuttaa kuin lämpö ja valo, mutta tuollaisessa ruukussa tila on OK ja lannoituskin vaikuttaa järkevältä, jos annostelu on oikea (n. millilitra/litra vettä).

Kuvat auttaa aina pohdinnoissa.

InkRose

Ainakin mulla Habanerot satoavat parhaiten kun evääksi antaa noin/liki puoleen laimennettua PK-vettä. Voi olla vaivan arvoista tarjota vähän aikaa kevyempää lannoitusta.

Raaka-Arska

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 12, 2011, 14:18:56 ip
Lainaus käyttäjältä: Raaka-Arska - heinäkuu 12, 2011, 13:40:36 ip

Onko sulla muita chinensejä ja tekeekö ne satoa? Millaiset olosuhteet eli lämpötila ja valon määrä on? Chinenset vaatii enemmän lämpöä ja valoa kuin muut lajit; kukkia voi tulla kylmemmässä/vähemmällä valolla, mutta podeja ei kehity ennenkuin olosuhteet on kohdallaan. Toki muukin vaikuttaa kuin lämpö ja valo, mutta tuollaisessa ruukussa tila on OK ja lannoituskin vaikuttaa järkevältä, jos annostelu on oikea (n. millilitra/litra vettä).

Kuvat auttaa aina pohdinnoissa.

Kaikki muut sadottaa, tai no talvetettu Bolivian rainbow vaan kukkii kanssa. Mutta jospas ongelma ratkeais, kun sain vihdoin viimein kauan odottamani kasvihuoneen kotio ja plantut siirtyy ulkoruokintaan... Ja annostus on oikea, siis pk;n

Raaka-Arska

Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 12, 2011, 14:50:56 ip
Ainakin mulla Habanerot satoavat parhaiten kun evääksi antaa noin/liki puoleen laimennettua PK-vettä. Voi olla vaivan arvoista tarjota vähän aikaa kevyempää lannoitusta.

Ok, pitää juottaa vähän aikaa ainakin laimeampaa seosta. Jospas sitä pääsis vielä tuntemaan omaa nagaa tälle kesälle  ;D