Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

LainausMites kannattaa tuon tomaatti/mansikan kanssa pelailla kun samassa ebbissä on 4 taimea. Niiden kaikkien sadotus ei kuitenkaan osu aina samaan aikaan, niin itse ajattelin, että satoakantavan annoksella mennään ja muut vehkat saa sitten tyytyä siihen. Kuukostaako tuo järkevältä?

Eihän tuo nyt niin tarkkaa ...
Mä kyllä pitäisin vaan se normi alkuannostuksen ja lisäisin sittä typpi-kalkki-lannoitetta vasta kun kaikki kantaa hedelmää, eli raakileita.

JOS jostain olisi haittaa niin se olisi se liika typpi kasveille jotka ei vielä kuki: typpi voi viivästyttää entisestään.
Mä oon kyllä kasvatellut enemmänkin kasvit kokojan sillä perusannoksella (1/2+1/3 mittaa/10l) eikä se oo ollut ongelma; se suhde on lähellä esim. Puutarhan kesän suhteita, jota annetaan kokoajan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilikesä

Hei,
olen ajatellut kokeilla Hungarian Hot Waxeistä chili-bonzaita. Istutin useita siemeniä samaan kippoon, ja mietin, että voisiko niitä kasvattaa koko ajan samassa kipossa ja alkaa jo pienestä kieputtaa niitä toistensa ympärille? Kärsiikö taimi, jos samassa kipossa/ruukussa asustaa toinenkin taimi? Milloin olisi syytä erotella ne taimet, jotka haluaa erilleen? Taimet ovat nyt n. 8 cm korkeita ja kippo 5x5x6 cm about. Kiitos vastauksesta!

11-13

^^ kiitos tiedosta. Taidan vetää tuolla aloitusannoksella sitten myös ja jos sattuu niin, että alkavat kaikki pukata podia, niin sitten säätämään.

Raumala

Lainaus käyttäjältä: Chilikesä - huhtikuu 25, 2012, 17:21:53 ip
Hei,
olen ajatellut kokeilla Hungarian Hot Waxeistä chili-bonzaita. Istutin useita siemeniä samaan kippoon, ja mietin, että voisiko niitä kasvattaa koko ajan samassa kipossa ja alkaa jo pienestä kieputtaa niitä toistensa ympärille? Kärsiikö taimi, jos samassa kipossa/ruukussa asustaa toinenkin taimi? Milloin olisi syytä erotella ne taimet, jotka haluaa erilleen? Taimet ovat nyt n. 8 cm korkeita ja kippo 5x5x6 cm about. Kiitos vastauksesta!

Varmaan kannattaisi eroittaa toisistaa heti, voi olla vaikea myöhemmin muuten eroitella juuria toisistaan.
Kannattanee kieputtaa toistensa ympärille mahdollisimman nuorena että alkavat puutua toisiinsa ja kiinnittää vaikka pienellä nippusiteellä. Fiksummat osaa varmaan neuvoa paremmin ?

Tossa on mun Bolivian Rainbow, 2 taimea kierrettynä toisiinsa, taisin kiertää ne alle 10 cm korkeina, hyvin puutuneet toisiinsa koko kierre matkalta.

J4T3

huhtikuu 25, 2012, 20:47:48 ip #5004 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 25, 2012, 21:01:31 ip käyttäjältä J4T3
miksi mun passiivi hydrossa oleva habanero kuolee pystyyn ?
lehdet kuihtuu ja lopulta tippuu. eivät ole kuitenkaan kuivia vaan kosteita, putoavat kun koskee lehteen. epoksillako ne kiinnitän?
lantana toimii floridor kukkaravinne. oisko lanta pilalla jostain 2000 luvulta tämä? npk on   7-3-6

Noli Me Tangere

Jos se kasvi on hukkumassa? Eli juuret ei saa lainkaan happea. Emmietiiäkumieoonmaalta.

J4T3

huhtikuu 25, 2012, 21:04:05 ip #5006 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 25, 2012, 21:11:59 ip käyttäjältä J4T3
 teenkö reikiä hydron osaan jossa sora? jotta liika vesi pääsee ulos
juuret on vaaleanrusehtavat ja osittain tummempi... juuri mätä tai hukkumisen merkki?

Noli Me Tangere

Kai sitä vettä pystyy kaatamaan sieltä pois esim. ruukkua kallistamalla ettei mitään reikiä tarvitse tehdä?

En siis tosiaan tiedä onko syynä hukkuminen, joku viisaampi voisi nyt tähän väliin valaista asiaa. Olen yhden oman kasvini pari vuotta sitten melkein epähuomiossa hukuttanut, mutta en muista miltä juuret näyttivät.

Tapani78

Lainaus käyttäjältä: Raumala - huhtikuu 25, 2012, 18:09:04 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilikesä - huhtikuu 25, 2012, 17:21:53 ip
Hei,

Varmaan kannattaisi eroittaa toisistaa heti, voi olla vaikea myöhemmin muuten eroitella juuria toisistaan.
Kannattanee kieputtaa toistensa ympärille mahdollisimman nuorena että alkavat puutua toisiinsa ja kiinnittää vaikka pienellä nippusiteellä. Fiksummat osaa varmaan neuvoa paremmin ?

Tossa on mun Bolivian Rainbow, 2 taimea kierrettynä toisiinsa, taisin kiertää ne alle 10 cm korkeina, hyvin puutuneet toisiinsa koko kierre matkalta.

Moi, kieputtelin itse viime keväänä kaksi Nagan taimea toisiinsa siinä vaiheessa kun siirtelin taimet idätyspurkeista 1.5L maitopurkkeihin (k 10cm x L 6com S 10cm). Koitin myös kolmea taimea yhteen mutta meikäläisen sorminäppäryys ei siihen riittänyt. Kuukauden ikäisiä olivat ja myös n.10cm korkuisia. Tuo maitopurkin koko ainakin minulla riitti hyvin kahden taimen kasvuun. Jos meinaat laitella useamman taimen solmuun niin varmaan isompi ruukku olisi parempi.

Itse sain pari kierrosta pysymään paikallaan sitomalla taimet toisiinsa narulla ja jumittamalla rungot toisiinsa oksakohdista. Kannattaa pyöritellä taimia yhteen vähitellen eikä kerralla viittä kierrosta ettei kasvi mene poikki. Näin jälkeenpäin jäi harmittamaan etten kieputtanut kuin kaksi kertaa..

Tomppa0211

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 24, 2012, 21:17:47 ip
Olen kuullut -en kokeillut!- ettei Blusanassa riitä ytyä chilien kasvatukseen; ainakaan hedelmien tuottoon.
Kyllä tossa Indoor G'ssä voi käyttää ihan tavallisia vesiviljelyravinteita: Nutriforten Tomaatti&Mansikka -lannoite on hyvä, halpa, riittoisa: Hongkong-tavaratalossa 5,90+5,90€ per setti, eli tuon blusanan hinnalla saat 2000l. ravinnelitkua ...
Mä olen syöttänyt tuota ihan ohjeen mukaisella täydellä annoksella passiivihydroissakin.

Tässä vasemmalla syksyllä otettu Lemondrop-pistokas ja leikattu Habanero White:

Vaihdoin viime viikolla näihin isompiin (17cm Mimosa) ruukkuihin alla näkyvistä posliiniruukuista joihin ei lopussa mahtunut lisäämään lientä kuin 1½dl kerralla  :D:

Miten on. näyttäisi saavan suht pienessä ruukussa mieleisen kokoisen puskan.. itse hommasin 10x10x19 ja 12x12x14 ruukut.. joissa ilmeisesti saa jotakuinkin puolimetrisen puskan? hyvä etten tuhlannut 30cm ruukkuihin joita aluksi katselin :) Halususin panostaa tuuheuteen, joten vinkkejä siihen? Latvonta heti taimesta lähtien vai?

sorrii

Tahtovat nää ketuleet lähtemään kasvuun vaikka kuinka pienessä ruukussa kun saavat valoa. Tuo aikaisemmissa kuvissa näkyvä Lemondrop oli pieni pistokas jostain latvasta syksyllä ja pysyi kohtuupienenä tavella, ja tuotti silti kokoajan muutamaa (3-5) podia kerrallaan natikan hajavalossa. Nyt sitten keväämmällä siirsin tuohon ikkunalle, niin lähtihän se tekemään varsinaisia köynnöksen alkuja: niitä oli vaan pakko leikata, ja lopulta vaihtaa tuohon isompaan ruukkuun ettei tarvi joka päivä kastella kahteen kertaan. Habanero White oli koko viime kesän tossa samassa pienessä posliiniruukussa, jonka upotin kesällä isompaan sora-astiaan samasta kasteluongelmasta johtuen. Juuret ei juuri siitä posliiniruukusta kasvaneet ulos, mutta korkeutta oli ~80cm - 120W ledin valossa. Sen mä leikkasin tapiksi syksyllä ja yritin pitää pienenä. Sama juttu vaan että kun siirsin aurinkoiselle ikkunalle, "karkasi" se kasvu taas: ei niitä raaski hirveesti leikatakaan, kun kukat ja hedelmät tahtovat tulla niihin pisimpiin oksiin ..

Sellainen näppituntuma mulla on, että leikata kannattaa tasaisesti ja usein, niin ettei joudu isoja ja paksuja oksia leikkaamaan. Parimilliset oksat vielä korjaa haavansa aika äkkiä. Ja leikkaus aina hyvin läheltä runkoa tai haaraa josta lähtee. Sellaiset pitkät tapit jota jää, kun lyhentää oksia kuivuu rumiksi, eikä se leikkuuhaava parane.
Oksia on parempi harventaa poistamalla kokonaan välistä pieniä oksia, niin jäljelle jäävät tuuheutuu! Sama logiikka on hedelmäpuiden leikkauksessa. Tiheästä risukasasta ei tule tervettä tuuheaa pensasta.

Jossain yliopistojutussa ameriikasta luin vinkin että talvikasvatuksessa korkea EC pitää kanssa kasvun maltilllisena. En ole ihan varma omistakaan kokemuksista kun ei tule pidettyä kirjaa lannoituksesta. Pääsääntöisesti mä oon antanut noille pikkukasveille ihan täydellä Nutriforten annoksella sitä litkua, ja tosiaan noissa pikkuruukuissa sitä joutui lisäämään joka päivä: nyt kevään auringossa kaksikin kertaa! Ei tarvi paljon vaihdella vesiä kun kaikki menee ...

Aika moukan tuurilla tässä mennään ja välillä onnistuu taitamattoman hyvin :)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tomppa0211

Mites kun aion siirtää hydrosoraan passiiviin.. Niin tarvitseeko tuota soraa "koskaan" vaihtaa? Ja jos vaihtaa niin onko juuristo miten arka käsittelylle..

sorrii

Kuten kuvista näit, voi juuristo olla aika tiivis pallo, ja kärsiihän se jos sitä repii. Toisaalta juurten pieni leikkaaminen yleensä kiihdyttää niiden kasvua.
Tollasen paakunhan voi huuhtoa juoksevan veden alla. En mä ainakaan sitä juuripaakkua hajottaisi. Sorathan voi vaihtaa tai huuhtoa, jotka on irrallaan.

Vaihtojen jälkeen vaan pitää päivittäin lirutella vettä(=liuosta) päältä, kunnes juuret taas kasvaa sinne veteen; tuo paakkuhan pitää jättää vedenpinnan yläpuolelle!
Passiivissakin kasvi hukkuu kyllä helposti jo vedenpinta nousee liian ylös.

Mä oon kaikenmaailman purkkivirityksiin, joissa ei ole vedenkorkeusmittaria tai tarkistusreikää -kuten Pauliinassa- upottanut pätkän vaikka sähköasennusputkea soraan. Kerran uhrasin vanhan Teenage Mutant Ninja -snorkkelinkin ...

Tässä se kuuluisa rautalanka:

Foorumilla oli joskus "viilipurkkihydro" josta bongasin idean lisätä vesitilavuutta isolla verkkoruukulla tuolla pohjalla: Sorahan vie jokseenkin puolet tilavuudesta..
Purkki on varmistuksena ettei kasvin "juurakko" uppoa liian syvälle. Tää mulla on melkein kaikissa ja toimii. Purkiksi käy mikä vaan, kunhan on vähän reikiä että pääsee vesi siirtymään eikä jää ilmakuplaksi.

Tomppa0211

Onkos juurten pakko yltää veteen? Eikös ne saa kapillaarisesti jatkuvasti vesi lannoite seosta? Mutta siis ei haittaa vaikka aikanaan kasvaavat suoraan vesitilaan.

LeKu

Saako bubleria rallattaa yötä/päivää vai pitääkö sitä jotenkin jaksottaa? :)

Touko

^ Saa rallattaa kokoajan
Elämä on reijässä rattoisaa

LeKu

Lainaus käyttäjältä: Touko - huhtikuu 26, 2012, 20:53:43 ip
^ Saa rallattaa kokoajan

Kiitän :)

Mutta voiko jaksottaa jotenkin? :p

Huru-ukko

Voi jaksottaa jotenkin.................

Aurinia2

Aiemmin täällä ketjussa ihmeteltiin, onko mun lemon dropit lemoneja ollenkaan... mutta on ne :) katkaisin viime ihmettelyjen jälkeen latvan ja kasvu muuttui aikalailla lemonin näköiseksi, eiköstä vaan? Jättilehtien tyvestä siis pukkaa vaaleanvihreää ja hennompaa kasvua. Oli muuten pakko mitata yksi iso lehti: pituus 18 cm ja leveys 11 cm :o

sorrii

LainausOnkos juurten pakko yltää veteen? Eikös ne saa kapillaarisesti jatkuvasti vesi lannoite seosta? Mutta siis ei haittaa vaikka aikanaan kasvaavat suoraan vesitilaan.

Kyllävaan juuret kasvaa veteen pohjia myöten, eikä sitä voi estää. Sora nostaa myös kapillaarisesti, mutta terveet kasvit on ahneita. Kaikissa hydroissa juuret tahtoo kasvaa niin syvälle ja pitkälle kun pääsee. Mä putsasin juuri pari vuotta yhteenmenoon toimineen ebbin, jossa oli tuoloputken suojana sellaisen teepallon siivilä-puolikas; se pallerokin oli täynnä juuria ja meni vielä innokkaimmat juuret sinne tuloputkeenkin jonkun matkaa.

Mulla on ollut pikkuhydroja jotka on tehty tavallisesta ruukusta jossa reikä pohjassa, ja sitten alusastiana jokun purkki jossa vesi pääsee nousemaan muutaman sentin. Sieltä pohjan reiästä kasvaa aina juuria ulos vesiastiaan, ja näkee hyvin että niitä aina mätänee/kuolee, ja uusia tulee tilalle. Varmaan normaalia on että juuretkin uusiutuu jatkuvasti, eikä kaikki kuolleet vanhat juuret ole oire mistään niinkuin ei kuivahtavat alaoksat tai lehdetkään.

Taitaa muuten bublereissakin yleensä puolet juurista olla veden alla ja puolet (tai vähemmän) ilmassa...