Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

bobster

Lainaus käyttäjältä: Ananas/Bananas - joulukuu 28, 2012, 13:28:07 ip
Lainaus käyttäjältä: bobster - joulukuu 27, 2012, 07:26:16 ap
Kysymys: Miten nagan saa kasvamaan? Kaksi n. 10kk ikästä ja 7 ja 8cm paljaat nagat. Pauliina säilöruukuissa. Lämpötila 24. Etäisyys 36w 6500K putkesta n.7cm. Jos antaa vettä vesitilan puolilleen kun lehdet roikkuu niin pudottaa lehdet. Koitin veden sekaan tipan bio growta->tais käydä kun Räyhikselle chilivaiva ketjussa. Toinen pienempi nyt vesitila tyhjänä ja uutta kasvua näkyvissä. Miten kastelen että jatkaa kasvua?

Mitä muuta sinulla on siinä säiliöruukussa.. siis onko multaa, kookoskuitua, vai missä se naga kasvaa? Vääränlainen kasvualusta voi vettyä säiliöruukussa chilien kannalta liiaksi. Taas esim. kookoskuidussa kasvavat chilit pärjäävät havaintojeni mukaan hyvin säiliöruukussa.

Pohjalla Kekkilän ruukkusoraa ja päällä Biolanin turvemulta. Vaihdoin ruukun n. kuukausi sitten 14cm->17cm Pauliinaan. Juuret oli terveen valkoiset. Juuripaakku oli kostea, joten en kastellut pariin viikkoon. Lehdet rupes roikkuun niin kaadoin vesitilan puolilleen. Viikko sitten kuivu käsiin. Katkaisin 4cm kuivaa latvaa, mitaks jäi 8cm. Myös uudet kasvut kuivu.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Miquel

Lainaus käyttäjältä: bobster - joulukuu 28, 2012, 14:13:38 ip
Lainaus käyttäjältä: Ananas/Bananas - joulukuu 28, 2012, 13:28:07 ip
Lainaus käyttäjältä: bobster - joulukuu 27, 2012, 07:26:16 ap
Kysymys: Miten nagan saa kasvamaan? Kaksi n. 10kk ikästä ja 7 ja 8cm paljaat nagat. Pauliina säilöruukuissa. Lämpötila 24. Etäisyys 36w 6500K putkesta n.7cm. Jos antaa vettä vesitilan puolilleen kun lehdet roikkuu niin pudottaa lehdet. Koitin veden sekaan tipan bio growta->tais käydä kun Räyhikselle chilivaiva ketjussa. Toinen pienempi nyt vesitila tyhjänä ja uutta kasvua näkyvissä. Miten kastelen että jatkaa kasvua?

Mitä muuta sinulla on siinä säiliöruukussa.. siis onko multaa, kookoskuitua, vai missä se naga kasvaa? Vääränlainen kasvualusta voi vettyä säiliöruukussa chilien kannalta liiaksi. Taas esim. kookoskuidussa kasvavat chilit pärjäävät havaintojeni mukaan hyvin säiliöruukussa.

Pohjalla Kekkilän ruukkusoraa ja päällä Biolanin turvemulta. Vaihdoin ruukun n. kuukausi sitten 14cm->17cm Pauliinaan. Juuret oli terveen valkoiset. Juuripaakku oli kostea, joten en kastellut pariin viikkoon. Lehdet rupes roikkuun niin kaadoin vesitilan puolilleen. Viikko sitten kuivu käsiin. Katkaisin 4cm kuivaa latvaa, mitaks jäi 8cm. Myös uudet kasvut kuivu.

Onko mahdollista että vesi ei nouse multaan jos sitä ei ole vesitilassa riittävästi, varsinkin jos ruukun pohjalla on kerros ruukkusoraa joka toimii kapillaarikatkona? Kuvittelisin että tilanne on mahdollinen... Tällöin vettä on säiliössä mutta multa ei kastu lainkaan. 
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

bobster

Eipä tosiaankaan tullut mieleen, ettei olis jo vesitilaan juuria kasvattanut. Helposti tuo selviää, kun päältä kastelee. Olen vain pitänyt pintamullan kuivana kirvainvaasion jälkeen. Kiitos ideasta. Kastelin päältä. Eiköhän huomenna jo tulokset selviä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 28, 2012, 13:46:11 ip
Mä oon pitänyt jo kauan tapanani laittaa säiliöruukkuihin [pauliina tms] hydrosoraa siihen kuppiin ja kuitukangas tai talouspaperi päälle, ettei multa, turve tai se kookoskuitu mene ollenkaan sinne vesitilaan

Tuo on kyllä vastoin kaikkia ohjeita.
Tai siis muutama vuosi sitten lukemiani ohjeita, kun tuollaisen ruukun viimeksi ostin. Orthex nimenomaan kielsi laittamasta kevytsoraa kuoppaan, koska se estää veden nousun multaan. Saman olin huomannut itsekin jo aikaisemmin.

Voihan niihin tietysti kaataa niin paljon vettä, että se kastuu sittenkin, mutta valmistajan suosittelema tapa se ei ole.

bobster

Käyttöohjeet? No äsken lukasin ja ei siinä nimenomaan kielletty soraa, käskettiin vaan laittaa pelkkää multaa. Itse sen ajattelin niin et se sora imee itseensä sitä kosteutta ja kasteluväli helteellä pitenee ja juuret on paremmin kosteassa kuin märässä. Muuten kiitos Chilivaari blogista ja etenkin idätyslautta ideasta. :)

HSuomi

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - joulukuu 28, 2012, 13:59:20 ip
Mulla kun on nyt toi WaterFarm pönttö ja siihen on litkut ja sorat valmiina, niin minkä kokoisena chili kannattaa tökätä siihen? Mulla on ne itämässä kivivllakuutiossa. Pitääkö niitä juuria olla paljon esillä ennen kuin voi siirtää? Vai saako se riittävästi nestettä niiden kivien välityksellä vaikka juurta ei paljoa vielä näkyisi kuution läpi?

Tää vesiviljelyn aloittaminen tuntuu olevan niin vaikeeta jotenkin. Ja kaikki artikkelit on sellasia että pitäis vähän jo tietää valmiiksi kun alkaa tekemään.

Vähän kuten "ruskista jauhot" tai "kuulota sipulit", eihän noista tajua enskertalainen mitään jos ei selitetä tarkasti. Eli täysin noob asioita kyselen.

Huru-ukko

joulukuu 29, 2012, 11:45:07 ap #5926 Viimeisin muokkaus: joulukuu 29, 2012, 14:45:39 ip käyttäjältä Huru-ukko
Täytä sitä pönttöäsi litkulla niin pitkään että näet sen kosteuden tulevan sieltä konkreettisesti. Eli jos ei vedestä havaintoa kosteudenkaan muodossa, kuolo korjaa. Ja jos se kosteus nousee sieltä niin kyllä se kivivilla siirtää sen ylöspäinkin, eli ei niitä  juuria sieltä tarvitse  näkyä. Mutuna sanottuna. Itse en omista tuota Waterfarmia joten ei nyt 100% tietoa ole.
Eli ylläoleva teksti tuon WaterFarmin käyttöohjeen mukaan on väärin. Hyvä esimerkki siitä,että neuvotaan mutuna, tietämättä mitään koko asiasta. Pahoittelut tyhmyyteni johdosta.... :-[
Njoo.... Kävin katsomassa Pispalan Palmun mainosta ja tekniikan. Eli siellähän on pumppu joka ajaa sen nesteen siihen kastelurenkaaseen, joka on taimen ympärillä. Eli se kastelee varmasti ainakin tuo malli sitä plantun alkua.
Omat vesiviljelyyn tarkoitet pubescenset kasvaa ihan muovilootassa kivivillassa, jota kastelen tarpeen vaatiessa ja siitä siirrän ne bubleriin heti kun kuution läpi tulee eka juuri. Eikä sekään ole välttämätöntä, kyllä ne voisi viedä sinne bubleriin varmaan nytkin vaikkei niitä juuria näy varmaan viikkoon. Siitä kosteudesta huolehtiminen on kaiken a j o. Osassa viljelytavoissa täytyy myös huolehtia ettei sitä taimea hukuta.
Lisäksi sanon että tätä vesiviljelyä tuli harrastettua vasta 1 vuosi, joten jos joku jolla on enemmän ja oikeampaa tietoa korjaa esittämäni virheet.
On olemassa yleensä montakin tapaa tehdä asiat oikein, kaikilla tavoilla (oikeilla)  saa satoa.
Se taas, onko sinulla sama WaterFarm, tarkista täältä.

Edit: korjailtu huuhaa juttuja....

sorrii

LainausTuo on kyllä vastoin kaikkia ohjeita.
Tai siis muutama vuosi sitten lukemiani ohjeita, kun tuollaisen ruukun viimeksi ostin. Orthex nimenomaan kielsi laittamasta kevytsoraa kuoppaan, koska se estää veden nousun multaan. Saman olin huomannut itsekin jo aikaisemmin.

Siksi tästä kirjoitin!
Hydrosoralla tämä toimii; kekkilän ruukkusora kannattaa pitää vaikka hiekoitusmurskeena tai mullan jatkeena kun kasveille tarkoitettua aitoa hydrosoraakin saa ihan ok hintaan: Vapaavalinnassa, Halpahallissa, Honkkarissa[?] ... jokaisessa hamppulamppukaupassa ja tietysti ensimmäisenä Chilitarvikkeessa ..  :-\

Kekkilän ruukkusora on Weberin Lecasoraa uudelleen pussitettuna, joka on tarkoitettukin mm. kapillaarikatkoksi. Hydrosora imee vettä ja nostaa sita kapillaarisesti aika tehokkaasti.

Mulla on kokemus ekoilta parilta vuosilta chilien kanssa, että minun ainakin tuli kasteltua säiliöruukuissa chilejä ihan liikaa ja säiliöstä pöllähti usein viemärin haju jos uskalsi nenän lähelle viedä. Soraa [ja kookosta] aloin laittamaan ruukun pohjalle ideana että voi vähän ylikastellakin niitä pelkäämättä juurimätää kun vietin silloin vielä kahden kaupungin elämää ja piti joskus jättää kasveja viikoksikin yksin. Myöhemmin oon vaan jo useammaan vuoden aikana todennut ettei siitä sorasta ainakaan haittaa ole ollut. Olen jopa kokeillut laittaa Pauliinassa pari senttiä hydrosoraa koko välipohjan päälle ja siihen suodatinkerros [=kuitukangasrätti tai talouspaperi] erottamaan mullasta. Näin voi esim 20cm Pauliinaan täyttää 1,2-1,4l normaalin max. 1l sijasta. Yksikään kasvi ei ole kyllä mulla kuivuudesta kärsinyt edes lasitetulla parvekkeella kesällä!

Tällä hetkellä muuten on keittiössä natikka sekät muiden muassa 3kpl chinense-lajisia: Bih Jolokia mullassa sekä TSMB ja Fataliin Suprice kookoksessa. Kaikki nuo pauliina-ruukuissa em. soravirityksellä. Niillä kyllä näkyy että kuluttavat vettä odottamattoman paljon ja aika usein näkyy lehdet lerpottavan. Sellainen pienehkö ylivuotinen leikattu chinense kun kukkii ja toivottavasti aikoo tehdä hedelmääkin, vaatii säiliön [yli-] täyteen parin päivän välein.

Mun vilpitön arvaukseni tuosta aikaisemmasta on että karsivät joko kuumuudesta tai ylikastelusta. Itsellä aikanaan ei onnistunut Birds eye babyn eikä Ulupica largen kasvatus ollenkaan useammallakaan yrityksellä. Tän päivän arvaus syystä on liikastelu ja -lannoitus + liika lämpö + kuiva sisäilma. Jatkuva kosteus ja ravinteet voi surkastuttaa juurikasvun täysin. Sopivan kuivassa mullassa jossa on kosteutta alempana [=luonnollinen tilanne] kasvin on pakko kasvattaa juuret syvälle ensin ja on sitten vahva kasvattamaan vartta ja lehvästöä ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Metikka

Olen nyt innostunut vesiviljelystä ja tehnyt Ebb&flood-tyyppisen taimikasvatusjärjestelmän.

Kysymys onkin, että kannattaako kasveja, jotka myöhemmin keväällä kuitenkin päätyvät multa/turve -kasvatukseen (esim. C. pubescens-lajikkeita), kasvattaa alkuun tässä vesiviljelyjärjestelmässä ja siirtää sitten multaan, vai onko viisainta kasvattaa nämä alusta alkaen mullassa, jos niistä mielii jotain satoakin saada?

Mietin vain, että ottavatko kasvit itseensä moisesta radikaalista kasvuympäristön muutoksesta.

PP

Lainaus käyttäjältä: Metikka - joulukuu 29, 2012, 18:58:05 ip
Kysymys onkin, että kannattaako kasveja, jotka myöhemmin keväällä kuitenkin päätyvät multa/turve -kasvatukseen (esim. C. pubescens-lajikkeita), kasvattaa alkuun tässä vesiviljelyjärjestelmässä ja siirtää sitten multaan, vai onko viisainta kasvattaa nämä alusta alkaen mullassa, jos niistä mielii jotain satoakin saada?

Multakasvit kannattaa mielestäni kasvattaa alusta asti mullassa. Siirtämisestä seuraa kasvun hidastuminen tai pysähtyminen jopa pariksi viikoksi, koska vesijuuret ei toimi mullassa hyvin. Satoa saa molemmilla esikasvatustavoilla.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 29, 2012, 12:58:57 ip
LainausTuo on kyllä vastoin kaikkia ohjeita.

Siksi tästä kirjoitin!
Hydrosoralla tämä toimii; kekkilän ruukkusora kannattaa pitää vaikka hiekoitusmurskeena tai mullan jatkeena kun kasveille tarkoitettua aitoa hydrosoraakin saa ihan ok hintaan: Vapaavalinnassa, Halpahallissa, Honkkarissa[?] ... jokaisessa hamppulamppukaupassa ja tietysti ensimmäisenä Chilitarvikkeessa ..  :-\

Kekkilän ruukkusora on Weberin Lecasoraa uudelleen pussitettuna, joka on tarkoitettukin mm. kapillaarikatkoksi. Hydrosora imee vettä ja nostaa sita kapillaarisesti aika tehokkaasti.

Mulla on kokemus ekoilta parilta vuosilta chilien kanssa, että minun ainakin tuli kasteltua säiliöruukuissa chilejä ihan liikaa ja säiliöstä pöllähti usein viemärin haju jos uskalsi nenän lähelle viedä. Soraa [ja kookosta] aloin laittamaan ruukun pohjalle ideana että voi vähän ylikastellakin niitä pelkäämättä juurimätää kun vietin silloin vielä kahden kaupungin elämää ja piti joskus jättää kasveja viikoksikin yksin. Myöhemmin oon vaan jo useammaan vuoden aikana todennut ettei siitä sorasta ainakaan haittaa ole ollut. Olen jopa kokeillut laittaa Pauliinassa pari senttiä hydrosoraa koko välipohjan päälle ja siihen suodatinkerros [=kuitukangasrätti tai talouspaperi] erottamaan mullasta. Näin voi esim 20cm Pauliinaan täyttää 1,2-1,4l normaalin max. 1l sijasta. Yksikään kasvi ei ole kyllä mulla kuivuudesta kärsinyt edes lasitetulla parvekkeella kesällä!

Tällä hetkellä muuten on keittiössä natikka sekät muiden muassa 3kpl chinense-lajisia: Bih Jolokia mullassa sekä TSMB ja Fataliin Suprice kookoksessa. Kaikki nuo pauliina-ruukuissa em. soravirityksellä. Niillä kyllä näkyy että kuluttavat vettä odottamattoman paljon ja aika usein näkyy lehdet lerpottavan. Sellainen pienehkö ylivuotinen leikattu chinense kun kukkii ja toivottavasti aikoo tehdä hedelmääkin, vaatii säiliön [yli-] täyteen parin päivän välein.

Mun vilpitön arvaukseni tuosta aikaisemmasta on että karsivät joko kuumuudesta tai ylikastelusta. Itsellä aikanaan ei onnistunut Birds eye babyn eikä Ulupica largen kasvatus ollenkaan useammallakaan yrityksellä. Tän päivän arvaus syystä on liikastelu ja -lannoitus + liika lämpö + kuiva sisäilma. Jatkuva kosteus ja ravinteet voi surkastuttaa juurikasvun täysin. Sopivan kuivassa mullassa jossa on kosteutta alempana [=luonnollinen tilanne] kasvin on pakko kasvattaa juuret syvälle ensin ja on sitten vahva kasvattamaan vartta ja lehvästöä ....

Mulla oli viime kaudella suurin osa kasveista pauliinaruukuissa niin ettei niissä ollut mitään muuta ku turvetta ilman mitään kikkailuja. Siinä vaiheessa kun turve oli kuivaa/lehdet alkoi riippumaan kippasin vesitilaan aina niin paljon vettä että alkoi tulemaan yli. Osa tietysti imeytyy turpeeseen jo melko pian. En väittäisi että olisin mitään ihmesatoja saanut mutta ainakin kasvit vaikuttivat terveiltä ja tekivät jotain satoa. Samalla tyylillä ovat hengissä vieläkin vaikka osa olemattomalla luonnonvalolla. Ruukkuja kun on vaihdellut niin juuret ovat kasvaneet vesitilaan, ja välipohjan päällä niitä oli enemmän kuin muualla mullassa. Väittäisin että esim ulupica ja ilmeinen glabriusculum jopa nauttivat olostaan näin. Siihen malliin ainakin porskutetaan joulukuussakin luonnonvalolla. Tosin tuntuu että mitä huonommin ulupicaa hoitaa sen paremmin se kasvaa...
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: PP - joulukuu 29, 2012, 19:10:41 ip
Lainaus käyttäjältä: Metikka - joulukuu 29, 2012, 18:58:05 ip

Multakasvit kannattaa mielestäni kasvattaa alusta asti mullassa. Siirtämisestä seuraa kasvun hidastuminen tai pysähtyminen jopa pariksi viikoksi, koska vesijuuret ei toimi mullassa hyvin. Satoa saa molemmilla esikasvatustavoilla.
Mulla oli tänä vuonna useita vesiviljelystä multaa siirrettyä chiliä. Toki ne keväällä multaan siirrettäessä jumittavat 2-4 viikoksi kasvattamaan multajuuria, mutta hyvin ne sen jälkeen kasvoivat ja tuottivat satoa. Kannattaa vaihtaa multaan jo tuossa maaliskuussa, niin ehtivät tottua ennen ulkoilmaan siirtoa.

Tänä vuonna esikasvatan kaikki muut, paitsi annuumit, vesiviljelyn kautta multaan.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

Viime keväänä kasvatin alkuun kaikki taimeni pikkukuutioissa tai Jiffyissä [=turvebriketti joka ei hajoa] aika pitkälle tavallaan vesiviljelyllä: Taimialustoilla oli tilkkeenä ja valonsuojana hydrosoraa ja kastelin vesiviljelyravinteilla. Siinä parin kuukauden jälkeen kun isoimmat huiteli jo ~40cm ja pienimmät ~20cm mittaisina, ja jotkut teki jo podin alkuja, istuttelin sitten monella tavalla: Isompiin kuutioihin, hydrosoraan ja parvekelaatikkobubleriin sekä tietysti turpeeseen ja kookoskuituun. Yli 80 kappaleella voi jo kokeilla kaikenlaista ... Ebbi parvekkeella; mökillä kasvarissa isoja säiliöruukkuja sekä autopotteja turpeella, kookoksella, perliitillä. Palstalla maassa kasvutunneleissa ym.
Ajatus oli että pidän taimet pieninä, että riittää helpommin valoa kaikille. Vähän myöhäiseksihän se istuttelu sitten ulos, parvekkeelle ja kasvihuoneeseen meni ja osin surkean kesänkin takia raakiletta pukkasi parhaiten vasta syyskuussa! Tulihan sitä muutamista kunnon satokin kun siirtelin taas syksyllä niitä isoja sisälle... [huh-huh!]

Tulevana keväänä aion tehdä lähes päinvastoin! Idättelen edelleen hyväksi havaitulla kuutio-jiffy-tarjotin-systeemillä, mutta siirrän taimet melko pieninä heti isompiin astioihin kasvattelemaan juuria ja yritän pitää kasvun kurissa laimeammalla lannoituksella. Nyt sitten ajatus että pienillä taimilla olisi isot juuret valmiina kun pääsevät ulos aurinkoon [tai parvekkeelle, kasvihuoneeseen, tunneleihin] ... Kokeilua siis edelleen ...

Jokohan saisin 100 lajia rikki "urallani"  ;)

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

JN

Sarjassamme kysymyksiä, joihin varmasti löytyy vastaus jo täältä foorumilta. Mutta en vain löydä sitä.

Eli jos laji on vaikka C.baccatum var.pendelum, niin onko se silloin joku todistetusti risteytetty vai olenko ihan metsässä oletuksen kanssa? Ja jos näin on, niin onko ensimmäiseksi mainittu kantakasvi?

JN

:-[ :-[ Oho olis kannattanut googlettaa ennen kyselyä. Löytyhän se vastaus sieltä.

sorrii

joulukuu 30, 2012, 14:28:23 ip #5935 Viimeisin muokkaus: joulukuu 30, 2012, 14:30:07 ip käyttäjältä sorrii
Wanhan chilipään aloittelijakysymys:
Mikä ihme saisi chinenset tekemään hedelmää eikä kukkamattoa lattialle???

Luulen osittain kyllästyneeni heti alkuun aikanaan chinenseihin kun eivät tahdo mulla tehä hedelmää...

Kaupan habaneron sain pari podia tekemään silloin sata vuotta sitten kun ostin ekan 250W natikan ja vesiviljelyravinteita [BioNova] ja laitoin passiivihydroihin ilmakivet: Satoa tuli 2-3 hedelmää "per neliö" ...
Trinidad scorpion MB eleli parvekkeen aurinkoisimmassa nurkassa puliinahydrossa muistaakseni mikro/mato-setillä "ohjeen mukaan": Sekin taisi tehdä 4 kokonaista hedelmää joista 2 kunnollista ja kaksi minipaprikaa ja tais olla loppuvaiheessa tuo 250W natikka tukena ... Kasvilla mittaa noin kuutio!
Yksi Cajamarca mulla kasvoi ihan perkeleellisen isoksi puskaksi sisällä 2x45W eslien ja osittaisen luonnonvalon turvin kuinka ollakaan pasiivihydrossa isossa ämpärissä; sekin noita hedelmiä suvaitsi antaa pari kpl kerralla vaikka kukki läpi vuoden. Ja kun vein kyllästyneenä kesällä palstalleni kivikkoon sateen armoille [edelleen passiivihydro ylivuotorei'illä alkoi se hyvässä valossa tehdä paljon mutta pieniä herneitä .... [esimerkkejä olisi lisääkin]

Nyt on keittiössä ylivuotisia chinensejä 3kpl: TSMB, Bhut Jolokia ja Suprice [Fatalii] jotka kaikki kukkii hulluna jo kolmatta kuukautta 400W natikan alla ja saavat osansa 100W lediltä ja vähän aamuaurinkoakin joskus [-vuodenaika!]

Mä en ole osannut oikein tehdä muuta kuin antaa vähän reilummin typpilannoitetta [=Atami BCuzz kookoslannoitteella soveltaen tomaatti&mansikka lannoitteen määriä]
Lattia vaan on jatkuvasti kukkien peitossa mutta yhtään raakiletta ei näy ... ?!?! Tietysti nyt nämä ovat kaikki kookoskuidussa ja imevat vettä kuin kamelit ...

Ei ainakaan mun logiikallani liikalannoitus tuota aiheuta kun kukkivat kuitenkin: Pitäiskö kokeilla vaan tuplata vielä lannoitteet ... häh?  :o

PS. Limon on ainoa chinense joka on tuottanut kunnolla ja se sitten melkein liikaa! Hoito samoilla opeilla ....

Huru-ukko

Mulla oli EC 3 kieppeillä koko kesän chinenseillä.....pelkkää PK:ta. Paljon niitä tuli ja kaikki oli pieniä...Kasvarissa.
Mutta vastauksena kysymykseen niin enpä tiiä mittään....

Juso

N:K suhteen pitäisi olla about 1: 1.8-2  (esim Nutriforten "pääsato" ohjeen suhde on 1:2)
Eli typpeä ei ainakaan kannata lisätä vaan vähentää niin saattavat alkaa kukat pysyä chinensessä.

wille

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 30, 2012, 14:28:23 ip

Mikä ihme saisi chinenset tekemään hedelmää eikä kukkamattoa lattialle???

Kesä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

bigchili

Lämpöä ja valoa niin rupeaa chineset kukkimaan!
Myös pölytyksen ajan, ja vähäns en jälkeen kannattaa pitää huolta yön lämpötiloista.
Kylmässä tulee sellaisia puolukan kokoisia podeja ja ne jää sellaisiksi.

Valo+lämpö+ hyvät ravinteet (esim ahh/ghe vetää sillä "loppu kukituksella" ja kun tulee podit, voi mielestäni typpeä lisätä ja siirtyä taas "kukkivat kasvit" ohjelmaan)

Bluesman sanoi joskus että luraus top-maxia olisi saanut kukat pysymään ja podit kasvamaan  ;D