Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

LainausPiti vielä kysymäni, että kun tän näköinen setti on kasveja tällä hetkellä, niin noista mahtaneeko noi mun tänhetkiset lamput (23W Zengrown oma ESL ja Artco Megaman 15W kasvilamppu) riittää oikeasti edes näiden kasvien tarpeisiin?


Ensimmäiseksi kysyn: Miksi ihmeessä et pidä kasveja ikkunalla?
Nuo lamput riittää tamille vähäksi aikaa edellyttäen että lamppu on lähellä kasvia.

Noin pienen määrän kasveja luulisi saavan mahtumaan yhdelle ikkunalaudalle. Ja jos sieltä ikkunasta muutamankin tunnin paistaa aurinko (vaikka pilvienkin takaa] niin lamput ovat vain lisänä ..  Aurinko se on sellainen "natikka" ettei sitä kannata jättää hyödyntämättä. Pilvisenäkin päivänä hakkaa loisteputket mennentullen.
Sitten kun on ikkunoilla niin paljon kasveja ettei niitä enää löydä, niin voi ruveta kasvattelemaan pimeässä [=keinovalolla]  8)

Harsosääsket ei kait (toivottavasti) haittaa kasveja erikoisemmin. Niiden toukat saataa järsiä taimien juuret. Mä myrkytin viime lauantaina koko kämppäni reilusti Cooper puutarhasprayllä: Sumuttelin kaikki kasvit erikseen; multien pinnat; sohottelin vielä ilmaan joka huoneessa muutaman sekunnin; lähdin yöksi kylään.
Eilen illalla jo tunki taas yksi inisijä suuhun kun lueskelin illalla. Tänään huomasin lentelevän pari keittiössä ... Ei niitä oo helppo hävittää. Munat on piilossa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Liimaa vielä tuohon oikean puoleiseen seinään tarra-ansa. Niitä saa ostamalla. Tosin itsellä maalarinteippiä kaksinkerroin, että tarrapuolta myös ulospäin, nappasi toistakymmentä pirulaista, eli minulla toiminut sekin.

Jani M

Ja jos myrkyttelee, kannattaa se aluksi tehdä joka päivä. Ei tietenkään ensikäsittelyn rajuutta vastaavana, mutta kun niitä harsosääskiä kuoriutuu joka päivä sieltä mullasta, ja mitä vähemmän sitä populaatiota on jäljellä munimassa, sitä vähemmän niitä kuoriutuu. Jokainen harsosääski tekee hyvin äkkiä kymmenkertaisen määrän jälkeläisiä.

Quini

Jossain täällä foorumilla varmaan oli mainittukin, mutta en löytänyt, eli mistä tai keneltä porukka hankki niitä tukinarukelasysteemejä joilla saa noi chilit ripustettua ja narutettua kasvihuoneen tai muun tilan kattoon? Mikä niiden virallinen nimi nyt sitten ikinä onkaan? Muistan että jonkun päiväkirjassa niitä oli oikein kuvien kanssa.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Quini - helmikuu 13, 2013, 17:31:52 ip
Jossain täällä foorumilla varmaan oli mainittukin, mutta en löytänyt, eli mistä tai keneltä porukka hankki niitä tukinarukelasysteemejä joilla saa noi chilit ripustettua ja narutettua kasvihuoneen tai muun tilan kattoon? Mikä niiden virallinen nimi nyt sitten ikinä onkaan? Muistan että jonkun päiväkirjassa niitä oli oikein kuvien kanssa.


Jojo. Näitä saa esim. Chilitarvikkeelta.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

bluesman

helmikuu 13, 2013, 19:12:22 ip #6185 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2013, 19:51:46 ip käyttäjältä bluesman
Lainaus käyttäjältä: Quini - helmikuu 13, 2013, 17:31:52 ip
Jossain täällä foorumilla varmaan oli mainittukin, mutta en löytänyt, eli mistä tai keneltä porukka hankki niitä tukinarukelasysteemejä joilla saa noi chilit ripustettua ja narutettua kasvihuoneen tai muun tilan kattoon? Mikä niiden virallinen nimi nyt sitten ikinä onkaan? Muistan että jonkun päiväkirjassa niitä oli oikein kuvien kanssa.


Jojolla voi tukea oksia ja ohjata niiden suuntaa mutta itse päävarsi on tuettava tukevammalla narulla. Koko kasvin paino katkoo jojon siiman joka on melko heppoista. Muoviosa ei oikein kestä pakkasta ja kasvarissa talven yli olleet haurastuvat ja murtuvat.
Naruna käytän Bilteman sälekaihdinnarua (on muuten venetarvikeosastolla) ; 200m rulla maksaa kympin verran. http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Koydet/Koydet/Salekaihdinnyori-251504/
Kun tekee ylhäältä roikkuvaan naruun solmuja sopivin välein saa vihreän rautalanganpätkän kiinnitettyä ja pysymään paikallaan. Rautalanka löyhästi kasvin rungon ympäri ja tukee hyvin monta kiloa podeja kantavaa kasvia.

Quini

Bluesmanille ja Miquelille lämmin kiitos pikaisista vastauksista. Ei kun seuraavaksi sitten vaan Chilitarvikkeelle tilausta tekemään ja sitten "rautalangasta apuja vääntämään"  :)


harr1

Siirsin uuteen ebbiin pari aikuista kasvia lecasoran sekaan. Tuntuvat kaatuvan aika helposti aina tulvan aikaan.
Tukinaruja voi tietty viritellä, mutta hankaloittaa ebbin siirtoa. Ebbi on samanlainen kuin fataliin ohjeessa.
Itse kasvit kyllä tuntuvat uudesta kasvualustasta tykkäävän, ei mitään siirto-oireita vaikka toinen tuli mullasta.

Jämähtääkö nuo ajan kanssa tuonne soran sekaan tukevammin? Vai pitääkö väsätä jonkinlainen tukisysteemi?

Opa

Ajattelin huomenna käväistä hommaamassa uuden valaistussysteemin ja helpottaa nykyisen kasvatuspöydän ruuhkaa siirtämällä osan chileistä toiseen päähän taloa varastohuoneeseen. Pienenä ongelmana on vain vanhan talon hieman erikoinen sähkötys ja pieni sulaketaulu, jonka johdosta mietin vuorokausirytmin täydellistä muutosta nykyisestä 09-21 21-09:ään, yöllä kun harvemmin pyykkiä ja astioita pestään. Eli mitenkäs chilit yleensä suhtautuvat ja tottuvat tällaisiin äkillisiin muutoksiin? Vai olisiko parempi tehdä muutos pikkuhiljaa esim siirtämällä kelloa vaikkapa tunnin päivässä?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: harr1 - helmikuu 13, 2013, 19:54:33 ip
Siirsin uuteen ebbiin pari aikuista kasvia lecasoran sekaan. Tuntuvat kaatuvan aika helposti aina tulvan aikaan.
Tukinaruja voi tietty viritellä, mutta hankaloittaa ebbin siirtoa. Ebbi on samanlainen kuin fataliin ohjeessa.
Itse kasvit kyllä tuntuvat uudesta kasvualustasta tykkäävän, ei mitään siirto-oireita vaikka toinen tuli mullasta.

Jämähtääkö nuo ajan kanssa tuonne soran sekaan tukevammin? Vai pitääkö väsätä jonkinlainen tukisysteemi?


Uivat aluksi ympäri ebbin. Sido ristiin rautalangalla. Kun kasvavat yli 50cm korkeiksi tarvitsevat ylhäältäpäin narutukea. Ei auta vaikka juuristo kasvaessaan pitää uimisen kurissa. Kasvi kaatuu ennen pitkää.

sorrii

Sen tulva-ajankin voisi säätää niin ettei vesi nousisi ihan pintaan. Mulla parveke-ebbissä riittää 2min...
Täytyy noita silti isompina yleensä tukea kun alkaa se 10kg hedelmää kypsyä oksilla  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Anonyymi

Oon tässä miettinyt,että ku omat chilit kasvaa kylpyhuoneessa 2x36W loisteputkien alla, mutta olohuoneessa olis käytössä eteläikkuna. Kyseessä on kuitenkin yksiö, eikä tuo 2x36W mitenkään sovi sinne :S. Loisteputkien lisäksi käytössä on vain 23W 4000k ESL, mutta taimia on kuitenkin parisenkymmentä :) Mutta toisaalta hyvin nuo ovat alkaneet kasvaa pelkän keinovalon avulla.. mutta ehdotuksia?mielipiteitä? Kiitän.

sorrii

Onko tarkoitus kasvattaa kaikki parikymmentä yksiössä sisällä?!

Varmaan parikymmentä taimea mahtuu kasvattamaan 2x36W'n alla kuukauden verran. 2 kuukauden jälkeen ovat kuin löysiä maitohorsmia ilman tuntuvaa valon lisäämistä.
Eteläikkunalla ei kohta lisävaloa tarvita. Luulen että nytkin jo tulee ikkunasta enemmän valoa kuin noista putkista...

Mulla itsellä on pienessä kaksiossa käytännössä 3 ikkunaa joissa kussakin 110cm valoaukko. Arvelisin että voisin max. 4 laihaa kasvia per ikkuna kasvatella ilman lisävaloja vaikka eivät ole etelään vaan lähemmäs itään. [Kuuluisat kaakkoisikkunat: 10o] idästä etelään päin  ::)]
MÄ pidän noilla ikkunoilla loisteputkia talvella klo10-20 - kesällä klo14-22 ja lisänä hopeaverhoa makuuhuoneessa ison osan aikaa. [=luonnonvalo melkein tuplaantuu]

************

Noin siis olisi jos olisin ns. normaali ...
Nyt on tietysti keittiössä 400W natikka + 100W ledi; Olohuoneessa 2x58W putket, 75W esl, 15W ledispotti sekä 21W ledi ja pari "koululaisvalaisinta"; Makuuhuoneessa ikkunalla 3x36W hopeaverhon takana ... 120W ledejä on kaksi "huollossa" sekä 150W monimetallilamppu korjauksessa sekä muutama 45W esli varalla.
Kasveja nyt ennen tämän vuoden taimia on 23 kpl eikä tahdo valot riittää millään  8) 8) 8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Anonyymi

Hehe :) Ei ne chilit kesää yksiössä vietä vaan kesäks ne siirtyy kotipaikkakunnalle, maalle, kasvihuoneeseen :)
Olen kyllä ollut tietoinen että nuo valot ei riitä mitenkään, mutta jostain kumman syystä en ole pystynyt hallitsemaan noiden kasvien määrää, en usko että olen ainoa :D
Mutta jos jotenkin selviäisi kevääseen asti..
Mutta kiitos infosta :D

DCX

olisko hyvä chilin kasvatukseen?

löyty tyhjänpanttina, paitsi että varjostin pitäs jostain väsätä!

Jani M

Kyllä se varmasti toimii chilinkasvatuksessakin, en yhtäkkiä keksi mitään syytä miksi ei. Paitsi jos sen spektri on ihan huono, mutta en usko että on.

biblo

Mielestäni myös yhdessä, asiaan kuuluvassa ketjussa kysyminen riittää.
"Grow food, not lawns"

DCX

katellu tässä vähä noita hydro järjestelmiä, ja miettiny jos seuraavan idätyskauden (koskalie) laittais kivivillakuutioihin ja sit jonkilaisseen bubleriin ehkä?, tossa ku katellu noita eri bubleri systeemejä, niin rupesin miettiin et onko täs niinku basic bublerin "osat"? (kuva)

vai puuttuuko tosta jotain olennaista? vai voiko bubleri olla noinkin simppeli? (itse olen kuvan väsännyt)

nakkeosaa

Laitoin siemeniä itämään muutamaan turvotettavaan kookos"pellettiin" ja kookosmöykyt lepäävät muoviastiassa lämpimässä paikassa. Jotkut noista tuntuvat aika kuivilta vaikka kuinka kastelisi. Pitäisiköhän tuonne astian pohjalle laittaa vettä vai kastellaanko näitä vain yläkautta? Jostain syystä vimmaisen googlettamisenkaan jälkeen en löytänyt oikein mitään käyttöohjetta. Entä voiko nämä iskeä ruukkua vaihtaessa ihan tälläisenään mullan sekaan? Ulkopinnalla oleva harso varmaan ainakin kannattaa yrittää nyhtää pois.

Satsu

Kylläpä se bubleri on juurikin noin simppeli :)