Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Sihijuoma666

No nyt kun on alettu pelottelemaan yöpakkasilla niin pitäisi pari kasvia vielä pelastaa sisälle. MUTTA seuraavaksi bonchi-aihioksi tarkoitetussa Bolivian Rainbowssa asuu aikamoinen kirva-yhdyskunta.  :-[

Kumpiko kestää paremmin pakkasta? Tuo kasvi vai ne kirvat? Annanko yöpakkasten kiusata kirvoja ennenkuin tuon sisälle vai? Sai mäntysuopakylvyn mutta niitä paskiaisia on paljon. :-[

PP

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - syyskuu 22, 2013, 21:29:32 ip
Kumpiko kestää paremmin pakkasta? Tuo kasvi vai ne kirvat? Annanko yöpakkasten kiusata kirvoja ennenkuin tuon sisälle vai? Sai mäntysuopakylvyn mutta niitä paskiaisia on paljon. :-[


Tuskin kumpikaan, enkä suosittele kokeilemaan, jos oikeasti haluat Bollen hengissä. Pahamaineinen Provado toimii hyvin tällaisissa tapauksissa tai sitten pari erittäin perusteellista pyretriinisuihkutusta Raidilla tai vastaavalla viikon välein.

Sihijuoma666

Auttaisko suihkussa suihkuttelu vedellä näin alkuun ja jos huomenna päästelin jollain kunnon myrkyllä perään? Syötäväksihän nuo podit ei päädy kuitenkaan..

Feint

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - syyskuu 22, 2013, 22:32:21 ip
Auttaisko suihkussa suihkuttelu vedellä näin alkuun ja jos huomenna päästelin jollain kunnon myrkyllä perään? Syötäväksihän nuo podit ei päädy kuitenkaan..


Pätkäse se bolle haluamaas kokoon ja upota mäntysuopaliuokseen. Pitäis tehota kirvoihin, eikä kasvi siitä kärsi, jos vaan on muuten selviytyäkseen. Toista tarvittaessa hukutus. En tiedä ihan tarkalleen miten nopeesti kirvat heittää henkensä, mutta itse pitäisin ehkä n. 5min veden alla rehua ja lopuksi huuhtelisin vielä saippuat veks.

Sihijuoma666

Onkos joku myrkky joka kelpaisi kirvoille ja vihannespunkeille? Tässä alkaa epäilykset kasvaa jo Aji Cristaliinkin jossa roikkuisi muutama kypsyvä podi.. Pientä seittiä oli havaittavissa sekä ruskeita pisteitä joissain lehdissä.. Tekee kuitenkin nuppuja ja kukkia. Ei ne punkit ainakaan kaikkea syö..

Ensiviikolla täytyy aloittaa kunnon elonkorjuu..

sorrii

syyskuu 23, 2013, 02:26:23 ap #6925 Viimeisin muokkaus: syyskuu 23, 2013, 10:01:54 ap käyttäjältä sorrii
LainausOnkos joku myrkky joka kelpaisi kirvoille ja vihannespunkeille? Tässä alkaa epäilykset kasvaa jo Aji Cristaliinkin jossa roikkuisi muutama kypsyvä podi..


Tuttua ...  :(
Mulla on ollut parissa vanhassa Aji Cristalissa punkkeja moneen otteeseen, mutta eivät ole kauheesti kärsineet ennekuin menin kokeilemaan Provadoa! Se hävittää kyllä monet muut, kuten kirvat ja ripsiäisetkin hyvässä lykyssä: Punkit sitten hullaantuvat ihan totaalisesti.

Mä noita AC-puskia oon yrittänyt säilyttää useampia vuosia kun satoavat vaan vanhat niin paremmin. Nyt loppukesästä on yksi [josta en jaksanut yrittääkään häätää niitä tuholaisia] näyttää heittavan henkensä lopullisesti. Satoa vaan sekin pukkasi ihan normaalisti vaikka lehdet olivat ihan kirjavina ja kuhusivat ötököitä!

Spruzitilla voi yrittää häätää sekä kirvoja että punkkeja. Se ei ole kovin tehokasta vaan ei myöskään kovin pahaa myrkkyä myöskään. Mä oon ajoittain saanut sillä punkit katoamaan pitkaksi aikaa, mutta ovat sitten aina ilmestyneet uudelleen. Toisaalta ei oo ollut malttia sumutella kovin määrätietoisesti useita kertoja peräkkäin muutaman päivän valein. Mä oon tyytynyt aina tilanteeseen kun on saanut hetken rauhaa ...

Nyt syksyllä aion pyhästi päästä eroon ötököistä enkä talveta ainakaan montaa kasvia. Muutamia pieniä jaksaa vaikka viikoittain sumutella. Aikasempina talvina on ollut sellainen viidakko kotona että on ollut täys mahdottomuus hoitaa (= myrkyttää) kaikia kasveja, kaikista huoneista edes samalla viikolla. Aina jonnekin jää jotain ... ???

PS: Se Spruzit on rypsiölyemulsio joka sisältää pyretriiniä. Siitä jää oljyinen kalvo kasveihin sekä ikkunoihin, seiniin, pöytiin, laminattilattiaan ...  ???
Elikät ei sitä oikein voi asunnossa sumutella ympäriinsä: kasvit on siirrettävä vaikkapa kylppäriin sumuteltaviksi!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivili

Lainaus käyttäjältä: Thiikeri - syyskuu 05, 2013, 11:56:20 ap
Voiko multaan sekoittaa paakkuuntumatonta kissanhiekkaa - tuomaan ilmavuutta (olen siis juuri saanut ylimääräiset vedet pois viikon hukutusyrityksestä)? Vaikkakin vaikuttaa siltä, että kestää aikansa ennenko tuo puska alkaa virkoamaan viimeisimmästä koettelemuksesta... Lehdet hyvin nuupallaan, näyttää aika kuolleelta kaverilta... :(


Bonsai hommissa käytetään kissanhiekkaa ihan pelkästäänkin, toimii hyvin mm. bonchien kasvualustana. Pitää vain ehdottomasti löytää sopiva paakkuntumaton hiekka, niistäkin kun
osa laaduista on rakenteeltaan kosteudessa mössööntyvää. Ainoa hyvä on ns. Moler tyyppinen rae. Ainakin "Rainbow Kevyt Kissanhiekka (paakkuuntumaton)" nimellä löytyy. Se myös valitettavasti sisältää hajustetta joka kyllä hälvenee samalla kun pesee ylim. pölyt lämpimällä vedellä, tuon epämääräisen hajustekemikaalin takia en kuitenkaan käyttäisi syötäviksi tarkoitetuille kasveille. Bonsai hörhöt käyttävät tuota siksi että se on edullinen/kestävä sekä helposti saatava vaihtoehto akadama savelle. Itse olen laittanut boncheille, muille sitten lecasoraa turpeen sekaan ;).


sorrii

LainausBonsai hommissa käytetään kissanhiekkaa ihan pelkästäänkin, toimii hyvin mm. bonchien kasvualustana. Pitää vain ehdottomasti löytää sopiva paakkuntumaton hiekka, niistäkin kun
osa laaduista on rakenteeltaan kosteudessa mössööntyvää ...


Miksi ei perliittiä?!
Se on ainakin varma. Eikä maksa mahottomia. Sitä löytyy Honkkarista, Bauhausista, Chilitarvikkeesta -tietysti! .. ja monesta muusta. [En kyllä tiedä kissanhiekan hinnoista!]

Mä oon tuota käyttänyt parissa passiivihydrossa joita voisi bonchiksikin kutsua. Samoin oli kesällä autopoteissa mökillä. Oikein toimivaa ainetta.
Uutena se on aika kivan näköistä valkoista raetta, joka kyllä käytössä kellastuu ja siihen sotkeentuu kasvista putoavaa töhnää, jolloin ei enää olekaan kovin nättiä. Mä oon perliitin päälle laittanut välillä hydrosoraa ...

Perliitti ainakin nostaa ja sitoo vettä kiitettävästi. Ja säilyy silti ilmavana. Uusiokäyttöön mä olen sitä huuhtonutkin ja siivilöinyt harsokankaalla. Isoimmat juurenroippeet ja kasvinjäänteet saa kyllä nypittyä, jos ei ihan teolliseen kasvatukseen aio sitä käyttää  ;)
Ja jos ei viitsi tuota käytettyä ruveta siivoamaan, niin mullan jatkeena mitä erinomaisinta ainetta. Kukkakauppojen ruukuissa näkyy usen seassa reilustikin perliittiä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Dethlock

Rainbow on halpaa ja sitä löytyy joka S-marketista tai Prismasta. Se hajuaineen tuoksahdus katoaa tosiaan nopeasti (pesemällä tietty vielä nopeammin) mutta en itsekään uskalla sanoa vaikuttaako podeihin tai niiden syöjiin jotenkin. En nyt dissaa perliittiä mitenkään mutta ainakaan täälläpäin se ei pärjää saatavuudessa tai hinnassa.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

sorrii

Tuo kisuhiekka tosiaan voi olla kätevää jos on niin halpaa, että menee kertakäyttötavarana. Perliitin pesu ei ole kivaa, niinkuin ei hydrosorankaan. Niistä vaan on mulla pitkä kokemus eivätkä kumpikaan ole koskaan pettäneet. Liian arvokkaita nuo kuitenkin kertakäyttöön.

Kyllä iski itkuvitutus viimeksikin kun pesin 50 litraa ebbi-soraa kylpyammeen päällä marjasiivilän ja käsisuihkun kanssa. Ja tietysti lopuksi availin viemäriä selkä jumissa ??? ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ollijm

Nyt on savustetut habat jauhettu. Kysymys kuuluu, että mistäpä vois ostaa pieniä muovituubeja, joihin jauhetta pakata kavereille lahjaksi ja mukaanotettavaksi?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: ollijm - syyskuu 24, 2013, 22:29:28 ip
Nyt on savustetut habat jauhettu. Kysymys kuuluu, että mistäpä vois ostaa pieniä muovituubeja, joihin jauhetta pakata kavereille lahjaksi ja mukaanotettavaksi?


Karamelliosastolla marketeissa usein on salmiakkia noisissa tuubeissa. Itse ole laittanut omia jauheita tyhjiin maustemyllyihin. Niissä vielä etuna kätevä annosteltavuus.

PP

Lainaus käyttäjältä: ollijm - syyskuu 24, 2013, 22:29:28 ip
Nyt on savustetut habat jauhettu. Kysymys kuuluu, että mistäpä vois ostaa pieniä muovituubeja, joihin jauhetta pakata kavereille lahjaksi ja mukaanotettavaksi?


http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10402.msg170097#msg170097

Joku voisi tehdä uuden tilauksen ja diilata tuubeja eteenpäin. Tekisin itse mutta nyt ei vaan ehdi.

sorrii

Laboratoriotarvikeliikkeestä pitäisi kysellä!
Katsoin äkkiseltään esim: http://www.danlab.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/16092008-100026/Products/300800.1
5ml [12x75mm] putkia 1000kpl maksaa ~20€ ... Luulisi noihin korkit löytyvän suurinpiirtein samaan hintaan!? Putki korkilla pitäisi maksaa siis ~4-5c/kpl

Ne Fataliin mausteputket saattaa olla vähän isompia....

************

Itse säilytän kylläkin kuivatut "Minigrip-pusseissa" kokonaisina eli silppuna. Ja harvoin tulee käytettyä kun on viimeiset pari talvea ollut kokoajan käytettävissä tuorettakin chiliä: Lemondroppi bonchi-passiivihydro riittää melkein yksistään. Viime talvena oli Tabascopuska keittiössä joka teki marjaa aika kivasti pitkin talvea ...  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vetsku

Piti saada pieniä putkiloita, joten tilasin tällaisia minimimäärän eli 500 kpl:
http://www.mekalasi.fi/?view=image&page_id=420&search=12512&product=12512

Näyttäisivät kovasti Fataliin pikkuputkiloilta, mutta eihän tuota ikinä tiedä.

Huru-ukko

syyskuu 26, 2013, 20:40:44 ip #6935 Viimeisin muokkaus: syyskuu 26, 2013, 20:43:15 ip käyttäjältä Huru-ukko
Minun Nagaputkilot Fataliilta on 16x100mm.

Eli tuote 12515 LINKOPUTKI 16X100 MM PP olisi ollut sama.

TAO

Pahoittelen jos näistä asioista löytyy jo omakin ketjunsa, mutta ajattelin että täältä voisi irrota nopea vastaus hätäiselle.

Aloin tässä miettimään että kuinka tyyriiksi tämä uusi harrastukseni loppujen lopuksi tulee. Minulla on 3kpl bilteman 45w energiansäästölamppuja joiden kulutuksesta en löydä oikein tietoa.

Eli minkä verran 12h/päivä näiden lamppujen päällä pitäminen maksaa?

sorrii

LainausMinulla on 3kpl bilteman 45w energiansäästölamppuja joiden kulutuksesta en löydä oikein tietoa


:D Nehän kuluttaa 45 wattia! [älä kysy mistä tiesin...]

12 tunnissa kuluttaa sitten 540 wattituntia ja kuukaudessa reilut 16KWh ... Mitäsitten kilowattitunnin hinta lienee?!?
Jos laskisi siirtomaksuineen 12c niin kuukaudessa tuo kuluttaa ~1,9€ per lamppu ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

TAO

Lainaus:D Nehän kuluttaa 45 wattia! [älä kysy mistä tiesin...]

12 tunnissa kuluttaa sitten 540 wattituntia ja kuukaudessa reilut 16KWh ... Mitäsitten kilowattitunnin hinta lienee?!?
Jos laskisi siirtomaksuineen 12c niin kuukaudessa tuo kuluttaa ~1,9€ per lamppu ...


Uuh, tulipa fiksu olo. Kiitos tiedosta. 8)

Chili_Palmer

Ois sellanen dilemma, että bubblerissa oleva Locato tuottaa kyllä perhanaasti kukkaa ja näyttää muutenkin erittäin terveeltä, mutta yhtään podia ei ole vieläkään jääny kypsymään, eli kaikki kukat vaan tippuilee. pH, ravinteet yms. pitäis olla iha kunnossa, Topmaxiaki oon antanu...  tietääkö kukaan mitään kikkaa millä ton sais tuottaa podeja?