Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva

sorrii

lokakuu 16, 2013, 14:37:17 ip #6961 Viimeisin muokkaus: lokakuu 16, 2013, 19:11:00 ip käyttäjältä sorrii
LainausOlen nyt rakentanut yhtää parvekelaatikkomallin bubbleria ja yhtä dripfeediä,millkäkö lajikkeilla olis helpoin aloittaa vesiviljely vai onko sillä oikeasti väliä vai ratkaiseeko kasvatustapa enemmän kun lajike,eli onko kaikki lajikkeet yhtä helppoja/vaikeita riippumatta alustasta?

Advanced hydroponicsin litkuja sain kaverilta joka käyttäny niitä chileille,mutta sano että jotenki hankala annostella pienempiin resoihin?

Parempia ravinnevaihtoehtoja?

Ilmeisestikin aiot viisaasti sijoittaa tuon parvekelaatikkohässäkän ikkunanlaudalle?
Tähän aikaan kun ei kauheesti ole luonnonvaloa luvassa, laittaisin minä jotain baccatumia: Aji Cristal, Lemondrop, Omnicolor ja sata muuta. Niiltä voi odottaa satoakin talvella, kunhan vähän antaa lisävaloa. Paljon vähemmällä siis pääsee kuin annuumeilla tai chinenseillä. Kasvu pitää pitää kurissa leikkelemällä tai vähätyppisemmällä ravinteella, jos osaa  :-\ ::) :-X
Joku pube voisi olla kyllä mielenkiintoinen kanssa, varsinkin jos olisi kohtuullisen viileätä ... Olisi kiva saada rocotoja kevätaurigossa!
Bubleri on kyllä tehokas, yksinkertainen systeemi. Itse käytin viime keväänä taimille parvekelaatikkohydroa, jossa oli kansi askarreltu 20mm styrofoamista johon oli aika helppo tehdä ruukuille reiät. Vettä lirisytti vesipumppu johon laitoin 2-haaraisen letkun niin että vesi liritti pinnassa. Ääni on paljon siedettävämpi kuin varsinaisella bublerilla jossa ilmapumppu ja -kivi pitävät aika ärsyttävää meteliä. Tuosta dripfeedistä ei ole hyviä kokemuksia, vaikkakaan en oo kokeillut kuin kerran ... Syitä voi olla monia. Turhan hankala se on kun helpommallakin voi päästä.

Nestemäisiä lannoitteita on kätevä annostella lääkeruiskuilla (ja tylsillä neuloilla) joita saa halvalla aptekista. 2,5ml + 20ml on hyvä setti. Itse oon vesiviljelyssä käyttänyt pari vuotta Nutriforten Tomaatti&Mansikka-settiä ja nyt kokeilen sitä vähätyppistä sekoittelemalla osan Syyslannoitetta (joka on muuten oiva kukitusravinne myös). Vastaavasti taimille oon syöttänyt osan Starttilannoitetta. Kaikki siis Nutrifortea: Honkkarista ja Chilitarvikkeesta.
Turhan kalliita nuo GHE't sum muut hyötyyn nähden. (Mä en havainnut mitään hyötyä verrattuna Nutriforteen)

Noita jauhemaisiakin muuten oon annostellut nestemäisenä lääkeruiskuilla: Sekoittanut 1/10 "stokkiliuoksen" eli mitta/1.5dl vettä, jota voi annostella ruiskuilla sen ohjeen mukaan kerrottuna 10'llä: eli litraan se määrä mikä ohjeessa on 10'een litraan.

Nestemäisiä kalliita lantoja oon käyttänyt vain kookoskuidussa kun olen mainosten uhri ja uskon vielä että ovat siinä parempia kuin Nurtfortet. Luultavasti kohta hylkään nekin turhina ...  8)

Yksi kallis merkkituote on mihin mä uskon: Ataclean. Se on riittoisa lisäaine [1ml/10l] joka estää ravinteita ja suoloja kerääntymästä soraan, letkuihin ym. Aikaisemmin on hydrosorat aina valkoisen kalkin sotkemia. Tän Atacleanin avulla ei kertymiä enää näy. Varmaan on muitakin vastaavia. Tuon ostin kun Atami kookoslannoitteessa suositellaan eli käsketään .. Tulee niitä kalkkikerrostumia vähän silti, jotka näkyy tummassa muovissa varsinkin...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ZombieChili

Hei nyt sit!!!!!

Olen aikas ummikko vielä näissä kasvatus asioissa ja cilini kuhisevat kirvoja (noita sikiseviä perkeleitä suoraan helvetistä).
TIEDÄN että mäntysuopa ja suihkuttelu ja kosteus pitävät nämä öttiäiset poissa. Ja tiedän, että niistä ei pääse koskaan kokonaan eroon kunhan ne kerran ovat kasviin saapuneet... Eikö?

Olen lukemattomia kertoja lukenut tätä palstaa, mutta en ole löytänyt vastausta ieltäni askartaneeseen asiaan:

Monet kertovat upottavansa kirvojen saastuttamat kasvit veteen, sankoon, johonkin syvään astiaan. Miten te sen teette? Miten upottaa kasvi niin ettei mullat ym irtoa?  ???

Koen aikamoista alemmuutta itsestäni kun en tätä tajua  ;D Joten pliis auttakee! Mä olen kesästä asti taistellut noita ällötyksiä vastaan ja kohta luovutan.. Tänään huomasin että toisen chilin loiset eivät olleetkaan enää niitä tuttuja vihreitä kavereita, vaan mustia ja siivekkäitä. Toisesta chilistä TAAS kerran nypin kaikki kukat, jotka olivat TAHMEINA kirvoista. Tämä kukkiva chili tekee myös hedelmää, pitäisikö nekin nyppiä pois?

Toinen chileistä on taimena hommattu Apache joka on tuottanut ihan kivasti (mini)hedelmää, ja toinen on ihan siemenestä asti kasvatettu enkä nyt muista oliko se jalapeno vai cayenne..(Kai nuoki nyt chilejä on?  :o  ;D ) Mutta joka ei ole kukkinut ainuttakaan kukkaa ja nyt kirvojen, tai muiden loisten toimesta on pudottanut melkein kaikki lehtesä...

Kaikki neuvot ovat tervetulleita! Jos ei mikään auta, lähtevät nuo kasvit pian chilien taivaaseen...  :-[

sorrii

Kyllä kirvoista pääsee kunnon myrkyillä  8)

Calypso, provado ... Kaikki kasvit vaan pitää käsitellä kertaalleen. Eikä saa sitten syöttää sitä mehiläisille  :o

Calypso on kai suurinpiirtein samaa ainetta kuin Provado. Itse oon pari kertaa käyttänyt Provadoa samaan tapaan kuin vastaavaa ammattiviljelijöiden myrkkyä [Confidor wg 70 - http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet/ammattituotteet/tuholaisten-torjunta/confidor-wg-70/] elikät murskannut ja liottanut 2 kapselia/litra [yksikin ehkä riittäisi?] veteen ja sillä kastellut kasvit kuin lannoitevedellä. Tätä litkua voi käyttää sumuttamiseenkin. Siitä painepullo-spraystä ei kovin paljoa riitä ja on kallista.

Mä olen tuosta aineesta kerran kysellyt tukipuhelimesta ammattimieheltä, joka sanoi ettei voi virallisesti suositella provadoa muille kuin koristekasveille, kun sillä ei ole virallista hyväksyntää. Myönsi kuitenkin tuon olevan ihan sama aine kuin se Confidor ja että kuulostaa hyvältä idealta liuottaa sitä. jne. Minäkään en tiet ole ammattilainen, mutta voin kertoa että itseltä kirvat lähti kuin kuppa Töölöstä, enkä ole tietoinen että olisin saanut pahempia terveydellisiä haittojakaan  8)
Ensimmäisellä kerralla häipyivät kirvat eikä niitä näkynyt vuoteen mun kämpässä...

Paljon puhutaan haitoista mehiläisille. Nyt syksyllä ja sisätiloissa ei liene merkitystä tuolla ...

Sellanen ongelma noilla aineilla on, ja oon senkin kantapään kautta kokenut: Jos sattuukin olemaan kasveissa vihannespunkkeja [kehrääjäpunkkeja] niin nehän vaan villiintyy ja lisääntyy hulluna provadokuurin jälkeen  ???
Nyt oon parina kesänä kasvatellut chilejä ulkona viljelypalstalla sekä wanhusten mökillä. Sieltä kun oon sitten syksyllä kuskannut kasveja kotiin kypsyttelemään myöhäistä satoa, on varmastikin tullut ulkoa kaikkia mahdollisia öttiäisiä, muitakin kuin kirvoja. Pitäisi aika hyvin tietää mitä elukoita torjuu. Nyt esim. en mä lähtisi Provadolla leikkimään, kun on varmaan sataa lajia ölliäisiä kotona.

Jos ei halua käyttää tuota kyseenalaiseksi leimattua mömmöä niin voi toki mantysuopa- ja tolu-sumutteluiden ja -kylpyjen jälkeen kokeilla Spruzit-nimista "luomu-myrkkyä". Se on rapsiöljyn ja pyretriinin emulsio jolla sumutellaan kasvit tippuvan märäksi. Siitä jää sellainen rasvainen vahamainen kiiltävä kalvo lehdille joka kait torjuu niitä örkkejä muutaman päivän. Paras ruiskia kylppärissä tai ulkona ...
Itse hävitin punkit sumuttelemalla Spruzitilla, ja lisäksi suljin kasvit jätesäkkiin johon sumuttelin vielä [kukka-] Raidia. Eiköhän kirvatkin sillä kuole. Ongelma yleensä kai on että munat [toukat?] eivät välttämättä kuole tuollakaan käsittelyllä, vaan pitäisi sama tehdä pari kertaa peräkkäin parin päivän välein. Aina tehokkaampaa on torjunta mitä perusteellisemmin sen tekee ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 16, 2013, 19:44:56 ip
Sellanen ongelma noilla aineilla on, ja oon senkin kantapään kautta kokenut: Jos sattuukin olemaan kasveissa vihannespunkkeja [kehrääjäpunkkeja] niin nehän vaan villiintyy ja lisääntyy hulluna provadokuurin jälkeen  ???

Provadon jälkeen tosiaan vihannespunkit oikein innostuivat. Provado + Spruzit yhtä aikaa tuntuu olevan ihan toimiva kombo sisälle tuotaviin kasveihin. Nyt ei ole kolmeen viikkoon näkynyt ötököitä, edes harsosääskiä. :) Joka tapauksessa kasvien hävitys marraskuun lopussa ja uudet itämään tammikuun lopussa, kaiken varalta. Tän vuoden riesana oli sitten kirvat, ansarijauhiaiset ja nuo vihannespunkit, kaikki peräjälkeen. Ei vaikuttanut onneksi satoon millään tavalla.

Larski

Myrkyt on ihan näppäriä. Itse kuitenkin pyrin niiden käyttöä välttämään, vaikka riskit olisivatkin pienet. Myrkyttäminen on operaationakin jo varsin tuskainen, jotenka itse pyrin estämään tuholaisten pääsyn kasveille.

- kaikki kasvit on itse idätettyjä
- palsta-/ulkokasvit pidetään erillään parveke-/sisäkasveista
- parvekkeen lasit pidetään kiinni aina kuin voi

Parvekekasvatuksessa oon näitä noudattanut pari vuotta, jonka aikana tuholaiset eivät ole vaivanneet. Tänä kesänä en löytänyt yhtään elukkaa kasveistani.

sorrii

Vaikea on mun välttää ötököiden tuloa kotiin...

Tänäkin vuonna kuskasin mökiltä kasvihuoneesta pari isoa kasvia kotiin kypsymään. Viljelypalstalta useamman. Niitä nyt vaan ei mitenkään raaski jättää palelemaan puskia joissa on kilon verran raakileita, parhaimmillaan ylikin  ??? ??? Big Jimistä keräsin loppusatoa kotona 800g; Orange rocoto kypsyttelee vielä ja arvelisin että satoa on tuplaten! Nagapuskassakin jonka toin mökiltä oli 600g - Kasvihuoneessa 1,4m korkea tuuhea kasvi perliitissä ja Autopotilla ... Toimi aika kivasti, mutta raakileet alkoivat kehittymään kunnolla vasta elokuun loppupuolella!

Se on Suomen kesä vähän lyhyt. Varsinkin kun ukko on hämäläinen ja menee se kesän aloituskin yli juhannuksen pahimmillaan...

Mä syön sen verran *vähän chilejä kuitenkin etten kyllä välitä edes suoja-ajoista. Myrkkyjä saa jokapuolelta jokatapauksessa itseensä niin paljon ettei pieni Provadokuuri tee mitään siinä lisänä  8) 8)

Mulla todellinen annos päivittäin on 2-10g tuoreita chilejä. Nagapäivinä voi olla vähemmän. Mietoja baccatumeja saattaa joskus tulla rouskuteltua reilummin, mutta niistäpä en oo örkkejöä torjunutkaan ...

Aji Kettu

lokakuu 19, 2013, 04:25:58 ap #6967 Viimeisin muokkaus: lokakuu 19, 2013, 05:53:12 ap käyttäjältä Aji Kettu
Kyselen tyhmiä, mutta miten siirrän mullassa/turpeessa kasvaneet chilini bubbleriin ?
(Kasvit ovat turpeessa ja olen käsittänyt, että bubblerissa kasvi on joko kivivillassa hydrosoran ympäröimänä verkkoruukun sisällä, eli miten kehoitatte minua suorittamaan aktin)

Suunnitelmissa olisi laittaa isompaa kasviani turpeesta piece of edeniin bubleriin ja pikkukasveille teen oman monipaikkabubblerin. Tämä akti vain mietityttää.

Eli laitan vain chilin juurineen verkkoruukkuun hydrosoran sekaan, vai laitanko juurineen kivivillan sisään ja sitten verkkoruukkuun... vai miten se menee.

Miten saan pois mullan ja turpeen vanhoista kasveistani, että saan laitettua ne bubbleriin / Ebbiin jne. Käytännössä kaikki vaiheet kiitos :) !

Olenko käsittänyt oikein, että ebbissä kasvit ovat myös samoin kuin bubblerissa, kivivillassa ja hyrdosoran täyttämässä verkkoruukussa.. Olen vielä noviisi, kellä on suuri halu oppia. Olen yrittänyt etsiä tietoa ja hamunnutkin sitä tältä+ muilta sivustoilta paljon.
Elämän tarkoitus on olla onnellinen ja tehdä sitä mitä haluaa satuttamatta muita.

jaolsten

Putsaa vedellä juuret ja tunge ne verkkoruukkuun ja hydrosoraa päälle.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Huru-ukko

lokakuu 19, 2013, 09:56:12 ap #6969 Viimeisin muokkaus: lokakuu 19, 2013, 09:58:30 ap käyttäjältä Huru-ukko
Jos on tarkoitus ne kivivillassa kasvattaa, niin kun idätyslautalla siitä nousee itu, ne voi laittaa silloin kivivillaan. Tai jopa kylvää suoraan kivivillaan.

Taimivaiheessa oleva pieni taimi menee myös sinne kivivillaan kun teet juurille pienen viillon kivivillaan, puukolla tai sormella....

Sitten se kuutio verkkoruukkuun, ja pidät huolen että se saa vettä/litkua niin ettei pääse kuivakasi. Bubblerissa noin 1-2cm nesteessä. Se kohta missä siemen on = juurenniska, suositellaan pitämään nestepintaa ylempänä.

Peset sen mullan pois. Eli kasvi pois ruukusta, ja sitten upotat juuripaakun veteen jolloin se pehmenee ja on mahdollista kevyesti huljuttelemalla irroittaa multa/turve. Ja kynsimällä, varo juuria. ERITYISESTI varo ettet katkaise kasvia, eli pidä kiinni sieltä juuristosta.

Ebeissä olevat kasvit voivat olla verkkoruukuissa, tai aivan yksinäänkin ilman ruukkua. Ja silloin sen turpeen/mullan poisto ei ole kovin nuukaa omasta mielestäni.

Itselläni oli kyllä kasveja viime vuonna verkkoruukussa ilman kivivillaa ihan hybrosoran joukossa. Sekä kivivillassa. Eroa kasvuun ei näkynyt.

NFT systeemeissä ammattimiehet ovat käsitykseni mukaan vain laittaneet sen kivivillakuution suoraan sinne tason päälle, jossa litkua virtaa pieni noro....

Kysymyksesi on kiinnostava, saat tähän yhtä monta mielipidettä kuin vastaajaakin... :)

Muoks...1 virhe pois...Loput jäi...

Miquel

Olikos näin että juristoa voi trimmailla samalla pienemmäksikin kun käsittääkseni mullassa kehittyneet "perusjuuret" eivät enää bubblerissa toimi ja kasvi kasvattaa tilalle vesijuuriston?  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 19, 2013, 10:34:39 ap
Olikos näin että juristoa voi trimmailla samalla pienemmäksikin kun käsittääkseni mullassa kehittyneet "perusjuuret" eivät enää bubblerissa toimi ja kasvi kasvattaa tilalle vesijuuriston?  ::)

Takapakkia siitä tulee kun kasvista leikkaillaan osia pois, olipa se sitten lehtiä tai juuria.
Siinä kohti kun idätellään, kannattaisi miettiä missä kasvattaa ettei tule turhaa työtä.

Se on selvää, että kun homman aloittaa, niin silloin eletään päivä kerallaan, ja kokemusta saa eilisistä.
Jo seuraavana vuonna ainakin itse suunnittelin idätykset ja taimikasvatukset valmiiksi, ettei pesuja ja ylimääräisiä latvomisia tarvittu.

Tuota olin itsekkin joskus ajatellut, ettei ne multajuuret toimisi vedessä. Itselläni ei kuitenkaan ole asiasta sen enempää näyttöä suuntaan eikä toiseen.
Niissä omissa vesikasvatteluissa osalla kasveja on ruskeita juuria jostain syystä. Tauti, ehkä valoa saaneet?. Olivat kuitenkin samankokoisia kuin muutkin.
Vesiviljely tuottaa itsessään valkeita juuristoja.
Juurimätä on molempina kasvatusvuosinani vedessä iskenyt juuri sillä kohtaa, kun kasvit on siirretty mullasta NFT kasvatukseen.

Ja siitä olen varma, että kasvi osaa itse poistaa turhat osansa.

Aji Kettu

Kiitos todella paljon vastauksista, auttoi paljon hahmottamaan koko aktia niin että se sujuu luistaen.

Nyt vain bubblereitten rakennukseen ja ebitkin jo valmiina (osina). Ei muutakuin juuripesuille ->
Elämän tarkoitus on olla onnellinen ja tehdä sitä mitä haluaa satuttamatta muita.

NiGo87

Minulla kävi tuossa kuukausi sitten kylässä emännän sisko muksuineen. Siinä ipanat sitten leikki ja sähelsi ja päättivät alkaa hoitamaan puutarhaa. Sen seurauksena lemon droppi oli oksittu ja jäljellä enää pieni tappi. Eli ne laittoivat sen talvetuskuntoon.

Leikkasin oksat viistosti ja laitoin vesilasiin. Nyt kuukausi on kulunut. Oksista tippuu lehdet ja juuria ei näy...

Osaako joku viisaampi sanoa, missä meni vikaan?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: NiGo87 - lokakuu 23, 2013, 15:41:43 ipLeikkasin oksat viistosti ja laitoin vesilasiin. Nyt kuukausi on kulunut. Oksista tippuu lehdet ja juuria ei näy...

Niillä e ole enää kasvukausi. Keväällä se käy ripeämmin. Kannattaa niitä kuitenkin odotella, kunnes vesi käy limaiseksi. Reipas valon lisäys voisi herättää oksat.

sorrii

Silloinkin kun haluaa pistokkaita, on hyväksi osoittautunut tapa, että jättää talvetettavaan kasviin oksia senverran että elää pimeimmän syksyn yli. Sitten joskus tammikuussa samoihin aikoihin kun idätelläänkin, leikkaa niitä pistokkaita. Parempi onnistumisprosentti tulee kun käyttää kivivillakuutioita juurruttamiseen. Melkein 100% onnistuu jos rakentaa taimibublerin tms. pulputtimen. Virtaava tai kupliva hapekas vesi saa pistokkaisiin vauhtia. Vesilasissa se valo saattaa haitata. [Tarkoittaa valoa siellä vedessä!]

Itsellä oli viime keväänä kaksi taimibubleria: Toisen tein tyhjästä tapettiliimakannusta: Kanteen reikiä [12kpl?] verkkoruukuille. Pistokkaat reikiin kivivillakuutioissa. Säiliöön pieni vesipumppu joka lirisytti vettä pinnalle 2-haaraisella letkulla. Vedenpinnan pidin alussa aika tarkkaan niin että koski juuri-ja-juuri ruukkuihin. 6 Aji Cristal ja 6 Rocoto Red -pistokasta: Yksi molemmista kuoli ...
Samantapainen viritys oli 60cm parvekelaatikossa, johon tein kannen styrofoamista ja siihen 14kpl reikiä ruukuille; Hapettamassa ilmakivi .... Mulla se oli tavallisilla taimilla. Toimii pistokkaillakin.

harr1

Joko on myöhäistä tehdä jotain? Caribbean Red Habanero puski eka n. 40 podia sitten alko roikuttaa lehtiä. Nyt tuntuu kuivavan kasaan.
Kyselin jo toiselta foorumilta ja veikkasivat juurimätää, juuret kyllä ovat ruskeahkot.

Vetyperoxidia oli apteekissa 3% hintaan 7e. Hinta tuntui hieman korkeahkolta, joten en tälläkertaa ostanut mukaan.
Korjaantuuko tuolla ja milläisella annostuksella?

sorrii

Selvästi kuolleet osat ainakin pois ...

Jos asut lähellä Helsinki-Tampere-Ehkäjokumuu, niin Chilitarvikkeesta, Pavunvarresta, Tampereen Palmusta ... monesta muusta Urbaanipuutarhurien suosimasta kaupasta löytyy Liquid Oxygen tai OxyPlus -nimisiä valmisteita: 17%peroksidia 1l ~20€. Saattaa olla ettei posti tuota myrkkyä kuljeta vaikka olisi valmis maksamaan ... Tuota kun lirauttaa 1ml/l niin pitäisi mädät hoitua. Maksimi muistaakseni elävällä kasvilla on 2ml/l ... Sitä 3% litkua sitten ~5-6 kertainen määrä eli 5-6ml/l ..
Jotkut apteekit kuulemma myy 10% vetyperoksidia, eikä taida olla kalliimpaa se.

Lämmin kuiva ilma, juurimätä, elukat, kaikki yhdessä .. ?!?! Tää on pahaa aikaa noille kasville.

tcb1967

Otin tuossa aivan ennen syksyn alkua kaksi pistokasta talteen ulkona kasvaneelta chililtä. Lasipurkissa pelkällä vedellä elelleet hyvin. Toinen on alkanut puskemaan hyvin juuria (viikonloppuna multiin), mut toisessa ei ole merkkiäkään juurista. Kyllä se tossa silti iloisesti on hengissä. Kauanko pistokkailta yleensä menee että alkavat työntämään juuria? Pitäisköhän tippa tai pari tiputtaa lannoitetta veden sekaan?

Eman

Olen kuullut, että tippa fairya tai vastaavaa astianpesuainetta edistäisi juurien tuloa. Tiedä sitten, miten paikkaansa pitävä "legenda".
Huhhuh..