Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Michilin

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 03, 2014, 11:02:31 ap
Kuvaa?

Kuulostaa aika oudolta. ???

Jaa-a... Missähän se kamera ny on  ;D Ei ne näköjään jokainen sitä tee ja laitoin lekasoran palasen pimentämään sitä juuren tyveä ja tukemaan. Pitää varmaan käydä kaupassa ostamassa jugurttipurkkeja ja multaa ku itävyysprosentti on vähän turhan korkea...
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

wille

Miten olet ne siemenet sinne kivivillaan laittanut? Ihan vaan pinnalle vai?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Santtu42

Onko normaalia kasvua chinenseillä, caramel bhut jolokia, Red Habanero, Naga Morich, 7 pot. 16pv sitten itänyt turpeessa n 3dl ruukut, vasta ensimmäiset lehtiparit sirkkojen jälkeen todella pienet , taas vieressä olevat Jalapenot kasvattelevat jo neljättä lehtiparia. Ihmettelen, kaikki pitäis olla kunnossa mut aina vaan pysyy samannäkosinä em. lajikkeet. Valona tälläsen tilasin taimille http://www.lightinthebox.com/fi/addviva-e27-40w-2400lm-6500k-daylight-esl-cfl-5t-half-spiral-polttimo-220-240v_p894984.html + 23w airam esl 2300k+ 15w megaman. Voisko vika olla kiinan ihmeessä, kun ei kasvu edisty vai missä, Turve kekkilän puutarhaturvetta. Lämpötila kasveilla 23c. Valoa 12h per päivä. Vähän jopa puutarhan kesää laittanut, et alkais jotain tapahtumaa, mut näyttää pysyvän paikallaan kasvu, en valitettavasti saa kuvia tähän hätään. Vinkkejä?  ::)

Chilivaari

Saattaa olla ihan normaalia chinensen kasvua.
Tuosta valotestistänikin näet, miten eri tahtiin eri lajit kasvavat:
http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/valotesti

Michilin

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 03, 2014, 11:14:24 ap
Miten olet ne siemenet sinne kivivillaan laittanut? Ihan vaan pinnalle vai?

Sinne niille tarkoitettuu koloon ja oon pikkasen sörkkiny umpeen sitä koloa mutten kauheasti, sanotaan että sen ei tarvi tapella itseään pois sieltä. Rikoin jo periaatettani ja siirsin joitaki itäneitä multiin ku ei kehtaa hävittääkkään ja on varalle jos jotaki sattuu. Pitäs varmaan kamera ja liitinkappale ettiä niin vois alkaa pitää päiväkirjaaki. ::)

Santtu42

Erittäin hyödyllinen testi!  :) Onko 19.3 kohdassa habanerot siis 19 pv itämisestä ? Täytyyki vaihtaa toi yks 23w 6500 k:hon.

Santtu42

Chilivaari

Jonkin verran eri kokoisia ovat, mutta niin se vain menee, että toiset ovat hitaampia.
Nuo turveruukut ovat muuten petollisia, minä varoittelen ihmisiä niistä. Se turve haihduttaa voimakkaasti ja voi johtaa yllättävään kuivumiseen. Haihtuminen myös viilentää ruukkua, mikä voi olla paha juttu kylmässä kämpässä.
Yksinkertaiset muoviruukut tai vaikka jogurttipurkit, joissa on reikiä pohjassa, ovat turvallisempi valinta.

Valotestini kaapissa oli lämmintä, 26-28 astetta, mikä nopeuttaa kasvua aika tavalla. Lamput lämmittivät ja lämpö vaikuttaa kasvunopeuteen ratkaisevasti.

Santtu42

Oon huomannu noitten turveruukkujen arvottomuuden, hometta itämisvaiheessa älyttömästi sekä nopea kuivuminen taimivaiheessa :/ Kiitos vastauksista vaarille.

Rikkaruoho

Nopea kysymys valojen väristä: Olen tässä aikeissani ostaa taimilleni lisävaloa (esl/spna) niin minkä väristä suositellaan kun näitä nyt on 2700K ja 6500K jne.?

bobster

Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

PP

Lainaus käyttäjältä: bobster - helmikuu 05, 2014, 20:40:11 ip
Mulla on 6500K loistarit ja oon tyytyväinen.

Samaa mieltä vaikka natikka onkin itsellä kevään päävalonlähde.

0lli

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 05, 2014, 20:41:06 ip

Samaa mieltä vaikka natikka onkin itsellä kevään päävalonlähde.

Täältäkin peukut 6500K:lle :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

chipe

6500k (965) loistarit kanssa käytössä ja tuntuu pukkaavan violettia lehteä taimille aika herkästi... Kovastihan täällä on vakuuteltu ettei valoa ole (lähes) koskaan liikaa mutta pikkusen alkaa taas tekemään mieli siirtää noita hiukka kauemmas jos saisi vähemmän mutanttia väriä pintaan :).

Mutanteista puheenollen, osaakos joku kertoa miltä Pimenta Diomarin poikasten pitäisi näyttää tuossa about sirkkalehtivaiheessa? Laitoin maustetuubista kaivettuja siemeniä multaan ja nyt on 7 alkua joissa on sirkkalehtinä kaikkea mahdollista väliltä 0-4 lehteä ja vielä vähän erimallein. Ja pitäisikös noiden olla vihreälehtisiä kun alkavat mennä kanssa violeteiksi...

Jani M

Lainaus käyttäjältä: chipe - helmikuu 06, 2014, 18:12:18 ip

6500k (965) loistarit kanssa käytössä ja tuntuu pukkaavan violettia lehteä taimille aika herkästi... Kovastihan täällä on vakuuteltu ettei valoa ole (lähes) koskaan liikaa mutta pikkusen alkaa taas tekemään mieli siirtää noita hiukka kauemmas jos saisi vähemmän mutanttia väriä pintaan :).

Mutanteista puheenollen, osaakos joku kertoa miltä Pimenta Diomarin poikasten pitäisi näyttää tuossa about sirkkalehtivaiheessa? Laitoin maustetuubista kaivettuja siemeniä multaan ja nyt on 7 alkua joissa on sirkkalehtinä kaikkea mahdollista väliltä 0-4 lehteä ja vielä vähän erimallein. Ja pitäisikös noiden olla vihreälehtisiä kun alkavat mennä kanssa violeteiksi...

Se antosyaani on ihan normaali juttu noiden taimien kanssa. Siitä ei ole mitään haittaa.

liimamake85

Taas pukkaa ongelmaa. Eli tuo multa chili (lemon drop) joka on siirretty mullasta hydroon. Hyvin on juuret periaatteessa kasvanut ja näyttikin että selviää, mutta rullaa pahemman kerran lehtiä joka pahenee kokoajan. Alussakin kyllä vähän rullaili lehtiä yms. Uutta kasvua on tullut, mutta nyt nuukahtaa kokoajan enemmän. Ensihätään annoin taimen juurellekin vettä jos on vaan kuivuutta? vai jotain pahempaa. Juuret kyllä ylettää jo veteen osittain. Joidenkin juurten päissä on tummuutta ja leikkelin pois niitä jos on mätää. Tuosta löytyy kuvia (viisi alimmaista kuvaa) https://www.dropbox.com/sh/22v4zeqvdo55aoc/-qkEV_p9m0 Tuo purnukan pohjassa isompi tumma juuri on sitä mullassa kasvanutta juurta.

Eli onko paha tilanne? Kiitos kaikille jotaka jaksaa vastata. Koetin kyllä löytää tietoa, mutta ei oikeen varmaa vastausta löytyny, kun muilla mitä ollu ongelmia niin käpertyny ylöspäin ja nämä alaspäin. Isojen lehtien juuresta kasvavat lehdet on uusia ja aluksi ne oli hyvännäkösiä, mutta nyt alkanut käpristymään nekin. Ph on ollut siinä 5.3-6.5 välimaastossa. EC on 1,6 mS.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: liimamake85 - helmikuu 06, 2014, 21:57:36 ip
Taas pukkaa ongelmaa. Eli tuo multa chili (lemon drop) joka on siirretty mullasta hydroon. Hyvin on juuret periaatteessa kasvanut ja näyttikin että selviää, mutta rullaa pahemman kerran lehtiä joka pahenee kokoajan. Alussakin kyllä vähän rullaili lehtiä yms. Uutta kasvua on tullut, mutta nyt nuukahtaa kokoajan enemmän. Ensihätään annoin taimen juurellekin vettä jos on vaan kuivuutta? vai jotain pahempaa. Juuret kyllä ylettää jo veteen osittain. Joidenkin juurten päissä on tummuutta ja leikkelin pois niitä jos on mätää. Tuosta löytyy kuvia (viisi alimmaista kuvaa) https://www.dropbox.com/sh/22v4zeqvdo55aoc/-qkEV_p9m0 Tuo purnukan pohjassa isompi tumma juuri on sitä mullassa kasvanutta juurta.

Eli onko paha tilanne? Kiitos kaikille jotaka jaksaa vastata. Koetin kyllä löytää tietoa, mutta ei oikeen varmaa vastausta löytyny, kun muilla mitä ollu ongelmia niin käpertyny ylöspäin ja nämä alaspäin. Isojen lehtien juuresta kasvavat lehdet on uusia ja aluksi ne oli hyvännäkösiä, mutta nyt alkanut käpristymään nekin. Ph on ollut siinä 5.3-6.5 välimaastossa. EC on 1,6 mS.

Juuristo on ihan hyvännäköistä kyllä, joku ongelma silti on. Oletko aivan varma tuosta lannoiteväkevyydestä? Sillä jos veden "suolapitoisuus" on lähelle yhtä suuri, kuin mitä kasviin kertyneet suolat, vesi ei imeydy kasviin. Mitä lannoitetta käytät?

Michilin

Juu en osta Jebaon pumppuja enää. Pumppausvoima on sellanen että vesi valuu samankokoista putkea pitki alas yhtä nopeaa ku mitä pumppu pumppaa eikä vesi liiku ollenkaan... Silikoonista pientä tukosta poismenoputkeen  ::)

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Michilin - helmikuu 07, 2014, 08:03:53 ap
Juu en osta Jebaon pumppuja enää. Pumppausvoima on sellanen että vesi valuu samankokoista putkea pitki alas yhtä nopeaa ku mitä pumppu pumppaa eikä vesi liiku ollenkaan... Silikoonista pientä tukosta poismenoputkeen  ::)

Hetkinen, mikä viritys sulla nyt on? Ebbi? Ebbissä ei varsinaista poistoputkea edes tarvitse olla, vaan lähinnä ylivuotoputki, joka on mitoitettu sille korkeudelle, ettei ebbin sora ja kasvit lähde aivan lillumaan, jos pumppu jää jostakin syystä päälle. Ebbissä vesi valuu kyllä laatikosta pois sen pumpun lävitse, kun pumppu sammutetaan.