Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 28, 2014, 16:54:18 ip
Se onnistuu ihan hyvin kun ei roudaa kaupan salaattien mukana öttiäisiä, eikä harrasta taimivaihtareita.

Ja tappaa ensin harsosääsket huonekasveista.

sorrii

LainausOotko sorrii käyttäny perliitin seassa mitä(än) muuta? Vai pelkkää perliittiä?

Olen kahtena kesänä kokeillut paria pottia perliitillä: Kasvi on esikasvatettu kivivillassa. Viime keväänä kokeilin sellaista isoa kivivillasta tehtyä "slab'ia": metrin mittaista; 20x10cm poikkileikkaus. Sille oli oma parvekelaatikon kokoinen laatikko vedenkierrolla. Mä kylläkin leikkasin sen pötkön 20x20cm paloihin joihin laitoin päälle 10cm kuutiossa kasvaneen taimen ...  ;D ::: Käytännössä siis viime kesän Naga ja joku muu[?!? AC?] olivat puoliksi kivivillassa: alla 15cm kerros perliittiä ja päällä ~5cm: lannoitus Nutriforten Tomaatti&Mansikka + Typpi&Kalsium ... Alla saattoi olla parin sentin kerros hydrosoraakin: Noissa Autopoteissa tuli havainto parina edelliskesänä että tahtoivat olla liian märkiä: Laitoin siis viime kesänä kaikkiin soraa pari senttiä riippumatta kasvualustasta. Multa, kookos ja perliitti on nyt kokeiltu ja kaikki toimii ... Perliitillä selvästi tehokkain kasvu.

Edelliskesänä muistelisin istuttaneeni kasvit 10x10cm kuutiossa perliittiin ilman kikkoja ja toimi oikein hyvin. Kotonakin on pari vanhaa pontsia pienissä säiliöruukuissa [Mimosa] passiivisina. Perliitti värjäytyy äkkiä kusipaskan-kirjavaksi ja päältä on vaikea siivota roskia ..

Ensi kesän kokeilu tullee olemaan hydrosora+kookos: Alimmaisena 2-3cm kerros soraa; sitten kookosalusta normaalisti ja pintaan pari senttiä soraa että pysyisi kuivempana eikä tulisi loppukesäsätä hometta ... Ehkä kokeilen perliitinkin vielä sorasekoituksena ...

Turpeen ja mullan hylkään kasvihuoneessa kokonaan: Mökillä kun tulee käytyä harvakseltaan eli kasvit ovat usein pari kolme viikkoa hoitamatta. Turpeeseen tuli muurahaisia pesimään ja taisivat viihtyä myös turpeessä aika hyvin. Toisekseen hydrosoraa on kertynyt varmaan parisataa litraa ja keksin nyt että muutankin kotona ebbit NFT'en ...  ;)

Helpolla jos haluaa päästä autopoteilla niin perliitti yksistään vesivilelyravinteilla on hyvä vaikkakin äkkiä ruma systeemi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

pasilan

Pysyikö kivivilla kosteana vaikka oli perliittiä ympärillä? Olen ymmärtänyt, että perliitti imisi helposti kivivillan kuivaksi.

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla

Paprikankasvatusta jo vuodesta 2013

sorrii

Enpäs ole tutkinut kivivillaa siellä ruukun sisällä .. Hyvin ne kasvoi!

Yksi Naga on edelleen samalla alustalla ruukkuineen mun keittiössäni. Leikkasin loppusyksystä "tapiksi" eli jätin 60cm torson jäljelle ja nyt on uusi lehvästö täynnä kukkia. Se autopoti ruukku on ollut tamialustalla ja kasteltu kuten multaruukkujakin: Välillä päältä ja välillä vain alustalle litkua. Kokeilin äsken sormella sitä syvemmältä ja tuntui villa "sopivasti kostealta" ; kastelusta on aikaa muutama päivä ja perliitti on pinnasta ihan kuivaa. Sanoisin kahden kesän kokemuksella että toimii erinomaisesti!

Perliitti nostaa vettä tehokkaasti ja kesäkuumallakin se pysyy autopotissa jokseenkin märkänä lukuunottamatta ihan pintakerrosta. Tuo kivivillapalikka tuntui kiertovedellä aivan likomärältä ja oli vaikea istuttaessa nostaakin: piti tukea kämmenellä alta ettei se 20x20cm pala hajoaisi. Tämä villa siis ainakin on laadultaan sellaista että imee vettä tosi tehokkaasti. Luulen että on vaan hyvä, jos se kuutio välillä vähän kuivuisi perliitin seassa. Sehän on ruukku täynnä juuria kuitenkin ja pohjalla melkein kokoajan vettä autopotissa ... Passiivihydrossa hydrosoralla riittää kosteutta kasville ihan riittävästi, vaikka hydrosora ei ime vettä lähellekään yhtä hyvin kuin perliitti.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

pasilan

Ok, kiitos infosta! Täytyy laittaa testiin perliitti ja sen sekaan joko hydrosoraa tai tuolta varastojen jemmoista perusmarkettipapua. Luulen että testaan alkuun yrteillä ja salaateilla.
Paprikankasvatusta jo vuodesta 2013

janne_87

mistä johtuu että chilin taimien lehdet menee kippuraan. ovat tällä hetkellä ebb&flood systeemissä

bobster

Joillakin lajikkeilla esim. lemon dropilla se on ominaista.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

sorrii

Pikkutaimilla ebbissä kannattaisi olla se tulvajakso aika tiheään: jopa parin tunnin välein luulen.
Mä itse olen laittanut ebbiin käytännösn syistä aina täyskasvuisia kasveja: Ebbi kun on parvekkeella...

Passiivihydroissakin pikkutaimet kipristelee mun käsittääkseni jos saavat paljon ravinnetta ja vettä alkuun kuitenkin heikommin. Kun juuret alkavat ylettyä kunnolla märkään loppuu kipristelykin. Ebbissä ehkä voisi pitää laimeampaa litkua alkuun kuin esim. bublerissa ...

Ja lehdet voi rullata ihan kuivan ilmankin takia .. luulen ..

chipe

Onkos tuo Nagalle tyypillistä lajikäyttäytymistä että nuo ovat kaikki kasvaneet todella matalina ja tuuheina (5-10cm korkeutta, runsaasti suuria lehtiä) kun muut lajit ovat venyneet reilusti enemmän samojen loistarien alla?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: chipe - maaliskuu 01, 2014, 22:01:13 ip
Onkos tuo Nagalle tyypillistä lajikäyttäytymistä että nuo ovat kaikki kasvaneet todella matalina ja tuuheina (5-10cm korkeutta, runsaasti suuria lehtiä) kun muut lajit ovat venyneet reilusti enemmän samojen loistarien alla?

Ei pelkästään Naga Morichille, vaan koko Capsicum chinense -lajille yleisesti ottaen.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 01, 2014, 22:20:36 ip
Lainaus käyttäjältä: chipe - maaliskuu 01, 2014, 22:01:13 ip

Ei pelkästään Naga Morichille, vaan koko Capsicum chinense -lajille yleisesti ottaen.

Ah, kiitos tiedosta, eipä sitten tarvitse ihmetellä jos habanerotkin tekee saman kunhan tuosta etenevät vähän pidemmälle :). Rocatot on venyneet selvästi enemmän, vaikkei nekään nyt mitään hujoppeja tosiaankaan ole, ja niillähän taitaa olla jonninmoinen pubescens risteymätaustakin.

PP

Lainaus käyttäjältä: chipe - maaliskuu 01, 2014, 22:31:03 ip
Rocatot on venyneet selvästi enemmän, vaikkei nekään nyt mitään hujoppeja tosiaankaan ole, ja niillähän taitaa olla jonninmoinen pubescens risteymätaustakin.

Geneettisesti Rocatolla ei ole yhteyttä rocotoihin, koska chinenset ja pubescensit eivät risteydy.

chipe

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 01, 2014, 22:46:32 ip
Lainaus käyttäjältä: chipe - maaliskuu 01, 2014, 22:31:03 ip
Rocatot on venyneet selvästi enemmän, vaikkei nekään nyt mitään hujoppeja tosiaankaan ole, ja niillähän taitaa olla jonninmoinen pubescens risteymätaustakin.

Geneettisesti Rocatolla ei ole yhteyttä rocotoihin, koska chinenset ja pubescensit eivät risteydy.

Luulin että tuon epäiltäisiin edelleen risteytyneen joskus muinoin Rocotomaisten ominaisuuksiensa vuoksi vaikkei tuollaista normaalisti tapahdukaan mutta ilmeisesti se on tosiaan poissuljettu mahdollisuus.

SamiKoo

Hei,

Olisi sellaista kyseltävää että, tarvitsisi valita 2 eri chiliä nft-kasvatukseen, mielellään hyvän makuisia, poltteeltaan hieman alle keskitasoa, ei kitkerä, pituutta maksimissaan 1m kun tulevat asustamaan telttaan. Kiitos jo etukäteen hyvistä ehdotuksista :)

Whili

Lainaus käyttäjältä: SamiKoo - maaliskuu 02, 2014, 10:21:31 ap
Hei,

Olisi sellaista kyseltävää että, tarvitsisi valita 2 eri chiliä nft-kasvatukseen, mielellään hyvän makuisia, poltteeltaan hieman alle keskitasoa, ei kitkerä, pituutta maksimissaan 1m kun tulevat asustamaan telttaan. Kiitos jo etukäteen hyvistä ehdotuksista :)
Aika mahdoton ajatus tuo NFT ja alle metrin mittainen kasvi.
Mutta annuumeista tulee mieleen jallu. Baccatumit kasvavat NFT:ssä todennäköisesti julman kokoisiksi. Chinenceistä löytyy ehkä hieman pienemmäksi
jääviä lajikkeita, mutta tulisuutta on kyllä reilusti..  Tobago sweet on maukkaimmasta päästä ja ei ihan älyttämän tulinenkaan.
Pubet varmaankin myös kasvavat NFT:ssä todella isoiksi, mutta leikkelemällä voi hieman hillitä, Montufar voisi hyvä lajike.

Chiliwikistä voit selailla vaihtoehtoja.

RedHydro

Moro,

Ongelma: Rocotot lähtivät hyvin kasvuun kivivillassa, ovat siis muiden chilien kanssa taimikasvatuksessa sellaisessa kannellisessa idätys-muovilaatikossa. Nyt, kun sirkkalehdet ovat olleet viikon verran auki, niin ne ovat melkein kaikilta Rocotoilta mustuneet ja käpertyneet - mutta muiden lajikkeiden taimilla menee todella lujaa.

Olisiko liikaa lämpöä? - ovat ikkunalaudalla ja patteri posottaa lämpöä muovilaatikon alla..
Liikaa suoraa auringonvaloa? havaitsin ensimmäisen mustuneen käpertymisen kun täällä Turussa näyttäytyi sellainen ihme kuin aurinko kokonaista 4 tuntia.. Kaikki muut taimet kuitenkin voivat hyvin.

Olen sellaistakin miettinyt että olisiko liikaa ravinteita - ec 2.3-arvoista ravintoa olen näille taimille antanut, mutta välistä olen antanut pelkkää vettä koska luulen että konsentraatiosta tulee liian vahva kun suurin osa vedestä varmasti haihtuu lämmön vaikutuksesta.

Eli vain Rocotoilla on jostain nyt tullut mieleen ottaa nokkiinsa - muut chilit pärjäävät oikein loistavasti :/

SamiKoo

maaliskuu 02, 2014, 11:25:31 ap #7496 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2014, 13:21:34 ip käyttäjältä SamiKoo
Lainaus käyttäjältä: Whili - maaliskuu 02, 2014, 10:39:20 ap
Lainaus käyttäjältä: SamiKoo - maaliskuu 02, 2014, 10:21:31 ap
Hei,

Mutta annuumeista tulee mieleen jallu. Baccatumit kasvavat NFT:ssä todennäköisesti julman kokoisiksi. Chinenceistä löytyy ehkä hieman pienemmäksi
jääviä lajikkeita, mutta tulisuutta on kyllä reilusti..  Tobago sweet on maukkaimmasta päästä ja ei ihan älyttämän tulinenkaan.
Pubet varmaankin myös kasvavat NFT:ssä todella isoiksi, mutta leikkelemällä voi hieman hillitä, Montufar voisi hyvä lajike.

Chiliwikistä voit selailla vaihtoehtoja.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Baccatumit makunsa puolesta kiinnostaisi, vaan teltan 170cm korkeus rajaa kasvin korkeuden tuohon metrin paikkeille. Tuota ehdottamaasi Tobago sweettiä ja montufaria pitää tutkia enemmän. Kiitos vielä vastauksesta.

chilistelijä

Onko toi mun Joe"s Long F ykkösen taimi joku rikkaruoho,vai miten se on nuin pieni?
Viime vuonna kaupan chileistä otetuista siemenistä tuli paljon suurempia taimia tuohon verrattuna.

http://aijaa.com/A6bGXW

http://aijaa.com/FuJtCZ

http://aijaa.com/RwP49i

sorrii

Eipä näy kuvissa mitään ?!?! -paitsi multaa ...

Joe's Long on ihan tavallinen anuum muotonsa ja kokonsa suhteen: nopeakasvuinen ja aika tukeva.
Kauanko olet idättänyt eli odottanut ... Mullassa idättäessä voi mennä helposti 3 viikkoa ennekuin näkyy itua.

Tahtovat aika monet kasvit -rikkaruohotkin- olla sirkkavaiheessa ihan saman näköisiä ...

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Whili - maaliskuu 02, 2014, 10:39:20 ap

Pensassaksien kanssa, ehkä. Pahimmassa tapauksessa raivaus- tai moottorisahalla.