Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Jartza7

Joko uskallan siirtää chilini kasvihuoneeseen vai onko vielä liian kylmiä öitä ??
Ne jotka menevät lauman perässä, seuraavat peräreikää

0lli

Lainaus käyttäjältä: Jartza7 - toukokuu 08, 2014, 00:08:36 ap
Joko uskallan siirtää chilini kasvihuoneeseen vai onko vielä liian kylmiä öitä ??

Itsellä ollut pari viikkoa jo lasitetulla parvekkeella, ja ovat vielä hengissä. Riippuu myös missä päin asut :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

0lli

Lainaus käyttäjältä: Jartza7 - toukokuu 08, 2014, 00:08:36 ap

Itsellä ollut Mikkelin korkeudella jo pari viikkoa lasitetulla parvekkeella ja hengissä ovat :)

Michilin

Oulunseudulla niin karmeita yöpakkasia että ite en laittas vaikka kasvihuone oliski... Sokkeliharkkoja laittamassa...
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

joseplluissans

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 07, 2014, 14:04:43 ip
Montakos ruukunvaihtoa ootte yleensä käyny läpi? Mulla on taimiruukusta menny jo maitopurkkeihin/pikkuruukkuihin ja alkais olla kohta taas vaihdon paikka. Eli oisko seuraava jo lopullinen, vai kannattaako vielä välivaihe käydä läpi?

Kellään ei mielipidettä tähän?
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

0lli

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 08, 2014, 09:50:42 ap
Montakos ruukunvaihtoa ootte yleensä käyny läpi? Mulla on taimiruukusta menny jo maitopurkkeihin/pikkuruukkuihin ja alkais olla kohta taas vaihdon paikka. Eli oisko seuraava jo lopullinen, vai kannattaako vielä välivaihe käydä läpi?

Kellään ei mielipidettä tähän?

Itse on tullut jopa heitettyä taimiruukusta suoraan 10 litran ämpäriin, toki kasvi hidastuu joksikin aikaa mutta lähtee se taas siitä sitten :) Useimmiten menee taimiruukku --> litra pari --> 10 litraa.

joseplluissans

No oon vähä mietiskelly että joutuu hommaamaan aika ruukkuarsenaalin, ku on toistakymmentä lajiketta. Jos lykkäis jotain juurikasvuboosteria...

Sent from my härveli using tapatalk

Quini

No sellaiset kolme ruukkua on ollut minulla aika vakio, eli ensin joko plugboxista tai sanomalehtipaperi tms. pienimmästä idätysruukusta mitä nyt käytätkään isompaan vaikka esim. maitopurkkiin tai vastaavaan noin puolen litran vetoiseen purnukkaan, ja siitä sitten varsinaiselle kasvupaikalleen aikanaan mikä se sitten lieneekin - amppeli tai ämpäri tai palju. Liian ahtaasta ruukusta en ole huomannut yhdenkään chilin pitävän, eli riittävän isoon vaan sitten sen kolmannen kerran. Chili kasvattelee siinä jonkin aikaa juuristoaan ja alkaa sitten niin sanotusti "viihtymään" paremmin ja tuottamaan kasvua. Mutta eri lajikkeet tosiaan muodostavat siihen isoon ruukkuun sitten kuitenkin kovinkin erilaisen määrän juuristoa, eli en itse ole ihan päässyt kartalle noiden chilien sielunelämästä siltä osin. Mutta siis vastauksena että kyllä maitopurkista voit hyvinkin laittaa kasvit jo lopulliseen olinpaikkaansa, edellyttäen tietenkin että kelit sallivat. Näin minun mielestäni siis.

joseplluissans

Lainaus käyttäjältä: Quini - toukokuu 08, 2014, 10:25:28 ap

No sellaiset kolme ruukkua on ollut minulla aika vakio, eli ensin joko plugboxista tai sanomalehtipaperi tms. pienimmästä idätysruukusta mitä nyt käytätkään isompaan vaikka esim. maitopurkkiin tai vastaavaan noin puolen litran vetoiseen purnukkaan, ja siitä sitten varsinaiselle kasvupaikalleen aikanaan mikä se sitten lieneekin - amppeli tai ämpäri tai palju. Liian ahtaasta ruukusta en ole huomannut yhdenkään chilin pitävän, eli riittävän isoon vaan sitten sen kolmannen kerran. Chili kasvattelee siinä jonkin aikaa juuristoaan ja alkaa sitten niin sanotusti "viihtymään" paremmin ja tuottamaan kasvua. Mutta eri lajikkeet tosiaan muodostavat siihen isoon ruukkuun sitten kuitenkin kovinkin erilaisen määrän juuristoa, eli en itse ole ihan päässyt kartalle noiden chilien sielunelämästä siltä osin. Mutta siis vastauksena että kyllä maitopurkista voit hyvinkin laittaa kasvit jo lopulliseen olinpaikkaansa, edellyttäen tietenkin että kelit sallivat. Näin minun mielestäni siis.

Joo. Ajankohta siirrolle lähestyy, toivon lasitetun parvekkeen olevan siihen mennessä riittävän lämmin...

Sent from my härveli using tapatalk

Quini

En kyllä itse vielä laittaisi ilman lisälämpöä. Kyllä ne hengissä pysyy, mutta sato saattaa jäädä "pienimarjaiseksi" jos chili vetää ryynin kärsään kylmyydestä heti alkukaudesta. Itse hätäilin tässä yhtenä vuonna ja sain tuloksena hieman nuppineulanpäätä isompia habaneroja.  ::) Lisälämmön kanssa pärjäävät sitten jo kyllä jos ei vedä ja on lasitettu kauttaaltaan hyvin.

Santtu42

Terve! Aloin tässä miettimään että soveltuuko biobizz orthexin altakasteluruukkuun lannoitteeksi ?

joseplluissans

Lainaus käyttäjältä: Quini - toukokuu 08, 2014, 10:43:23 ap
En kyllä itse vielä laittaisi ilman lisälämpöä. Kyllä ne hengissä pysyy, mutta sato saattaa jäädä "pienimarjaiseksi" jos chili vetää ryynin kärsään kylmyydestä heti alkukaudesta. Itse hätäilin tässä yhtenä vuonna ja sain tuloksena hieman nuppineulanpäätä isompia habaneroja.  ::) Lisälämmön kanssa pärjäävät sitten jo kyllä jos ei vedä ja on lasitettu kauttaaltaan hyvin.

Odottelen että yön alin ois lähempänä sitä +10 astetta. Parveke on yhdeltä sivulta avointa mallia, joka on siis lasitettu.

McPunk

Onko kellää ollu lemon dropinkaa semmosta et lehdet kasvaa ihan hullua tahtia ja varsi tuntuu et ois jämähtäny? Mistäs voi johtua vai onko normaalia?
Jos ei koita niin ei voita.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 08, 2014, 14:53:38 ip
Onko kellää ollu lemon dropinkaa semmosta et lehdet kasvaa ihan hullua tahtia ja varsi tuntuu et ois jämähtäny? Mistäs voi johtua vai onko normaalia?

Lemon Dropista voi saada jopa amppelin, kasvaa köynösmäisesti. Uskoisin, että ihan normaalia mitä sulla on

McPunk

Ourait, on Kyl aika härän näkönen ku lehdet suunnilleen puolen kämmenen kokosia ja varsi vastaa normaalin lyijykynän pituutta =D

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk
Jos ei koita niin ei voita.

Vepa

Mites tuo että ottaako kasvit, tässä tapauksessa lemon droppi, nokkiinsa jos ruukun vaihtaa kesken kukkimisen/podittamisen? Ajattelin että jos menis tossa reilu puolen litran ruukussa vielä kolme viikkoa että pääsee muuttamaan ja ois tilaa isommille ruukuille, mutta kun mittaa alkaa olla jo 105 cm.

Zen

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 08, 2014, 12:41:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Quini - toukokuu 08, 2014, 10:43:23 ap

Odottelen että yön alin ois lähempänä sitä +10 astetta. Parveke on yhdeltä sivulta avointa mallia, joka on siis lasitettu.

Täälläkin odotellaan öiden lämpenemistä. Tosin olen päättänyt, että ekoille lajikkeille (Rocoto lähinnä) saa riittää +5 astetta yölämmöksi. Saattaa kyllä mennä vielä hetki odottelussa, koska tähän asti on vetänyt joka yö ulkona pakkaselle ja aamuyöstä saattaa lasitetullakin parvekkeella olla aika viileä meno. Pitänee tosin nollata taas mittari, kunhan saadaan yölämmöt edes plussan puolelle. Josko sitten se 5 astetta täyttyisi.

Cannedheat

toukokuu 08, 2014, 22:02:59 ip #8077 Viimeisin muokkaus: toukokuu 08, 2014, 22:06:58 ip käyttäjältä Cannedheat
Uskaltaisiko Chilejä laittaa ulos viikonloppuna? Sää "tiedoitus" tarjoaisi yölämmöksi +5C ja päivälämmöksi >+10C  ,vai pysynkö nyt vain housuissani ja jaan pienen mökkini chilieni kanssa, kunnes kelit "oikeasti" lämpenevät?

P.S. Olen Hirvensalmella, eli Mikkelistä 30km lounaaseen.

P.S.2 Ovat toki käyneet jo hieman ulkoilemassa harson alla.
Let's work together!

Jalien

Lainaus käyttäjältä: Vepa - toukokuu 08, 2014, 16:29:54 ip
Mites tuo että ottaako kasvit, tässä tapauksessa lemon droppi, nokkiinsa jos ruukun vaihtaa kesken kukkimisen/podittamisen? Ajattelin että jos menis tossa reilu puolen litran ruukussa vielä kolme viikkoa että pääsee muuttamaan ja ois tilaa isommille ruukuille, mutta kun mittaa alkaa olla jo 105 cm.

Ei. Kasvu voi toviksi vähän hidastua kun kasvattelee juuristoa. Isompaa ruukkua kaipaapi kyllä tuon kokoinen chilipensas.

Vepa

Lainaus käyttäjältä: Jalien - toukokuu 08, 2014, 22:51:37 ip
Ei. Kasvu voi toviksi vähän hidastua kun kasvattelee juuristoa. Isompaa ruukkua kaipaapi kyllä tuon kokoinen chilipensas.

Joo ja tarkotus on laittaa se 24x24 edeniin, mutta tuo ruukku ei enää mahdu ikkunalaudalle tässä asunnossa. Valinta on siis joko aurinko tai ruukku ja valitsin auringon :)
Täytyy kyllä sit varmaan vaihtaa ennen muuttoa kuitenkin...