Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 18, 2015, 12:33:18 ip
Äkkiseltään mutuilisin että maassa on yleensä ~5 astetta kun vähänkin mennään maan alle. Niin myös tietääkseni lämpimissäkin maissa. Mä en lähtisi lämpömattoja laittamaan jos ei ole oikeesti kylmää. Tuo 10 kuulostaa tosi hyvältä .... Sisäkasvatuksissa ongelma varmaan on enemmän liika [yö-]lämpö kuin kylmä, yleensä.

Tulee itselle mieleen, että jos olisi mulla mahdollisuus moiseen viileään tilaan, niin rakentelisin -tai ostaisin?!?- teltan, laatikon tai kaapin, jossa kasvattelisin chilejäni. Isossa kaapissa natikka tai pienemmässä joku esl tai erinomainen T-Neon ajastimella pitäisi aika luonnollisia lämpöjä: Päivällä lämmin ja yöllä viileää ...

Mä olen parina keväänä kasvatellut alkuun taimet tuollaisissa kaapeissa: 1-versio on tehty astianpesukoneen pakkauslaatikosta: 60x45x90cm. Sen pinnoitin lasikuitutapetilla ja maalasin kiiltävällä valkoisella maalilla. Luukku kylkeen oveksi. Lamppuna 2x55 T-neon [9500K putkilla] ...
Toisen vähän isomman 80cm leveän tein IKEA'n poisto-osaston löytölevyistä. Hyviä taimia tuli viime keväänä vaikka ötökät vähän söi iloa ...  :-[

Taulukon mukaan kesäisin jo metrin syvyydessä on 13 astetta kesällä.

Pintakerroksissa se on huomattavasti korkeampi. Perunamaalla....Metsässä vähemmän varjostuksestakin riippuen.
Lainaus linkistä.
Mittaussyvyys T ka. ºC T maks. ºC Tmin. ºC
5 cm 16,4 - 16,6 31,1 - 33,7 2,2 - 2,7
10 cm 14,6 - 15,8 23,3 - 27,5 3,1 - 4,7
15 cm 14,8 - 15,1 23,3 - 24,2 4,1 - 5,3

T kaºC = vuorokausilämpötilojen keskiarvojen vaihtelu.
T maksºC = korkeimpien vuorokausilämpötilojen vaihtelu.
T minºC = alhaisimpien vuorokausilämpötilojen vaihtelu.

sorrii

LainausPintakerroksissa se on huomattavasti korkeampi. Perunamaalla....Metsässä vähemmän varjostuksestakin riippuen...
??? ???

::) .. kuten sanoin: mutuilisin ...  8) 8) Yllättävän lämmintä näköjään: selvästi viileämpää kuitenkin kuin mulla asunnossa vallitseva jatkuva 24 astetta!

Pointti on kuitenkin että maassa [juurilla] on luonnostaan huomattavasti viileämpää kuin ilmassa, ja 35 asteessa varmasti tapahtuu enemmän mätänemistä kuin kasvua ...

Umpilaatikossa jossa päivälämmöt nousee yli 20 asteen ja yöllä laskee 10'een, olisi kuitenkin ihan ok olot, jos nuo chilit pärjäävät suomen kesässä lämmittämättömässä kasvihuoneessa.

Itsellä oli muuten syksyllä Jouluun asti pari ebbiä lasitetulla parvekkeella, jonka ovea pidin rakoisellaan asuntoon päin. Siellä meni lattiatasossa välillä nähtävästi pakkasenkin puolella, kun pienemmässä AjiCristal-ebbissä oli resossa jäähilettä, kun sen vihdoin siirsin sisään Joulun jälkeen. Hengissä sekin pysyi  ;D
Toisen isomman ebbin resossa oli akvaariolämmitin jossa termostaatti 20 asteessa. Oiken kiva oli poimia Trepadeira Werneriä ja Peppadewiä joulupöytään  ;D
[täytyy todeta, että aika mauttomia olivat nuo pallerochilit jotka kasvoivat kylmässä: lattialla 0-5 ja puskissa 15 astetta ... ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

niko.m

Laittaisin lämpömaton, kyseessä oli kuitenkin ikkunan vieressä oleva paikka, jolloin veto saattaa tipauttaa ruukun lämmön lähelle nollaa kylmän yön aikana. Lämmitetty multa + ruukku saattaisi tuota ehkäistä

Valtola

ok,

Eli rocoto voisi tykätäkin, jos estän vedon vaikkapa lämpölasin asennuksella? Tuo allekin 10:n asteen lämmöt ei haittaa? Mutta voi vaikuttaa tulisuuteen, hemmetti ymmärsinkö nyt oikein...

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Valtola - helmikuu 18, 2015, 15:30:20 ip
ok,

Eli rocoto voisi tykätäkin, jos estän vedon vaikkapa lämpölasin asennuksella? Tuo allekin 10:n asteen lämmöt ei haittaa? Mutta voi vaikuttaa tulisuuteen, hemmetti ymmärsinkö nyt oikein...

Epäilisin, että jatkuvasti 10 asteessa ollessaan ei kuitenkaan satoa tuota eikä pahemmin edes kasva. Mutta kyllä se hengissä saattaisi hyvinkin pysyä.

sorrii

Muilla kuin Chinenseillä taitaa ihanne olla ~15 yöllä ja ~25 päivällä. Valtaosa chileistä kestää 5 astetta. 10 astetta on tavallinen yölämpö Suomen kesässä. Tokihan vastapainona päivisin saisi olla se 25. Maksimikasvu ja tuotto tiet tulee lämpimämmässäkin, mutta sitten pitää olla myös tilaa viidakolle sisällä ...

Tosi vaikea on kyllä arvioida millainen jollain tietyllä ikkunalla on lämpö. Itsellä on kotona ollut pitkään paras paikka makuuhuoneen ikkunalla, jonka ympärillä ja yllä sekä alla on 30cm seinämät, ikkunalauta ja "katto"; Edessä huoneeseen päin hopeaverho. Tilassa oli ennen 3x32W loisteputket, jotka lämmitti sen välitilan jopa 27 asteeseen. Öisin siinä oli talvisin 15 astetta kun huoneessa tahtoo olla liian lämmin =~24. Tuossa kuitenkin kolminkertaiset uudet ikkunat. Tänä vuonna tilassa on vain pari ~20W ledispottia ja talvehtivia kasveja.

Tuossa kellaritilassa mä en niinkään ajatellut sadontuottoa vaan hengissäpysymistä! Jos 10 asteisessa kellarissa ikkunan eteen laittaisi samanlaisen hopeaverhon, joka tuplaa tiet päivänvalon, niin kyllähän siinä voi lämmöt laskea pahimmillaan pakkaselle! Säteilylämpöä karkaa vaikka olisi viisinkertaiset lasit ...

Mä ideoin pikku päässäni siis umpinaista laatikkoa pimeässä kellarissa, jossa lamppu nostaisi päivälämmöt. Ja yö menisi siinä 10 asteessa. Jos satoa meinaa tuottaa, niin lämpöä on hyvä olla vähän enemmän öisinkin.

Mä en meinaa enää muistaakaan, että joku haluaa vielä tuottaa satoa sisällä  8) ... On osoittautunut niin paljon tehokkaaksi ulkona kasvattelut, että sisällä mä vain talvetan ja esikasvatan kasveja. Viime/tänä vuonna riitti tuoretta satoa syksyn rocotoista ja vähän muistakin jouluun asti: Mulle on tullut rutiiniksi [vahingossa] että kuskaan syksyisin puskia sisälle kypsymään. Viime vuonna oli niitä puskia täynnä raakileita niin paljon, että jouduin hylkäämään osan pakkaseen ...

Aikaisempina talvina on jokunen pieni passiivihydro toki tehnyt satoa talvellakin. Tänä vuonna en oo kaivannut niitä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Valtola - helmikuu 18, 2015, 15:30:20 ip
ok,

Itse laittaisin vain ruukun ympärille styroksia solumuovia tai muuta eristettä suojaamaan vedolta ja menisin niillä, tuo tulisuuden puute ainakin chinensejen kohdalla ja saattoi muidenkin eli jos ei riittävän lämmintä podien kypsytyksessä niin ottaa tulisuus/ maku itseensä... myös joillain lajikkeilla podien koko jää mini luokkaan.

Rocoto olisi mainio valinta tuolle ikkunalle kun lämpötilojen vaihtelu on mannaa...

10 astetta niin mennään varman puolella kerran tai pari 5 astetta niin ei vielä mitään mutta jatkuvana voinee jo aiheuttaa. päivällä kuitenkin lamppu jo lämmittää niin ei pitäisi olla ongelmaa, toki kokeilemalla tuonkin saa tietää ;)

Itse laittaisin ESL lampun kun tuossa kohtaa lämpö on hyvästä ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Valtola

Kiitoksia tyhjennyksistä...

tuota styroksia tai muuta hellasäröön sopivaa ajattelin kääreeksi itsekin ja voisin viritellä sinne sisälle kylmemmälle puolelle termostaatin anturin ja pikkupätkän lämpökaapelia 10-30W siltä varalta, jos kuitenkin yöllä valuttaa lämpöä alas vaikka 5 asteeseen. Päiväksi meinasin kuitenkin jotain 100-200W sitä lednauhaa joka jo kyllä lämmittää melkoisesti.

Katsotaan mitä tulee, tämä talvi on kuitenkin jo taputeltu.

niko.m

helmikuu 18, 2015, 21:32:30 ip #8888 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2015, 21:34:26 ip käyttäjältä niko.m
Ei ainakaan viime kesänä rocoto (red peruvian muistaakseni) ottanut kesäkuun räntäkeleistä lainkaan itseensä. Tykkäsi vain. Myöhään syksylläkin alkoi tuottaa lisää podeja kun muut nuupahtivat kylmyyteen. Veikkaan että tuo vain tykkäisi tuosta lämpötilan vaihtelusta. Vaikka olisi sitten öisin sen 5

Edit. Kylmälaukusta ruukku? Kattoon vain reikä kasvia varten ja tietysti puolittaa sen että saa sen sijoitettua kasvin ympärille

PP

Ihmeen hyvin rocotot tosiaan pärjää kylmässä. Vain 10-15 asteessa kasvarissa tulee syksyllä uutta kasvua ja kukkia muttei tietenkään ollenkaan samaan tahtiin kuin kesällä.

höppänä

Tein 4l ämpärin kanteen reiän verkkoruukulle, trepadeira tuohon. Laitoin jebaon pöntön pohjalle puskemaan vettä ylöspäin. Pumppu käy kokoajan. Riittääkö hapettamaan liemen siten, ettei juurimätää tulisi?

sorrii

Mä olen pitänyt ihan vastaavia parilla pistokkaalla. Jos kasvi kasvaa isoksi, loppuu 4l ämpärissä äkkiä tila ja varsinkin vesi. Vesipumppu on kivan hiljainen hydrossa ja ihan yhtä tehokas kuin ilmapumppukin. Jossain kohtaa saattaa alkaa olemaan juuria senverran että tukkii pumppua: kannattaa huomioida järjestelyssä että pumppuun pitää välillä päästä käsiksi ...

höppänä

Hienoa,
kiitokset!

Tosiaan mukavan hiljainen on.

Nebs

Toimiikos muuten puolilasitettu parveke yhtä hyvin tai edes puoliksi yhtä hyvin kuin kokolasitettu parveke/kasvihuone. Lasin takana lämpö kyllä nousee mutta tuuletus taitaa olla vähän turhankin hyvä?

Althalus

Täyslasitetussa on se hyvä puoli että yöksi kun laittaa lasit kiinni niin pysyy lämmöt paremmin, varsinkin kun jättää partsin oven raolleen. Kuumina päivinä täytyy joka tapauksessa vetää yksi kolmesta ikkunasta auki että ilma vaihtuu, muuten lämmöt lähentelee turkkilaista saunaa.
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

sorrii

Mä olen pitänyt lasit pääosin kiinni koko kesän! Vastaavasti kylläkin oven kokonaan auki asuntoon päin. Silloin se on aika hyvä chinenseille ainakin ...
Oon pitkiä aikoja pois kotoa kesällä, joten toinen vahtoehto olisi että lasit ovat ainaq auki  ??? Varmaan sekin toimisi useimmilla lajeilla.

Mä olen miettinyt ratkaisua jossa virittäisi automaattiavaajan yhteen parvekelasiin! Ongelmahan vaan on se, että nuo lasit aukeavat sisäänpäin. Jollain vipusysteemillä se kyllä varmaan onnistuisi sekin. Ehkä vielä onnistuukin ...

Nebs

Noille chinenseille voisi tosiaan hankkia jonkinmoisen pienoiskasvihuoneen, miksei muillekkin lämmöstä tykkääville mutta eiköhän nuo muut pärjää siellä lasitetulla puolella ihan hyvin.

Esimerkiksi tämmöinen ei olisi mikään järkyttävän iso investointi:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/70186603/

MiM

Lainaus käyttäjältä: Nebs - helmikuu 24, 2015, 20:21:32 ip
Noille chinenseille voisi tosiaan hankkia jonkinmoisen pienoiskasvihuoneen, miksei muillekkin lämmöstä tykkääville mutta eiköhän nuo muut pärjää siellä lasitetulla puolella ihan hyvin.

Korkeus 35 cm! Siinä vaiheessa kun on aika viedä chilit parvekkeelle tuohon mahtuu pelkkä ruukku, jos sekään.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

chili noob

Olen idättämässä NFT taimia ja ekat taimet koht sirkalla. Tuo 0,3 EC arvo puutarhan kesää on kai sopiva lannos heti kun sirkat ilmestyy? NFT:hen siirrän kun juuret kasvaa riittäväsri. Sillä aikaa toi lannoitus idätyslaatikossa.

Nebs

Lainaus käyttäjältä: MiM - helmikuu 24, 2015, 20:29:17 ip
Lainaus käyttäjältä: Nebs - helmikuu 24, 2015, 20:21:32 ip

Korkeus 35 cm! Siinä vaiheessa kun on aika viedä chilit parvekkeelle tuohon mahtuu pelkkä ruukku, jos sekään.

En niitä mittoja sen tarkemmin katsellut mutta on niitä isompiakin samoilla hinnoilla. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Istuttaminen/Pienoiskasvihuone-45824/