Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

tp.teppet

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - heinäkuu 25, 2016, 14:20:57 ip
Miten kasvien tuuletus kannattaa hoitaa optimaalisesti? Mistä suunnasta ilmanvirtauksen pitäisi tulla että pölytys onnistuisi? Kyselen tässä nyt ennen kuin teen lopullisen päätöksen tuulettimien asennuksesta.

En usko että suunnalla kovin suurta merkitystä, viisaammat korjatkoon jos olen väärässä. Pölytyksen kannalta olennaisinta varmaankin se että ilmavirta liikuttaa kasveja jolloin kukat itsepölyttyvät paremmin.

unenkuva

Eipä tuo tuulettaminen välttämätöntä ole. Kyllä kukat pölyttyy vaikkei tekisi mitään. Mutta juurikin tuo pieni liike chilille voi asiaa auttaa (en tiedä onko tähän mitään "oikeaa" tutkimustulosta) eli riittää myös, että varovasti "ravistelee" chiliä, että chili hieman heiluu ja siitepöly putoaa paremmin

miiksuli

heinäkuu 25, 2016, 14:55:29 ip #9722 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 25, 2016, 15:12:43 ip käyttäjältä miiksuli
Kiitosta. Myös ihan vahvistuksenkin kannalta ajattelin laittaa tuuletusta. Eli ei paha jos laitan tuulettimet  ylhäältä puhaltamaan alaspäin?

sorrii

Kyllä ne chilit pölyttyy ilmankin tuuletusta. Jotkut ravistelee välillä kasveja. Paprikat on itsepölyttyviä mutta siitepöly toki pölisee enemmän kun on liikettä. Mulla kyllä on ollut paljon pieniä kasveja umpinaisessa kaapissakin, jossa ei ilma liiku yhtään. Silti näyttäisivät kukat pölyttyvän ihan ok.

Tuuletuksella voi vaikuttaa siihen, että kasvit kasvavat tukevammiksi: Niinhan se luonnossakin menee, että tuulisella paikalla tulee tukevampaa vartta...

Ylhäältäpäin on ehkä helpointa järjestää tuuletus, kun voi esim ripustaa tuulettimen tms. Mä ajattelisin kuitenkin että päinvastoin alhaalta puhaltava tuuli saattaisi olla tehokkaampaa ja kiusata esim. ötököitä tehokkaammin.

Itse oon kyllä tuulettimet hylännyt tilanpuutteen ja niiden hankalan sijoittelun takia. Pääosin kasvatan kotona taimia, jotka kasvatan sitten isona ulkona eli parvekkeella, kasvihuoneessa, muovitunneleissa palstalla ... Ulkokasvatuksessa enemmänkin kannattaa suojata noita kasveja tuulelta. Jotkut Ajit -esim. Cristal ja Lemondrop kyllä näyttäisivät nauttivan tuulisestakin paikasta. Jossain pienessä tilassa -kasvatuskaapissa tai -teltassa sekä mulla esim. keittiössä jossa porottaa natikka aika lähellä kasveja välillä, voi tuuletus auttaa jäähdyttämäänkin kasvaja tehokkaan lampun paahteessa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

heinäkuu 25, 2016, 21:53:25 ip #9724 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 25, 2016, 21:59:34 ip käyttäjältä miiksuli
Hyvä vinkki muuten. Olisin muuten laittanut ylös nuo. Nyt on vielä turvallisemmassa paikassa. Tonne tukiristikkoon saa sopivasti 140mm tuulettimen nippusiteillä. Noista tuulettimista ilmanvirtaus jakaantuu sivuille ei keskelle, niin sopisi sopivasti tuonne.  8) Tasavirta 12V LED driverilla tulee laitettua johon väliin sitten pwm säädin. Nää on jotain 1,56W tuulettimia niin näitä saa helposti 6-7 kpl kiinni ja yks tollanen riittää kahdelle kasville.

Teemakkara

Tulipa tässä törmättyä itselle uuteen ongelmaan joten kyselen vähän apuja. Chihuacle negron podit on muuttunu ryppysiksi pinnaltaan ja pehmeiksi, ovat siis vielä raakoja. Mikä moisen voi aiheuttaa? Niissä on ollu jotain ötököitä, ripsiäisiä ehkä, siis niissä podeissa varsinkin. Oon suihkutellu mäntysuovalla ja se aina hetkeks on poistanu ötökät.

Mätäneekö ne podit, onko ne ötökät aiheuttanu jotain (samoja ötököitä on mulla muittenki kasvien podeissa mut ei niis oo mitään vaurioita) vai mäntysuopako on syyllinen (liian vahva liuos ehkä)?

Parvekkeella kasvi on eikä siellä muissa kasveissa oo mitään vastaavia ongelmia.

Chilijamppa

Voin suoraan sanoa, että se mäntysuopa on aiheuttanut niiden podien pehmenemisen. ::)

Huru-ukko

elokuu 01, 2016, 13:55:31 ip #9727 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2016, 17:22:31 ip käyttäjältä Huru-ukko
Mitähän vahvuutta olet siinä liuokksessasi käyttänyt ?.

Aika epätodennäköistä että mäntysuopaliuos olisi vahingoittanut vain yhden lajikkeen podeja.
Mahdollista toki että joku tietty lajike on herkkähipiäinen.

On olemassa lajikkeita joilla on ristinään vaivoja ja vikoja jotka ilmenee lehtien tiputteluna ja juuristo ongelmina (Lemon Dropp) ja podien mätämisenä (Poblano muistaakseni ainakin, mulla pari lajiketta paprikoita podituksen alkuavaiheessa). Tuntuu että yleinen vaiva pitkänmallisia podeja tuottavissa chileissa.

Juuristo ongelmat mahdollisia, tosin lehtiäkin pitäisi tippua....

Todennäköisin syy; paska asioita vaan tapahtuu...

Teemakkara

Liuoksen vahvuus on ollu suunnilleen yks loraus ja loput vettä :-[. Mitään sen tarkempaa mittailua en ole ikinä harrastanut. Pitää jatkossa kiinnittää enemmän huomiota mitä kasveille roiskii ihan varmuuden vuoksi.

Veikkaspa yks tuttu ihan kylmästi että kasvi on epäonnistunu hybridi jossa on kahden kasvin huonot puolet eikä yhtään hyviä.

sorrii

Podien mätänemistä oon minä havainnut lähinnä kun on oikein kuumaa ja kosteaa. Esim tämän kesän ainoa ostotaimi Ancho Grande -joka lienee pobalano, vaikkakin suippopaprikan muotoinen: Vein sen ulos tuuliselle pellolle aika aikaisin, eli jo toukokuun puolella. Laitoin päälle sukan reikämuovista [[Kuljun kartanon puutarhaosastolla rullatavarana 40cm halkaisijalla putkea!]]
Se lähti komeasti tuottamaan hedelmää heti kun pääsi luonnonvaloon. Siirsin sen jossain vaiheessa pieneen PVC-kasvariin, jossa oli tomaattien välissä tilaa tuollekin 1.5m korkealle kasville. Siinä alkoivat heti muutamat podit mädäntyä sivusta. Ko. kasvarissa on maapohja; se on asetettu palstani kosteimpaan kohtaan, jossa lienee ns. vesisuoni.
Otin ne mädäntymään alkaneet podit [3kpl] heti pois ja kokeiluun keittiöön: Näissä paprikoissahan ei se osittainen pilaantuminen näytä vaikuttavan makuun, ja ne olivat ihan hyviä, tulettomia tummanvihreitä paprikoita. Jokaisessa hedelmässä oli vettä myös sisällä!  ???

Siirsin sen kasvin [edelleen onneksi ruukussa (=9l. ventipot)] uudelleen siitä ulos, kun onhan ollut aika lämmintä ulkonakin. Siinä siirrossa jonka tein vaiheessa, jolloin olin pitänyt pari päivää muutenkin oviaukon kokonaan auki, tipahti pari hedelmää, jotka taas otin tietysti käyttöön: Edelleen niissä oli vettä sisällä ihan kunnolla! Sanoisin että sellaisessa 15cm suippopaprikassa ~1 rkl vettä.

Mulla on muistikuva, että samanlaista veden kerääntymistä podeihin on tapahtunut isoilla annuumeilla ennenkin kasvihuoneessa, kun on ollut oikein kosteaa. Näin loppukesästä mun kasvarissani on likomärkää varsinkin yön jälkeen ja katosta tippuu tiivistynyttä vettä.

Mun tietääkseni ainoa chili jossa kuuluu olla nestettä sisällä, on Tabasco. Ehkä jollain muillakin Frutescens-lajeilla ...

Mun Acnho Granden mätänreminen loppui kun otin sen ulos. Viimeisessä poimimassani podissa ei ollut myöskään vettä ja oli jo vähän tulisuuttakin ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Faraokaktus

Moi,

Pari erilaista kysymystä:

1.) Ikkunalaudalla oleskelevien chilien lehtien kärjet ja reunat ruskistuvat. (Baccatumit eniten).  Chilikirjassa mainitaan:  "Reunoilta kellertynyt lehti viittaa magnesiumin puutteeseen.  Palanut kärki sen sijaan viittaa liialliseen kaliumin saantiin."

Mikään oikeastaan ei ole muuttnut huhti/toukokuusta.  Samaa lannoitetta, vettä samasta raanasta ym.  Kesäkuussa ei vielä tälläisiä ollut.  Kesäkuun ja heinäkuun erot säässä täällä päin tosin olivat suuret - kesäkuu kuiva ja suht viileä, heinäkuussa ilman kosteutta enemmän ja hellettä. 

Ylimmissä lehdissä ei näy näitä, eikä kaikki lehdet läheskään ole tuollaisia, mutta viimeisen parin/kolmen viikon aikana tätä ilmiötä jonka jälkeen lehtiä on tippunut runsaasti.   

Eli kyse on tästä puskasta jossa järjestyksessä:  Lemon Drop, St. Bart's green, CGN21500 ja Aji Fantasy

Lemon Drop ja Aji Fantasy istutettu elokuussa 2015   Harold Bart ja CGN21500 joulukuussa 2015.   

Pieniä, luullakseni vain banaanikärpäsiä, on ollut vähän ja niitä on vain ehkä 10 havaittavissa liima-ansoissa.  Eli jos kyseessä ötökkä ongelma, niin en ole muita ötiäisiä vielä havainnut. 

2.)  CGN21500. 

Harold St. Bart's green ja CGN21500 kummatkin kukkivat ainakin vähän alkukesästä.  St. Barttiin ei ole tullut yhtään podia kun taas CGN21500:on ollut tulossa vähäinen määrä. 

Podit tosin näyttävät aika erilaisilta verrattuna Fataliin kuviin.  Niissä kuvissa raakile on vihreä ja alkaa jo varhaisessa vaiheessa ottaa lopullista, hieman epätasaista muotoaan.  Nämä mun podit ovat muistaakseni alussa ihan valkoisia ja aika nopeasti saavat pinkin/violetin sävyn.  Muotokin on sileä ja eri muotoinen kuin kuvissa joita olen CGN21500:stä nähnyt.   

Näistä oli tosi vaikea napata kuvia, mutta muoto näissä vastaa todellisuutta.  Pintä tosiaan sileä. 

Oisko kellään mitään ajatuksia tästä?  Onko voinut tapahtua jonkinlainen risteytys Harold Bartin kanssa?  Tai jotain muuta outoa? 

Ai niin, vielä semmoinen että mulla on tossa saman huoneen nurkassa vielä keinovalon (EnviroGro 2x55W) alla pari pienemmissä ruukuissa chilejä joissa ei noita ruskeita kärkiä/reunoja ole.  Kasvien kokokin on tosin ihan eri maata, eli ei voi varmaan suoraan vertailla.  Kumminkin keinovalon alla ainakin Piriz on tekemässä n. 12 podia. 

Teemakkara

Tein ruumiinavauksen yhelle pehmenneelle podille ja vettä siellä sisällä ei ollu. Hedelmäliha oli paperin ohut täysin mauton ja tuleton, vastasi lähinnä kurkkua. Siemenet ynnämuut sisukset näytti ihan terveiltä. Olosuhteet tolla kasvilla ei ole mitenkään kosteat olleet ja mielestäni en ole mitenkään ylikastellutkaan. Viikonloppuna tulee kaveri joka on reippaasti kokeneepi kasvattaja katsomaan kasvia ja juomaan olutta ehkä jotain selviää sitten.

Ei ole kyllä onneksi iso menetys vaikka heittäisi koko kasvin roskiin, ei siitä ole ollut kuin harmia muutenkaan

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - elokuu 02, 2016, 09:38:02 ap
Moi,

1.) Ikkunalaudalla oleskelevien chilien lehtien kärjet ja reunat ruskistuvat. (Baccatumit eniten).  Chilikirjassa mainitaan:  "Reunoilta kellertynyt lehti viittaa magnesiumin puutteeseen.  Palanut kärki sen sijaan viittaa liialliseen kaliumin saantiin."

SNIP

Tota en nyt spesialisti ole mutta wikipediasta luin muutama päivä sitten noista ravinteista. Oli myös kasveistakin hieman tietoa ja mitä puutostilat aiheuttaa. Kannattaa lukasta jos et ole jo.

LainausKasvit ottavat kaliumin maasta juurillaan K+ioneina. Kalium säätelee solun osmoottista potentiaalia ja on useiden entsyymien aktivaattori. Kaliumin puute näkyy lehden kärjen ja reunojen solukon kuolemisena.

LainausMonet lannoitteet sisältävät magnesiumia, sillä se on tärkeä kasviravinne. Magnesiumin puute näkyy värin vähenemisenä kasvin lehtisuonten väleissä.

Sitten omalla kohdalla oli bhut jolokian kanssa

LainausVaikka suurin osa ilmakehästä onkin typpeä, kasvit eivät voi ottaa sitä suoraan ilmasta, vaan ainoastaan maaperässä olevista typen yhdisteistä, joita ovat nitraatit ja ammoniumsuolat. Näin ollen kasveilla voi olla typestä puutettakin, mikä näkyy kasvun vähenemisenä ja klorofyllin hajoamisesta johtuvana lehtien kellastumisena. Myös antosyaanivärejä saattaa alkaa kertyä lehtiin.

LainausAntosyaanit ovat punaisia, sinisiä ja violettejä väriaineita, joita esiintyy kasvien solunesteessä.

Faraokaktus

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 02, 2016, 20:32:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - elokuu 02, 2016, 09:38:02 ap
Moi,

SNIP

Tota en nyt spesialisti ole mutta wikipediasta luin muutama päivä sitten noista ravinteista. Oli myös kasveistakin hieman tietoa ja mitä puutostilat aiheuttaa. Kannattaa lukasta jos et ole jo.

LainausKasvit ottavat kaliumin maasta juurillaan K+ioneina. Kalium säätelee solun osmoottista potentiaalia ja on useiden entsyymien aktivaattori. Kaliumin puute näkyy lehden kärjen ja reunojen solukon kuolemisena.

LainausMonet lannoitteet sisältävät magnesiumia, sillä se on tärkeä kasviravinne. Magnesiumin puute näkyy värin vähenemisenä kasvin lehtisuonten väleissä.

Sitten omalla kohdalla oli bhut jolokian kanssa

LainausVaikka suurin osa ilmakehästä onkin typpeä, kasvit eivät voi ottaa sitä suoraan ilmasta, vaan ainoastaan maaperässä olevista typen yhdisteistä, joita ovat nitraatit ja ammoniumsuolat. Näin ollen kasveilla voi olla typestä puutettakin, mikä näkyy kasvun vähenemisenä ja klorofyllin hajoamisesta johtuvana lehtien kellastumisena. Myös antosyaanivärejä saattaa alkaa kertyä lehtiin.

LainausAntosyaanit ovat punaisia, sinisiä ja violettejä väriaineita, joita esiintyy kasvien solunesteessä.

Hmmm... pitääpä lueskella.  Hassua on että mikään ei ole muuttunut omissa "lannoituskäytännöissä" ym.  ja nuo ovat kumminkin ihan hyvin voineet tossa ikkunalaudalla huhti-touko-kesäkuun. 

Kasvien ikä ja ilmasto ovat tietenkin muuttuvia tekijöitä. 

Tuossa lainaamassasi wikipedia-artikkelissa puhutaan Kaliumin ja Magnesiumin PUUTTEESTA, kun taas Chilikirjassa puhutaan Magnesiumin PUUTTEESTA ja Kaliumin LIIKASAANNISTA (oikea sana??).    Jotenkin mutulla veikkaisin että en ole ainakaan ylilyönyt lannoitusta....  mutta en mä näistä mitään tajua.

inoksi

Sellasta kyselisin, josko joku osais suositella seuraavanlaista:

Mahdollisimman kompakti ja maukas helposti monivuotisena pärjäävä kasvi, josta sais satoa talvellakin 65W esl alla.
Tulisuus ei ole niin justiinsa, jotain lemon drop - habanero akselilta esim.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: inoksi - elokuu 04, 2016, 13:01:03 ip

Mahdollisimman kompakti ja maukas helposti monivuotisena pärjäävä kasvi, josta sais satoa talvellakin 65W esl alla.

Aji Cristal
Aji Fantasy
Aji Norteno
Starfish
Habanero Brown Large

Mitä nyt näin äkkiseltä tulee mieleen. Moni varmasti laittaa samanverran muita hyviä vaihtoehtoja

Rkela

Kun siemestä on noussut noin sentin pituinen itu, kuoleekose jos sen ottaa pois mullasta? kun luulin että se on kuollut kun ei ollut kunnolla kiinni mullassa nii otin pois ja laitoin takasin myöhemmin :D.
Entä tarvitseeko itu valoa? vai sitten myöhemmin ku sirkanlehdet ovat kasvaneet?
Ja näytti olevan idussa joku mönkiä mato. mitähän nämä ovat, vihreä todella pieni oli. Tappaakohan se sen mun idun?
Ja kauankohan kestää sirkanlehtien kasvuun kun siemestä on noussut noin cm mittaisesti  vartta?

tp.teppet

Lainaus käyttäjältä: Rkela - elokuu 05, 2016, 18:10:48 ip
Kun siemestä on noussut noin sentin pituinen itu, kuoleekose jos sen ottaa pois mullasta? kun luulin että se on kuollut kun ei ollut kunnolla kiinni mullassa nii otin pois ja laitoin takasin myöhemmin :D.
Entä tarvitseeko itu valoa? vai sitten myöhemmin ku sirkanlehdet ovat kasvaneet?
Ja näytti olevan idussa joku mönkiä mato. mitähän nämä ovat, vihreä todella pieni oli. Tappaakohan se sen mun idun?
Ja kauankohan kestää sirkanlehtien kasvuun kun siemestä on noussut noin cm mittaisesti  vartta?

Jos juurien alut eivät vaurioituneet niin tuskin kuolee. riippuu kuinka pitkään oli pois. Valoa kannattaa jo olla. Mönkiä matoa en tunnista kuvauksen perusteella :) eli en tiedä tappaako.
Sirkat tuppaavat olemaan siemenen sisällä. Voisi melkein kuvailla että se pikkuinen tulee sielä siemenestä pakittaen ulos. ;)

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: inoksi - elokuu 04, 2016, 13:01:03 ip

Kannattaa ihan mittarilla tarkistaa paljonko vetäsee verkosta. Itellä riittänyt oikein mainiosti nyt keväästä kesään kasvua LED 12,5W per kasvi. Oikeita watteja. Ei hattiwatteja. 12T päivässä. Talveksi ajattelin pitää vähän useamman tunnin päällä tai lisää valotehoa.

Rkela

Lainaus käyttäjältä: tp.teppet - elokuu 05, 2016, 19:50:05 ip
Lainaus käyttäjältä: Rkela - elokuu 05, 2016, 18:10:48 ip

Jos juurien alut eivät vaurioituneet niin tuskin kuolee. riippuu kuinka pitkään oli pois. Valoa kannattaa jo olla. Mönkiä matoa en tunnista kuvauksen perusteella :) eli en tiedä tappaako.
Sirkat tuppaavat olemaan siemenen sisällä. Voisi melkein kuvailla että se pikkuinen tulee sielä siemenestä pakittaen ulos. ;)

no joo. paljonkoha se itu tarvittee sitte valoa? eikö se tarvitse totuttaa valoon pikkuhiljaa. vai koskeeko tämä sitte niitä sirkanlehtiä?