Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Lastunen

Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 24, 2010, 10:11:21 ap
Lainaus käyttäjältä: Lastunen - tammikuu 24, 2010, 10:03:14 ap
Mikä on ihanteellisin kasvupaikka chileille kesäaikaan? Olettaisin että kasvihuone varjoisalla / puolivarjoisalla paikalla? Kysyn ihan sillä, että asun maalla ja omakotitalossa joten vaihtoehtoja löytyy ja etenkin mahollisuus todeuttaa mahollisimman optimaaliset olosuhteet.

Kyselen siksi jo näin sydäntalvella, että tietää ruveta jahtaamaan jostain ikkunalaseja tms. roinaa mahollista kasvihuoneen rakentelua varten.



Mulla on kasvihuone täysin avoimella paikalla. Hyvin pärjäävät sielläkin, kunhan tuuletus pelaa. Totutellessa menee tovi mutta kunhan tottuvat niin tykkäävät. Pubescenseja ei kannata kasvariin työntää. Liikaa lämpöä niille.

Mulla on kasvari ihan kasvihuonemuovista. Sama muovi kestänyt jo kaksi kesää. Katon tosin irrotan talveksi.
Tommosta muovia löytyy varmaan rautakaupoista? Onko jotain eroa normi rakennusmuoviin? Hinnasta mitään tietoa? Kumpi parempaa muovi vai lasi, jos unohdetaan materiaalien kestävyyserot?
Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

rasse

Rakennusmuovi ei aina ole uv- suojattua, se kannattaa huomata. Uv- suojatulla muovilla elämä on helpompaa, ei tarvitse pelätä palovaurioita. Ja se uv- suojattu- (kasvihuonemuovi) muovikaan ei ole kallista.

wille

Lainaus käyttäjältä: rasse - tammikuu 24, 2010, 12:34:39 ip
Rakennusmuovi ei aina ole uv- suojattua, se kannattaa huomata. Uv- suojatulla muovilla elämä on helpompaa, ei tarvitse pelätä palovaurioita. Ja se uv- suojattu- (kasvihuonemuovi) muovikaan ei ole kallista.


Kyllä palovammoja syntyy ton kasvihuonemuovinkin läpi alussa, jollei kasveja suojaa esimerkiksi hallaharsolla. Mulla PI 439380 paloi pystyyn parissa päivässä, koska sitä ei ollut suojattu. Sen varaan ei siis kannata täysin laskea, mutta kyllä se vähentää riskiä. Mulla ei ole kuin yksi kerros tota muovia. Kaksi kerrosta suodattaisi varmaan tehokkaammin.

Ja ei se tosiaan kallista muovia ole. Laskinkohan silloin omaa kasvihuonetta rakentaessa sen neliöhinnaksi noin 1€/m2.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

CyberDog

Eikös ton uv-suojauksen suhteen päädytty siihen että se suojaus koskee itse sitä muovia. Eli jos ei ole uv-suojattu niin se "lahoaa" nopeesti. Uv-säteily molemmista tulee aika tehokkaasti läpi.

Noi eri materiaalit on vähän kompromisseja kaikki eri ominaisuuksien suhteen. Niistä löytyy varmasti todella paljon tietoa eri puolilta mutta. toi ihan muovi on halvin materiaali, ei eristä lämpöä niin tehokkaasti. Kennolevyt taitaa olla kalleimpia? Eristävät hyvin. Lasi taasen päästää valon tehokkaimmin sisään ja eristää keskinkertaisesti. Haittoina rikkoutuminen.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: 33M3L1 - tammikuu 23, 2010, 16:40:06 ip
Moi

Tästä on varmaankin tietoa saatavilla, mutta kysyn silti tyhymiä:

Kuin pitkä elinkaari chilikasvilla on ? Voidaanko saada enemmän kuin yksi sato per kasvi ? Millaisella aikasyklillä
suunnilleen ? Valosykliä pitääkö säätää eri kasvuvaiheissa ?

Laitoin siemenet veteen, annan olla 1 vrk ja sitten multiin. Keinovalo ja kesällä ansariin pihalle. fataliin kokoelma ja lemon drop.
Voiko naga morich saada satoa hyvällä keinovalolla ja / tai suomen kesässä ? Sitäkin olisi itämässä.

kiitos !



Omasta puolestani tervetuloa chilipäiden joukkoon!

Elinkaari on periaatteessa monivuotinen, jopa annuum joka tarkoittaa yksivuotista talvehtiessaan onnistuneesti on kuulemma kiitollinen (ks.Aji Infernon sivut). Mulla on 3 vuoden vanhaa early jalapenoa ja 2 niistä pukkaa hedelmää jo kolmatta tuotantokauttaan.
Kahlaapa foorumin keskustelut läpi niin huomaat että kaikista idätyksessä olevista siemenistä saa oikealla hoidolla satoa. Olen itse aloittanut samalla tavalla kuin sinä mutta vuosi sitten. Ihan pihalla mutta foorumi auttoi aika paljon. Nagasta on Hessin päiväkirjassa 2009 hyvät stoorit.

rasse

Minulla tuo uv- suojattu muovi kaksinkerroin toimi loistavasti, ei tarvinnut harsoa. Varmaan sitten uv- suojauksessakin on eroja, mulla kävi vaan hyvä tuuri.

Tuuriinhan ei kyllä kannata luottaa, harsoa vaan päälle alkuun.

CyberDog

Ainahan se joku materiaali siinä välissä sitä blokkaa. Periaatteessa mitä sameampi sen enempi. Ihan tollanen tavallinen ikkunalasikin blokkaa jo aika paljon.

Jarkko T

Nyt on loisteputki runko hommattu clas ohlsonilta, samalla otin putketkin.

Mutta nyt rupes nuo putket askarruttamaan, että tekeekö noilla mitään. Kyseessä on tuo alempi, joka on White daylight (active) ylempi vaihtoehto olis ollut muistaakseni warm daylight (relax)

Tuotenumero      Teho      Väri      Pituus      Luumen       

17-308          L 36 W   827            1200 mm    3350 lm                
17-311          L 36 W   840            1200 mm     3350 lm

Et mites on, meneekö putket vielä vaihtoon?  ???  Nii, siis putket on Osramin tuotteita. Linkki ohlsonille

Chilivaari

Paremman valitsit, siis ihmisen silmälle miellyttävämmän. Chileille taitaa kelvata molemmat.

calm

Lainaus käyttäjältä: Jarkko T - tammikuu 24, 2010, 18:10:50 ip
Mutta nyt rupes nuo putket askarruttamaan, että tekeekö noilla mitään. Kyseessä on tuo alempi, joka on White daylight (active) ylempi vaihtoehto olis ollut muistaakseni warm daylight (relax)


2700 K:n nimittäminen millään lailla daylightiksi olisi kyllä niiin väärin, että tuskinpa ne semmoisena oli tyrkyllä. 4000 K on hyvä vaihtoehto, jos samassa tilassa on tarkoitus valojen loisteessa oleskella ja elellä muutenkin. Sitten jos putkien kanssa haluaa hifistellä, niin voi ostaa Osram Fluora L36/77 -putket, mutta niillä on sitten hankintahintaa 2-3x tavallisiin nähden. Ja saavuttaa ehkä 15% parannuksen valotehossa kasveille. Ne sitten taas särähtävät silmään yleisvalona, kun ovat melko violetit.

Topsukka

Heips. Miten saan chilit säilymään kuukauden ilman hoivaa? Tilanne on nyt se, että tänä aamuna tuli kivivillakuutioista ekat sirkkalehdet näkyviin. Parin viikon kuluttua pitäis lähteä kuukaudeksi reissuun. (Reissu tuli puskista. En ois idättäny jos oisin tiennyt lähteväni.)

Miten siis järkkään kustannustehokkaan kastelujärjestelmän? Oletetaan että ehdin toki tuikkaamaan chilit multiin ennen reissua. Onko jollain kokemusta puuvillalanka-kapillari-ilmiö-ämpäri-kastelujärjestelmästä? Lähinnä sen luotettavuudesta. Kuva selventää.


TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Topsukka - tammikuu 25, 2010, 07:59:05 ap
Heips. Miten saan chilit säilymään kuukauden ilman hoivaa? Tilanne on nyt se, että tänä aamuna tuli kivivillakuutioista ekat sirkkalehdet näkyviin. Parin viikon kuluttua pitäis lähteä kuukaudeksi reissuun. (Reissu tuli puskista. En ois idättäny jos oisin tiennyt lähteväni.)

Miten siis järkkään kustannustehokkaan kastelujärjestelmän? Oletetaan että ehdin toki tuikkaamaan chilit multiin ennen reissua. Onko jollain kokemusta puuvillalanka-kapillari-ilmiö-ämpäri-kastelujärjestelmästä? Lähinnä sen luotettavuudesta. Kuva selventää.

Kuukausi? Taitaa olla helpoin konsti antaa avain naapurille, joka tulee kasteleen, tai pistää uudet jyvät kk päästä itään.

Topsukka

LainausKuukausi? Taitaa olla helpoin konsti antaa avain naapurille, joka tulee kasteleen, tai pistää uudet jyvät kk päästä itään.


Luottopuutarhuri muutti just naapurista pois :(

Tokihan sinne saa jonkun käymään, mutta joku kastelujärjestelmä mikä jaksaisi jauhaa nyt ainakin viikon putkeen ilman huoltoa, ettei siellä tarvitsisi alvariinsa rampata kastelukannun kanssa.

Ryhis

Saa olla aika idioottivarma systeemi. Ja sun pitäs kehittää se vielä aika pikapikaa. Menee äkkiä reissu pieleen kun vähän väliä mietit mikä kohta kastelusysteemissä pettää.

Suosittelen avainten viemistä jonkun nastan korvauksen kanssa (kori kaljaa, litran pullo kossua, cadillacin avaimet tms) ja kauniisti pyydät jotakuta kastelemaan ne rehut 4-6 kertaa sen kuukauden aikana.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Miksaa

Yks vaihtoehto olis laittaa säädettävä uppopumppu resoon ja jakaa siitä ulostulot jokaisen kasvin (isoon) aluslautaseen/purkkiin. Pumppu ajastimen taakse ja rytmittää käyntiin esim. kerran joka 3-5 päivän syklillä.

Ensin vaan säätää pumpun tehot kohdilleen, että minuutissa antaa vain tarvittavan määrän vettä joka kasville.

Toinen vaihtoehto on laittaa taimet reilusti isompaan ruukkuun ja kastella se huolella. Muistaakseni chilivaarilla kesti pienemmässäkin purkissa taimet sen kuukauden ilman veden lisäystä. Tietenkin veden kulutus on suoraan verrannollinen valon/lämmön määrään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Topsukka

Saisko altakasteluruukun blueprintit? Pystyiskö askartelemaan sellaiset itse?

cohiba

tammikuu 25, 2010, 11:31:54 ap #996 Viimeisin muokkaus: tammikuu 25, 2010, 11:33:28 ap käyttäjältä cohiba
itsellä just samat putket vierekkäin ja taimet tykkää! eli osramit 827 ja 840

sik

Lainaus käyttäjältä: Topsukka - tammikuu 25, 2010, 11:13:06 ap
Saisko altakasteluruukun blueprintit? Pystyiskö askartelemaan sellaiset itse?


Netti ohjeita täynnä, eikä hirveän vaikea löytää: http://lmgtfy.com/?q=tee+itse+altakasteluruukku

HanippA

Vaikuttaako valojakso mitenkään chilin kasvamiseen? Normaalisti pidän valoja noin 12 tuntia päällä päivässä ja nyt kun nuo tekevät hedelmää, niin olisiko jotain hyötyä laskea valojaksoa esim. 10 tuntiin. Ainakin se tuntuu jotenkin luonnolliselta, että kun päivät lyhenee ja lähestytään syksyä, niin kasvit alkavat panostaa jälkeläisten tuotantoon eli itse chilien kasvattamiseen.
Kuvia chileistäni: http://hanippa.kuvat.fi/kuvat/

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: HanippA - tammikuu 25, 2010, 15:34:32 ip
Vaikuttaako valojakso mitenkään chilin kasvamiseen? Normaalisti pidän valoja noin 12 tuntia päällä päivässä ja nyt kun nuo tekevät hedelmää, niin olisiko jotain hyötyä laskea valojaksoa esim. 10 tuntiin. Ainakin se tuntuu jotenkin luonnolliselta, että kun päivät lyhenee ja lähestytään syksyä, niin kasvit alkavat panostaa jälkeläisten tuotantoon eli itse chilien kasvattamiseen.

Eikö suurinosa chileistä ole kotoisin päiväntasaajan tuntumasta, joten silloinhan päivärytmi olisi 12h päivä ja 12h yö ympäri vuoden. Vai olenko väärässä?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!