tammikuu 09, 2025, 22:40:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jewen chilit 2009

Aloittaja jewe, maaliskuu 14, 2009, 22:28:33 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Hot Lemon
Kaksi puskaa selvisi joten kuten talven yli ja alkukesästä niistä tuli jonkin verran satoa. Sen jälkeen ruokin kasveja BioBizzin Bloomilla ja Alg-A-Mic:illa ja alkoi mahdoton kukinta keskikesällä ja tässä tulos. Podeja kypsyy nyt useita kymmeniä puskissa. Kolmas tämän vuoden Hot Lemon (siemenestä kasvatettu alkukeväällä) kasvaa kasvihuoneen chiliviidakossa jossa kaikki podit vielä vihreitä.

Turbo Pube
Ei kypsy millään !! Kasvoi alkukesän lasiterassilla jossa runsaan kuukauden tiputti kaikki kukat ja sitten vihdoin rupesi podeja muodostumaan. Piti siirtää ulkoterassille kun rupesi käymään tilat ahtaaksi. Puska leikattu jo kuukausi sitten ja podit kasvaneet isoiksi mutta ei vaan kypsy. :-\
Tänää annoin ekaa kertaa Ripenia, jos edistäisi värin vaihtumista, muuten rupeaa olemaan jo kohta entinen kasvi, onneksi vielä ensi viikoksi on luvattu lämmintä yötä myöten.

Leek
Jossain topicissa taisi olla chilin kasvatuskisa mutta sinne ei taida olla asiaa kun on eri laji, mutta oma vuoden suurin podi taitaa kasvaa tässä ja kokoa voi tulla vielä lisää kun on puskassa ja kypsymättä. Kasvaa kasvihuoneessa kasvualustassa.
Toisessa kuvassa samaa tavaraa kuivurin läpi käyneenä. Nyt odotetaan netistä tilattua kahvimyllyä että saa jauhettua.

jewe

No niin, nyt on sitten lähes kaikki vehkeet hankittu joilla saa chilit jalostettua. ;D

...savustinta odotellessa.

moidites

Lainaus käyttäjältä: jewe - elokuu 12, 2009, 21:20:33 ip
Leek punastuu, siemenpussin kuvan mukaan tämän piti olla ohut ja pitkä mutta on kyllä ihan jotain muuta.

Minullakin enimmäkseen Leekeistä on tullut tuommoisia paksuja isokokoisia pötiköitä. Aika harvasta on tullut sen siemenpussikuvan mukaisia ohkaisia. Raakaan Leekkiin kannattaa suhtautua varaukselle. Laitoin raa'an Leekin kesällä sipulikastikkeeseen ja tuli niin hirveän makuista, etten kyllä enää sitä lajiketta uskalla raakana käyttää. Koko kastike piti heittää pois, kun se palko pilasi sen kokonaan. Hirvittävän raa'an ja kitkerän makuinen - aivan jotain muuta kuin mitä olin niihin tottunut kypsinä. Voihan olla, että oli vain huonon makuinen yksilö, mutta en ihan heti ota uutta riskiä.

jewe

Lainaus käyttäjältä: moidites - syyskuu 10, 2009, 22:53:32 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - elokuu 12, 2009, 21:20:33 ip
Leek punastuu, siemenpussin kuvan mukaan tämän piti olla ohut ja pitkä mutta on kyllä ihan jotain muuta.

Minullakin enimmäkseen Leekeistä on tullut tuommoisia paksuja isokokoisia pötiköitä. Aika harvasta on tullut sen siemenpussikuvan mukaisia ohkaisia. Raakaan Leekkiin kannattaa suhtautua varaukselle. Laitoin raa'an Leekin kesällä sipulikastikkeeseen ja tuli niin hirveän makuista, etten kyllä enää sitä lajiketta uskalla raakana käyttää. Koko kastike piti heittää pois, kun se palko pilasi sen kokonaan. Hirvittävän raa'an ja kitkerän makuinen - aivan jotain muuta kuin mitä olin niihin tottunut kypsinä. Voihan olla, että oli vain huonon makuinen yksilö, mutta en ihan heti ota uutta riskiä.

Haa, tuntee täällä sentään joku Leekin. Itse en ole löytänyt kyseisestä chilistä oikeaskaan mitään tietoa. Siemenpussin ostin virolaisesta nettikaupasta viime talvena. Tulipahan taas tänään tehtyä jauhetta Leekistä kun siitä nyt satoa tulee ihan mukavasti. Minusta ihan OK jauhetta kuitenkin.

moidites

Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 11, 2009, 18:38:34 ip
Haa, tuntee täällä sentään joku Leekin. Itse en ole löytänyt kyseisestä chilistä oikeaskaan mitään tietoa. Siemenpussin ostin virolaisesta nettikaupasta viime talvena. Tulipahan taas tänään tehtyä jauhetta Leekistä kun siitä nyt satoa tulee ihan mukavasti. Minusta ihan OK jauhetta kuitenkin.

Minulle Leek oli ihan ensimmäinen chililajike, jolla chilikasvatusta kokeilin ja samasta virolaisesta kaupasta ne siemenet itsekin tilasin pari vuotta sitten. Kesällä 2008 minulla ei siis ollut edes kokemusta muista chileistä kuin Leekeistä. ;)

jewe

Lainaus käyttäjältä: moidites - syyskuu 11, 2009, 18:43:38 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 11, 2009, 18:38:34 ip

Minulle Leek oli ihan ensimmäinen chililajike, jolla chilikasvatusta kokeilin ja samasta virolaisesta kaupasta ne siemenet itsekin tilasin pari vuotta sitten. Kesällä 2008 minulla ei siis ollut edes kokemusta muista chileistä kuin Leekeistä. ;)

Moidites, oletkos nyttemmin hylännyt tuon Leekin, en muista nähneeni sitä päiväkirjassasi ? Miten muuten olet sitä käyttänyt kuin tuohon kastikkeeseen jossa ei toiminut ?

moidites

Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 11, 2009, 19:04:26 ip
Moidites, oletkos nyttemmin hylännyt tuon Leekin, en muista nähneeni sitä päiväkirjassasi ? Miten muuten olet sitä käyttänyt kuin tuohon kastikkeeseen jossa ei toiminut ?

Kyllä minulla oli Leekkiäkin kasvihuoneessa tänä kesänä - tosin nyt ne pari Leek-ruukkua ovat jo kompostissa, kun olivat jo aika heikossa kunnossa ja toiseksi en niitä edes ajatellut yrittää talvettaa tänä vuonna, kun viime syksynäkään ei tuo talvettaminen niitten kanssa oikein onnistunut. Ihan vaan erilaisten kastikkeitten sekaan sitä Leekkiä silppusin, en mitään kovin ihmeellistä. En nyt niin ihmeellinen kokki muutenkaan ole.  8)

jewe

syyskuu 21, 2009, 19:17:09 ip #107 Viimeisin muokkaus: syyskuu 21, 2009, 19:21:16 ip käyttäjältä jewe
Naga Morich
Hessin Nagassa ekat kypsät podit. Koskahan uskallan ensimmäisen nagani maistaa, ei kokemusta ennestään. :D

Turbo Pube
Vihdoinkin tässä ulkoterassin rocotossa kellastumista havaittavissa muuallakin kuin lehdissä. ;D

Hot Lemon
Lasiterassin puskissa taas kypsiä. Ei muuta kuin keräämään, kuivaamaan ja sitten jauhamaan.

Starfish
Kasvarissa ja pituutta nyt 2 metriä ja ensimmäiset kukat ilmestyneet. Toivottavasti pääsee vielä tänä vuonna maistamaan. Tuo kasvi pitäisi kyllä jotenkin saada selviämään talven yli. Meni vaan niin myöhäseen kevääseen vaan tuo siemenen kylväminen, mutta hurjasti on Starfish kasvanut kun muutti kasvihuoneeseen.

jewe

Omnicolor
Viikonlopun mökkireissun jälkeen oli Omnicolorissakin jo pientä kypsymistä havaittavissa. Leikkasin puskaa aika rajusti tuossa viikolla ja lähinnä podit jäi vaan puskaan. mm.kaikki kukat pois.

Aji Cristal
Verraten myöhään kesällä kasvariin istutettu taimi ja kypsiäkin podeja jo löytyy.

Habanero Yellow Pointed
Podit kypsyy kasvarin bubblerissa.

hessi

heissan, kyllä sitä Nagaa uskaltaa maistaa :)
vaikka ensin ihan pieni murunen,
ja savustettuna ja jauhettuna on kuule nannaa !
ja siitä tulee erittäin hyviä "mössöjä" tomaatin kanssa esimerkiksi,
sekä sinappia :) itse ole tähän tuotteeseen ihan koukussa,
juuri meni kaksi lusikallista nagamössöä pelkän juustoviipaleen päällä !
maistelemaan vaan...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

OK, tuo savustus itseasiassa nyt kiinnostaakin kun me saatiin sopivasti viime viikolla sähkösavustin. Ajattelin kokeilla ainakin Omnicolorilla ja Aji Cristalilla ja ehkä Nagaakin jos kerran on nannaa.
Sinähän olet Hessi ihan spesialisti ton savustuksen suhteen kun olen päiväkirjaasi lukenut elikkäs missä järjestyksessä toi homma muuten sitten menee ? Ensin podit halkaistaan,riivitään ja tuoreena savustetaan vai ? Mites lämpötila ja aika ?
Sitten ilmeisesti kuivatus ja jauhaminen.
Ehkä näihin kysymyksiin löytyisi vastaukset myös jostain muusta topicista, mutta hyvä jos sais tänne vastauksen niin ei tarvisi etsiä. ;)

hessi

just niin...
eli tuoreena halkaisen, ja jos haluat poista kannat ja siemenet,
ja minä kylmäsavustan, eli savusammolla vaan ja kesällä oli jääkaappi päälläkin vielä.
minkäslainen savustin sinulla on? ei saisi lämmöt nousta, ja savustus aika on ihan mausta kiinni.
minä tykkään voimakkaasta savunmausta ja savustelen joskus useamman vrk ja kahdella sammolla ja joskus kun tulee "hyvät savut" riittää sellainen 15-18 h. lyhyenpää aikaa en ole juuri savustellut.
ja puuna käytän omenaa, riikunaa, kirsikkaa, elikkä kaikki hedelmäpuut on minun suosikkeja.
ja sitten kuivuriin ja taas max 50 asteisena etteivät pala.
mukavaa savustelua ;)

jewe

Lainaus käyttäjältä: hessi - syyskuu 22, 2009, 16:28:31 ip
just niin...
eli tuoreena halkaisen, ja jos haluat poista kannat ja siemenet,
ja minä kylmäsavustan, eli savusammolla vaan ja kesällä oli jääkaappi päälläkin vielä.
minkäslainen savustin sinulla on? ei saisi lämmöt nousta, ja savustus aika on ihan mausta kiinni.
minä tykkään voimakkaasta savunmausta ja savustelen joskus useamman vrk ja kahdella sammolla ja joskus kun tulee "hyvät savut" riittää sellainen 15-18 h. lyhyenpää aikaa en ole juuri savustellut.
ja puuna käytän omenaa, riikunaa, kirsikkaa, elikkä kaikki hedelmäpuut on minun suosikkeja.
ja sitten kuivuriin ja taas max 50 asteisena etteivät pala.
mukavaa savustelua ;)

Siis minulla tavallinen lämminsähkösavustin termostaatilla. Kai sellaistakin voi käyttää.

hessi

minkäslainen termostaatti? jos saat lämmöt pois niin sitten ok, muutenhan tulee lämminsavu chiliä :) ja luulenpa että ei oikein tule hyvää.
miten tekee savun? onko siinä jokin oma vastus? siis toimiiko puruilla?

jewe

Siis sähkövastukset välipohjan alla jossa purut, sitten savustettavat aineet ritilällä. Termostaatti 30-110 astetta eli on lämminsavustin. Savustin hankittiin lähinnä kalan savustukseen ja tässä laitteessa on lämpöeristetyt seinät eli ei kuumene ja ei oikeastaan kärytä joten toimii lasiterassi oloissa.
Itse en ole perehtynyt kylmäsavustukseen eli millä periaatteella toimii.

hessi

hmmm... mulla on myös sähköllä toimiva lämminsavustin, mutta ei sillä kyllä chiliä voi savustaa...

Endalion

Lainaus käyttäjältä: hessi - syyskuu 21, 2009, 21:28:25 ip
heissan, kyllä sitä Nagaa uskaltaa maistaa :)
vaikka ensin ihan pieni murunen,
ja savustettuna ja jauhettuna on kuule nannaa !
ja siitä tulee erittäin hyviä "mössöjä" tomaatin kanssa esimerkiksi,
sekä sinappia :) itse ole tähän tuotteeseen ihan koukussa,
juuri meni kaksi lusikallista nagamössöä pelkän juustoviipaleen päällä !
maistelemaan vaan...

Löytyykö mössön ohjetta foorumilta? Saisi jonkinlaista käsitystä siitä, miten paljon nagaa siihen pitää laittaa.

hessi

Endalionille vastaus...
hyvä kysymys ;)
olen yrittänyt pitää jonkinlaista kirjaa mössöjen teosta, mutta jostain kumman syystä
kaikki joissa olen käyttänyt tomaattia ja nagaa on unohtunut, sitä olen tässä itsekkin jo manaillut, kun viimeinen purkki nagamössöä avautui ja tajusin tuon.
en muista onko jossain viimekauden päiväkirjan sivuilla tai ohjeissa, näin tässä käy kun
aina tekee kaiken sormituntumalla ja sit tulee joku herkku :).
mutta kokeilemallahan tuokin selviää...
ja makujahan on yhtä monta kuin maistajaa :)
tomaattia olen keitellyt kasaan ja sit laittanut nagat ja yrtit ja mausteet, etikkaa vähän ja sokeria, tässä käytin muistaakseni sitä marmeladi/hillosokeria, siinä vähän säilöntäainetta, tekee siitä mukavan paksua.
siitä vaan keitteleen...

jewe

Ihan hyvä tuokin ohje vaikkei määristä tietoa, ainakin tietää suurinpiirtein mitä aineita mössöön voisi käyttää.  :D
Minullakin tomaattia pursuaa nyt joka paikassa kasvihuoneessa ja nagaakin tulee nyt joten tiedä vaikka kokeilisi jotain tuollaista.
Säilyykö mössöt jääkaapissa, pakkasessa vai miten ?

hessi

siis jos sinulla on vielä omaa tomaattia, niin anna niiden kypsyä hiukan ylikypsäksi ja sitten otat mössönpohjaksi, tulee huomatavasti parempaa, kalttaa tomaatit ja pilkot kattilaan keität hiljalleen kasaan, minä jopa siivilöin joskus, niin saan tomaatin siemenistä osan pois, näin tulee "hienompaa" mössöä :)
mössöön sopii myös tavalliset paprikat pohjaksi, yrteistä itse pidän eniten korianterista ja timjamista, nämä sopii chilinkanssa mielestäni parhaiten, mutta jokainen tekee makunsa mukaan,tuore inkivääri ja valkosipuli on myös hyviä.
ja miksei tuota minun "caribian" mixiä voi tehdä nagastakin, tuleepa potkua kunnolla :)
siihen löytyy ohje ainakin foorumilta.
ja mössö säilyy hyvin jääkaapissa tai kylmiössä, kunhan olet laittanut etikkaa ja esim, hillo - tai marmeladisokeri.