tammikuu 09, 2025, 11:45:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

chili hulluus iski 2009

Aloittaja kalat69, maaliskuu 24, 2009, 21:57:58 ip

« edellinen - seuraava »

kalat69

huhtikuu 10, 2009, 13:19:54 ip #20 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2009, 21:56:20 ip käyttäjältä kalat69
joo, kun olen koulinut nuo taimet ruukkuihin olen ensin käyttänyt starttilannoitetta, se kun vahvistaa juuria. ihan purkin kyljessä olevan ohjeen mukaan olen sitä pistänyt, elikkä 15 ml kymmeneen litraa vettä, ja sen pari kolme viikoa olen sillä kastellut. sitte olen siirtynyt taas purkin ohjeen mukaan käyttämään noita kahta muuta, elikkän aluksi ykköstä, eli tota tomaatti&mansikka lannosta 1/2 mittaa ja kakkosta, elikkä typpi kalsium lannosta 1/3 mittaa kymmeneen litraan vettä. ja nyt kun ne on alottaneet kukinnan oon siirtyny puoleen mittaan molempia lannoksia kymmeneen litraan vettä. tossa tomaatti&mansikka purkin kyljessä on tosi hyvät ohjeet, sitä paprikalle suunnattua ohjetta oon noudattanu. mutta näin aloittelijana tää homma on vähän vielä hakusessa, elikkä testaamalla sitä selvittelen. mutta hyvin on tuntunu homma toimivan noilla lannotteilla ja ohjeilla, elikkä niitä ainakin toistaiseksi noudattelen. tossahan purkin kyljessä lukeekin että ammattiviljelyn suosittuja tuotteita no 1 ja 2 nyt tarjolla myös kuluttajille. luulis tällä pärjäävän :)

2010- 2013 hallituksen jäsen

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: kalat69 - huhtikuu 10, 2009, 13:19:54 ip... typpi kalsium lannosta 1/3 mittaa kymmeneen litraan vettä. ja nyt kun ne on alottaneet kukinnan oon siirtyny puoleen mittaan...

Mielenkiintoista. Nyt kun vielä kertoisit mitan koon, niin voitaisiin vertailla muihinkin.   ;)

Jos se on 15 ml kuten siinä starttilannoksessa, alkuannostus on hyvin lähellä omaa sekoitustani hydrolannoitteella ja salpietarilla.  Kulmakarvani nousivat kuitenkin ihmetyksestä, kun luin kukinnan aikaista annostelua. Voihan hyvinkin olla, että Nutriforte tietää, mitä paprikakasvit tarvitsevat, mutta minulle on iskostunut päähän täällä lukemastani ja noista Bloom-lannoitteista, että kukinnassa pitäisi vähentää typpeä, sinä lisäät sitä.

Eihän muutos iso ole, luultavasti 0,5:stä 0,75 millilitraan litrassa vettä tuota salpietarin vastiketta. Minä vain olen vähentänyt sitä tähänastisten (todella vähäisten) tietojeni pohjalta.

Onko siinä ohjeessa vielä muita muutoksia esim. sadon kypsyessä?

kalat69

huhtikuu 11, 2009, 20:49:01 ip #22 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2009, 21:58:32 ip käyttäjältä kalat69
juu, mitan koko on todellakin se 15ml. Enhän mä vielä oikein tiedä kuinka toi lannotus oikein toimii, olen vaan toiminut purkin ohjeiden mukaan, jostainhan se on pakko liikkeelle lähteä. Ohje todellakin neuvoo lisäämään typen ja kalsium annostusta kukinnna alkaessa ja siinä samallahan lisään myös kalsiumin saantia, jonka pitäis estää nuppujen putoaminen, eikö... Pääsadon alkaessa kypsymään kehotetaan taas mitat laittamaan uusiksi, elikkä ykköstä 2/3 ja kakkosta 1/3, elikkä typen osuus pudotetaan vasta sitten sitten kun varsinainen sato alkaa, eikä haluta enää kasville varsinaista kasvua vaan että se valmistaa sadon. näin olen ainakin itse tämän jutun ymmärtänyt, mutta kokeilu vaiheessahan tässä ollaan ku ensimmäistä vuotta kasvattelen. lannotusta olen kyllä käyttänyt hieman laimeampana kun ohjeessa on, mutta vaan hieman. olen myös ajatellut lannottaa saman lajin toista yksilöä eri tavalla kuin toista, ihan vaan kokeillakseni kumpi tapa on parempi.... eihän sitä muuten opi kuin testaamalla. ensi vuonna sitä toivottavasti on jo paljon viisaampi :)

Chilivaari

Kovasti on samanlaisia pitoisuuksia kuin Kemiran Hydro/Salpietari yhdistelmällä, eli anna mennä vain täysi annos. Muutokset kasvukaudella ovat lopulta aika pieniä, menevät minulla helposti mittavirheen piikkiin.   :)    Suunnat kuitenkin ovat selviä ja pitäähän tuollaisella yhtiöllä niissä olla faktaa ja kokemusta takana. Ehkä minunkin pitäisi vähän lisätä typpeä kukintavaiheessa. Edes muutamalle koeyksilölle.

kalat69

huhtikuu 12, 2009, 22:25:59 ip #24 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2009, 21:59:29 ip käyttäjältä kalat69
Mulle on vielä pikkasen tuo chilin sielunelämä hebreaa, yritän päästä tässä selville kuinka mahottomasti ne oikein käyttää vettä, ja mahtaakohan parin tämän hetkinen vaaleahko väri johtua ravinteiden puutteesta. ei sitä vissiin muuten oikein opi kuin kokeilemalla kaikkea mahdollista. toi lannoittaminen on mulle vielä mysteeri, mutta eiköhän se tästä ala selviämään kun kun kokeilee :) onneksi hessi on tulossa käymään jos siltä saisi pari vinkkiä...

kalat69

jos lisäis taas muutaman kuvan, koska kasvun kuhina vaan kuuluu kasvihuoneesta. tänään olen ihaillu noita purple flashejä, ne on oikeita kaunokaisia. huomasin myös että pari päivää sitte 9 senttisestä ruukusta isompaan vaihtaneeni kasvit oli ottaneet oikein kasvupyrähdyksen. elikkä se tarkoittaa sitä, että vähänkin juurtuneet kasvit vaihdan huomenna isompaa, ysistä viistoista senttiseen. cayanne long slimitkin ovat alkaneen haarautumaan ja tekemään nuppuja, niistäkin pitäis valkata itselle muutama. elikkä huomenna on taas tiedossa hikistä aherrusta tuolla chilihuoneessa, varsinkin jos aurinko paistaa. 8) mutta tässä olis kuvia tämän hetkisestä tilanteesta.

purple flashit

lähempää katsottuna ne on tosi hienoja

näistä ainakin puolet olis tarkoitus ruukuttaa huomenna, ehkä

nämä on muutama päivä sitten vaihdettu, ja kasvu on ollu hurjaa

aij cristallikin aloittaa kukintaansa

cayanne long slimit suihkun raikkaina illalla

pasuunakukka jolle emäntä anto tappotuomion, ja joka pääsi mun hoitoon, noin kaksi metriä korkea :)

kalat69

Nyt on muutama päivä tullut aherrettua tuolla chilihuoneella. Oon vaihdellu ruukkuja hullun lailla, koska kasvu on ollu niin hurjaa, ettei meinaa vauhdissa mukana pysyä- Nyt oon jo aika monta saannu lopullisiin ruukkuhin ja alan pahoin pelätä että tila loppuu vielä kesken. Onneksi saan osan kesäksi ulos. Ulos siirrettävien kasvien olis tarkotus antaa kasvattaa kaikki mahdolliset oksat ja haarat, saavat kasvaa oikein tuuheiksi pensaiksi. Ja sisälle jäävät joutuu saksien uhreiksi, ja niitä olis tarkotus leikata chiliviljelijöiden ohjeiden mukaan. Elikkä neljä päähaaraa, ja ja sivu haarat poikki kahden palon jälkeen. Saa sitte nähdä kummat tuottaa satoa paremmin. Mutta ne tuuheet puskat toden näköisesti ainakin näyttää paremmilta pihalla.

Tässä olis uusista tulokkaista, jotka Hessi toi. Sekä muutama kasvu kuva ¨vanhoista¨

pari uutukaista,haba mix

pari yellow fataliita, uusia

vasemmassa reunassa uudet star fishit, toinen on lyhyt ja toinen pitkä! taustalla championit jotka on jo tosi pitkiä!

muutama chili oli tänään ulkoilemassa

rocoto orangen kukka

hessi

Chililandia :)
ja kävin katsastamassa taimieni uuden kodin,
ja ei voi lapsukaiseni parempaa kotia saada :)
täällä niitä hoidetaan niin suurella rakkaudella
että aivan varmasti tuottavat mahtisadon ja
toivonmukaan saavat täällä myös rauhassa lisääntyä ;)

oli ilo käydä taimihuoneella ja puutarha/kukkakauppa myymälässä,
johon olen itsekkin aikoinani toimittanut koristehavupuun taimia :)

iloista kasvukautta lapsukaisilleni ja muillekkin chilitaimille
ja eritoten isäntäväelle innostusta,
pistäkääpäs mieleen tämäpaikka, tästä kirjoitetaan vielä chilihistoriaa....
tulen taas pian katsomaan teitä...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

kalat69

innostusta täällä kyllä riittää, kovasti jo suunnitellaan jatko-osaa chilihuoneelle  :D vaikkei edellinenkään ole täynnä.... vielä. Ja kiitokset Hessille kasvatus-vinkeistä, aloittelija niitä kyllä kaipaa, ja meille kyllä saa tulla kylään ihan koska haluaa, katsastamaan taimien kasvua... ja katellaan  tossa kesällä, jos vaikka jonkunlaista turun seudun pikku miittiä pidettäis täällä meillä, niin muutkin halukkaat pääsis katsastelemaan näitä kasvatuksia :) ja vaikka grillailemaan tohon pihaan :)... kesää odotellessa

kalat69

Taas tuli vietettyä päivä chilihuoneella. Oli pakko vähän uudelleen järjestää koska ne oli kasvaneet niin paljon että oli pakko sijoittaa niitä jo lopullisille paikoille. Muutamassa podit painavat jo niin paljon, että pelkäsin oksien taittuvan ilman tukea. Itseasiassa yhdestä nattalysta oli jo oksa taittunut podien painosta, mutta tuettuna sekin oksa on yhä hengissä, onneksi. Elikkä olen tänään naruttanut seitsemän chiliä. Ja se ei ole mitään nopeeta hommaa näin ensi kertalaiselle, mutta ehkä seuraavat sujuu jo nopeammin. Muutama championkin on niin pitkiä että ne kaipaa tuentaa ensitilassa. Mutta ensin tarvii odottaa että sähkömies käy vierailulla....  Huomenna pitäis istuttaa muutama isompiin ruukkuihin, käyttävät nimittäin vettä niin paljon, etten meinaan perässä pysyä kastelun kanssa, parempi laittaa isompiin, kun ei meinaa kaks kastelua päivässä riittää!!!! Juovat litroja, perhanat.

orange rokotossa ensimmäinen minikokoinen raakile

edestäpäin lukien nattalyt , sun flamet, ja jallut narutettuina

nattaly rivi kypsymässä

champion rivi odottamassa narutusta, sekä hontelo matkasta kärsinyt star fish

pienimmätkin on jo ihan kivasti kasvaneet

limonin hienon malliset lehdet

kalat69

nyt oon saannu melkein kaikki isot chilit vaidettua lopullisiin ruukkuihin. rocototkin vaihdoin vaikka ne kukkikin hullun lailla. toivottavasti ne ei kärsi vaihdosta, mutta eiköhän se vaihto nyt ole parempi kuin kesken parhaan satokauden, kahdesta pahasta kun oli pakko valita, kun purkit olit jo täynnä juurta. oon vissiin ollu pikkasen varovainen ton lannottelun suhteenkin. huolestuneena seurailin kun muutama chili aloitti nuppujen pudottamisen. lisäsin  lannotusta ja tuntuu siltä ku nuput pysyis taas siellä missä niidrn kuuluukin, eli chileissä :). taitaa ne aika paljon tarvita tota lannottamista, alku oli ehkä turhan varovainen. mutta kyllä noi chilit tuntuu kertovan mitä ne tarvii, ku vaan oppii ensin lukemaan mitä mikin merkki tarkoittaa. harjoittelun kannallahan tämä ensimmäinen vuosi menee.

ensimmäinen nagakin on vihdoin haaronut ja aloittamassa kukintaa

aij cristalissa on jo kivasti kukkia

aij cristallin kukka ja raakile

habanero sudden death aloittaa kanssa kukintaa

rocotojen kukka paljoutta, näyttää tosi hienolta kukkiessaan

alkais vaan sato kypsymään, millään ei malttais odottaa :)

kalat69

onneksi rocotot ei ainakaan pahasti ottaneet nokkiinsa ruukun vaihdosta. nuppuja ei pudonnu ja raakileitakin on ilmestyny jo ihan mukavasti. championit on kasvaneet ihan hirveesti, korkeimmat on jo yli 180 senttisiä ja tuntuu ku se kasvu ei loppuis millään. emäntä käy päivittääin kuolaamassa championin vieressä, odottaa kärsimättömästi satoa, ja onhan niissä jo ihan kivasti raakileita tulossa.

habanero sudden deathissä eka raakile

star fishkin on tehny raakileen vaikka muuten näyttäkin aika rähjäseltä, johtuu matkalla kokemastaan rajusta käsittelystä :)

ensimmäinen sun flame kypsyy... ja ihan oikeen värisenäkin!

yleiskuvaa huoneelta, vasemman puoleisessa championit ja vauvat oikeen puoleisessa rocotot, nattalyt ja habaneroja

vielä tarvis muutama noista pöydällä olevista vaihtaa isompii ruukkuihin sitte alkaakin chili määrä olemaan sitä luokkaa että huone alkaa käymään ahtaaksi. joitan niistä laitan vielä kesäksi ulos. eiköhän siinä sitte olis näin alottelijalle sopiva määrä chilejä :D

hessi

hienoja kuvia :)
kaikki näyttävät voivan hyvin :)
itse olen ehtinyt muutaman kuvan ottaa mutta kun en ole ehtinyt yhtään siirtämään tänne :)

ja hauskaa vappua ;)

ari77

hyvältä näyttää! ::)

terveisin arska "sulli"

ja hauskaa vappua

kalat69

juu.. hauskat vaput hessille ja arskalle sekä kaikillle muille chilisteille 8)

hessi

kiitos... ja meinasin tulla teitä moikkaamaan eilen aamupäivällä, mut sit meninkin skumppa piknikille ;)
hmm... ja sen jälkeen ei autonrattiin oikein viitsinyt...

kalat69

se skumppa piknikki oli mainio vaihtoehto koska me ei oltu kotona, sulla olis ollu tosi pitkä matka meitä moikkaamaan. chilejä olisit tietenkin voinnut käydä kattomassa, niitä ei sentään otettu mukaan vappujuhliin ;D

kalat69

jos taas päivittelis tota kasvua. kun muutaman päivän oli taas poissa, niin kasvun kyllä taas huomas :) huone alkaa näyttää jo siltä että siellä jotain kasvaakin, se alkaa olemaan aikamoinen pujottelurata, täytyy kierrellä ja kaarrella että pääsee kaikkia hoitamaankin. championit sen kun kasvaa ja rehottaa, niissä on jo aikas paljon podeja. ja leveyttäkin niillä on jo ihan mahdottomasti. aij cristalli tekee ihan mahdottomasti podeja ja silti täynnä kukkaa! habanero sudden deathit on kanssa täynnä kukkaa, nagatkin aloittaa kukintansa, samoin osa pienistä, mutta niistä juttua myöhemmin, koska huomenna täytyy perehtyä niihin tarkemmin. mutta pistetäänpäs tähän taas muutama kasvu kuva.

viidakkomaista tunnelmaa, etualalla champion

aij cristalli kukkii ja tekee podeja

habanero sudden deathin kukka paljoutta

orange rocoton podeja

nattalyt punastuu

mini sun flame toisessa puskassa todistaa että myöskin se on oikean värinen  :)

uusimmat tulokkaat, vaihturit, vasen takana bhut jolokia, edessä duke penguin, oikealla birds eye baby, edessä chinense five color

hessi

upealta näyttää.... täytyy tulla tarkistamaan blantaasi ;)

kalat69

kiitos kiitos, tuu vaan käymään, soitavaan ensin että ollaan kanssa paikalla, vaikka melkein ainahan me täällä ollaan :)