heinäkuu 07, 2024, 17:30:23 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


kekkilän kukkamulta

Aloittaja Paprikaana, maaliskuu 27, 2009, 16:37:45 ip

« edellinen - seuraava »

Paprikaana

on ollut puhetta että kukkamulta ei ole hyvä chileille, mutta vertasin biolanin mustaa multaa ja kekkilän kukkamultaa.. huomasin, että kekkilässä on aika paljon turvetta, kun taas biolansissa jopa savea.. onko kokemuksia siis kekkilän kukka mullasta? kuohkealta ainakin näytti...   ::)
Il Mondo Cambia, Io No!

Niabo

kukkamultahan nimenomaan ON hyvä chileille ja musta multa kuolemaksi...

Paprikaana

ahaa.. no onneksi tuli ostettua useempi säkki varastoon :)
Il Mondo Cambia, Io No!

sputnick

ENtäs Kekkilän puutarhamulta, se tumma ja täyteläinen vai mikäseoli...

izengard

Minulla ovat itämisestä asti kasvaneet kekkilän puutarhamullassa, ostettu näköjään 45l säkeissä. Syy moiseen: emäntä on puutarhuri ja tämä on minun ensimmäinen chilinkasvattelukauteni, hain "jotakin multaa" mitä viime kesältä oli jäänyt.
Hyvin on toiminut, enkä mitään ole saanut hengiltä tuolla.
Jotenkin kyllä tuntuu että tuo kampe on lannoitettu aika ylärajoille chileille kun pelkkä merileväuutten lisäys kasteluveteen (0.5korkillista/litra tommosesta pikkupullosta -> pieni korkki) aiheuttaa palamista lehtien reunoilla.
Tulkitsin nämä valtavalla kokemuksellani lannoiteöverin merkiksi.
Toivottavasti joku viisaampi valaisisi tuon mullan suhteen enemmän.
Nippelitietohan on aina kivaa, ja olisi kiva saada jotain vinkkejä lannoittelun suhteen että mitenkä pitkään riittävät ravinteet kamppeessa jne.
Näiden kokemuksien pohjalta en ole lannoittelua ihan heti aloittamassa.

rasse

maaliskuu 28, 2009, 06:29:58 ap #5 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2009, 06:36:29 ap käyttäjältä rasse

Chilivaari

Puutarhamultahan oli erittäin pienen ja satunnaisen testiryhmän voittaja viime keväisessä multatestissäni: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg42949#msg42949
(Kuvasarja taimien kehityksestä: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43968#msg43968)

Siitä lähtien se on ollut suosikkimultani.

izengard

Just muistin Chilivaarin multatestin ja haulla kaivoin sen linkin valmiiksi ja olin tulossa tänne siitä sanomaan.
Tottakai hän itse kerkesi ensin!
On se hyvä tuo haku. Muistaisinpa aina käyttää!

Chilivaari

Tuo "testi" oli kovin pienellä ryhmällä toteutettu. Nuo nyt sattuivat olemaan käsillä. Muut testatkoon muita multia.

Kekkilän kestomultaa en ole käyttänyt, kun ei ole sattunut meidän marketissa eteen. Sen sijaan tänä vuonna olen pikkutaimet kasvattanut Pirkka kestomullassa. Hyvin toimii. Kesäksi laitan isompiin ruukkuihin sitten taas tuota puutarhamultaa.


MasaT

maaliskuu 28, 2009, 07:35:51 ap #9 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2009, 07:44:07 ap käyttäjältä MasaT
Sekoitanpa pakkaa. ;D
Paljon vertailtu näitä idätysmultia ja minun mielestäni alustan rakenne on  tärkeämpi juttu tässä.
Juurille täytyy saada kasvutilaa. Mutta kenenkään ei tarvitse kuunnellla mielipiteitäni. Jokainenhan opettelee nämä itse ajan myötä. ;)
Eli mullat saattaa olla liian tiiviitä rakenteeltaan.

Chilivaari

Et esittänyt vaihtoehtoa.
Se perinteinen turve tästä keskustelusta vielä puuttuu, mutta noissa parhaissa mullissa on pääasiassa turvetta, johon on jo valmiiksi sekoitettu hiekkaa ja kompostimultaa. Kyllä näissä juuret kasvavat.

Kaikissa kokeilemissani kukkamullissa ovat chilit kasvaneet, mutta sitä savipitoista Mustaa en ole kokeillut. Jotkut paljon hiekkaa sisältävät kuivuvat nopeammin ja niistä loppuvat ravinteet jo kuukaudessa, mutta kyllä nekin kelpaavat minulle, jos lähikaupassa ei muuta ole ja pienen pussin multaa tarvitsen keskellä talvea.

Ai niin, päältä päin veden lorottelua en ole harrastanut, vaan kastelen alakautta. Se saattaisi vaikuttaa tiivistävästi.

olppa

terve.

En ole ennen multakasvatusta kokeillut ja nytten olen muutamia taimia törkännyt multaan. Kaupassa suosittelivat Kekkilän taimimultaa.
Vähän hitaan oloista tuo kasvu, verrattuna vieressä ruplaavaan hydroon. taitaa olla tuo vesiviljely tehokkaampaa... mutta onkos muilla mielipiteitä
tuosta ks. multa seoksesta? vai ostanko suosilla tuota kekkilän puutarhamultaa ja heitän taimimullan mäkeen? ehdotuksia otetaan vastaan...


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: olppa - maaliskuu 30, 2009, 00:30:58 ap... taitaa olla tuo vesiviljely tehokkaampaa... mutta onkos muilla mielipiteitä tuosta ks. multa seoksesta? vai ostanko suosilla tuota kekkilän puutarhamultaa ja heitän taimimullan mäkeen?

Tuskin tuo multien ero nyt niin suuri on, etteikö siitä lannoittamalla selviäisi.
Jos annat multakasveillesi yhtä paljon lannoitteita kuin hydrossa, kyllä kasvu pitäisi olla aika rehevää - jos rehevyys nyt yleensä on tavoite chilin kasvatuksessa.  ;) 

olppa

lisätäänkö multakasvatuksessa joka kastelukerralla lannoitetta vai esim. kerran viikossa/kuukaudessa?
Olen aivan ummikko mullan kanssa. tosin jos miettii että hydrossa on lannoitteet kaiken aikaa, niin loogista olisi että lannoittaisi joka kerta. mutta jospa kokeneemmat kertoisivat?

ps. ymmärtääkseni multaan puolet tai jopa 1/4 laimennettua ravinne liuosta vrt. hydro lannoitus?

Niabo

mullassa on hydroon verrattuna se ero että lannoitteet kerääntyvät multaan helpommin. Mutta useimpia lannotteita voi silti laittaa multaankin joka kastelulla jos laittaa ohjeen mukaan.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: olppa - maaliskuu 30, 2009, 17:49:12 ip
lisätäänkö multakasvatuksessa joka kastelukerralla lannoitetta vai esim. kerran viikossa/kuukaudessa?


Kyllä sitä lannoitetta voi antaa joka kastelulla, kunhan väkevyydet ovat sopivia.  ::)
Millaisia vahvuuksia hydrossa käytät?

olppa

umm...

Advanced hydroponics of finland
three part formula

per 10 litraa

15ml grow
7,5ml bloom
7,5ml micro

en tiiä onko tujakkaa vai ei, kun vanhat ravinteet loppui enkä
saanut niitä mistään tähän hätään niin ostin uutta tuotetta...
eli mitäs tykkäät onko tujakkaa, ja jos tuon lantrais puolella multa kavereille?

Chilivaari

Aika kovat annokset tuo kyllä suosittelee, mutta kaikkialla puhutaankin vain Kannabiksen viljelystä. Olisiko niin, että chileille riittää puolet vähemmän? Olipa vaikea löytää tuosta asiallista tietoa, mutta tämä käyttöohje lienee sitä:
http://www.puutarhurinverstas.com/uploads/media/AdvancedHydro-MULTA-ANNOSTELU-OHJEET.pdf

Eli minä olen käyttänyt chileilleni joka lannoitusveteen (paitsi pahimmilla helteillä ja talvella) annoksen, joka on 1/4 luettelemastasi ja puolet tuon käyttöohjeen annoksesta. Useimmat chilit kyllä kestävät rajumpaakin lannoitusta. Tilapäisesti olen kokeillut noilla hydrovahvuuksillakin. Jos haluaisi oikein rehevää kasvua, niitäkin voisi kokeilla, varsinkin jos on varataimia.  ;) 
Melkein pelkkää typpeä sisältävän Micron voi jättää pois, jos kukinnassa on ongelmia.

olppa


fastpete

moi, itse olen nyt kokeilemassa orkidea multaa taimien kasvatukseen. Ihan ok on "kaupanchili" siemenistä versonnut. Eli "green serenade" keniasta on siis chilini ihan kokeilu mielellä lähdetty yrittämään=)