tammikuu 09, 2025, 12:41:41 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chili ketchup

Aloittaja TurboPuberteth, huhtikuu 08, 2009, 18:47:27 ip

« edellinen - seuraava »

TurboPuberteth

Olen muutaman kerran kokeillut ja tehnyt omaa ketsuppia omaan makuun, johon ei lapsilla ja vaimolla ole mitään asiaa :D Eli pullo tavallista feelixiä ja silputaan mahd. pieneksi pari habaneroa ja valkosipulia.. Ai, että on nannaa. Melkein kaurapuuroonkin laitettava..

naga morich

kuulostaa maukkaalta. tiiätkö kuin kaun toi säilyy?
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Watt

huhtikuu 08, 2009, 20:10:40 ip #2 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2009, 20:14:10 ip käyttäjältä Watt
Tässä on kanssa hyvä ohje, ei varmaankaan läheskään niin maukas kuin tuoreista haboista tehty.

Itse väsäsin juuri tällä ohjeella, poltetta sopivasti ja maistuu jopa vielä ketsupilta.

4dl ketsuppia
1rkl Pain 100%
1rkl Mama Africas Habanero sauce
1tl   Chilijauhetta (itse käytin ihan tulista thai-chili jauhetta)

Määrät ovat miten sattuu, taisi mennä painiäkin itselläni enemmän kuin ohjeessa mutta, maun mukaan.
Tuolla kombolla on tullut kyllä hyvää ketsuppia! Jos tekee esim. koko pullollisesta ketsuppia niin kertoo muiden aineiden määrät kolmella niin tuskin menee metsään pahasti ;)
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

wille

Tuolla aiemmin jo kerroinkin, että multa katosi työmaalla ketsuppia kohtalaisen vikkelästi. Omituinen haihtuminen loppui kuin seinään, kun purkkiin lisi PAIN satasta ja habanerojauhetta isolla kädellä...  ;)

Saa kaupan täyssynteettiset eineksetkin maistumaan joltain...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TurboPuberteth

En tiedä säilymisestä. Tuskin tuo ketsupin säilymiseen paljoa vaikuttaa. Ei mulla ainakaan kerkeä vanhentua..hyvä jos viikon kestää puteli ;D

Insinööri

En koske itse ketsuppiin ollenkaan. Voisi kyllä ajatella kompromissia? Jos varovasti maustaisi ketsuppia pikkuhiljaa ja muutaman kuukauden kuluttua koko perhe voisi kokea yhdessäolon hetkiä? Sitten varovasti lisätään vahvuutta?

nataS

Työpaikan ketsuppipullo tullut itselläkin maustettua parisen vuotta kun rupes räimimään ketsupin kova menekki. Pikku Pain/haba-jauhe-kokeilujen jälkeen riittänyt ketsuppi jo oikein mukavasti  :D

Jännä kyllä huomata että näiden pikku asioiden jälkeen chileily on lisääntynyt työpaikalla kummasti, ainakin venäläisvahvistus on kovasti innostunut ja ketsuppi hupenee jälleen vanhaan tyylliin. Tarvitsee kokeilla seuraavaksi terästää tuolla bih jolokialla ja jos ei tepsi niin tuleepa tuo .357-kastikkeen irvikuva vihdoin käytettyä...

Masokisti

huhtikuu 26, 2009, 10:20:02 ap #7 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2009, 10:24:03 ap käyttäjältä Masokisti
Itse väsäsin taas yhden chiliketsupin eilen, annokset menivät hieman oman maun mukaan:
Litran pullo ketsuppia
5 kynttä kynsilaukkaa silputtuna
Tervasavuaromia pari tippaa
Habanerokastiketta
Worchestershire kastiketta

Hyvää tulee ja vielä parempaa saa jos saisi tuoreita habaneroja ja tilkka esim. ananasmehua jos pitää vähän makeammasta.

hessi

minä keitän omat ketsuppini ihan aidoista tomaateista (kotimaiset ylikypsät)
valkosipulista, nagasta ja mausteista joka kerta vähän erilainen on tullut, mutta ei vielä sellaista
joka olisi jäänyt syömättä :) sama pätee tuon sinapin kanssa, kaupan sinappia en ole enää käyttänyt :)
ellen sitten ole ollut jossain missä omaa ei ole saatavilla.
on muuten sitten kokeilemisen arvoista ihan molemmat !

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Exitium

Perus ketsuppi haballa terästettynä on erittäinkin hyvää, mutta näitä kaupan valmiita chili ketsuppeja uteliaisuuttani maistoin ja kauheaa kuraa on.  ;D

von Riena

Kyllä Heinzissa on vaan sitä jotain, täysin eri skaalaa kuin halvat, ylietikkaiset kilpailijansa. Tuunasin omani tuoreella valkosipulimurskalla, Chilikaupan Sauhulla sekä Insanity Saucella.

Siinäpä olisi bisnesidea jollekin, tulinen, paksu ketsuppi. Onhan noita hyviä ketsupin nimellä kulkevia kastikkeita esim. Pepper Kingillä, mutta ketsuppia noista ei saa edes hyvällä tahdolla..

-Riena

Endalion

Laitetaan tekninen kysymys: Miten tuppaat sekoittamaan sen kaupan ketsuppipullon chilin lisäyksen jälkeen? Jollain pitkällä tikulla vai ravisteletko vaan pulloa paljon?

von Riena

Sauhuketsuppia tehdessä tyhjennän pullon sisällön kulhoon ja survailen sauvasekoittimella ainekset tasaiseksi soosiksi ja lyön takaisin pulloon :)

-Riena

Masokisti

Lainaus käyttäjältä: Endalion - toukokuu 19, 2009, 12:04:21 ip
Laitetaan tekninen kysymys: Miten tuppaat sekoittamaan sen kaupan ketsuppipullon chilin lisäyksen jälkeen? Jollain pitkällä tikulla vai ravisteletko vaan pulloa paljon?

Chilit pulloon ja ravistelua on toiminut tähän asti. Joskus olen ottanut hieman ketsuppia pois, survonut sauvasekoittimella chilit siihen sekaan ja iskenyt takaisin pulloon.

Noli Me Tangere

Tässä olen harkinnut natsisiwan "tulisen" curryketsupin terästämistä chilillä ja aidolla intiasta tuodulla currylla. Olisipa sitten oikeasti tulista ja currypitoisempaa, vaikka kyllähän tuo parasta ketsuppia on ilman itse lisättyjä mausteitakin.

pgrt

Itse tehty tsuppi on kyllä hyvää mutta jos ei jaksa muutamaa tuntia aina keitellä niin heinz+amazonin punainen ja vihreä soossi on aika nannaa. Saa kyllä lykätä aika reilusti kumpaakin ja minä olen heitellyt 50/50 kumpaakin amazoonia.
Experience is simply the name we give our mistakes.

ruuhonen

Onko kukaan koskaan kokeillut tehdä omaa ketsuppia? Itse tein tuossa talvella Jamie Oliverin reseptillä, mutta tietenkään ei ollut tuoreita tomaatteja vain ihan tomaattimurskaa, mutta ei sen jälkeen ole pahemmin nuo kaupan lisäainesörsselit maistuneet. Tein pullolisen perusketsuppi ja pullosen chipotleketsuppia, jossa siis seassa Amazonin Chipotlesoosia ja chilijauhetta tuomassa tulisuutta. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

LupeKani

Itse tehnyt nyt erilaisia versioita jonkinverran viime aikoina:

1l valmista ketsuppia
valkosipuli jauhetta
Chipotle tabascoa
Blairs Shot to Hell kastiketta

Mausteita tosissaan joutuu hetken aikaa miettimään määrältään. Yleensä ketsuppipurkista ei tarvitse ottaa mitään pois, mutta jos sieltä ottaa desinkin pois, sekoittaminen helpottuu kummasti. Käsin siis vatkataan ainekset sekaisin ja annetaan päivän verran maustua. Maku paranee vain sen parin viikon aikana jota tuo pullo yleensä on itselläni kestänyt. Tabascoa saa laittaa melkoisen reilusti, tulisuutta siitä on turha hakea. Blairin kastikkeen kanssa saa olla vähän varovaisempi ja itse olen iskenyt sitä vain noin 10-20 tippaa. Poltetta tuostakin tulee mukavasti ja voihan sitä määrää aina lisätä jos tuntuu ettei mikään riitä..

Kaltsu

Chiliketsuppia olen tehnyt ihan yksinkertaisesti laitttamalla kuivattua habanerojauhetta muutama teelusikallinen ja Amazon chipotle soossia. Chipotlea saa laittaa reilu puolipulloa vajaaseen litraan ketsuppia. Kukin tietysti laittaa oman maun mukaan ;). Ketsuppina tietysti Heinz. Ketsupista on tullut hennosti savunmakuista ja hyvän tulista, kun laittaa habaneroa reilusti.  :) Pullon kylkeen tarttee teipata pääkallot, ettei perhe erehdy käyttään isin ketsuppia. :D
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Riiviö

Olen keittänyt muutaman kattilallisen ylikypsistä tomaateista ketsuppia; tarvitset 10litraa vetävän kattilan, viiden kilon lootan tomaattia, muutaman kilon hunajaa tai sokeria, puolisen litraa etikkaa, desin suolaa ja neilikoita vähäsen, ehkä muutakin maustetta, ja loppuvaiheessa jotain sopivaa chili-myrkkysoosia.
  Prosessi alkaa tomaattien leikkaamisella neljään osaan, suolan ja etikan lisäämisellä ja kiehumaan hänet.
Noin kolmen tunnin päästä ovat tomaatit pehmenneet. Nyt etsit jostain ison astian, johon epäilet löllön mahtuvan, päälle siivilä ja käsille hyvää seuraa ja lusikka. Paseeraaminen on homman nimi... Kymmenen litran kattilallinen tomaatin lohkoja vaatii kärsivällisyyttä tai pitkää pinnaa... ::)
   Kun kuivahkot tomaatin kuoret ja siemenet on omassa astiassa ja lillivä ketsupin raaka-aine omassaan, laitetaan kattila taas tulille. Hiljaisella tulella keitellään sitä mausteiden kera ja hunajat voi myös lisätä joukkoon kunhan pitää huolen ettei ehdi kärähtää pohjaan. Kun määrä alkaa olla puolet paseeratusta määrästä, on aika maustaa chilillä. Jos käyttää kuivaa chiliä, voi sen lisätä jo aikaisemmin. Itse laitoin Löyly-kastiketta noin yhden rkl koska pitää olla lapsiperheen soosi.
  Ja tässä välissä, siis ensimmäisen ja toisen päivän välillä, on hyvin aikaa pestä purnukoita tuotetta varten ;)
  Tuote laitetaan kuumana puhtaisiin purkkeihin ja säilytetään jääkaapissa jos ei lisää mitään säilöntäaineita.
  Kanan kanssa herkkua.
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...