lokakuu 06, 2024, 09:25:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Nerokkaan haban ekat kokeilut 09

Aloittaja Nerohaba, huhtikuu 21, 2009, 19:42:24 ip

« edellinen - seuraava »

Nerohaba

huhtikuu 21, 2009, 19:42:24 ip Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2009, 20:11:03 ip käyttäjältä Nerohaba
Morjesta moi!

Eli tässäpä mun elämäni ensimmäiset chilit kyseessä.

Jotku varmaan bongannu mut tuolta aloittelijoitten nurkasta kyselemässä kummia mutta nyt kun jo vähän vihreätä alkaa näkymään niin ajattelin pistää pystyyn päiväkirjan.

Noi mun siemenet on kaivettu tommosista normi habaneroista mitä kaupasta saa ~10kpl bägeissä eli lajikkeesta ei ole mitää hajua.

Siemenet pistin "helpoimman" kautta kelluvalle lautalle itämään ( idea bongattu tältä foorumilta..kiitooos =) ) ja ovat jääkaapin päällä lilluneet noin pari kolme viikkoa.

Tulokset näkyvät tässä:

tästä ne olisi tarkoitus siirtää ruukkuihin kasvamaan turve/multa seokseen.



Järkyttävä määrähän noita on mutta moni tuttava on lupautunut mielellään ottamaan kasvin jos toisenkin kunhan saavat vähän vielä vartta jne
mutta toki joitain joutuu roiskimaan roskiin ja kaikki eivät selviä minun frankenstain kokeistakaan...

Tänään kävin hakemassa isän luota tuollaisen normi 30w loisteputkivalon ja kyhäsin vanhasta televisio tasosta tuollaisen pienen paikan jossa on helppo duunailla kasveja ja tarkkailla kasvua.
Tuulettiminahan tuossa on tuollaiset 120mm tietokonetuulettimet.

Tässäpä kuva komistuksesta:



Arvostella saa ja pitääkin joten eikun kommenttia tulemaan!  ;)
__________________________

E:Tekstiä lisää

Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Chilivaari

Moro ja tervetuloa julkisuuteen kasvattelujesi kanssa.

Tuo "lautan" keksijänä nyt on pakko kysäistä: Et kai aio kasvattaa niitä siinä? Ne nimittäin eivät kasva. Kasvit pahukset tarvitsevat ravintoa kehittyäkseen ja sitä ne saavat mullasta, auringosta ja ilmasta. Pelkkä vesi ei riitä noita sirkkalehtiä pidemmälle. Itse siirrän siemenet multaan heti kun itu ilmestyy; jos huomaan ja muistan. Se toki käy vielä sirkkalehdilläkin, kunhan paperi ei ole niin pehmeää, että juuret sotkeentuvat siihen. Jos näin käy, paperista voi leikata palan mukaan multaan.

Nerohaba

huhtikuu 21, 2009, 20:07:29 ip #2 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2009, 20:11:19 ip käyttäjältä Nerohaba
Kiitos sinulle keksinnöstä! :D

Joo toi unohtukin tossa mainita että seuraava askelhan on siirtää multa/turve seokseen noi kasvamaan.
(näin olen ymmärtänyt?)

ja siitä voisinkin sitten alkaa laukoa kyselyillä eli millaista multaa/turvetta tästä seuraava vaihe sisältää ja mitä tulee ottaa huomioon ruukkua hommatessa tai yleensäkkin tuossa ruukkuun siirtämisessä?

kiinnostaisi myös että riittääkö tuo valo miten pitkälle kasvatuksessa?
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

CyberDog

Multana kannattaa käyttää mitä tahansa muuta kun mustaa multaa. Mä olen käyttänyt pienille chileille kaktus/taimimultaa ja sitten vähän isommille oon siirtynyt altakastelu/kestomultaan. Purkikeiksi käy alkuksi mikä vaan. Vaikkapa maitopurkit tms. Mä olen käyttänyt sellasia noin 15cm saviruukkuja. Sitten kun ovat hieman isompia olen siirtänyt ne isompiin altakasteluruukkuihin. Oon yleensä laiskuuttani siirtänyt ne suoraan loppukasvatusruukkuihin noista pienemmistä. Loppukasvatuksessa voit käyttää niin isoja kun sielu ja kukkaro kestää. Mulla ne altakasteluruukut on ollu noin 30cm. Sais olla toki isompia...

Saudijoe

Itse kasvattelin (tammikuun lopussa kylvin) 18W loisteputkilla. Kasvilamppuja olivat siis (saa esim bauhausista ja kodin ykkösestä ostettua melko halvalla). Kyllä aika hyvin on saanu niillä kasvatettua. Tosin kesällähän taivaalle ilmestyy tuo arska, jota ei vielä mikään lamppu ole piessyt.

Nerohaba

huhtikuu 22, 2009, 19:52:18 ip #5 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 22, 2009, 20:08:00 ip käyttäjältä Nerohaba
Iltaa!

Joops eli kiitos kaikille neuvoista!

Tänää tuli ostettua: ajastin valolle,lämpömittari (in/out toiminnolla), suihkepullo,parit ruukut ja 10l taimimultaa  8)

Sitten kotia päästyä ensitöikseen tökin eloisimmat taimet ruukkuihin ja nakkasin vähä vettä niskaan!

tuolla on oikeessa takakulmassa kokeilu mielessä yks valko.sipulin.kynsi kasvamassa. en usko sen varsinaista valko.sipulia kasvattavan mutta herkullista "vartta" esim salaattiin

tuossa taitaa olla porukan vankin toveri  ;)

Minua askarruttaa pari kysymystä:
1)Onko tuommoinen 19-20astetta hyvä lämpötila vai pitäisikö sitä saada ylös jos pitää niin mikä olisi hyvä keino tuollaisessa avoimessa tilassa?
2)Miltä valon korkeus näyttää kasveihin nähden?
3)Miten kosteaa tuon mullan pitää olla tässä vaiheessa?
4)Onko ilmankostuttimesta mitään hyötyä tässä vaiheessa?

ja sitten offtopic eli kannattaako laittaa kuvat näin suoraan tänne vai linkillä?

E: kysymys modeille: miksi valko.sipuli sana muuttuu ilman pistettä = "kynsilaukkaa" sanaksi?  ;D ;D

Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

TurboPuberteth

huhtikuu 22, 2009, 20:30:36 ip #6 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 22, 2009, 20:32:19 ip käyttäjältä TurboPube
Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - huhtikuu 22, 2009, 19:52:18 ip
Iltaa!

Joops eli kiitos kaikille neuvoista!

Tänää tuli ostettua: ajastin valolle,lämpömittari (in/out toiminnolla), suihkepullo,parit ruukut ja 10l taimimultaa  8)

Sitten kotia päästyä ensitöikseen tökin eloisimmat taimet ruukkuihin ja nakkasin vähä vettä niskaan!

tuolla on oikeessa takakulmassa kokeilu mielessä yks valko.sipulin.kynsi kasvamassa. en usko sen varsinaista valko.sipulia kasvattavan mutta herkullista "vartta" esim salaattiin

tuossa taitaa olla porukan vankin toveri  ;)

Minua askarruttaa pari kysymystä:
1)Onko tuommoinen 19-20astetta hyvä lämpötila vai pitäisikö sitä saada ylös jos pitää niin mikä olisi hyvä keino tuollaisessa avoimessa tilassa?
2)Miltä valon korkeus näyttää kasveihin nähden?
3)Miten kosteaa tuon mullan pitää olla tässä vaiheessa?
4)Onko ilmankostuttimesta mitään hyötyä tässä vaiheessa?

ja sitten offtopic eli kannattaako laittaa kuvat näin suoraan tänne vai linkillä?

E: kysymys modeille: miksi valko.sipuli sana muuttuu ilman pistettä = "kynsilaukkaa" sanaksi?  ;D ;D


1: Saisihan se näkemykseni mukaan olla hieman korkeampikin, mutta kasvaa varmasti myös noilla asteilla. Hyvä konsti on kohdassa 2.  2: Valo voisi olla muutaman sentin kasvin latvoista.Riippuen tietenkin lampusta, mutta vaikuttaa jollekkin eslille tai loistarille. 3: Multaa ei kannata kastella liikaa, mutta ei pidä päästää aivan kuivaksikaan. 4: Ei kokemusta hyödystä/haitasta.. Ja nämä on vain minun näkemyksiä :)

Saudijoe

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - huhtikuu 22, 2009, 19:52:18 ip

Minua askarruttaa pari kysymystä:
1)Onko tuommoinen 19-20astetta hyvä lämpötila vai pitäisikö sitä saada ylös jos pitää niin mikä olisi hyvä keino tuollaisessa avoimessa tilassa?
2)Miltä valon korkeus näyttää kasveihin nähden?
3)Miten kosteaa tuon mullan pitää olla tässä vaiheessa?
4)Onko ilmankostuttimesta mitään hyötyä tässä vaiheessa?



1) Optimi idätyslämpötila lienee 27-29 astetta. Nostaminen onnistuu helpoiten laittamalla lampun lähemmäs taimia. (yleensä ruukkujen nostaminen on helpompaa kuin lampun laskeminen jos on jonkinlainen kiinteä asennus kyseessä). Myös lämpömatolla saa nostettua lämpötilaa. Niitä voi ostaa mm eläinkaupasta.

CyberDog

Tossahan ei ole kyse idätyksestä vaan jo taimien kasvatuksesta. Mutta lamppua voisi tosiaan laskea. Samalla lämmöt hieman nousee. Optimi taitaa olla siinä 25 asteen tuntumassa. Yli 30 ei kannata kuitenkaan päästää. Sen jälkeen aineenvaihdunta ei enään kiihdy. Ongelmia tosin saattaa tulla jo ennen tuota 30 astetta. Varsinkin nuorilla kasveilla ja kotikasvatuksessa muutenkin. Juuret kun ei voi kasvaa rajattomasti purkeissa. Veden haihdutus nimittäin kasvaa lämpötilan noustessa.

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - huhtikuu 22, 2009, 19:52:18 ip

E: kysymys modeille: miksi valko.sipuli sana muuttuu ilman pistettä = "kynsilaukkaa" sanaksi?  ;D ;D


Me chilinkasvattajat (tai ainakin moderaattorit) omaamme omalaatuisen huumorintajun... Kyllähän noita muunnoksia jo on useita. Ja lisää tulee silloin tällöin.

Chilivaari

Ensimmäisinä päivinä ruukussa saa olla aika märkää, siirretäänhän juuret vedestä multaan, mutta vähitellen ne tottuvat kuivempaan.

Sanotaan nyt heti, ettei tarvitse sitten kuukauden päästä ihmetellä, miksi taimet eivät kasva: Taimimulta (ainakin joidenkin valmistajien) on aika köyhää ravinteista ja vaatii piankin lannoitusta tai mullan vaihdon ja isompaan ruukkuun siirron. Muutamassa viikossa on kasvu pysähtynyt ja lehdet alkavat kellastua. Habanerot kasvavat aivan tavallisessa mullassa alusta alkaen ihan hyvin ja kestävät melko kovaakin lannoitusta. Kun kasvattelusi alku on vähän myöhässä, paras hoitaa noita hyvin, jotta ei mene pitkälle syksyyn. Siksi lämpö voisi olla nyt paikallaan ja lannoitus parin viikon päästä, kunhan noilla on lisää lehtiä.

Heinäkuulla niiden pitäisi kukkia ja jos ovat auringossa, elokuussa saisit satoa.

Nerohaba

Tattista neuvoista!

Pudotin tota lamppua silleen että tosiaan noin 5cm on noista ruukuista ja lämmöt nousi hyvin tuonne ~25asteen tasolle.
Btw.. helppo homma sinänsä tuo lampun pudotus koska minulla on tuolla kankaan alla vain seinään poratut ruuvit joista lamppu roikkuu narun varassa ja solmuilla saa korkeutta säädettyä  8)
(voin laittaa kuvan jos joku haluaa nähdä vähän mallia)

Pitääpäs ottaa oppia Chilivaarin turinoista ja palata sitten asiaan kun ovat noin 2vk köllineet tuolla ja ottaneet vähän kokoa + aurinkoa.

Jatketaan harjoituksia!

Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Saudijoe

Millä meinasit lannoittaa kasvisi, jahka ne siihen vaiheeseen pääsevät?

CyberDog

Joo, eli kuten edellä sanottiin. Kolmen, neljän viikon päästä alat lannottelemaan. Sitten viiden, kuuden viikon päästä vaihdat isompiin. Tai se toki riippuu kasvien koosta. Samoin kuin tuo lannoitus. Kannattaa vähän katella sitten mitä lannotteita täällä suositaan. Puutarhan kesä taitaa olla aika suosittu. Siinä taitaa olla hinta-laatu kohdillaan.

Nerohaba

LainausMillä meinasit lannoittaa kasvisi, jahka ne siihen vaiheeseen pääsevät?


No voi kyllä rehellisesti todeta että en tiedä vielä lannoitteista mitään eli varmaan tänne suuntaan kyselemään parin viikon päästä aiheen tiimoilta.
Tuossa tosin jo CyberDog puhelikin noista lannoitteista alustavasti niin tuo puutarhakesä on ilmeisesti yksivaihtehto  :)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Niabo

Puutarhan kesä on helppoa ja toimivaa itse sitäkin vähän olen kokeillu. Toinen edullinen ja varmasti toimiva (ei omia kokemuksia) on kärsä babarilta tilattavissa oleva kemiran hydrolannos + salpietari joka on kaupallisten viljelijöiden käyttämä lannoitusmenetelmä. Ite oon myös käyttäny BioBizzin settiä (viherpeukusta tai puutarhurinverstaalta) joka on toiminut tosi hyvin mutta on kyllä kieltämättä hintava.

Ruukuista Riippuen lajikkeesta voi se ruukunvaihdon aika olla tosi eri aikaan ja haboilla ite ainakin huomannu että ei tartte olla isokaan haba kun juuret jo puskee pohjasta läpi, eli kannattaa kurkkia sinne ruukun pohjan reisistä ja kun alkaa juuren päitä näkymään niin sit voi pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan isompaa pönttöä.

Nerohaba

Tänään tuli heitettyä vielä kuuteen ruukkuun habukat kasvamaan.

Voi olla että nuo alkavat riittämään minulle yhtä lajiketta kun itämässä on vielä jotain chilipaprikan siemeniä (semmoisia pitkulaisia punaisia ja viheitä)

Kävin myös yhden ESL lisävaloksi keikkumaan tuonne "kattoon" clas ohlsonilta hintaan 9,90e.

vastaa olevinaan 125w normilamppua  ::)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Nerohaba

huhtikuu 27, 2009, 15:22:07 ip #17 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2009, 15:24:59 ip käyttäjältä Nerohaba
Heipodei!
(27.04.09)

Habat ne eiku kasvaa ja vahvistuu.  8)

Vklp en ollut itse kotona joten kasvun huomaa paremmin aina kun on pari päivää poissa eikä tuijottele joka 5min habuja  :D

Tuossapa pari kuvatusta

_______



"Vahvin" yksilö tuntuu kirivän jostain syystä vain enemmän muiden edelle vaikka ei saa sen erikoisempaa kohtelua valon tai mullan suhteen.




Perjantaina kaupassa pyöriessä silmään osu tommonen megamanin Plant Lamp ja kokeilu mielessä lunastin sen hintaan 8,90
Katsotaan onko sitten mitään huomattavaa eroa sillä puolella missä plan lamp on  ;)

(elkää sitten tulevaisuudessakaan ihmetelkö kuvauspäivämääriä..kamera elää ihan omaa elämäänsä niiltä osin  ;D )

ps. mitkä arvot ovat kasvatuslamppuja ostettaessa tärkeitä?
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Saudijoe

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - huhtikuu 27, 2009, 15:22:07 ip

ps. mitkä arvot ovat kasvatuslamppuja ostettaessa tärkeitä?


Tärkeää on valon määrä ja sen aallonpituus. Klorofyllit käyttävät sinisen ja punaisen valon aallonpituuksia yhteyttämiseen. Menee muistipelillä, joten korjatkaa jos menee pieleen: sinisen aallonpituudet: 415,430 ja 450 nm. ja punaset: 610 ja 630 nm.

Voit myös ostaa kasveile tarkotettuja loisteputkia tohon valaisimeesi, jossa aallonpituudet ovat paremmin kohdallaan. Paketeissa luki muistaakseni flora tai jotain sinnepäin. Saa mm. kodin ykkösestä ja bauhausista ja voi saada monesta muustakin paikkaa.

Endalion

Lainaus käyttäjältä: Saudijoe - huhtikuu 27, 2009, 21:57:51 ip
Menee muistipelillä, joten korjatkaa jos menee pieleen: sinisen aallonpituudet: 415,430 ja 450 nm. ja punaset: 610 ja 630 nm.


Ei nyt niin kamalan pieleen mennyt. Lähinnä nyrkkisääntönä on se, että vihreä valo menee kasveilla melko lailla hukkaan. Muistisääntönähän tuossa toimii, että lunttaa kasvien lehdistä sen hukkaan menevän värin jos unohtuu. Näkyvän valon aallonpituudet löytyivät Wikipediasta listattuna:

violetti 380−450 nm
sininen 450−490 nm
vihreä 490−560 nm
keltainen 560−590 nm
oranssi 590−630 nm
punainen 630−760 nm