tammikuu 10, 2025, 15:52:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kukkakärpäsiäkö?

Aloittaja Harry, marraskuu 11, 2002, 14:58:23 ip

« edellinen - seuraava »

Harry

Mitäköhän pieniä "ölliäisiä" minulla oikein pörrää asunto täynnä? Ne on mustia, banaanikärpäsiä ehkä hieman pienempiä ja paljon hennompia ja pyörivät kukkaruukkujen ympäristössä. Alkaa jo hermot mennä, kun niitä pörrää koko asunnossa suihkusta makuuhuoneeseen!  Mitä ne siis ovat ja miten niistä pääsee eroon?

Ei niitä nyt ihan älyttömästi ole, mutta haittaa niistä kyllä on. Chilit eivät tunnu välittävän niistä... Vanhemmat ihmiset kutsuu niitä tietääkseni kukkakärpäsiksi.

-Harry

---------edit---------

Nyt löytyy kuviakin, voin lähettää halukkaille (kyselkää suoraan säposta).

Ja kyseessä oleva hyönteinen ei siis mitenkään liity kesällä nähtäviin ampiaisen värisiin paikallaan pörrääviin kukkakärpäsiin. Kyseessä lienee kansan suussa muovautunut sana; huonekasvien eli kukkien ympärillä pörräävä kärpänen --> kukkakärpänen. Koko on tosiaan vain 2mm ja väritys musta.

-Harry

Suntio

Veikkaisin, että ne pienet kärpäset ovat harsosääskiä. Niitä tuntui olevan tänä vuonna (varsinkin syksystä) erikoisen paljon joka paikassa. Töissäkin kirottiin, kun ei kahvia saatu juotua ilman, että olis samalla vetäny muutaman pienen kärpäsen nenäänsä.

Myrkyttäminen tehoaa noihin ötököihin hyvin, mutta on sinänsä turhaa, kun niitä näyttää tulevan koko ajan lisää chilien (ja ehkä muidenkin kasvien) mullasta. Ite oon tyytyny ripustamaan perinteikkään ja sisustuksellisesti tyylikkään kärpäspaperin kasvien lähelle. Muutamassa päivässä ötököitä oli kertyny paperiin toista sataa ja lisää tulee hiljalleen. Vaikka keino ei ehkä ookkaan esteettisesti miellyttävin, niin ainakin se tehoaa, eivätkä chilit kärsi turhista myrkyistä.

kyssäri herra

nuo pikkuruiset mustat kukkakärpäset aiheuttavat mulle pahimman laatusen harmin. Onhan niistä ollu pikku harmia, pörräävät joka puolella ja lentävät suuhun, korvaan, ruokaan, kahvimukiin, jne...kaikeen maholliseen. mutta nyt vaimo lateli vaihtoehdot. joko kärpäset lähtee tai chilireppanat lähtee! abuva! :(

pitänee koklata tuota kärpäspaperia jos tehois kärpäsiin ja  vaimoon.

Aji Inferno

Hmm... montakohan esimerkkitapausta maailmalla lienee chiliharrastuksen riittamisesta avioeron perusteeksi? No, parempi etta karpaset lahtevat!