Maukasta, pehmeän tulista chiliä?

Aloittaja UrbanChile, toukokuu 07, 2009, 23:05:02 ip

« edellinen - seuraava »

UrbanChile

Tässä on nyt kasvateltu ja maisteltu: Inca Red Drop, joku gumdoppia muistuttava bacca, Malawi, Short Yellow Tabasco, bolivian rainbow...lemon drop on vielä raakaa ja Trinidad Scorpio ei meinaa kukkia....

Mutta asiaan. Olen hiukan pettynyt chilieni makuun. Koriste-henkisiltä annuumeilta nyt ei ihme aromatiaa varmaan voi odottaakaan, mutta baccatumit ovat olleet lievä pettymys. Itse makua on ollut vähän ja tulisuus luonteeltaan pistävää. Ruuanlaitossa tuntuu että joko ei maistu ollenkaan tai sitten polte peittää maun.

Kaipaisin sellasta lajiketta jossa olisi mieto, pehmeä jälkipolte, mutta hyvin makua ruuanlaittoon, esim wokkiin tai kana/jauheliha kastikkeisiin. Tulisuus sitä luokkaa että "normaali" ihminenkin voisi nauttia sapuskasta jossa olisi reilusti pilkottua chiliä. Olosuhteet tosin rajoittaa koska pienissä purkeissa kikkaillaan ikkunalaudalla.

Osaisiko joku vihjailla lajikkeita seuraavalle kaudelle jos tuosta jotain vaihtaisi?

sik

Champion ja Starfish voisi vastata toiveitasi, vaikka baccatumeja ovatkin

CyberDog

Eikös starfish kasva melko isoksi? Makuun en pysty ottamaan kantaa...

Chilivaari

Taitaisi PI 260567, ennen myös nimellä Microcarpum tunnettu baccatum olla sinulle sopiva, jos sitä pitää reilusti ruokaan pilkkoa:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg47770;topicseen#msg47770
Maukas on, mutta niin vähän poltetta, että jätin sen tämän vuoden kasvatuksistani pois. Tosin monta muuta miedohkoa tai keskitulista on testattavana. Niistä syksymmällä.
Myös Aji Cristal voisi sopia. Siitähän saat taas kesällä tuntumaa marketeista, kun Fatalii saa satonsa jakeluun.

Mikä tänään tuntuu polttavalta, voi jo loppukesällä olla kovin kevyttä lounasta, kun chiliin on tottunut, joten toisten makuarvioihin ei paljon kannata perustaa valintojaan. Itse ne on suussaan koettava.

Sopiva annostus on kaiken perusta ja oikea chili oikeaan ruokaan. Niitä voi myös yhdistellä; yhdestä poltetta, toisesta makua, kolmannesta pureskeltavaa. Ei noita Incoja esimerkiksi kovin montaa ruokaan tarvita. Yksi ei vielä paljon mausta, mutta kourallinen voi jo olla liikaa.

Aji Inferno

Aivan erinomainen tuollainen on Guajillo tai Mirasol

Watt

Pehmeän tulisuuden olen itse saavuttanut Habaneron oikealla annostelulla, esim. puolikas kastikkeeseen ilman siemeniä, mieto ja pehmeä polte. Kaikki pystyy syömään. Kokonaisella olen jo sitten saanut poltetta omaan makuun juuri sopivasti. Kyllä jos lajike on hyvän makuinen niin kyllä se on enään annostelusta kiinni.  ;)
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

maunemaune

Lainaus
Itse makua on ollut vähän ja tulisuus luonteeltaan pistävää.

Mulla oli sama homma ensimmäisen Inca red dropin hedelmän kanssa, seuraavat oli aivan erilaisia, pistävä tulisuus oli  kadonnut ja muutenkin mielestäni miedomman makuinen

UrbanChile

Kiitos hyvistä ehdotuksista - lisääkin saa laittaa :)

Tulisia ruokia ja varsinkin siipikastikkeita on tullut kyllä syötyä, joten kyse ei ole mielestäni ole niinkään absoluuttisesta tulisuudesta, vaan nimenomaan sen tulisuuden luonteesta - sellaisesta kirpeän pistävästä, mikä on vähän samanlainen kuin haju/tuoksu tuoretta chiliä palotellessa. Siipi-friikit tietävät minkälaisesta aromista haaveilen, kun mainitsen Texas Pete tai Nate Dogsin kastikkeet. Myös Karibialta ostettu Aruba Red Heat kastike on kerrassaan mahtavaa vaikka on todella tujakkaa. Voimakas, huohottamaan pistävän tulinen mutta kuitenkin sellainen pehmeästi iskevä ja viipyilevän kestävä polte. Vaikea löytää adjektiiveja.

Isot lajikkeet eivät taida tosiaan ikkunalaudalle 1,5L ja 3L ruukkuihin olla toimivin vaihtoehto. Ikkunan suuntakin on huono, joten valokaan ei ole parasta mahdollista. Koriste annuumit ja baccat viihtyvät, mutta Trinidadin Scorppari ei osoita kukkimisen merkkejä (kylvetty viime kesänä)

snu

Etsippä jokin miedompi Rocoto Fataliin valikoimista. Rocotot ovat sekä maukkaita, että pehmeän tulisia. Jos kasvaa liian suureksi, niin saksilla siitä selviää...
Eksyminen on suotavaa.

Herra 47

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

UrbanChile

Perhana, tuntuu siltä että pitää taas heinäkuussa kylvää että voi toukokussa niittää...

escargo

Lainaus käyttäjältä: UrbanChile - toukokuu 08, 2009, 21:46:30 ip
Perhana, tuntuu siltä että pitää taas heinäkuussa kylvää että voi toukokussa niittää...

Näin on, aina sama juttu  ;D

UrbanChile

Mirasol: Tämä laji on kommenttien perusteella alkanut kiinnostaa. Kuinkahan tuo mahtuu ikkunalaudalle - chilemanin tietojen mukaan hedelmä on aika iso (2-5 inch). Toinen kysymys koskeekin sitten siemenien saatavuutta - ei näkynyt Fataliin listoilla?

Niabo

täältä http://www.chileseeds.co.uk/numex_mirasol_chilli_pepper_seeds.htm löytyi ainakin numex mirasol.. en kyllä ite oo koskaan tuolta tilannu että en tiiä noiden siemenistä mitään.

dh

Lainaus käyttäjältä: Niabo - toukokuu 29, 2009, 23:51:13 ip
täältä http://www.chileseeds.co.uk/numex_mirasol_chilli_pepper_seeds.htm löytyi ainakin numex mirasol.. en kyllä ite oo koskaan tuolta tilannu että en tiiä noiden siemenistä mitään.

Tilasin viime kaudeksi tuolta jotain. 2/3 iti ja tuli noin viikossa postissa.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: UrbanChile - toukokuu 29, 2009, 22:11:20 ip
Mirasol: Tämä laji on kommenttien perusteella alkanut kiinnostaa. Kuinkahan tuo mahtuu ikkunalaudalle - chilemanin tietojen mukaan hedelmä on aika iso (2-5 inch). Toinen kysymys koskeekin sitten siemenien saatavuutta - ei näkynyt Fataliin listoilla?

Fatalii ei henkilökohtaisesti hirveästi pidä Mirasolista ja tietyistä muista hehkuttamistani meksikolaischileistä, eikä siten pidä niitä valikoimissaan. Makuja on tunnetusti monia. :)  Niinpä noita tiettyjä meksikolaisherkkuja ei saa tällä hetkellä suomesta laisinkaan.

Mirasol, Cascabel, Poblano, Chilaca ja nuo muut ovat hyviä ikkunachilejä; eivät kovin isokokoisia, eivätkä kovin vaateliaita. Kunhan pidät ötökät kurissa, ne viihtyvät kotona hyvin.

Horrigan

toukokuu 31, 2009, 21:01:26 ip #17 Viimeisin muokkaus: toukokuu 31, 2009, 21:04:48 ip käyttäjältä Horrigan
Kuinka tulinen Aji Cristalin pitäisi ns. oikeaoppisesti olla? Malttamattomana päätin maistaa, vaikka hedelmä oli vielä vihreä. Pieni puraisu ihan kärjestä ja vastaan tuli niin helvetillinen polte, että refleksinomaisesti sylkäisin koko moskan pois. Poltteen laannuttua oli kuitenkin pakko saada lisää! ;D Samanlaista yhtäkkistä ja terävää poltetta ei tullut edes OC-kaasusta ja sekin on sentään päälle 2,5 milj SHU.

snu

Älä hukkaa niitä siemeniä, voi olla joku mutantti, joka hakkaa kaikki nagat! ;)

Eksyminen on suotavaa.

Fudurez

Minullakin sattui semmonen viimevuonna, kun ostin lappeenrannasta kaupasta fataliin cristaleita. Minulla kyllä toleranssikin taitaa olla aika säälittävä, mutta todella tuliselta se minun suuhuni maistui kun puolikkaan semmoisen purasin.