tammikuu 09, 2025, 22:37:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

tauti vai ötökkä?

Aloittaja Tunari, toukokuu 09, 2009, 18:44:50 ip

« edellinen - seuraava »

ladoga

Joo ödeemahan tuo. Itselläkin on samaa tullut.

Syynä on ilmeisesti liika kastelu ja heikko ilmanvaihto. Eli juuret imevät enemmän vettä kuin mitä lehtien pinnalta haihtuu ja liika vesi saa aikaan soluvaurioita lehdissä. Oman kokemuksen perusteella tuntuu että tätä tapahtuu vain sisäkasvatuksessa kun ilmanvaihto on kehno ja kun kerralla annetaan liikaa vettä.

Eli tuuletusta peliin + vähemmän vettä kerralla. :)

RikuS

Mulla on tullut samankaltaisia nyppelöitä kasvin varteen, itse epäilin kylmävauriota mutta tiedä sitten.. ei näytä haittaavan. Leikkuulle menee kuitenkin kohtapuolin.

Mites noi kylmävauriot yleensä näkyy, vai nuupahtaako se vaan ja kuolee pois?

Ashrak

marraskuu 19, 2009, 21:41:02 ip #22 Viimeisin muokkaus: marraskuu 19, 2009, 21:44:10 ip käyttäjältä Ashrak
Pakko nostella tätä kun toistamiseen jo tuo näppyläongelma. Eli lehdet, etenkin alapinnat täynnä noita vaaleita näppyöitä. Ötököitä ei ole mitä tiirasin. Ihan kiteitä tai jotai palloja noi on. Liekkö sitten sitä "oedema" ilmiötä. Liikalannoitus ei voi olla kun en ole lannoittanut. Toisena oireena on uusien pienien lehtien kuppiutuminen eli reunoilta ylöspäin. Kun taas isot keski ja alalehdet rullaa sivuilta alaspäin. Muutenkin näyttää vähään väsyneelle tuo.  ???

Mitä tässä nyt lähtisi tekemään että kasvin voisi pelastaa? Kasvukin melko pysähdyksissä. Ongelmat alkoi ¨4pv sitten jonka jälkeen olen kerran kastellut --> ei vaikutusta. Tänään Vaihdoin mullat ja kastelin, niin näyttää vaan pahentuvan, mutta aikaista sanoa vielä mitään, seurataan tätä vielä hetki. Mutta mitään muita kikkoja mielessä? Mahtaako tuo nyt johtua esim siitä oedeemasta = liikaa vettä?  Vai onko haihdunta vaan liian pientä, kun tuuletusta ei ole kun satunnaisesti kerran viikkoon. Vai mitä ihmettä...

E: niin ja nuppua puskee joka paikasta, jos sillä on merkitystä.

axo

Mulla on yleensä toi "kuppiutuminen" ja näppylät johtunu olosuhteiden muutoksista, uudet mullat, lannotuksen alotus tms. Jos oot just vaihtanut mullat, ni anna kasvin vaan rauhassa totutella siihen ja kasvatella juuria. Ihan hyvältä toi puska muuten näyttää, ja voikin jos satoa meinaa alkaa tekemään. Sanoisin et ota ihan rauhassa, kattele pari viikkoa ja sitten.

papereeka88

Tuo nyppylä ongelma ei ainakaan omia kasveja tuntunut haittaavan.Sellaiseetkin kasvit joissa ole tuota ödeemaa niin tuottavat nyt podia ja ovat hyvä kuntoisen oloisia.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

ChiliSX

Moi,

Minulla on nyt muutama chili kasvanut jo 35cm. Monessa on kukan alkuja ja 4 kokonaista kukka. Tänään huomasin et jotkut uudet kukanaluista on kuivumassa ja tummumassa, mistä moinen johtuu? Myös joissakin isoimmissa lehdissä on tummia pilkkuja. Parin chilin lehdet ovat menneet rullalle, onko se ominainen niille vaiko kasvi sairas? En ole ainakaan ötököitä nähnyt silmiin. Valoa näillä on 9W ja 30W ESL, lannoiteena puutarhankesä ja tuuletusta oon aloittanut vast kolmisen päivä sitten( tästäkö voisi johtu?). Jos joku osais neuvoa, kiitos etukäteen.

tässä pari kuva:

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2375204.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2375208.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2375210.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2375211.jpg

Ps. ekat chilit ikinä <3

olppa

helmikuu 20, 2010, 12:58:24 ip #26 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2010, 17:09:28 ip käyttäjältä olppa
terves.

minun kaikki Peter pepper red ovat kiteytyneet lehtien alta.

-kasvit on n.15cm korkeita.
-kylvetty 6.1 ja siirretty litran maitotölkkiin 25.1.10
-multana kekkilän puutarhamulta,
-valona 150w esli, etäisyys noin 30cm ja mitä ikkunasta isoa arskaa tulee harvoin
-tuuletus pelaa myös

3viikon jälkeen aloin antamaan  Bio grow 1ml/5dl. ja nyt ne on kiteillä ja melko kellertäviä =( 
aloinkohan antaa lannoitetta liika aikasin? mitäs muuta sanoo että vesikuurille vai lisää löpöö ;)

Canario myös on tehnyt pientä nyppyä lehtien alle(ei kiteitä), ja oudosti paikotellen kellertää/kuultaa lehdet lävitse.

olen lisännyt 40ml nestettä kerralla maitotölkin puolikkaaseen. onkohan ml määrä hyvä vai liikaa? olen pyrkinyt kastelemaan kun lehdet rotkottaa. 2-3pv välissä....

kaikki muut lajikkeet voi mainiosti, cap 220, haba: pink, red, orange, goats weed.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Ashrak - marraskuu 19, 2009, 21:41:02 ip
Pakko nostella tätä kun toistamiseen jo tuo näppyläongelma. Eli lehdet, etenkin alapinnat täynnä noita vaaleita näppyöitä. Ötököitä ei ole mitä tiirasin. Ihan kiteitä tai jotai palloja noi on. Liekkö sitten sitä "oedema" ilmiötä. Liikalannoitus ei voi olla kun en ole lannoittanut. Toisena oireena on uusien pienien lehtien kuppiutuminen eli reunoilta ylöspäin. Kun taas isot keski ja alalehdet rullaa sivuilta alaspäin. Muutenkin näyttää vähään väsyneelle tuo.  ???

Mitä tässä nyt lähtisi tekemään että kasvin voisi pelastaa? Kasvukin melko pysähdyksissä. Ongelmat alkoi ¨4pv sitten jonka jälkeen olen kerran kastellut --> ei vaikutusta. Tänään Vaihdoin mullat ja kastelin, niin näyttää vaan pahentuvan, mutta aikaista sanoa vielä mitään, seurataan tätä vielä hetki. Mutta mitään muita kikkoja mielessä? Mahtaako tuo nyt johtua esim siitä oedeemasta = liikaa vettä?  Vai onko haihdunta vaan liian pientä, kun tuuletusta ei ole kun satunnaisesti kerran viikkoon. Vai mitä ihmettä...

E: niin ja nuppua puskee joka paikasta, jos sillä on merkitystä.

Näppylöistä en osaa aloittelijana sanoa mitään mutta rullautumiseen voisi olla syynä ilman kuivuus ? Aiheesta oli jossain ketjussa kommenttia ja ainakin itselläni tuollainen rullautuminen korjautui huomattavasti kun laitoin kasvit bilteman minikasvariin, rehuina kolme viime kesästä kasvanutta suippopaprikaa ja jokunen chilitaimi vuodenvaihteesta ja varsinkin nuo paprikat rullasivat lehtiään urakalla (chilit eivät vielä ehtineet pahemmin?). Kämppä on -80 luvulla rakennettu rivari koneellisella ilmanvaihdolla jota ei saa kokonaan pois päältä -> ilmankosteus tippuu talvella pakkasilla johonkin alle 20% ja tuolla kasvarissa on nyt jotain 50% paikkeilla.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: olppa - helmikuu 20, 2010, 12:58:24 ip... oudosti paikotellen kellertää/kuultaa lehdet lävitse.

olen lisännyt 40ml nestettä kerralla maitotölkin puolikkaaseen. onkohan ml määrä hyvä vai liikaa?

Kai kastelet alakautta?
Jos pinnalle lisää usein vähän vettä, juuret jäävät pintaan ja ovat herkkiä kuivumaan. Kastelusta ei voi antaa mitään millilitra-ohjeita. Tapaukset ovat erilaisia ja chilit kasvavat. Opettele kädellä tuntemaan painosta, milloin ruukku on kevyt.

Keltaisuus kyllä viittaa typen puutteeseen. Vilkaisepa tätä: http://chilivaari.blogspot.com/2010/02/lantaa-vai-ei.html

wille

Lainaus käyttäjältä: olppa - helmikuu 20, 2010, 12:58:24 ip... oudosti paikotellen kellertää/kuultaa lehdet lävitse.
olen lisännyt 40ml nestettä kerralla maitotölkin puolikkaaseen. onkohan ml määrä hyvä vai liikaa?

Elä ressaa. Opettelet tosiaan tuntemaan se ruukun tms. paino. Turha niitä millilitroja on laskea!  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

olppa

helmikuu 20, 2010, 15:59:59 ip #30 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2010, 19:01:06 ip käyttäjältä olppa
painosta olen yrittänyt myös päätellä. punnitsin chilikasvin painon kun alkoi roikottaan lehtiään
ja merkkasin ylös, siispä vähän ennen voisi lisätä taas vettä.

Vesi on mennyt kyllä yläkautta kun ei tunnu alta imevän ei sitten millään.
Siellä Pohjalla on tosin joitakin senttejä hydrosoraa pohjalla salaojana ja reiät ruukun pohjassa.
Auttaisikohan jos yrittäisin kaataa vedet ruukun sisäreunaapitkin pohjalle?

Ennen olen hydro harrastanut mutta nyt halusin kokeilla multaa, siksi kaikki taas niin outoa....
olen ymmärtänyt että altakastelu tarkoittaa yhtäkuin altakastelu ruukku? seuraavaksi ajattelin laittaa
rehut turpeeseen kun siirrän ne loppusijoitus astioihin. kun vaan löytäis jostain sitä b2 turvetta ja sais auton lainaan....