Hedelmät myrkyttämisen jälkeen ? - mitä tehdä ?

Aloittaja conii, elokuu 04, 2003, 21:23:26 ip

« edellinen - seuraava »

conii

Miten on kun tänään suihkutin nuo kasvini jollain ihme ötökän tappo aineella ja nyt tuli vaan mieleen että puskissani olevat hedelmät ovat kohta kypsiä, voiko niitä käyttää ihan normaalisti voi voiko ne heittää suoraan roskiin ?
olen kuullut jostain että joillain aineilla olisi 1-7 varoaika, tarkoittaako tuo sitä että pitäisi odottaa tuo aika ja sitten voi huoletta käyttää hedelmiä normaalisti  ???  ???  ???

Glottis

Feuer frei!

Anu-Riikka

Jos myrkkypurkin kyljessä ei mainita varoaikaa, en kyllä söisi noita chilejä. Aina kannattaisi ensin ottaa selvää, millaisten kemikaalien kanssa läträä.

Pyretriinipohjaisilla aineilla varoajaksi on annettu 1 vrk (paitsi tillille ja persiljalle 7 vrk), mäntysuovan taas voi huuhdella pois. Itse kyllä jätän pyretriininkin väliin, jos kasvissa on syötäväksi aiottuja chilejä.

Tämä on jo mutua, mutta vaikka chilit olisikin myrkytetty jollain ei-syötäviin kasveihin tarkoitetulla myrkyllä, minusta siementen pitäisi silti olla talteenottokelpoisia. Onko jollain varmempaa tietoa asiasta?

conii

joo no se myrkky ei oo ees tarkotettu kasveihin =( mutsi osti sitö ja mie tyhmänä menin koittaa sitä puskiin =(  ei oo pyretriini pohjasta eikä siinä lua minkään näköstä varo-aikaa! ainut oli et se o tarkotettu isompien ryömivien hyönteisten tappamiseen =) et ... ??

Anu-Riikka

Myrkkyä ei syödä saa, myrkkyä ei syödä saa...

Myrkytettyä satoa kyllä kannata syödä. Ja kasvejakin kannattaa tarkkailla, etteivät ne ota nokkiinsa ruiskutetusta myrkystä. Jos haluaa ottaa varman päälle, kasveja voisi huuhdella, että myrkkyjäämät saisi pois lehdiltä. Huuhtelussa olisi tietysti hyvä, että myrkkyvesi ei pääsisi valumaan multaan.

Vastaisen varalle neuvoksi sinulle ja kaikille muillekin, että myrkkyjä kannattaa käyttää VAIN siihen tarkoitukseen, mikä purkin kyljessä lukee, ja noudattaa ohjeita. Kemistit kun osaa keksiä inhoja mömmöjä... en minä mutta ne muut! Myrkyttäminen aloittaa mahdollisimman laimealla aineella, esim. ensin mäntysuopavettä, ja jos sillä ei saa öttiäisiä tapettua, sitten pyretriiniä.

Scandal

Yleensä purkeissa kerrotaan aika yksiselitteisesti kauanko pitää/kannattaa odottaa myrkkyjen haihtumista. Jos et älyttömiä määriä ruiskutellut, tuskin kuolet ötökäntappoaineisiin. Kannattaa kuitenkin pelata varman päälle, munuaisia tmv. ei liene kiva saada tohjoksi. (Tosin epäilen kyllä ettei järkevillä määrillä tapahdu terveelle ihmiselle mitään, varoitustekstit ovat lähinnä "just in case" (ja jenkeissä oikeusjuttujen välttämiseksi) mukana, lapset/sairaat/vanhukset saattavat saada joitain oireita varoajan aikana.)

Lainaus käyttäjältä: "Anu-Riikka"Kemistit kun osaa keksiä inhoja mömmöjä... en minä mutta ne muut!
Jaa, täällä on muitakin kemistejä %)[/color]

conii

Juups ei siinä muuten mitään =) mut ajattelin vaan ku siin ei lukenu mitään varoajasta eikä hedelmää tuottavista kasveista siin purkissa =) mutta näillä ohjeilla nyt melkeen jopa uskalla maistaa tän hetken hedelmiä =)
:laugh:  :p  :laugh:

kyris

Edellisessä elämässä olin mukana tekemässä dokumenttia elinsiirtoa odottavasta ihmisestä, ja sen kokemuksen perusteella, suosittelisen varovaisuuteen myrkkyjen kanssa!

Useat hyönteismyrkythän eroavat loppujen lopuksi aika vähän kemiallisista aseista...

Itse odottaisin coni vähintään aika reippaasti tuon ~7vrk varoajan yli.

Ja jos löydät purkkia, jossa tuo käyttämäsi myrkky oli, niin katsopa mikä oli "vaikuttava aine", ja postaa se vaikka tänne, niin eiköhän kemistit ystävällisesti kerro onko edessä monttu vai elinsiirto jono jos niitä syöt  :p

Tai Googleta tuota myrkkyä, niin eiköhän varoaikakin selviä.

Vaikka useat varoitukset tosiaan on yliampuvia, niin ei ne aina ihan turhia ole  ???