tammikuu 09, 2025, 12:21:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

HC kasvatus vs. opiskelijat!

Aloittaja jla1710, toukokuu 23, 2009, 00:15:46 ap

« edellinen - seuraava »

jla1710

Mukavaa lukea tätä erittäin hyvää ja opettavaista foorumia. Mutta väistämättä tulee jotenkin sellainen olo, että olenko ainoa, joka ajattelee (tai jonka vaimo ajattelee tai olen siis tossun alla) asuntonsa sisustusta tai asumisviihtyvyyttä. En voisi olla olohuoneessa jossa paistaa 400 W SPNA lamppu ja vesi- ja ilmapumput pulputtavat kilpaa. Tai edes että näen nukkumaan mennessäni valon heijastuvan koko asuntooni työhuoneestani.
Sen verran on minullakin alkanut mopo keulimaan, että työhuoneessa on hyllykkö idätystä ja kasvatusta varten ja olohuoneessa on altakastelupurkeissa ja muissa ruukuissa eri lajikkeita kasvamassa.

HC kasvattajilla ja opiskelijoilla on myös paljon yhteistä ja heidän jutuistaan kun suodattaa hc:n ja köyhäilyn pois niin niissä on todella paljon hyviä ideoita ja oppeja. Tuo tiima tuossa näyttää että olen viettänyt aikaa foorumilla noin 12 tuntia lukien juttuja ja opiskellen joten kiitos siitä kaikille kirjoittajille. En siis lähde ihan tyhjältä pohjalta arvostelemaan. Toivottavasti jatkossa löydän jotain sellaisia ratkaisuja erilaisiin hydroihin ja muihin ihme himmeleihin joita voi oikeasti katsella olohuoneessaan tuntematta olevansa muovi-etolassa tai jossain vuotavan paineilmakompressorin vieressä. Kiitos kaikille kirjoittajille ja satoisaa kesäkautta!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Fudurez

Onhan nuita hydroilusettejä tommoseen ikkunanlautakasvatteluun nättejäkin myynnissä, esim. http://shop.zengrow.com , mutta hinta tuossa onkin sen mukainen. Minun mielestäni passiivihydrolla ja mullalla saa sen verran hyviä tuloksia, ettei opiskelijan ehkä edes kantsi hydroiluun ryhtyä ennen kuin löytyy tilaa ja varaa tehdä kompromisseja ulkonäön suhteen  ;). Saahan noita hydrojakin tehtyä ihan ulkonäöltään siedettäviäkin, mutta se vaatii vaivaa ja kädentaitoja :P Chiliä voi kasvattaa ilman kaikkea hifistelyäkin, mitä täällä foorumilla seikkaillessaan luulee itsestäänselvyyksiksi. Jos ei hullua satoa halua, pärjää kyllä ihan mullalla ja vedelläkin. Niin minulla meni viime kausi, minulla oli muutama cayennetyyppinen planttu (siemenet Unkarista). Ne olivat aikalailla alimitoitetuissa ruukuissa Neko-kukkaravinteen ja veden armoilla, mutta satoa tuli kuin tulikin vaikka hieman laihaksihan se jäi :D. Kaikki riippuu siitä, miten paljon haluat uhrata hyvän sadon eteen.

snu

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - toukokuu 23, 2009, 00:15:46 ap
Mukavaa lukea tätä erittäin hyvää ja opettavaista foorumia. Mutta väistämättä tulee jotenkin sellainen olo, että olenko ainoa, joka ajattelee (tai jonka vaimo ajattelee tai olen siis tossun alla) asuntonsa sisustusta tai asumisviihtyvyyttä. En voisi olla olohuoneessa jossa paistaa 400 W SPNA lamppu ja vesi- ja ilmapumput pulputtavat kilpaa. Tai edes että näen nukkumaan mennessäni valon heijastuvan koko asuntooni työhuoneestani.
Sen verran on minullakin alkanut mopo keulimaan, että työhuoneessa on hyllykkö idätystä ja kasvatusta varten ja olohuoneessa on altakastelupurkeissa ja muissa ruukuissa eri lajikkeita kasvamassa.

Juuri noita syitä varten (itsellä tosin avovaimo) piti rakentaa makuuhuoneeseen hyvännäköiset ebbit, jotka ovat suurimman osan ajasta äänettömiä, surisevat vaan hiljaa vähän heräämisen jälkeen, pari kertaa päivällä kun ei yleensä olla paikalla tai ainakaan huoneessa, sekä vähän ennen nukkumaan menoa. Eli käytännössä ei ulkonäkö- eikä äänihaittoja, paitsi uskomaton viidakko, joka peittää lähes koko ikkunan, sekä hillittömästä kasvusta johtuva lehtien kahina ;). Loisteputkivalaisin talvella on tietenkin öisin poissa päältä, kun kasvitkin tykkäävät nukkua. Aamulla se napsahtaa päälle pikkasen ennen herätyskelloa, niin on mukava herätä verhojen takaa kajastavaan "aamuaurinkoon", (joka oikeasti nousee joskus kolmen tunnin päästä). Öisin siis verhot vedetään ikkunan eteen niin, että ebbit (ja lamppu) jäävät verhon ja ikkunan väliin, niin pääsevät nauttimaan auringon (tai "auringon") ensisäteistä ennen ihmisiä.

(Keskustelualueella viettämäsi kokonaisaika: 1 päivää, 20 tuntia ja 59 minuuttia.)
Eksyminen on suotavaa.

Niabo

heh, meikä on rekisteröityny 12.2.2009 ja Keskustelualueella viettämäsi kokonaisaika: 4 päivää, 12 tuntia ja 42 minuuttia.

Chilicutter

Onhan täältä tullut imettyä tietoa paljonkin.
Liityin foorumille 20.1.2009
Keskustelualueella viettämäsi kokonaisaika: 11 päivää, 13 tuntia ja 41 minuuttia. ;D
Siihen kun vielä lisätään 4 ulkomaista foorumia,joissa aikaa on kulunut suunnilleen saman verran.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

jla1710

Tuo "muu elämä" (työ, vaimo, lapset ja muut harrastukset) valitettavasti haittaa chilin kasvatusta ja puutarhanhoitoa  :) Mutta eiköhän tässä jokin tasapaino siihenkin löydy!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Chilicutter

toukokuu 23, 2009, 11:33:48 ap #6 Viimeisin muokkaus: toukokuu 24, 2009, 15:01:46 ip käyttäjältä Chilicutter
Lainaus käyttäjältä: jla1710 - toukokuu 23, 2009, 11:13:09 ap
Tuo "muu elämä" (työ, vaimo, lapset ja muut harrastukset) valitettavasti haittaa chilin kasvatusta ja puutarhanhoitoa  :) Mutta eiköhän tässä jokin tasapaino siihenkin löydy!

Joo kyllä se löytyy.
Itse lyhensin vähän yöunia :D ja otin lapset mukaan harrastukseen(3 ja7v)
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - toukokuu 23, 2009, 00:15:46 ap
Mutta väistämättä tulee jotenkin sellainen olo, että olenko ainoa, joka ajattelee (tai jonka vaimo ajattelee tai olen siis tossun alla) asuntonsa sisustusta tai asumisviihtyvyyttä. En voisi olla olohuoneessa jossa paistaa 400 W SPNA lamppu ja vesi- ja ilmapumput pulputtavat kilpaa. Tai edes että näen nukkumaan mennessäni valon heijastuvan koko asuntooni työhuoneestani.

Et ole ainoa joka ei natikkaa kotiinsa halua. Miulla ainoa valo on 24W työpöytävalaisin ja kaikki kasvit ovat ikkunalaudalla. Kahta lukuunottamatta ovat mullassa altakasteluruukuissa. Kyseiset kaksi poikkeusta, Champion ja Starfish, ovat bubblereissa. Pumppu ja valo eivät ole päällä jollen mie tai avopuoliso ole kotona, ja yöksi laitteet pistetään kiinni.

Joten viihtyisää on asua sillä eivät nuo päivällä häiritse pätkääkään. Vanha akvaarion ilmapumppu ei meteliä pidä. Hyviä kasvatteluja siullekin!

Chiliperhe

Meiltä löytyy olohuoneen ikkunalta muovisista parvekelaatikoista tehty ebbi jossa päällä on akvaarioihin tarkotettu loisteputkivalaisin. Laatikot (2kpl) on vierekkäin matalan pitkän kukkapöydän päällä. Toisesta laatikosta vesi sisään ja toisesta ulos. Putki vain laatikoiden välissä mistä vesi kulkee. Reso on lattialla pöydän päässä. Ihan siistin ja kivan näkönen systeemi mun mielestä. Jotain kehitettävää kuitenkin on ensi kautta ajatellen, tarvis valita sellasia lajikkeita jotka pysyis mahdollisimman pienenä ja leikellä ahkerammin ettei tulis niin korkeita.

UrbanChile

Ääni esteettiselle järkikasvatukselle!

On tuota tullut hieman dokumentoituakin, mutta viime aikoina vähemmän koska kaikki on niin helppoa eikä touhussa ole mitään isompia "tapahtumia". Ei muuta kun chiliä puskasta suoraan pannulle/pataan/leivälle.

Mun Urbaanit Chilit: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4648.0