tammikuu 10, 2025, 11:56:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

onko sinulla hyvä toleranssi?

Aloittaja naga morich, toukokuu 26, 2009, 15:03:57 ip

« edellinen - seuraava »

onko sinulla hyvä toleranssi?

Erittäin hyvä.
18 (4.6%)
Hyvä.
40 (10.2%)
Kohtuullinen
161 (40.9%)
Ei kovin hyvä.
139 (35.3%)
Huono mikä huono...
36 (9.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 378

psyphish

Toleranssia minulle ei ole oikeastaan ollenkaan. Habanerotkin saavat silmät kostumaan. Silti kaikkea tulista tulee mätettyä siinä määrin, että vatsa on melkein aina hieman arkana. Siksi oma chilin kiskominen menee enemmän masokismin kuin kulinarismin puolelle.

Aji Inferno

Suositus: vetäkää pakillinen halpaa punaviiniä (sietokyvyn = alkoholismitason mukaan, mutta tarpeeksi jotta on liikaa), iso pussi Blair'sin habasipsejä, neljä mahd. rasvaista makkaraa (tai muuta vastaavaa lihajalostetta) ja aivan tolkuton määrä mieluiten Tepin-chiliä tai muuta ärjyä annuumia, mutta chinensetkin, erit. Naga käyvät mainiosti. Siinä voi maun mukaan vielä pahentaa asioita esim. nagapizzalla ja muulla jauhoisella rasvaisella.

Jos kaikki käy hyvin, ydinreaktio alkaa mahassa jo illan aikana. Aamulla wc:ssä tapahtuu tulivuoren räjähdys, joka värjää seinätkin pikimustiksi, jättää peräaukostasi jäljelle vain kraaterin, ja aiheuttaa koko asunnossa kaasunaamaripakon viikon ajaksi. Jälkipurkaukset toistuvat - mahd. molemmista päistä - lähituntien aikana.

Chiliyhdistys voisi tuon todistetusti suorittaneelle antaa diplomin: "Nagatulivuori I lk". Ketkä tunnustavat jo ansainneensa tuon arvomerkin? ;)

TunturiTiger

Toleranssista: Näjemmä parantunu jonkin verran. Koulussa yksi mamuryhmäläinen oli tuonu jotainkuhanvaanvihreitätsilejä pakastepussillisen. Olen nyt vissiin muutaman thaitytön silmissä jotain apinan ja jumalan välimaastosta, kun vetelin niitä kourallisen ilman hikoilua tai kiroilua.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - huhtikuu 22, 2010, 22:51:48 ip
Toleranssista: Näjemmä parantunu jonkin verran. Koulussa yksi mamuryhmäläinen oli tuonu jotainkuhanvaanvihreitätsilejä pakastepussillisen. Olen nyt vissiin muutaman thaitytön silmissä jotain apinan ja jumalan välimaastosta, kun vetelin niitä kourallisen ilman hikoilua tai kiroilua.

Jumaluus muutaman thaitytön silmissä on ilman muuta pienen tuskan arvoinen teko!  ;D

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - huhtikuu 22, 2010, 23:11:52 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - huhtikuu 22, 2010, 22:51:48 ip

Jumaluus muutaman thaitytön silmissä on ilman muuta pienen tuskan arvoinen teko!  ;D

Eihän siihen tarvita kuin valkoinen iho ja pari euroa rahaa!

Ryhis

On se toleranssi noussut, perhana, kuin varkain.

Eilen pussittelin siemeniä (ja osan pistin itämäänkin). Ja popsin siinä samalla nuo kuivuneet kodat suuhuni. Huomaamatta meni mm. Bolivian Rainbow, Omnicolor, 22871. Pussituksen jälkeen olisi maistunut vielä jokin tulinen, joten paahdoin pari leipää joihin laitoin meetwurstia, brietä ja tuoreen habaneron pilkottuna.

Kun tämäkään ei varsinaisesti poltellut, napostelin vielä toisen omnicolorin, pussillisen Kärsältä saatua kuivattua chiliä jonka perään vielä tuoreen haban.

Sitten vasta poltteli niin, että päätin lopettaa. Tosin tuossa oli kaikki chilit mitä nyt äkkiä sain käsiini. Heräsin keskellä yötä ja luulin, että joku oli ampunut mua vatsaan.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Harri1980

Kohtalainen sietokyky.

Kaupan habaneron voi vetää raakana ja kerralla. Toinen tai kolmas rupeaa ahdistamaan.

Kuivattua bhut jolokiaa laittelen välillä eväsleivän päälle, joskus napostelen paljaaltaan kotona pienissä paloissa.

Toisinaan maistan raakana 6,4 milj. scovillen uutetta ja muistan aina silloin, etten siedä oikeasti tulista ruokaa vaan tosi ahdistavat viisi minuuttia seuraa.

Kaikki on suhteellista ja odotan kauhulla omien Nagojen kypsymistä, kun kaikkea itse kasvatettua pitää maistaa tuoreeltaan ja kokonaisena.

tuorfalas

Kai se on myönnettävä, että ei sitä nyt niin kova äijä ollutkaan, kun jop atuo city-marketin da bomb -kastike  - omasta mielestä - pienissä määrissä on kauheaa tavaraa. .D

Dani

Oma chili-kasvatukseni lähti liikkeelle satunnaisesta kaupan Habanerosta, jonka jälkeläiset olivat aivan järkyttävän tulisia omaan makuuni. Käytännössä käyttökelvotonta tavaraa tällä aloittelijan toleranssillani.

Jännä juttu sinäänsä, että alkup. kaupan Habat käytin ruoanlaitossa ilman suuria ongelmia, mutta niiden siemenistä itse kasvattamani ruttupallerot olivatkin aivan toista luokkaa tulisuudessa. Mistähän moinen johtuu, kituuttavasta kasvuympäristöstä vai?  :-\

Ryhis

Lainausjälkeläiset olivat aivan järkyttävän tulisia omaan makuuni

Sama juttu havaittu "pirkkachilin" kohdalla. Kaupan tuotetta pystyi pilkkomaan salaattiin, mutta jälkikasvu on aivan liian tulista sellaisenaan haukattavaksi.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

daniel

Ihan hyvä. Tosin moniin täällä foorumilla oleviin verrattuna aika huono. :D

Hegu

ei kovin hyvä kävin kaupan punaista habaneroa ostamassa ja kyllä suuta polttelee jo pienikin palanen :)

Tomppa

jaa..  mikäpäs olisi hyvä vertailukohta toleranssille..

tulisia kastikkeita käytän paljon ruuan laitossa..  mutta paljaaltaan maisteltuna oma toleranssi rajoittuu:

2 kpl red savinaa on liikaa..

ruokalusikallinen naga jolokia pyrettä polttaa perkeleesti..maitoa tarvitaan 5 minuutin päästä

tällä hetkellä on toleranssi hieman laskenut mutta edelleenkin sanon että ei nyt huonoimmasta päästä ole..

Purkillinen punaisia jalopenoja(niitä etikkasäilöttyjä) valutettuna/nopea huuhdonta..  menee alas joskin vaatii työtä..

ja niinkuin olen aina sanonut.. kun scovillet ylittää 200000 niin se on sama että onko siinä sitten miljoona vai kaksi..

polte on perkeleellinen...

MikaK

Talven aikana toleranssi selvästi parantunut, joskin suun selvitessä tulisemmista seteistä sisuskalut ja hanuri protestoivat. Kaipa nekin tottuvat aikanaan?

Vaimo vähän kommentoi kun viime viikolla tein aamiasmunakkaan, mitä höystin Fatalin gourmet nagalla ja kommentoin, että tuli kivaa pientä lämpöä. "Ai nagalla, pientä lämpöä?" Tuntuu gourmet nagan kanssa käyvän samat kun kaikkien soosien yms. ensin tosi tulista ja sitten annoskoot kasvavat portaittain. Da'Bombin Beyong Insanityn kohdalla vielä menee tottutellessa ja liika-annostus menee muttei ole kivaa.

Soppamies

Ei kovin hyvä: yli kolme nagaa yhdeltä istumalta alkaa jo olla liikaa.
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Soppamies - kesäkuu 10, 2010, 15:56:32 ip

Ja minä luulin, että kettuilu on kielletty foorumin järjestyssäännöissä  ;D ;D ;D

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - kesäkuu 10, 2010, 20:37:08 ip
Lainaus käyttäjältä: Soppamies - kesäkuu 10, 2010, 15:56:32 ip

Ja minä luulin, että kettuilu on kielletty foorumin järjestyssäännöissä  ;D ;D ;D

No eihän se nyt mitään kettuilua ollut. Niin kauan kun Herpiili pystyy vetämään jonkun 7-8, olen itse aika surkea harrastelija. :-p
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

ChiliChillailija

Nyt oli pakko nostaa tämä ketju ylös. On nimittäin niin mielenkiintoinen aihe.

No siis minullahan on aivan paska toleranssi. Pikku pala jotain tulista chiliä ja meikäläinen itkee. Mutta siis, toleranssia voi ilmeisesti parantaa vain jyystämällä enemmän tsilejä(kö)?

Eikös sitten pitäisi olla periaatteesa mahdollista kehittää toleranssia niin pitkälle, että Nagaakin pystyy vetämään noin vain, vaikka miten monta, ilman merkittäviä haittavaikutuksia?
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Macex

Äärimmäisen huono toleranssi täältä.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Marekofana

Hyvä toleranssi saavutettu ja ylläpidetty useita vuosia. Kaikki tulisimmat chilit kiinnostavat ja niitä tietysti kasvatan joka vuosi paljon. Sooseista olen mieltynyt Blair's Ultra Deathiin, 13 pulloa on kotona kaapissa ja yksi jääkaapissa avattuna. Yksi Blair's Ultra Death-pullo kestää noin viikon tai kaksi.