tammikuu 08, 2025, 19:52:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jalapenolle juuria ja kasvatus yleensä

Aloittaja MasaT, toukokuu 29, 2009, 21:46:59 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

Toista vuotta kasvattelen jalapenoa ja tuntui aika surkealta juuristo ruukun vaihdon yhteydessä. Viime vuonnakin tuli aika surkea ranka ja vähän podeja. Vinkit olis tarpeen miten saisi jalapenosta satoa ja ehkä vähän isompia hedelmiäkin.? - Vesiviljely ei kelpaa vastaukseksi. ;) :)

dh

Vastaanpa minä sitten tähän,kun eivät muut ole vastanneet, vaikken edistyneempi kasvattaja todellakaan ole.

Minulla on nyt tammikuun lopussa itäneet jalapenot (samoja kuin Heinän tarhalla) noin 40cm korkeita. Kukkivat ja yhden olen antanut tehdä marjan alkuja. En tiedä sitten kuinka hyvä kasvutahti on. Tällä hetkellä ovat 12l laastiämpäreissä ja ei ole juuritila vielä täynnä. Aikaisemmat purnukat täyttivät kuitenkin ensimmäisten joukossa. Alkukaudesta minulla kasvoivat nopeitten kunnes tuossa maaliskuussa baccat ottivat kiinni. Kasvualustana on ollut Kekkilän puutarhaturve ja ovat minulla vaatineet enemmän lannoitusta kuin muut.

escargo

Mulla tuo on ongelma vähän kaikkien mullassa kasvavien kohdalla. Luulen että lääke olisi vähän erilainen kasvualusta eli ilmavampi tai erilainen seos multaa, turvetta, hiekkaa ja soraa ja kauden aikana painella kepillä "ilma-aukkoja" juurille. Koita antaa jalapenolle reilummin lannoitetta, se on kuitenkin tollanen tehotuotettu lajike eli kestää ainakin  :) vesiviljelyssä tuo jokin-jalapenon-tyylinen tuntui tykkäävän lähes tupla-annoksesta

MasaT

Jep. Kiitos! Tuossa lannoituksessa saattais olla muuten perää. Pitääpä kokeilla. :)

Dazzler

ainakin itsellä viimevuonna jalapenot lopettivat kasvunsa heti kun ryhtyivät podeja tekemään, eli kannattaa ainakin ne ihan ensimmäiset kukat ottaa pois

dh

Lainaus käyttäjältä: Dazzler - kesäkuu 03, 2009, 22:05:30 ip
ainakin itsellä viimevuonna jalapenot lopettivat kasvunsa heti kun ryhtyivät podeja tekemään, eli kannattaa ainakin ne ihan ensimmäiset kukat ottaa pois

Minulle kävi myös näin tällä kaudella. Yhden jalluista annoin tehdä palkoja alusta asti ja on nyt huomattavasti pienempi kuin kaksi nypittyä.

Mape

Itselläni "orginal" jallut eivät itäneet edes... Mutta sain idätettyä kaksi jalapeno, earlya sentään.....
---

Fudurez

Minullakin kävi normijallujen kanssa sama kuin Mapelle ja minullakin vain early jalapenot itivät :D Niitä sentään sitten iti muutama enemmän. Saattoi kyllä minulla johtua vähän taidottomasta idätyksestä.

MasaT

Itseasiassa minullakin oli tuon idätyksen kanssa vähän hankaluuksia. Jaloroa idätellessäni (keltainen jalapeno) koko siemenpussista ei itänyt kuin yksi siemen. Sitä tainta koitan nyt vaalia.
Onkohan kukaan koettanut kasvattaa omista siemenistä, jos olis ollut vaikka itävyys parempi.

SahuriX

Jalapenon pistokkaat tuntuvat ainakin tekevän juuria...

Tamikkuussa sitten on seuraava sellanen kylvöaika jollion Jalapenoa ajattelin idättää ja jossain vaiheessa on pakko leikellä tuo tämänhetkinen Penalta hankittu Jalapenopuu pienemmäksi :)

Itse kun vaihdoin sen suurempaan ruukkuun (5l jugurttiämpäri) niin huomasin että juuria oli koko verkkoruukku täynnä...

Pitää ja kokeilla itääkö ne siemenet...

Sain tänään sellasen "lajitelman" jossa oli Jalapeno Herkuleseksen siemeniä ja senlisäksi Habaa jo jotain pitkänmallisia chilejä... Ja hienot turvekiekotkin oli mukana... Niihin "sinkkiämpäreihin jotka kuuluivat settiin en kyllä raaski mitään kylvää :/

Paljonkohan se Herkules malli eroaa tavallisesta Jallusta ???
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

MasaT

Herkules on vähän niinkuin tämä http://www.thechileman.org/results.php?chile=1&find=Hercules&heat=Any&origin=Any&genus=Any&submit=Search
Itse kasvattelen jalapeno grandea. Ajatuksena, kun chilemanilla oli viime vuonna tuo suurin jalapeno-kilpailu.
Siksi kyselen vinkkejä. ;)