tammikuu 10, 2025, 15:57:46 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

tauti?

Aloittaja Chivari, maaliskuu 31, 2004, 20:24:50 ip

« edellinen - seuraava »

Chivari

Chiliini on ilmestynyt sellaista vaaleaa röpelöa lehtien alapinnoille. Näytää joltain home tai sienikasvustolta, tai en minä tiedä.. Puska voi muuten ihanhyvin, kukkii ja tuottaa hedelmää, mutta tu röpelö lehdissä vähän vaivaa mieltäni.

Kuullostaako pahalta? Mitä pitäisi tehdä?

onko kellään muuten kokemusta pistokkaiden ototsta?

Kaalikoi

Mulla oli ja on edelleen varsinkin ylimmillä lehdillä sellaista pientä vaaleaa kasaumaa lehtien alapinnalla.

Vein lehtiä duunin ja töllöttelin niitä aikani mikroskoopin alla. Tuo röpelö näytti minusta olevan ihan vaan kasvin omaa solukkoa, joka on syystä tai toisesta laajentunut.

Perunoilla sokerien tms. kertyminen lehtiin aiheuttaa jokseenkin samannäköisiä röpelöitä lehdissä. Samaa heimoahan nuo ovat.

Väittäisin että ei ole aihetta huoleen :)

Fatalii

Joo, tuollaista kasvustua jotkut lajikkeet saattavat tehdä ihan normaalisti...

Itselläni tuollainen "sieni- tai hometauti" pääsi kasveissa äitymään aika pahaksikin ongelmaksi, jopa tappaen muutamat koristeannuumit.

Vanhan kansan homelääke kamomilla yhdessä jaakontaian kanssa tuntui pysäyttävän homesienen kasvun ja ongelma poistui.
Muitakin kemikaaleja tuohon löytyy, jopa kasveihin tarkotettuja, eipä vaan tarvinnut alkaa koittamaan.

Nykyään vältän kastelua/suihkuttelua iltasella joten tuo ei pääse enään laajenemaan ongelmaksi asti.

Tilannetta kannattaa tarkkailla kyllä, eritoten homesienen mahdollista leviämistä.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Aji Inferno

Lienee sattumaa, mutta... harvinaisten villichili capsicum chacoensien (erityisesti "c.exile") riivaajana näyttää olevan ainakin paikallisesti sitkeä sienitauti. Se ilmenee aivan selvänä lehtien vaaleana homehtumisena ja heti perään nopeana putoamisena. Pitkään näytti ettei tauti tartu c.exilestä (= c.chacoense) muihin chileihin, mutta ainakin c.praetermissum sen lopulta myös sai. Lienee syytä uskoa että kaikki chilit ja muutkin kasvit ovat vaaravyöhykkeessä.

Tauti sai ilmeisesti alkunsa jo c.exilen siemenistä, eli se voi hyvin olla liikkeellä myös muilla kasvattajilla. Kokonaan en saanut sitä vuosien mittaan nitistettyä, mutta itse kasvit eivät (vaikka lehtiä välillä rajusti pudottelivatkin) näyttäneet siitä mitenkään suunnattomasti piitanneen. Kasvit vain näyttivät vähemmän hyviltä, välillä suorastaan aika karmeilta. Jos porukalla ilmenee mitään tämän kaltaista: lehtiin ilmestyy valkeaa tai harmaata pintakasvustoa, minkä jälkeen ne putoavat, kasvi kannattaa eristää muista. Käsittääkseni homeenkin saa tapettua kaupallisilla valmisteilla, ja kotikonsteinkin, mutta aivan helppoa se ei ole.

Make

Voisikohan tuo sieni olla sellainen jota minä luulin eräässä exilessäni punkkihyökkäykseksi. Hieman ihmetytti kyllä kun ne "punkit" eivät tarttuneet toisiin chileihin, edes annuumeihin...