tammikuu 10, 2025, 12:40:08 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lehdet kellastuu ebbissä

Aloittaja Chiliperhe, kesäkuu 28, 2009, 22:21:14 ip

« edellinen - seuraava »

Chiliperhe

Hei!
Ensimmäistä kautta koitan chiliä kasvatella ja hyvään alkuun olen päässyt. Raakileita on puskat täynnä. Aluksi lannoitin Viherpeukusta ostetuilla One part sarjan lannoitteilla pullossa olleilla annoksilla. Se kun loppui niin vaihdoin tuohon Nutriforcen Tomaatti mansikka ja Typpi kalsium lannoitteisiin. Niitä taas kukinta ja raakilevaiheen annokset olen laittanut. Tuota typpeä hieman vähemmän mitä ohje sanoo. Nyt kuitenkin lehdet on alkanu kellastua varsinkin Numex Bailey Piquinissä. Kasvi roikottaa lehtiään ja niissä mitkä on vielä vihreitä, on ruskeita pilkkuja. Elukoita en löytänyt mutta samassa kasvihuoneessa oli viiniköynnös josta löysin vihannespunkin munia ja sitä seittiä. Voisko vika olla lannoitteissa vai jossain muussa?

flare

Kuva ois kiva.

Liikalannoituksen oireet voivat muistuttaa kuivumisen oireita (kuten lehtien roikottaminen), kun silloin liuksen väkevyys on niin korkea, ettei kasvi saa enää tehokkaasti siirrettyä vettä osmoosilla.

Liian vähän lannotteita voi myös aiheuttaa pilkkuja ja lehtien 'palamista' oudosti oman kokemukseni mukaan. Tsekkaa esim:
http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasvinviljely/15_erikoiskasvienviljely/03_kasvihuone/01_suomeksi/04_ravinnepuutokset/index.jsp
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5863.msg68724#msg68724

Liikalannoituksella määrät saa olla rajusti suurempia kuin suositellut - siis aivan luokattomia. Itse annoin ainakin 4x suositellun liuksen (siis ppm typen ~800-1000) tomaateille, jotka eivät siitä olleet moksiskaan. En usko että chilit tässä poikkeavat suuresti.

MUTTA  jos korvaat haihtuneen veden aina lannoiteliukosella, huomaathan että lius väkevöityy.
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

Chiliperhe

Kiitos vastauksesta. Täytyy pyytää miestä laittaman kuvia tänne ku oon vähä käsi tän koneen kans. Oon vaihtanu aina koko vesisatsin kerralla, mutta kyllähän varmasti loppu on tujumpaa varsinki nyt kun on näin kuuma. Eilen huomasin että tomaatinki lehdet oireilee, on sellasia haaleita. Ne on kyllä mullassa. Voisko johtua tästä kuumuudesta, kasvari on ku sauna vaikka on kaikki luukut auki.

Niabo

Mulla ois samanlainen ongelma. Mulla ei tosin oo ebbiä vaan drippityyppinen systeemi. Alalehdet rupee kellastumaan roikkumaan ja lopulta putoaa. Nyt saa joka päivä korjata kourallisen pudonneita pois. Käytän advanced hydroponics settiä ja topmaxia

ongelmat alko kun vaihdoin kasvuannostelusta kukitusannostukseen ja rupesin samalla antamaan topmaxia 2ml/l, oisko tullu liian tiukka ec? ei pysty tarkistamaan kun ei oo mittaria. vettä oon lisänny joka päivä joten sen takia ei oo litku väkevöityny.

tässä pari kuvaa:

vai voisko olla ettei ne lehdet vaan saa valoa ku tollanen sademetsä tossa yläpuolella? :D

RikuS

Hei,

Ensimmäistä satoa kasvattelen ja minullakin on samantyyppinen ongelma ebbissä, eli alalehdet kellastuu ja tulee mustia täpliä.. lopulta lehdet tippuu (tällähetkellä vain yksi tippunut).  Chinenseä siinä kasvaa muutamaa eri lajia. Lannoitteena käytän Kärsän hydrolannoitteita sekä CaNO3:sta. Epäilen övereitä veden haihtumisen takia, katsotaan jos tilanne korjaantuu laimentamalla lannosta.

btw, miten tähän postataan suoraan kuva, ja millä resolla? Kuvakun kertoo yleensä enemmän...

tonttu

Minusta nuo näyttää täysin normaalilta meiningiltä... Alimmat lehdet kellastuu, kun tuo lampun valokaan ei niihin asti enää yllä kunnolla, joten turhat tippuu pois.