Chilinkasvatuskisa? - keskustelu

Aloittaja Rince, heinäkuu 03, 2009, 09:50:36 ap

« edellinen - seuraava »

cola

No niin loistavaa eli kisa käyntiin Nagoilla ja Jalluilla :) Mulla on kyl viel matkaa kypsiin podeihin mutta eipäse mitään haittaa.

Herra 47

pena tai fatalii taitais naga kisan voittaa... Sen verran isoja niiltä tulee tänä vuonna...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

cola

No ei me niitä kisaan mukaan oteta ;) Ihan normaali lannoitteilla ja tavoilla. Onko muuten kisassa merkitystä kasvattaako mullassa vai hydroissa noita kasveja ?

Xbow

heinäkuu 06, 2009, 17:07:20 ip #23 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 07, 2009, 07:48:14 ap käyttäjältä Xbow
Niin, tiedä sitten. Voisihan olla multasarja tiukoilla rajoituksilla tyyliin:
-Automaattikastelu tai automaattiravinneannostelu kielletty
-Ruukussa oleva multa on koostuttava normi kaupaska tyyliin Bauhaus saatavista osista
-Kasvatusalustassa on oltava 'turpeeksi' tai 'mullaksi' laskettavia ainesosia huomattava määrä
-Luonnon valo vs keinovalo? En ossoo sanoa, onko tällä podin kokoon niinkään merkitystä, voi olla, joillain lajikkeilla.

Ja sitten vapaa sarja, jossa kaikki mahdolliset viritykset maan ja taivaan välillä ovat sallittuja. Tai voisihan se olla vaan tuo vapaa sarja, minä en siitä niin välitä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

cola

Hello. No mitäs tän kisan kans oikeen käy? Mun mielestä olis kans hyvä et olis multa ja hydro erikseen. Olisko jokin osallistumis homma järkevä vai ilmoitellaanko sit joskus kuinka isoja niistä tulikaan ?

Rince

Laitan erillisen ketjun johon käydään itse kisa. Pidetään keskustelu tässä ketjussa.

Mitään osallistumisilmoituksia ei tarvita, osallistua saa tahansa, vuoden loppuun asti. Kisaan osallistutaan ilmoittamalla ketjuun lajike, hedelmän koko, ja kasvatusmetodi (vesi/multa). Mielellään kuvan kera (hedelmä vielä kiinni puskassa jos mahdollista), ei me muuten uskota  ;D

Mielellään saa ilmoittaa myös muita tietoja kasvatuksesta, kuten mitä lannoitteita on käyttänyt, valaistus, jne.

Kilpailulajikkeita ovat Naga Jolokia (=Naga Morich=Bhut Jolokia=Bih Jolokia, jne) sekä Jalapeño (mukaanlukien kaikki lajikkeet joita myydään "Jalapeño"-nimen alla, kuten Jalapeño Early ym).

cola

Joo toi on ihan jees innolla odotan kisaa :) Mun mielestä vois kisata myös Ajilla koska kaikilla semmonen varmaan on ?

Rince

Siis Aji Amarillo? No voidaan ottaa mukaan sekin.

cola

Mä tarkoitin Aji Cristallia mut kumpikin käy ;)

MasaT

Kasvattaakos kukaan muu tuota Aji Amarilloa, kuin minä? :) Minulla on pieniä podin alkuja jo!! ;)

naga morich

thai chili ja aji cristal ois hyvii. thai chili jo kukkii ja podittaa
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Tagl

Cayange long slim ja Apache ois hyvät tuohon kisaan...
--->  C  <---  
--->  Ch  <--- 
--->  Chi  <--- 
--->  Chil  <--- 
--->  Chili  <---
--->  Chil  <--- 
--->  Chi  <---
--->  Ch  <---  
--->  C  <---

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 03, 2009, 20:37:33 ip
Ei sen kilpailulajikkeen minusta tarvitse välttämättä olla yleinen, kunhan on sopiva, ja siemenet löytyvät jo(i)ltakin... Yksi yksiselitteinen ehdokas olisi Goat's Weed (annuum, katsokaa Infernosta tiedot). Näyttävä, ei tietääkseni vielä suosiossaan risteytynyt, annuumiksi harvinaisen hyvä kasvatettava. Ja se potku: aaarrrrgggghhhhhhhh...!!!  8)


Goat's weediä ehdottaisin itekkin.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Niabo

goats weedi sopii mullekki... paljon podeja jo tulossa, täytyypä kattoa mikä on isoin :)

GynZi

Miten olis ensi vuodelle kilpailu tämänvuotisilla risteytyksillä. Yksi risteyttää jonkun kasvin paprikan tai ramiron kanssa, ja jakaa siemenet ensi kaudella kilpailijoille? Toisi lisää mielenkiintoa kun peliin saataisiin myös onnetar mukaan, kun noista siemenistä voi tulla millainen kasvi tahansa  ;D
Artesaanirakastelija

shp

Ensi vuoden kisaan ehdottomasti yllätyslajike jonka siemenet jakaa esim yhdistys. Vaatisi tosin kilpailuun ilmoittautumisen, mutta kaikilla olisi samat lähtökohdat ja kisasta saataisiin (toiv) tasaisempi ja hauskempi. Gynärin ehdottama risteytys olisi myös mukava.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Aji Inferno

Heh, onko niin, että Aji Cristal on tunkenut ihmisten mieliin niin hyvin, että "Aji" mielletään täällä jo automaattisesti "Cristaliksi"? ;) Vielä alle kymmenen vuotta sitten oikeastaan kukaan (!) Euroopassa ei tuntenut koko lajiketta! Kuvastaa ehkä suomen chiliharrastuksen erityistä luonnetta ja kehitystä!  ;D

Maailmalla "Aji" merkitsee yhä käytännössä aina Aji Amarilloa Perusta. Aji Amarillo on samalla edelleen ainoa edes jossain määrin kaupallisesti merkittävä baccatum-paprika maailmalla. Se on myös aivan erilainen kuin sinänsä loistava, Chileläinen Aji Cristal. Itse pidän molemmista kovasti, mutta toinen ei korvaa toista. :)  Kannattaisin kyllä Amarillon kasvatusta suomessa, etenkin kisalajikkeena. Se on varsin vaativa ja todella erottaa jyvät akanoista! ;)

SahuriX

voisko ensvuoden "kisalajikkeet" julkasta jo vaikka tänvuoden joulukuussa ?
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

Neofelis

Koska mitään nykyisen kilpailun chileistä ei ole kasvamassa, ehdotetaan tänne muutamaa pitkulaista lajiketta, joita löytyisi: Aji Cristal, Aji Habanero, CGN 22871 ja Cherqui. Jälkimmäistä varmaan on kaikilla Kärsältä lannoitetta ostaneilla, ja Cristalistakin on ketjussa puhetta ollut.

Kimppu

Olisiko aika taas viritellä keskustelua ensi kauden kisalajikkeista? Ja säännöt myös?

Minusta pitäisi kisailla vain yhdellä lajikkeella, tai jos niitä halutaan useita niin sitten laittaa kisaan 1 lajike per 1 suku, esim. annuumeista Goat's weed, baccatumeista lemon drop, chinenseistä naga morich, frutescenseistä tabasco ja pubescenseista turbo pube. Vai tuleeko jo liian paljon eri lajikkeita?

Tai sitte vain yhdellä lajikkeella ilman poikkeuksia. Ehkä hydro ja multakasveille omat sarjat? Aloitusaika kaikille sama, esim. pitäisi laittaa siemen itämään viikolla 2 vuonna 2010?

Nojoo, saa laittaa hyviäkin ehdotuksia...  ;D
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....