Chilinkasvatuskisa 2009 & 2010 suunnittelu

Aloittaja Rince, heinäkuu 08, 2009, 18:11:19 ip

« edellinen - seuraava »

Rince

Minbaari

Jännää...  ;D Popkornit esiin ja veikkaillaan voittajaa! Tuleeko Joulukuun lopussa joku ja painaa kaikkien ohi, yli 10cm pitkällä Nagalla vai viekö Chilivaari kisan voiton suvereenilla esityksellä.. Aika näyttää.

Filago

joulukuu 16, 2009, 20:36:45 ip #62 Viimeisin muokkaus: joulukuu 18, 2009, 20:32:55 ip käyttäjältä Filago
Kun Chilivaari muistutti niin tulihan mullekin mieleen, että pitää mitata noi munkin Ajit, ne joita luulin pitkään Aji Coloradoiksi, ja ruukkusekaannus paljastui vasta kun kypsyivät. Eli kompostiin päätyikin Colorado, ja Amarillo sai jäädä sisälle kypsymään. Kisan kannalta hyvä, sen kannalta huono, että nyt ei sitten ole siemeniä Coloradoista :(.

Mutta asiaan... Ensimmäisessä kuvassa porukkaa vihreänä puskassa kiinni, että uskotte etteivät ole peräisin paikallisesta marketista.

By filago, at 2009-12-16

Ja tässä sitten poimittuina, väriä vaihtaneena ja hiukan kärsineenä. Olin niin innoissani Galasta sun muista, että en tullut heti syöneeksi kaikkia.. sinänsä hyvä eikö? Saatiin muukin mitta kuin, että "kyllä niissä oli isompia kuin Chilivaarin".

By filago, at 2009-12-16

Ja kuten kuvasta huomaa jos osaa geokolmiota lukea, mitta on 11.8 cm. Hiukan survomalla saisi pari milliä lisää ;), mutta eiköhän Soma aja tästä ohi joka tapauksessa.

Filago, jonka pisin Aji oli Aji Rojo, siihen verrattuna nämä on rääppyjä, mutta kun kisa kerta oli Amarillo niin Amarilloja postaamma

edit: Huomasin, että piti kertoa myös kasvatusmetodi. Eli: Idätetty myöhään keväällä, taimikasvatus 30 w esl valossa kukkamullassa saviruukussa. Istutetty sankoon ja siirretty pihalle muovin alle ilmojen lämmettyä. Muovisankossa kevytsoraa 5 cm, vesiletkunpätkä pinnalle, perushalpispuutarhamultaa. Ei pohjareikää, kasteltu "alakautta" letkunpätkän avulla. Kasteluveden mukana tarjoiltu Nutriforten kastelulannoitetta säästeliäästi ( se on käytännössä samaa kuin se mainostettu Puutarhan kesä). Ja mitäkö tekisin ensi keväänä toisin: idättäisin paaaljon aikaisemmin. Ja toivoisin aurinkoisia päiviä. Amarillolle ei näemmä riitä sama aika kuin muille Ajeille. Niin ja toinen huomio: Jos haluaisin isompia hedelmiä käyttäisin Naoki Somalta saatuja siemeniä ;), joita minulla jopa sattuu olemaan, viime keväänä vaan käteen osui se toinen pussi.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: Filago - joulukuu 16, 2009, 20:36:45 ipJa kuten kuvasta huomaa jos osaa geokolmiota lukea, mitta on 11.8 cm. Hiukan survomalla saisi pari milliä lisää ;), mutta eiköhän Soma aja tästä ohi joka tapauksessa.

En usko että sitä kuvaa tulen löytämään... Valitettavasti  :-\

Lainaus käyttäjältä: Filago - joulukuu 16, 2009, 20:36:45 ip
Ja mitäkö tekisin ensi keväänä toisin: idättäisin paaaljon aikaisemmin. Ja toivoisin aurinkoisia päiviä. Amarillolle ei näemmä riitä sama aika kuin muille Ajeille. Niin ja toinen huomio: Jos haluaisin isompia hedelmiä käyttäisin Naoki Somalta saatuja siemeniä ;), joita minulla jopa sattuu olemaan, viime keväänä vaan käteen osui se toinen pussi.

Jotakin tietoa tuosta kasvista, jolla sain nuo 22.5cm Amarillot kasvatettua...
http://img233.imageshack.us/i/ajiamarillopodsug2.jpg/
Kylvö 30.1.2008
Sirkkalehdet auki 11.2.2008
Siirto altakasteluparvekelaatikkoon 16.3.2008
Ensimmäinen kukka auki 30.6.2008
Ensimmäinen kypsä hedelmä 25.9.2008
Talveksi katkaisu 1.12.2008

Ei siis mitenkään hirveän aikaisin kylvetty. Vajaa 8kk kylvöstä riitti oikein hyvin kypsiin hedelmiin. Kokeile muuten ensi kasvattaa ensi kesäksi: varmasti Hangon aurinko saa vielä pidempiä aikaiseksi kuin täällä keskiosassa maata, jossa kasvukausi on 2kk lyhyempi.

Filago

Pitäisköhän Rincen nyt päivittää tulokset kun vuosi vaihtunut?

Filago

Rince

Loppuvuonna ei paljoa tapahtunut, joten tässä ovat kilpailun lopputulokset. Onnea voittajille!

Lopputulokset:

LajikeKasvattajaPituus
Bhut JolokiaChilivaari7,4 cm
Nagahessi7,2 cm
Naga MorichXbow6,0 cm
Chokolate bhut jolokiaMasaT5,9 cm
Naga MorichPasi5,5 cm
Naga MorichEndalion5,0 cm
Naga Morichgurgo4,6 cm
LajikeKasvattajaPituus
Aji AmarilloFilago11,8 cm
Aji AmarilloChilivaari10,9 cm
LajikeKasvattajaPituus
"Red Jalapeno"Xbow10,0 cm
Jalapenorasse8,3 cm
Jalapeno drh-7400dh8,1 cm
Jalapeno EarlyRince6,7 cm

rasse

Huhuu!
Tänä vuonna sitten täysillä!  ;D

hessi

ja mitkä ovat tämän uuden kauden lajit?

ja nuo säännötkin olisi varmaan hyvä kerrata,

kuka sitten kasvattaa "ammattimaisesti" on eri juttu,
mun kotikasvari on ainakin ihan peruskasvari ilman mitään
"lattia" lämmitystä eikä lisävaloa ole kuin tuo luonnon aurinko :)

ja ei muuta kun intoa kasvatukseen....

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: hessi - tammikuu 17, 2010, 23:01:21 ip
ja mitkä ovat tämän uuden kauden lajit?

ja nuo säännötkin olisi varmaan hyvä kerrata,

kuka sitten kasvattaa "ammattimaisesti" on eri juttu,
mun kotikasvari on ainakin ihan peruskasvari ilman mitään
"lattia" lämmitystä eikä lisävaloa ole kuin tuo luonnon aurinko :)

ja ei muuta kun intoa kasvatukseen....

Jos saan ehdottaa, niin olisko Naga morich ja Aji cristal ainakin kilpailulajikkeina? Mä veikkaan, että niitä molempia löytyy vähän jokaiselta. Samoin Jalapenot ja Rocotot.

Filago

Naga ja Jalapeno olivat jo. Muistaakseni puhe oli Joe's Long'sta eli Whippet Tailista ( Annuum) tälle vuodelle. Aji Cristalissa on jo aiemmin mainittu ominaisuus: sitä saa kaupasta, erittäin isokokoisiakin yksilöitä ;). Mutta demokratia toimikoon. Itse siis äänestän ainakin yhtenä lajina Joe's Longia. Ja Nagan sijasta ehdottaisin yleistä "ei Naga mutta Chinense"-sarjaa, tyyliin mikä vain kunhan ei ole Naga tai Jolokia ;). Nähtäisiin tulevaisuuttakin varten mitä kantsii kasvattaa jos haluaa isokokoisia hedelmiä.

Filago, joka ei ole vielä edes kylvänyt muuta kuin Rocotoja ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 17, 2010, 23:10:48 ip... Naga morich ja Aji cristal ainakin kilpailulajikkeina? Mä veikkaan, että niitä molempia löytyy vähän jokaiselta. Samoin Jalapenot ja Rocotot.

Heh, Chilemanilla on jo Rocoto-kisa ja meikäläinen on siellä kolmantena viimekesäisillä rääppiäisillä. ;D  Ihan vitsinä ilmoitin, kun tuommoinen sattuu vielä olemaan puskassa. Tuplasti isompia sieltä vielä tulee, enkä usko saavani omia uusia isoksi ennen lokakuuta, jolloin kisa loppuu.
http://www.thechileman.org/fat_rocoto.php

Cristal on kyllä huono lajike kisailuun. Eiköhän se Joe's Long / Whippet Tail /Pinocchios Nose olisi jännin tapaus. Siemeniä ehtii vielä hankkia.

jeQQ

Oliko sitä joen pitkää tuossa kakkosketjukirjeessä? Mulla on kyllä lampun alla tilaa tosi nihkeästi, mutta eiköhän sen nyt kuitenkin kerkeisi hyvin kasvatella.. :)

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 18, 2010, 00:05:17 ap
On. Mutta multa saat kun oli ennestään niin älä ota kirjeestä.

Jes, hieno homma!

E: Ja itsekin sitä mieltä, että Cristal olisi aika tylsä kilpailulajike, ei ne niistä suurimmatkaan mitään jättiläisiä ole, aika standarditavaraa.

MasaT

Pitäisköhän tämän vuoden kisalle aloittaa uusi topic tai sitten hieman muuttaa tuota otsikkoa?
Itse ehdottaisin kisaan suurinta baccatumia ihan lajikkeesta piittaamatta. Tuo Aji Amarillokaan ei nyt ollut viime vuonna niin ihan selkeä tapaus.
Kisaan saattaisi tulla aika yllättäviä lajikkeita.

Xbow

Mitenköhän kävisi vapaa sarja? Eli itse voisi piruuttaan etsiä jonkin lajikkeen, minkä tahansa capsicum suvun edustajan, joka tekisi mahdollisimman pitkiä marjoja omissa olosuhteissa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: Xbow - tammikuu 18, 2010, 18:22:22 ip
Mitenköhän kävisi vapaa sarja? Eli itse voisi piruuttaan etsiä jonkin lajikkeen, minkä tahansa capsicum suvun edustajan, joka tekisi mahdollisimman pitkiä marjoja omissa olosuhteissa.

Ihan hyvä idea! Olisi ihan hauska, kun joku vetäisikin jonkun kovanluokan yllärin. Taitaa tuo joen pitkä olla aika kova kilpalajike tällaisessa sarjassa.

ottulo

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - tammikuu 18, 2010, 18:26:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Xbow - tammikuu 18, 2010, 18:22:22 ip

Ihan hyvä idea! Olisi ihan hauska, kun joku vetäisikin jonkun kovanluokan yllärin. Taitaa tuo joen pitkä olla aika kova kilpalajike tällaisessa sarjassa.

Voisihan siitä sulkea pois nämä perinteiset pitkät lajikkeet.

Kimppu

Semmonen tuli miehleen, vähän erilaisempi kasvukisa:

Vapaavalintainen lajike. Kilpailukasvien kylvö kaikilla samaan aikaan, ehkä +/- 2 viikon sisällä. Kisan voittaja on se, joka ensimmäisenä saa lajikkeestaan itämiskykyisen siemenen (vaikka riskillä kokeilla raa'asta hedelmästä... ;) ), ja idättää sen sirkkalehdille. Multakasvattajat omana sarjanaan, vesihilistit omassaan.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Kilp

Entäpä kisaaminen painavimmasta tai halkaisijaltaan suurimmasta yksilöstä? Ainakin habanerojen tai rocotojen kohdalla vaikuttaisi omasta mielestäni mielekkäämmältä kuin pituuden mittaus. Keittiövaakaa tai työntömittaa ei nyt välttämättä ihan jokaisesta opiskelija-asunnosta tms. löydy, mutta eiköhän moinen tuttavapiiristä irtoa lainaan tarvittaessa.