tammikuu 10, 2025, 11:25:25 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin eka yritys

Aloittaja bluesman, heinäkuu 17, 2009, 01:06:56 ap

« edellinen - seuraava »

bluesman

lokakuu 11, 2009, 08:53:20 ap #80 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 19, 2010, 20:42:13 ip käyttäjältä bluesman
 Se on sitten viimeinen tämän vuoden päivitys kasvarin osalta.
Purkitin tumppeja jonkun verran, 31 kpl. Toivotaan että edes osa selviäisi talven yli. Nopeuttaisi mahdollisesti sadotuksen alkamista. Juuret on ainakin vahvat ja niitä oli paljon. Ilmeisesti ebbissä tilanne on tavallinen. Rajua leikkausta ennen nukkumaan menoa.Ohessa ympärikäännetyn Brown haban laatikon pohja.

Starfishien tumpit (huomasin että olin istuttanut kookoskuituun, hämäävästi turpeen oloista mutta sama lopputulos, tuotosta en valita.

Sri Lankan chinenset viimeistä kertaa (yhden ruukussa olleen toin kotiin lämmittelemään). Punainen Manzano amarillo.Eikö pitäis olla keltainen?

Nyt on kaikki lämmönlähteet pois päältä (2pientä rakennuspuhallinta). Turbo pubea en jaksanut enää purkittaa joten yksi vainaa ainakin löytyy yön jäljiltä. Oli näköjään muutama pakkasaste. Täytyy suunnitella ens kaudeksi joku edullinen lämmitysviritys, polttopuussa löytyy. Kunhan nyt huokaistaan hetki ennen kylvöjä ja chilinpätkien (bonchien?) mahdollista heräämistä uuteen kauteen.

MaXXer

Sinulla se on ollut upea kausi kyllä  :) täällä oon innolla seurannut miten kulkee..Ja muka aloittelija kun tuommoiset sadot  :o
Paljonko olet kaikkiaan (arviolta) saanut noista pensaista chilejä?

Tuo chilihapankaali pitää kyllä joskus kokeilla itselläki, kuulostaa aika mielenkiintoiselta.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: MaXXer - lokakuu 11, 2009, 10:59:16 ap
Sinulla se on ollut upea kausi kyllä  :) täällä oon innolla seurannut miten kulkee..Ja muka aloittelija kun tuommoiset sadot  :o
Paljonko olet kaikkiaan (arviolta) saanut noista pensaista chilejä?

Tuo chilihapankaali pitää kyllä joskus kokeilla itselläki, kuulostaa aika mielenkiintoiselta.

Uhrattuja tunteja en ole laskenut enkä aio edes arvailla. Ei oo tarvinnut kapakoissa eikä terasseilla kaljalla istuskella, ei oo edes käyny mielessä et vois muutakin harrastaa. Kalassa en oo käynyt, vene seisoo trailerin päällä edelleen pukilla kuten jo viime syksynä. Mahtaakohan laakerit enää toimia? Loppukaudesta sentään ehdin koiran viimeiset sorsanoudot kokea ja hirvellä oon käynyt. Yhden maakellarin muurasin harkoista ja valoin holvikaton, valmiskellaria ei kukaan autokuski olis uskaltanut prhmeän pellon läpi kuskata.
Kun olosuhteet natsaa ja ötökkäinvaasioita ei ollut niin näin pääsi käymään että saattoi tulla pitkälti toistasataa kiloa naposteltavaa. Siis koko kautena yhteensä.  Pubescenseja kypsyi vain muutama, raakoja on n.kolme kiloa, katsotaan miten käy lämpöisessä tilassa tomaattien seurana. Täytynee Hessin tapaan hommata vaaka ja vähän kirjata ylös tuloksia vaikka eihän tämä mikään kilpalaji ole. Lähinnä siis mielenkiinnosta.
pH- ja EC-mittarit olivat minusta oiva investointi. Saatoin seurata kasvien ravinnonsaantia ja vaihe vaiheelta säätää tarpeen mukaan. Aluksi oli tippa/liuskamittari mutta digivehje on sata kertaa nopeampi ja tarkempi kunhan kalibroi silloin tällöin.

Hapankaali lähti käymään niinkuin pitikin. Talven aikana voi sitten tehdä lisää kokeiluja esim.käyttämällä kuivattua chiliä vaikka rouheena. Oikeaan kimchiin tulee lisäksi inkivääriä ja kalakastiketta. Eikun kokeilemaan. Kiinankaali oli 1,85€/kg vs.valkokaali 18snt/kg. Päädyin jälkimmäiseen myös siksi että olen tehnyt hapista valkokaalista jo monia vuosia onnistuen aina.
Jos aikoo tosissaan vuosittain tehdä k.o.hapantuotteita. suosittelen lämpimästi kuvieni rukkua jossa kansi on urassa johon kaadetaan vettä. Siis vesilukollinen ruukku. Ei ulospäin ole imua, vain hiilidioksidi purkautuu ulos ja pitää ruukun ilmatilan happamana. Sama idea kuin kotiviinin tekemisessä. Sopiva suolapitoisuus on tärkeää, alkuvaiheessa estää haitallisten bakteerien kasvun.
Toivottavasti muutkin kokeilee ja saisin palautetta tästäkin taiteen lajista. Keravalla on pari koemaistajaa niin kunhan tuote valmistuu n.kuukauden kuluttua, saavat kommentoida. Hapattaminen säilyttää tutkimusten mukaan parhaiten c-vitamiinin. Varmaan koska tuotetta ei kuumenneta. Vatsalle hyvä ; unohtakaa Activia/Actimel ym.pirun kalliit vatsanparantajat. Chiliä naamaan niin jos on ummetusta vielä vartin jälkeen niin sitten habaa tai nagaa lisää niin johan toimii. Hapankaalia perään niin johan on terveellistä. Meidän koirakin syö sekä raakaa että hapankaalia. Odottaa vieressä kuola valuen kun raastan kaalia.

Chilivaari

Esimerkillisesti olet paneutunut asiaan ja tulostakin syntyy.  :D

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 11, 2009, 08:53:20 ap... Toivotaan että edes osa selviäisi talven yli. Nopeuttaisi mahdollisesti sadotuksen alkamista. Juuret on ainakin vahvat ja niitä oli paljon.

Minun niukkojen kokemusteni mukaan talvehtiminen ei suinkaan nopeuta sadon saantia, vaan useimmiten päinvastoin. Paksu runko ja paksut juuret heräävät hitaasti. Siementaimet ovat minulla olleet nopeampia. Pari poikkeusta on, molemmat baccatumeja. Ne saivat talven aikana kasvaa ja kukkiakin vain vähän leikattuna. Sillä tavalla ne aloittivat sadon teon heti kun valoa riitti. Chinenset leikkelin lyhyeksi ja herääminen tosiaan kesti. Annuumit enimmäkseen kuolivat tuossa käsittelyssä, mutta pidinkin niitä viileässä ja vähässä valossa.

Valon määrästä talvikuukausina tuo varmaan on eniten kiinni. Minä kokeilin melkein ilman lisävaloja. Tuossa eräs kummallinen talvehtimisen tulos: http://chilivaari.blogspot.com/2009/10/habanero-amppelissa.html

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 11, 2009, 15:08:07 ip
Esimerkillisesti olet paneutunut asiaan ja tulostakin syntyy.  :D

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 11, 2009, 08:53:20 ap... Toivotaan että edes osa selviäisi talven yli. Nopeuttaisi mahdollisesti sadotuksen alkamista. Juuret on ainakin vahvat ja niitä oli paljon.

Minun niukkojen kokemusteni mukaan talvehtiminen ei suinkaan nopeuta sadon saantia, vaan useimmiten päinvastoin. Paksu runko ja paksut juuret heräävät hitaasti. Siementaimet ovat minulla olleet nopeampia. Pari poikkeusta on, molemmat baccatumeja. Ne saivat talven aikana kasvaa ja kukkiakin vain vähän leikattuna. Sillä tavalla ne aloittivat sadon teon heti kun valoa riitti. Chinenset leikkelin lyhyeksi ja herääminen tosiaan kesti. Annuumit enimmäkseen kuolivat tuossa käsittelyssä, mutta pidinkin niitä viileässä ja vähässä valossa.

Valon määrästä talvikuukausina tuo varmaan on eniten kiinni. Minä kokeilin melkein ilman lisävaloja. Tuossa eräs kummallinen talvehtimisen tulos: http://chilivaari.blogspot.com/2009/10/habanero-amppelissa.html

Hyvä tietää. Olenkin kinunnut tätä infoa sieltä sun täältä mutta lopullista ohjetta en varmaan saakaan.
Idea olisi nyt se että "bonchini" elelisivät lähes lepotilassa loppusyksyn ja ehkä tammikuulle. Helmikuulta nostaisin talvetushuoneeni (sama kuin päiväkirjani bubblerihuone alkuvaiheessa) lämpötilaa riippuen tietysti siitä miltä kasvit näyttävät. Jos on tarvis, lämpöä lisää jo aikaisemmin.
Koska ruukkujen turve on luonnonturvetta(pH matala-ei infektioita, ei lannoitettu-ei juuri kasvuvoimaa) lisäisin sitten lannoitetta ja vettä jos kasvu todella alkaa. Sitten sama kuin viime keväänä; chilit ämpärihydroihin tai tilanteen mukaan suoraan kasvariin. Tietenkin valoa pitää olla. Panen Ufot tai loisteputket jossain vaiheessa koska eivät juurikaan nosta lämpötilaa mutta takaavat hengissäpysymisen. Vasta vuodenvaihteen jälkeen natikka jos silloinkaan, riippuu ledien toimivuudesta. Vaan kun en tiedä.
Sulla oli baccat kasvaneet jo milloin? Marraskuussa, joulukuussa vai koko ajan? Valoa? Kastelua? Ilmeisesti chilit eivät ole aivan pelargonien tapaisia jotka voi kuivuttaa lähes täydellisesti. Kastelu tappaa ne (pelakuut) talvella varmasti.
Ebbissä Turbo puben vieressä tyngäksi elokuun lopulla leikkaamani Stripe heräsi reilun kuukauden torkuttuaan. Juuristoon en ollut koskenut vaan sadon korjattuani tein tilaa tb:lle. Olin alunperin istuttanut pyttyihin liikaa kasveja. Jälkikäteen juuriston kasvettua (ks.kuvat Congo/Brown haba) on vaikea poistaa välistä kasvia kokonaan vaurioittamatta jäljellejääviä. Stripe oli siis koko ajan kastelu päällä. Miten luulet lähes rutikuivassa turpeessa nyt juuristoltaan 15% alkuperäisestä olevien kasvien tykkäävän? Mulla ei ole harmainta aavistusta. Laskin vain sen varaan kun foorumissa kirjoiteltiin chinensien ja baccojen kestävyydestä huonollakin hoidolla. Kuinka kastelen? Varmaan vasta jos heräävät? Mistä tiedän etten anna liikaa vettä mädättämään juuret? Miljoona kysymystä mutta olen erittäin vastaanottavainen kaikelle aiheeseen liittyvälle tiedolle.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 11, 2009, 20:46:29 ip... Olenkin kinunnut tätä infoa sieltä sun täältä mutta lopullista ohjetta en varmaan saakaan.

Paljon on avoimia kysymyksiä minullakin. Säilytystilat ovat niin erilaisia, että neuvoja on hankala antaa. Mikä pätee minulla, ei ehkä päde sinulla.

Hyvin säilyneet baccat, Aji Cristal, Inca Red Drop ja Aji Indian kasvoivat hiljalleen koko talven eteläisellä ikkunalaudalla. Lokakuussa toin ne sisään, mutta kun satoa oli vielä oksilla, leikkasin vain kevyesti, ehkä puolet pois. Myöhemmin talvella en juuri lannoittanut ja leikkasin lisää, mutta aina niissä oli lehtiä ja nuppujakin yrittivät. Tammikuun lopulla oli jopa yksittäisiä kypsiä chilejä: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg56348;topicseen#msg56348

Nuo baccat tuottivat isomman sadon jo huhtikuussa ja toukokuussa vein ne ulos, missä chilejä kehittyi koko kesän. Nyt ne ovat taas sisällä ja odottavat leikkausta viimeisten kypsyttyä.

Chinenset leikkasin kaikki tapille ja juuret tungin pienempään purkkiin. Kun pidin ne lämpimässä, lehtiä alkoi muodostua muutamassa viikossa. Näiden paksurunkoisten herääminen kesti silti keväällä aika pitkään. Joku oli autotallissa viileässä ja lehtiä alkoi tunkea joulukuussa. Siellä ne kuihtuivat, joten sekin piti tuoda lämpimään. Tropiikin kasvejahan nuo ovat ja tottuneet jatkuvaan kasvuun. Poikkeuskohtelun sai Aji Chombo, joka sai talvehtia hämärässä eteisessä puun kokoisena. Silti sekään ei ryhtynyt sadolle heti keväällä, vaan vasta loppukesällä. Sitten sitä onkin riittänyt. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg61710;topicseen#msg61710

Annuumit sain tuhottua melkein kaikki, kun leikkelin niiden juuret vasta kylmien tultua ja siirsin tapille leikattuna autotalliin. Juuret ilmeisesti mätänivät. Jos niitä pitää leikellä, niiden pitäisi saada kasvaa vähän uutta ja tervehtyä ennen kylmään vientiä, luulisin.

Mitäpä siis voisin neuvoa? Heikommassakin valossa lämpimässä nuo talvehtivat jotenkin, paljossa valossa paremmin ja voit jopa saada satoakin talvella. Kylmässä (n. 10°) talvehtiminen on epävarmaa, mutta mahdollista. Tabasco selvisi siitä ja yksi habanero, mutta seuraavasta talvesta paremmin pieneksi leikattuna bonsai-ruukussa keittiön ikkunalla.

Tärkein meinasi unohtua: ötökkätorjunta. Sisään tuotaessa kannattaa kaikki chilit myrkyttää. Erityisesti ripsiäiset alkavat lisääntyä sisätiloissa ja tekevät suurta vahinkoa kasveille lepokaudella.

bluesman

Kiitos vaarille. Varmaan sitten ajatukseni yrittää kasvuunlähdön viivästyttämistä voipi olla sittenkin yleisesti ottaen toiveajattelua. Mr F kun tekee bonchejansa, ei missään lue että annettaisiin levätä vaan kasvia vain uudelleenmuotoillaan ja sama kasvatushomma jatkuu typistetyssä muodossa.
Olisiko sittenkin ennenkuin kaikki mätänee fiksumpaa nostaa hiukan lämpötilaa ja vaikka antaa lujasti valoa viileähkössä huoneessa?
Myrkytin aika rajulla pyretriiniaerosolilla, varmaan teen sen viikoittain läpi talven.

Chilivaari

Käsittääkseni 2 myrkytystä viikon välein riittää.

Eiköhän nuo vielä 15-asteisessa kasva hitaasti, mutta kymmenen pitkän aikaa tuntui olevan joidenkin juurille tuhoksi. Toisaalta, jos juuriin ei kajota, nuo selviävät parvekkeella pienestä pakkasestakin. Viimeiset jäätyivät viime vuonna vasta jouluaattona ja marraskuussa toin tuon puun kokoisen sisään. Paljon lehtiä se kyllä pudotteli seuraavina viikkoina. Minulla ei tuollaista huonetta vapaasti säädettävällä lämpötilalla ole. Tarjolla on vain täysi huonelämpötila eli yli 20°. Saksillahan siitä liikakasvusta selviää.

bluesman

lokakuu 18, 2009, 01:09:44 ap #88 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 19, 2010, 20:44:06 ip käyttäjältä bluesman
 Sitten vielä kuva väriään muuttaneista Manzano amarilloista joiden kai pitäisi jo nimensäkin mukaan olla keltaisia.
Eipä suurta väliä väristä jos maku on tämmöinen kuin näillä;aivan mahtava. Lisäksi paksulihainen, suorastaan ruokaisa. Varma ens kauden kasvatuslistalla, pitää vaan kylvää ajoissa eikä jättää pahasti muiden varjoon.

MasaT

lokakuu 18, 2009, 01:25:24 ap #89 Viimeisin muokkaus: lokakuu 18, 2009, 01:37:25 ap käyttäjältä MasaT
Taitaapa olla tuossa jo itäviä siemeniä aika rutkasti, kun on tummunut.
Onneks olkoon! Hieno homma!...

Tarjoaisin näiden siemenistä vaikka punaisiksi kypsyvän luultavasti risteymän locaton siemeniä.
Hyvän makuinen rocoto kiinnostaa aina!..

bluesman

Ja maku todella yllätti. Ei muuten maistu omenalle. Vaatimaton alkulämpö mut sitten tulee löylyä mutta ei liikaa. Kun ei oo kuin pari kypsää ja 20 raakaa (osassa jo värimuutoksia) niin en tiedä miten sopii kokkaamiseen, nää vedin naamariin samantien sellaisenaan. Nam!
Montaa podia ei tarvita kun litran purkki salsaa valmistuis. Erittäin positiivinen ylläri. Paljon paremman makuinen kuin turbo pube.

MasaT

Keltaiset on kai yleensä tulisempia ja tuo manzano tarkoittaa meksikossa tuota hedelmän muotoa.
Olenkin ihmetellyt, kun jotkut kutsuu perulaisia rocotojakin manzanoiksi!?
Eri maissa on hieman eri nimitykset. Tai ainakin näin olen käsittänyt.

bluesman

Eli olisko tämä peruvian rocoto rojo? Fataliin listalla näyttää samalta. Pussissa kyllä luki manzano amarillo.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 18, 2009, 02:00:50 ap
Eli olisko tämä peruvian rocoto rojo? Fataliin listalla näyttää samalta. Pussissa kyllä luki manzano amarillo.

Yleensä olen kyllä saanut fataliilta luotettavia siemeniä mutta sattuuhan näitä.
Veikkaan kyllä', että on vain omenan näköinen punainen pubescens.
Mutta makuhan siinä ratkaisee.
Pube tuntuu yleensä olevan hieman hankala kasvatettava, eli aika hyvin olet onnistunut!

Viltsu777

On kyllä erittäin maukkaan näköisiä ja hyvä, että sait kypsymään. Pitää itekin ens kaudella yrittää jotain rocotoa laittaa kasvamaan, jos vaikka onnistuisi.

Chilivaari

lokakuu 18, 2009, 12:35:58 ip #95 Viimeisin muokkaus: lokakuu 18, 2009, 13:49:22 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 18, 2009, 02:00:50 ap

Noiden nimissä riittää kyllä ihmettelemistä.
Varsin samannäköinen kasvaa minulla nimellä Rocoto Peru Puno Marki: http://chilivaari.blogspot.com/2009/10/akkikypsymisia-lampimassa.html
Se oli menneen kesän satoisimpia chilejä minulla. Kasvoi koko kesän ulkona, mutta kypsyi pääosin vasta sisään siirrettynä. Nyt noita omenia on oksat täynnä.

Tuo on Pepper-kingin valikoimaa ja nimi viittaa Punon kaupungin torilta hankittuun siemeneen. Ilmeisesti Manzano ei nimissä nykyisin enää merkitse kuin omenan mallista. Värejä ja alkuperämaita on vaikka mitä. Oranssia ja punaista perulaista manzanoa löytyy helposti jopa Amarillo lisänimellä. Kaikki siemenkaupat tai muut nimiä antavat eivät taida hallita vieraita kieliä tai sitten eivät välitä.

Ai niin: Lisätään vielä, että Punon tunnistaa helposti raakojen chilien väristä: http://chilivaari.blogspot.com/2009/09/rocotot-kypsyvat-ulkona.html

bluesman

Tämä kyseinen lajike oli alusta saakka tummahkon vihreä, sitten tummui ja alkoi punastella. Ei ole ollut missään vaiheessa kirkkaanpunainen.
Mulle riittää mainio maku, olkoon se nimeltään nyt sitten vaikka Rocoto rojo manzano error mistake in seed packeting. Tietysti periaatteessa olis mukava kun tietäis aina mitä on kasvattelemassa.

MikaK

Onkos antaa palautetta k.o lajikkeesta CGN22871, kun meinasin itse ensi kaudeksi kokeilla ja Fatalin kommentit ovat varsin mukavia?

Eka yritys ja satoa pukkaa ammattimaisesta kasvihuoneesta. Mikä lienee sitten parin vuoden päästä kokeneen chiliveteraanin tekele.

papereeka88

Olipa kyllä äärettömän herkullisen näköinen chili :D piti oikein muistuttaaitseään ettei se kuitenkaan ihan tuleton taida olla :D näytti niin hedelmäisen mehukkaalta :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

bluesman

CGN22871 on maukas mutta puskasta nautittuna tarttee vähän toleranssia jota harjoittelemalla saa. Vanhin poikani pitää erityisesti numerochilin mausta ja potkusta. Ruokaan en ko.lajiketta ole yksinään laittanut, minusta sopii sekoitettuna muiden baccojen kanssa esim.curryruokiin johon habat eivät mielestäni ole parhaimmillaan. Kestävä lajike, yritin ja melkein onnistuin tappamaan kasvin (1kpl) ensin sisäruokinnassa kuivuuteen ja sitten ekana aurinkoisena päivänä auringonvaloon. Kunhan alkoi kasvaa, tuottokin oli melkoinen. Jos en olisi pariin kertaan viivästyttänyt kasvua, olisi 10 litraa varmasti tullut täyteen. Raakoja podeja jäi puoli ämpärillistä.
Sama juttu tämä manzano. Treeniä vaan, laihdutaan yhdessä; chili burn on jo kaupoissa. Lisäksi vain tillinsiemeniä ja inkivääriä huuhdellen ne alas vihreällä teellä. Olin todella happy kun viimeiseksi jäi sittenkin kypsynyt manzano (amarillo,rojo ??) Oma makumaailmansa tässäkin.