tammikuu 10, 2025, 11:55:17 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Yöeläjät (Mikä valvottaa?)

Aloittaja Rigsu, elokuu 12, 2009, 02:46:55 ap

« edellinen - seuraava »

Rigsu

Lainaus käyttäjältä: MasaT - helmikuu 20, 2010, 01:46:37 ap
Kannattaa kokeilla kaliumia tai siis potassiumia, jota löytyy yleensä weiderin tuotteina markettien sport-osastolta.
Valeriaana-kamferi- tippoja löytyy paikallisesta apteekista.
Yleisohje taitaa olla, ettei kannata syödä paljon ennen nukkumista. 3 Tuntia ennen nukkumista ei vissiin kannattaisi syödä mitään!- Valitan!

no, jos unettomuus johtuu jonkun hivenaineen puutoksesta, saattaa noista lisistä apua ollakin. Magnesiumiahan suositellaan myös, ja usein se jo unilääkkeissä apuaineena onkin.

Valeriana (rohtovirmajuuri) taas toisilla toimii, ja toisilla ei. Tehoa ei ole pystytty lääketieteellisesti todistamaan, vaikka tuo vuosisatoja vanha rohdos onkin. Yleisesti sitä suositellaan lieviin unihäiriöihin.

Vaikeampiin unihäiriöihin usein määrätään bentsodiatsepiineja, kuten tematsepaamia, tai nitratsepaamia, tai näiden tavoin samoihin reseptoreihin vaikuttavia lääkeaineita, kuten tsopiklonia tai tsolpideemiä. Kaikkiin näihin sen sijaan liittyy riski toleranssin kasvuun, sekä riippuvuuteen. Pitkäaikainen käyttö aiheuttaa usein nk. Relapse-unettomuutta, joka johtuu elimistön tottumisesta "pakkonukahtamiseen", useimmiten tämä lievittyy viikon-kolmen kuluessa lääkityksen lopettamisesta.

Pidempiaikaiseen hoitoon suositellaan mm. Väsyttäviä antihistamiineja (atarax), Erinäisiä laajakirjoisia masennuslääkkeitä (kuten mirtatsapiini), trisyklisiä masennuslääkkeitä joilla on "erittäin" sedatiivinen vaikutus (doksepiini, amitriptyliini), neuroleptejä (levozin)...joista viimeisimmillä on ikävä taipumus tehdä ihmisistä katkokäveleviä, puhekyvyttömiä zombeja.

:D tulikohan siinä sitten kaikki...

est. 28.07.2009

hessi

no tuo talo meren rannalla tai ainakin hyvin lähellä on jo :)
ja täällä kotonahan nukun melko hyvin,
tai, no ehkä joskus max 5 tuntii yhteen menoon, mutta se on mulle paljon :)
tuo mirtazapin on kyllä hyvä, koska siihen ei tule riippuvuutta, ja monilla jo pienikin annos
n 2h ennen nukkumaanmenoa auttaa rauhoittumaan ja nukahtaa helpommin,
mutta ei  se auta jos herää kuitenkin 2-3h . :(
itse käytän vielä melatonin eli niin sanottua unihormoonia ja näillä nukun vaihtelevasti tuolla turun kämpillä, sitten torstaina, kun tulen kotiin olenkin yleensä jo niin väsy että nukahdan helposti ilman mitään apuaineita.
Tosiasia on se, että omat henkilökohtaiset ongelmat ovat suuri syy unettomuuteen, toki itselläni myös nämä jatkuvat säryt aiheuttavat sen heräämisen kesken unien.
mutta kaikkeen oppii, kun 4 vuosi on menossa ilman täyttä yöunta, niin....

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Rigsu

ju... Melatoniini unohtui. Mulla 5mg lyhytvaikutteisia, vaikka 2mg pitkävaikutteiset ois varmaan lähempänä sitä mitä tarvitsis. Jos nyt johonkin unihormoniin tai sen vajavuuteen haluaa uskoa. Välillä tuntuu että tulee vaan pää kipeeks.

Aika karmeaa settiä sitä joutuu syömään. Eikä sekään aina auta.

Joitain psykoosilääkkeitä muuten käytetään myös. Lähinnä alkoholin vieroitusoireista johtuvaan unettomuuteen ja deliriumiin... Mutta ne onkin sit jo niin hirveää tavaraa että jos ei skitsofreniaa ole, niin seuraavan parin viikon ajan kyllä tietää miltä tuntuu jos on :S

siinä kaikki ja loput kirjeessä ;)

est. 28.07.2009

O

4 aamulla kyllä aivot toimii parhaiten.. mutta herään mielummin siihen aikaa ja joogaan niin lähtee päivä mukavasti käyntiin.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

ikke

Kolmeviikkoinen poikavauva valvottaa. Nyt varsinkin kun muijalla on pari päivää ollut vatsatauti niin jäänyt mun vastuulle hoitaminen. Ei sen puoleen, pikkujäbää hoivaa ihan mielellään. Tässä työttömänä ei unirytmeillä muutenkaan ole niin väliä, mennään pojan tahtiin :)
Kolmen tunnin välein 100ml nannia, röyhtäytys ja kurkkaus vaippaan.. lopun aikaa kaveri pääasiassa nukkuukin :)
Kuun vaihteessa muutettiin kerrostalosta tilavaan rivariin, kaikki vapaa-aika mennytkin tavaroiden purkamiseen. Alkaa näyttämään jo kodilta :p
Chilitkin näyttävät selvinneen muutosta suht hyvin, olivat ilman lisävaloa vajaan viikon niin kukat tippu melkein kaikista.. mutta niitähän tulee lisää. Onneksi tuli muuton ajaksi nollakelit niin ei tarvinnut kaljuuntua noitten takia..
Nyt on sitten mukavasti tilaa pihalla, 75 noita näyttäs jäävän itelle niin ei ne sisään kaikki mahtuiskaan kunhan kaikki kasvavat isoksi. Päästään muijan kanssa kinaamaan parhaista paikoista kunhan lumet sulaa ;)

Muttajoo, yläkerrasta kuuluu kitinää ->

jeQQ

Rigsu

TAAS on tullu pyörittyä yö sängyssä, tunti unta, ja jälleen ollaan hereillä. Ollaan oltu varmaan kahdesta yöllä. Minä ja mun viiskymmentä sivupersoonaa.

Voisin sanoa että v*tuttaa ku pientä oravaa!

Niin siis semmonen kysymys että oisko tässä kenties osittain kysymys liian pitkästä vuorokaudesta? Kun unirytmi mulla on ihan ok. Siis... Että käyn ajoissa nukkumaan ja herään ajoissa, jos nyt satun nukkumaan.

Oon vaan joutunut huomaamaan ettei mun elimistö vaadi unta 24, vaan ehkä 35tunnin välein.

Jokseenkin hanurista, ettei tähän tunnu auttavan mikään. Valvotaan sit.

est. 28.07.2009

TepinKapsikuumi

Mulla unettomuusjaksot elämässä ovat johtuneet joko stressistä tai sitten olen antanut kropalle liian vähän fyysistä rasitusta ts. velttoilin vain ja ihmettelin kun ei uni tule. Mun ainakin on pakko kuormittaa tai muuten unet vähenee.

jeQQ

Epäsäännölliset työt saanut unirytmin hieman sekaisin. Varsinkin kun kouluakaan ei ole ollut juurikaan.

Rigsu

pitkästä aikaa voin sanoa, että oli hyvät yöunet <3 joskin sohva on uskomattoman epämukava nukkumapaikka... Ilmeisesti sitten väsytti, kun vetelin muina naisina zetaa yhdeksään aamulla. Heräsin pirteänä, mihinkään ei sattunut, oli ihanaa <3 muistaakseni en ole edes herännyt koko yönä.

est. 28.07.2009

Pahavaatt

Olen kova heittäytymään asioihin. Sen johdosta alkaa tunnit toisinaan loppua päivästä. Jos ei itse tehtävien parissa, niin sitten niistä stressatessa tulee valvottua liian myöhään. Nukuin kuukausia hyvin heikosti ennen kuin keksin ratkaisun tähän.

Silloin kun ei ole mistä stressata, nukun missä vain ja missä asennossa tahansa. Paras taisi olla intissä kun heiteltiin porapartuunoita käsikranaattien ollessa harjoituskiellossa, nukuin sammaleilla samalla kun viidenkymmenen metrin päässä pienen mäen takana joukkueellinen varusmuumeja kävi vuorotellen heittämässä paukun etumaastoon.

Toisinaan nukuttaa liiankin hyvin, olen ensimmäinen joka kömpii nukkumaan bileistä ja olen missannut monia tähtihetkiä elämästäni nukahtamalla väärässä paikassa. Onneksi unissa onkin sitten kohtuullisen mieletön maailma ja muistan uneni usein yksityiskohtaisesti.

Rigsu

jaaha. Taas valvotaan. Keitin kahvit ja sen jälkeen lähdenkin suihkun kautta salille, jonka jälkeen otan pikku kävelylenkin malmille... Ja ei, ei tuo n. 7km kävely ja 40-70kg painoilla tapahtuva treeni mua mitään väsytä. Niin ja olen tosiaan nainen, vieläpä aika pikkuinen sellainen.

est. 28.07.2009

Toni.A

Kyllä se on ehdottomasti tuo 3-vuorotyö ja rytmiin takaspääsy. Joskus hyvä juomakin vapaalla valvottaa.  :P

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Rigsu

huhtikuu 01, 2010, 02:56:27 ap #53 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 01, 2010, 03:03:39 ap käyttäjältä Rigsu
...ja toinen yö putkeen. Voe vihtu. Tällä kertaa valvottaa: varmaan 150db ylittävä snoretus, ynnä liian kuuma ja ahdas sänky, ynnä puolison epäesteettiset nukkumatavat. Milloin multa viedään peitto, milloin se rutataan mun päälle kokonaan, tuplapeitto siis... Lakanat rullalla, tyynyille ei juuri jää tilaa kun jollain ei pysy omat millään siistissä kasassa... Aijjumankekka että johonkin aikaan yöstä V... Siis nyppii moisen takia valvoa... Snoo-oo-oore!

Edit: Ja v*tut toi väliovi mitään ääntä pidä! Siis ovi pitää kyllä ääntä... Nimittäin narinaa! Mutta ei pidä tuota meteliä tuolla toisella puolella! Koskahan saadaan huomautus yöllisestä kuorsauksesta...

est. 28.07.2009

chilimieli

Töistä palasin.. Ei muuta, kuin simpsonit pyörimään taustalle, purtavaa. Ei muuta kuin nukkumaan! ;D

Minbaari

Kävisköhän jo nukkumaan... Enään 4 yötä edessä koska pääsiäinen on valvomisen aikaa.

Rigsu

huhtikuu 04, 2010, 15:08:59 ip #56 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 04, 2010, 15:10:30 ip käyttäjältä Rigsu
prkl. Nyt valvotaan päivälläkin vaikka väsyttää. Melkein nukahdin, mutta sitten kuului ding-dong! Ja ei, ei se ollu ovikello, vaikka luulinki niin... Mitääää? :-o

est. 28.07.2009

Raaka-Arska

Tuo köyhyyden kirous... (toki asuntovelallisena osin itseaiheutettua)

Eli pitää palvella työantajaa viisivuorotyöllä >:(
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

Minbaari

Ei taas malta käydä nukkumaan, kun niin moni asia mietityttää.

Mättö

Lainaus käyttäjältä: Raaka-Arska - huhtikuu 08, 2010, 13:12:30 ip
Tuo köyhyyden kirous... (toki asuntovelallisena osin itseaiheutettua)

Eli pitää palvella työantajaa viisivuorotyöllä >:(

Sama homma täällä...
-We can't stop here! This is bat country!!-