Kukkii... mutta ei "tulosta"

Aloittaja davve, elokuu 21, 2009, 12:18:24 ip

« edellinen - seuraava »

davve

Aloittelija kysyy...

Kotona on Sudden Death Habaneroa sekä ruukuissa (ulkona) että (maa) kasvilaatikossa. Ovat kukkineet jo todella ahkerasti (20-30 kukkaa jo tippuneet pois), mutta ei tule mitään tulosta, eli paprikoita ei tule. Koitan avustaa luontoa pienellä siveltimellä ja leikin "mehiläistä" iltaisin... Aikaisemmin, sama juttu koskien Pink Habaneroa, mutta siihen on nyt sentään tullut 4 hedelmää, mutta suurin osa kukista (75% hävikki) ei ole tuottanut mitään. Valoa on sen verran mitä luonto maksimissaan voi heinä-elokuussa antaa, ja lämpöä on samaten, paitsi että yökylmää vastaan on lämpöpatteri jo käytössä. Inca Red Drop ja Hot Lemon; niille olen tehnyt vastaavlla tavalla, ja samanlaiset olosuhteet muutenkin. Inca kasvaa kuin viimeistä päivää ja Lemonia en saa hengiltä...

Ideoita tai kokemus että mikä vika?  Kummankaan haban kohdalla en havaitse jälkiä siitepölystä sudissa, muiden lajikkeiden sudit ovat ihan keltaisia siitepölystä ja sen jämistä, jokaiselle on siis oma.

wille

Habaneroille on suht tyypillistä pudotta suuri osa kukistaan.
Minkäslaisella lannoituksella olet niitä pitänyt?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

davve

Moi

ähhh... mikä siinä mahtaa olla...?  30% savipitoista nurmikkomultaa, 30% kasvusäkki turvemultaa, loput mustaamultaa. Joku kemiallinen mömmö tuli sinne laitettua, mutta se on sen verran pieni määrä että sillä ei ole merkitystä ainakaan enää. Nuo kaikki lajikkeet kasvaa periaatteessa identtisessä seoksessa, mutta tarkoitatko että ne tietyt (Habanerot) vaatii vahvempaa lannoitusta? Esim hevosenlantaa saan helposti huomattavasti enemmän kuin tarvii... itse kun en mielelläni laita hirveesti noita kemiallisia mömmöjä.

Ruukut on sellaisia altakastelu ruukkuja, joissa seisoo sopivasti vettä.

wille

Lainaus käyttäjältä: davve - elokuu 21, 2009, 13:11:22 ip

Ruukut on sellaisia altakastelu ruukkuja, joissa seisoo sopivasti vettä.

Bingo. Ylikastelu voi myös olla syy nuppujen/kukkien putoamiselle... Ja kyllähän ainakin tyypillisimmät chinenset nauttii vahvemmasta lannoituksesta. Älä seisota jatkuvasti tosiaan sitä vettä niissä...anna välillä vähän kuivahtaa. Lannoitevaihtoehtoja kannattaa kanssa vähän tarkkailla...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

davve

Oolraitt!  Kiitokset vinkistä! Tuo saattaisi hyvin selittää Pink Habat, mutta kun tarkennan, niin SuddenDeath seisoo tavallisissa ruukuissa, vaikka siinä nyt on pieni lautanen alla. Ruukut on >25cm halkaisija, joten SUddenDeath kosteus ei varmaan voi olla se suurin syy.

Onko tämä minun "tee-se-itse" multaseos huono, eli liian kova? Nämä on juuri ne mullat mitä sattui olemaan käsillä kun piti vaihtaa ruukut kiireellä. Koitin laittaa turvemultaa just siksi ettei siitä tulisi kompakti saviklöntti. Mikä on sellainen "sopiva" multaseos?