Chilit ja haiseva hengitys

Aloittaja MiXu-, syyskuu 08, 2009, 17:27:14 ip

« edellinen - seuraava »

MiXu-

Olen todennut muutamaan otteeseen tuoreesta chilistä ruokaa laittaessani, että hengitys on tupannut jälkeenpäin haisemaan sen verran pahalle, että se on itseäkin häirinnyt. Olen käyttänyt joko Aji Cristalia tai "Hot Jalapeno" nimellä ostettua pientä punaista chiliä. fatalii.netin kuvan perusteella se saattaisi olla "Jalapeno, Hercules (C. annuum)".

Onko tämä hajuongelma ihan henkilökohtaisesta ruumiinkemiasta kiinni, vai onko eri lajikkeilla erilaiset ominaisuudet haisevuuden suhteen? :-)

Entä onko hajuhaitan ehkäisyyn tai hoitoon olemassa jotain tehokasta tapaa?

tonttu

Mulla ainakin rupee tuo ravintoketjun toinen pää vähän haiskahtelemaan, kun syö chiliä. Lajikkeella en ole huomannut aromivaihteluita. Tosin valkosibaletta menee tuliseen ruokaan runsaasti se haisee myös oraaliteitse.

Flame

Täällä syödään paljon polttavaa ruokaa ja noita aji cristaleitakin kuluu kivasti. Mitään hajuhaittoja ei ole ilmennyt. Varmistin asian vielä avovaimolta. En ole kyllä huomannut toisinpäinkään tuota. Mikähän moisen efektin mahtaa sitten aiheuttaa?

MiXu-

Toki itsekin käytän reilusti valkosipulia tulista ruokaa tehdessä. Täytynee kokeilla ensi kerralla jättää valkosipuli pois, josko oireet katoisivat. Toisaalta valkosipulia tulee noin muuten käytettyä kyllä ihan runsaita määriä, eikä aiemmin ole ollut vastaavaa ongelmaa.

e-Boy

syyskuu 08, 2009, 20:18:30 ip #4 Viimeisin muokkaus: syyskuu 08, 2009, 20:20:06 ip käyttäjältä e-Boy
Närästys saattaa aiheuttaa pahanhajuista hengitystä... Ei chilit tosin välttämättä aiheuta närästystä, mutta jos siihen on taipumusta muutenkin, ruokatorvi valmiiksi hieman ärtynyt, niin hyvinkin chilit saattaa sitä pahentaa. Itse ainakin huomannut närästyksen pahenevan, mikäli ruokatorvi on juuri valmiiksi ärtyneessä tilassa. Toisin sanoen, mitä ärtyneempi, sitä herkempi mitä tulisempi lajike.

Ja seuraavaksi joku tulee taatusti sanomaan että chili parantaa närästyksen! ...voi hyvinkin olla, se on varmaan yksilöllistä!  :D
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

ottoboi

Ei mullakaan mitään hajuhaittoja kyllä ole ilmennyt.
Saattaakohan jothua jostain muusta ruoka-aineesta?

Paprikaana

joillakin on nukkainen kieli ja siihen tarttuu helposti toisista ruokalajeista mössöä. eli koita puhdistaa kevyesti harjaten pehmeällä hammasharjalla se kielen pinta tai kielenpuhdistimella.
Il Mondo Cambia, Io No!

hessi

enpä ole törmännyt chilin aiheuttamaan hajuhaittaan :)
ja onko siinä ruuanlaitossa ollut sitten jotain muuta ruoka ainesta joka aiheuttaa närästystä?

ja tuo kielen putsaaminen kielenpuhdistajalla on todella hyvä bakteerikannan puhdistus suusta,
sitä suositellaan kyllä vain kerran kolmessa kuukaudessa jos sen tekee perusteellisesti,
raikastaa hengitystä säännöllisesti tehtynä, suosittelen jokaiselle :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry