lokakuu 06, 2024, 22:27:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


kuivuu

Aloittaja zenzei, syyskuu 12, 2009, 08:10:47 ap

« edellinen - seuraava »

zenzei

ostin citymarketista pari viikkoa sitten chiliamppelin se oli täynnä punaista satoa nyt se on alkanut nuupahtaa.. lehdet roikkuu aivan kun olisi liian kuiva mutta kasteltu on muttei joka päivä.. mikä neuvoksi??

jeQQ


kuje

Jep, anna mullan kuivua ennen kastelua.

Chilivaari

Juuri chiliamppeleista ei ole kokemusta, mutta hyvin usein marketeista saa kasveja, jotka vetelevät viimeisiään. Ehkä niitä ei ole tarkoitettukaan kestämään. Ne on kasvatettu myytäviksi. On niitä kannettu meillekin, vaikka itse en ole ostanut. Siinä siivellä olen saanut kaikenlaisia tuholaisia kotiin. Suhtaudun siis hyvin kielteisesti markettien "eläviin" kasveihin. Eihän niissä ole ammattitaitoa kasvien hoitoon tai edes arviointiin.

Varsin yleistä on, että juuret ovat kuivumassa tai mätänemässä tai ne ovat niin niukassa turpeessa, että vesi ei pysy ruukussa, vaikka sitä koko ajan kaataisi lisää. Jos paketti on kovin köykäinen, suosittelisin ottamaan kasvin ylös ruukustaan, rapistelemaan turpeet pois, huuhtelemaan juuret hanan alla ja istuttamaan sitten uuteen hyvään multaan. Muutama päivä juurtumisvaiheessa kannattaa pitää löysää muovipussia kasvin päällä, ettei se haihduta enemmän kuin juuret ehtivät imeä. Silloin on syytä myös välttää aurinkoa, mutta ei enää myöhemmin. Chilisi tarvitsee kaiken saatavilla olevan valon.

Jatkossa hyvin maltillinen kastelu, vasta kun ruukku tuntuu keveältä tai lehdet nuupahtavat.

jeQQ

Joo, mulla oli kanssa yksi kaupasta ostettu puska. Se meni samana päivänä passiivihydroon, joten ongelmaa juurien kanssa ei tullut..

zenzei

en kyllä paljoa vettä oo antanut ja nyt en oo moneen päivään..mikäli se nyt on liiallisesta kastelusta nuupallaan virkoaako se siitä vielä?? ja miten usein se tarvii vettä?   kiitos vastauksista :)

Chilivaari

Kai sinulla on reikä ruukun pohjassa?
Se estää hillittömän ylikastelun, kun liika vesi valuu ulos. Pahinta juurille on, että pohjalla makaa vettä. Siihen ne kuolevat.

Nerohaba

Itsellä myös tuollainen marketista hommattu shiliruukku mutta sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia..
Kastellut olen silloin kun multa on alkanut jo melkein halkeilla kuivuudesta  :P
Se on jopa kasvattanut lisää podeja ja kukkii edelleen!  8)
Lannoitteena olen käyttänyt kärsältä ostettua herkkua ja shili on vielä toistaiseksi kaupan muovisessa altakasteluruukussa..

Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

zenzei

onkos siihen mitään ensiapua enää?? vai onko peli menetetty tän kukan kohdalla.. esim. purkin,mullan vaihto entä onko hyötyä leikata hedelmät pois? :o