Aloittelijan FAQ -kaikesta...

Aloittaja Lucyfer, syyskuu 16, 2009, 21:05:12 ip

« edellinen - seuraava »

Lucyfer

Tervehdys,

olen uusi tällä foorumilla, ja uusi chilinkasvatuksessa muutenkin. Joskus keväällä laitoin ensimmäiset siemeneni itämään (ostin satunnaisesti kaupasta C. Annuum "Cayenne Long Slim" -siemenpussin mitään lajikkeista tietämättä ja luullen sitä miedommaksi kuin ilmeisesti onkaan  ;D), ja nyt on 2 kasvia tuottamassa jonkinnäköistä satoa eli toisessa n. 5 palkoa (jäivät aika ohueksi varreltaan; 1 punainen on jo, muut vasta pieniä) ja toisessa siinä 10-15 pientä palon alkua. Lisäksi kaupan punainen paprika on kasvanut siemenestä 2-haaraiseksi, chilejä paksummaksi kasviksi, jossa on jo parisenkymmentä kukkaa / palon alkua.

Olen yrittänyt selata netistä näitä kasvatusohjeita, mutta oma pää on sellainen, että tarvitsisin kaikki neuvot samassa paketissa ja suoraan vastauksena omiin kysymyksiini... Aina kun tulee lisäkysymyksiä ja kysymyksiä niidenkin perään, niin nuo tiedonjyväset, mitä netistä olen löytänyt, ovat saaneet vain entistä enemmän sekaisin... Anteeksi siis mahdollinen toisto -olen epätoivoissani, enkä tiedä mistä muualta kysyä  :P.

Tarvitsisin vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

- Mitä teen noille Long Slimeille nyt, kun auringonvalo ulkoa alkaa hiipua? Ovat ikkunalaudalla, eteläikkunalla, suht pienissä ruukuissa. Pitääkö niitä lisävalaista, jotta sato ei lakkaisi kasvamasta -jos, niin minkähänlaisella lampulla, kuinka suuri teho, kuinka kauan päivässä...
- Pitääkö niitä leikata jotenkin? Haluaisin kokeilla, jos kasvaisivat talven yli...
- Käyvätkö samat neuvot paprikalle? Kasvavat kummatkin kohta niin pitkiksi, että pakko siirtää lattialle -pärjäävätkö siinä talven keinovalon (ja millaisen?) turvin?
- Entäs uudet siemenet? Ajattelin istuttaa nyt Fataliilta tilaamiani Inca Red Dropeja ja PI 441551:ä (C. Baccatum). Istutussuunnitelma: ensin minikasvihuoneeseen ikkunalaudalle, puutarhaturveeseen jossa osa hiekkaa, osa niitä kivisorapallosia; taimet sitten hieman isompiin ruukkuihin, hieman isompaan "kasvihuoneeseen" (eli siis ihan sisällä pidettävät, muoviset pikkukasvihuoneet kyseessä, joissa muovikupu tuuletusrei'illä). Valaistus näissä ihan normaali kasvilamppu suunnattuna suoraan "kasvihuoneeseen". Onnistuuko? Jos nyt kylvän, niin kuitenkin syyskuun puoliväli on jo ohitettu. Miten siis jatkovalaistus? Ja kuinka monta tuntia pitäisi valaista?
- Jos nämä em. siemenet itävät, niin mihin multaan ne pitäisi jatkossa istuttaa? Mustamulta on ilmeisesti rajattu pois, joten käykö tuo kyseinen Kekkilän puutarhaturve jatkossa, ja mitenkäs taimien lannoitus talviaikaan? Merileväuutetta on, riittääkö se?
- Mitenkäs chilien / paprikan leikkaus? Kasvit kukkivat nyt, syyskuun puolivälissä, ja suositellaan leikattaviksi talveksi. Milloin -sitten, kun ovat jo tuottaneet tarpeeksi monta kukkaa / hedelmää? Mistä kohtaa vartta? Kuinka monta prosenttia kasvista? Miten jatkohoito tämän jälkeen (valaistus jne.)?
- Voinko vaihtaa mullan näiltä kukkivilta / satoa tuottavilta chileiltä / paprikalta, kun olen viimeksi vaihtanut joskus 3-4 kk. sitten, ja sen jälkeen lannoittanut tähän asti vain kukkaravinteella tms. ja satunnaisesti merileväuutteella? Ylipäätään -kärsivätkö kasvit enemmän mullanvaihdosta vai vähäravinteisuudesta? Kuitenkin kukkivat ja tuottavat satoa (edes jonkin verran), eli riskeeraanko mullanvaihdolla kukkien / sadon kehittymisen?

Tässä nyt aluksi "muutama" kysymysmerkki  :P. Olen aivan hukassa vielä, kun tämä kaikki tuntuu niin monimutkaiselta  ;D. Aiemmin olen kasvattanut vain muutamaa koristekasvia, ja nekin olen onnistunut yleensä tappamaan :D. Kiitoksia, jos joku jaksaa vastata :).

Lucyfer

Niin, ja kirvoista. Niitä on ollut -ja paljon. Ensimmäiset kirvat ilmestyivät joskus keväällä yli vuoden vanhoihin Saint Paulioihin, ja levisivät siitä sitten kevään / kesän mittaan timjameihin, oreganoon ja sitruunamelissaan -jouduin kaikki heittämään vähitellen roskiin, kun mikään ei auttanut... ei mäntysuopaliuos, koko kasvien suihkuhuuhtelu (joka piti kirvat poissa jopa kuukauden) eikä Tolukäsittely. Tosiaan kuukauden olivat poissa, sitten tulivat taas sadoittain, kun en tajunnut vahtia. Suoraan sanottuna _raivostuttavaa_. Chileissäkin niitä on ollut pitkin kevättä ja kesää, mutta olen yksinkertaisesti hukuttanut ne yksitellen suihkutettuun mäntysuopaliuokseen lähestulkoon päivä päivältä. Joka päivä olen tarkastanut kasvit, ja lähes aina siellä on ollut uusia kirvoja. Tekisi mieli kirota, mutta en viitsi täällä foorumilla -jääköön se ihan yksityiseksi tunteenpurkaukseksi. Ainoastaan basilikat, tuliköynnöksen ja liisankukan ne ovat jättäneet väliin. 

En aio niitä sietää jatkossakaan, joten annuumien kohdalla ne eivät sinänsä ole ongelma. Mutta miten ihmeessä ne ovatkaan tiensä löytäneet tänne sisälle kevättalvella, jolloin oli pakkasta ja lunta ulkona -sitä ennen ei häivähdystäkään kirvoista, vaikka mullanvaihtojakaan en ole tehnyt  ???.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lucyfer - syyskuu 16, 2009, 21:27:13 ip... miten ihmeessä ne ovatkaan tiensä löytäneet tänne sisälle kevättalvella, jolloin oli pakkasta ja lunta ulkona -sitä ennen ei häivähdystäkään kirvoista, vaikka mullanvaihtojakaan en ole tehnyt  ???.

Mietipä, mitä on tullut kannettua kotiin?
Onnittelukukkia, uusia ruukkukasveja, salaatti- tai yrttiruukkuja? Leviäminen kestää muutaman viikon, joten tartunnan aiheuttaja on jo silloin voinut unohtua. Meille lahjaksi saatu timanttiananas aiheutti viime keväänä aikamoisen myrkytysten aallon, vaikka itse ananas lensikin mäkeen heti, kun tartunta oli huomattu.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lucyfer - syyskuu 16, 2009, 21:05:12 ip... tarvitsisin kaikki neuvot samassa paketissa ja suoraan vastauksena omiin kysymyksiini... Aina kun tulee lisäkysymyksiä ja kysymyksiä niidenkin perään, niin nuo tiedonjyväset, mitä netistä olen löytänyt, ovat saaneet vain entistä enemmän sekaisin...

Tuttu tunne parin vuoden takaa.  :D

Monet kysymyksistäsi ovat sellaisia, että niihin ei ole selkeää vastausta, ainakaan minä en tiedä. Infernon viljelyohjeet kannattaa lukea moneen kertaan ja Fataliin englanninkieliset jatkoksi. Linkit löytyvät joka sivun ylälaidasta. Chiliyhdistykselläkin on suomenkieliset kasvatusohjeet, tosin vähän luonnosvaiheessa vielä.

Minä kyllä malttaisin innostustani muutaman kuukauden, sillä kaikkein pimeimpien kuukausien aikana taimien kasvatus on melko työlästä ja turhaa. Sinä aikana voisit perehtyä enemmän chilin kasvatukseen ja lajikkeiden valintaan.

Jos aloitat vaikka joulukuussa, selviät pienellä lisävalolla ohi tammikuun ja sitten jo alkaa aurinkokin nousta edes toisinaan. Kun taimet kasvavat, pieni valo ei enää riitä, vaan pitäisi olla useita isoja, ellei luonnonvaloa ole. Minulla oli viime keväänä pikkutaimille 23W ESL, jolla valaisee läheltä 4-6 pikkuista ja isommille ikkunan päällä pari pitkää loisteputkea. Ikkuna on etelään. 14 tuntia poltin pikkuisille valoa, 10 yötä. Se ainakin toimi.

Lucyfer

Kirvoista. Sehän siinä niin outoa onkin, kun mielestäni (silloin kun kirvat iskivät) en ollut saanut mitään kasveja keneltäkään, ja itse en ainakaan ollut mitään hankkinut. Ne tulivat joskus helmi-maaliskuussa muistaakseni, ja lopulta levisivät sitten yrtintaimiin -jouduin heittämään kaikki muut, paitsi basilikat, pois tässä vähän aikaa sitten. Joka päivä on tosiaan käytävä nuo paprikatkin läpi ja yksitellen suihkutettava ne. Kyllä meni yrtti-innostus sen sileän tien  >:(.

Harmi, että joudun odottelemaan tuon istutuksen kanssa... Mutta entäs, jos laitan vain pari siementä jotain helpointa lajia (esim. Aji Cristal tai Inca Red Drop tai sitten PI 441551 tai PI260560)? Olisiko noista jokin lajike sopiva? Jos laitan vain pari, niin eikö valaistus olisi silloin helppoa hoitaa?

Mitenkäs nuo nyt satoa tekevät Cayenne Long Slim ja paprika? Menetänkö sadon esim. paprikasta (vasta nupuillaan), kun nyt valon määrä vähenee, vai millainen ratkaisu pitäisi niille tehdä? Voiko mullan vaihtaa nyt tässä vaiheessa kun kukkivat / tekevät satoa??

Onko tuo Long Slim Annuumina siis jotenkin vaikeampi kuin nuo Baccatumit tms.? Nekin laitoin tosiaan ihan ilman mitään lisävaloa tai lämmitystä itämään, ja nuo ainakin voivat hyvin... Aika ohuet varret niissä on, kun en tiennyt koko tuuletushommasta mitään vielä keväällä. Taitaa olla aika tulinen tuo chili? Uskallankohan edes maistaa  ;D. Yksi läpeensä punainen palko olisi jo -keräänkö nyt jo vai myöhemmin?

Heh, taisi tulla toistoa osittain, mutta tarvitsisin todella ainakin noiden jo olemassaolevien chilien / paprikan hoitoon ohjeita. Jos ne vaikka talvesta selviäisivät hengissä...

Lucyfer

APUA!

Nyt tarvitaan neuvoja ja pikaisesti.

On kulunut viikko siitä, kun laitoin Inca Red Dropit itämään, ja multa on ollut niin kosteaa, ettei sitä ole tarvinnut kastella kertaakaan. Eli liian kosteaa. Hometta on myös pinnalla jonkin verran, ja lämpöä en ole pystynyt pitämään niin korkeana kuin olisi ollut tarvis -yölämpötila täällä oli eräänä yönä jopa +16.6  ::).

Nyt uskalsin raottaa tuota multapeitettä, ja huomasin että ainakin yksi Inca oli lähtenyt itämään! Mutta: olen laittanut siemenet liian syvälle, multaa oli päällä runsaasti... Siemen on vielä paikoillaan, mutta sille oli kasvanut jo puolen sentin juuri suunnilleen...

Kärsikö tuo siemen mahdollisesti tuosta raottelusta? Laitoin hieman vähemmän multaa päälle -teinkö virheen? Kasvavat siis turveruukussa, puutarhaturpeessa, minikasvihuoneessa, jossa ei ole reikiä eli olen pitänyt homeen takia tuota muovikantta pois päältä suurimman osan ajasta... Mitä nyt pitäisi tehdä?

Uskallanko raottaa Chinensen multakerrosta, vai kärsivätkö vaativampana kasvina siitä? Apua...

axo

Ei niitä siemeniä kannata mennä ronkkimaan, kyllä ne sieltä mullasta ite nousee jos ovat noustakseen.

Linda

Jep, mäkin olin yhet siemenet laittanu vähä ehkä turhan syvälle, mutta kyllä ne sieltä ihan itekseen nousi. Vähän hitaammin kun muut, mutta nousi kuitenkin. Eli ei se niin millilleen (ainakaan oman kokemuksen perusteella) tarvitse olla :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

jeQQ

Mulla ei mullasta noussut mitään, joku meni kädelleen. Villassa alta viikossa melkein kaikki..

Minbaari

Mulla on noussu melkein kaikki mitä oon multaan tyrkänny. Yksi nagan siemenkin jonka laitoin huvikseen vain kostean mullan päälle on lähtenyt kasvamaan. Multa kannattaa kyllä omasta mielestäni desinfioida ennen kuin alkaa siinä idättää. Itse pidin sitä multaa 30min 200 asteisessa uunissa ennen kuin otin käyttöön.

Lucyfer

Nyt on tosiaan nousemassa yksi Inca Red Drop. Tarkistin (kiellosta huolimatta  :P) myös nuo Datilit, ja niistä on toisesta reunasta avautunut reikä, eli ilmeisesti sieltä mistä juuret alkavat puskea!

Nyt kun tuo Inca nousee pinnalle, niin pitääkö siirtää koko boksi muiden siemenien kehityksen uhalla valoon? Ovat tällä hetkellä TV-kaapissa digiboksin päällä, kun mitään muuta lämmintä paikkaa ei meiltä löytynyt. Millaista valoa siis tarvitaan -ehdotuksia?

Lucyfer

Viime yönä oli noussut kaksi Incan tainta tuolla TV-kaapissa  :). Ratkaisin ongelman siten, että leikkasin siitä idätyspahvilaatikosta puolet pois; Incat pääsivät ikkunan eteen, Datilit jatkavat vielä kaapissa. Taisi tuo lämpö tosiaan vauhdittaa kasvua aika lailla.

Nyt mietin enää sitä, kuinka vahvaa valoa nuo pikkuruiset taimet kestävät / kaipaavat... Meillä on 15W pöytälamppu, yksi kasvihehkulamppu (joka kuumenee melkoisesti ja on todella vanha muutenkin) sekä teollisuusvalaisin, jossa muistaakseni 3 x 36W tehoa tms. Mitähän noista pitäisi käyttää? Lämmön järjestäminen on toinen ongelma, kun talo on sen verran iso, että sähkölämmitystä ei viitsi pitää täysillä, ja sitten puulla lämmittäminen nostaa taas lämmön hetkeksi sinne +24 asteeseen ja yöksi jäähtyy sitten taas jopa alle +18 asteeseen  ::).

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lucyfer - lokakuu 01, 2009, 13:48:14 ip... Nyt mietin enää sitä, kuinka vahvaa valoa nuo pikkuruiset taimet kestävät / kaipaavat... Meillä on 15W pöytälamppu, yksi kasvihehkulamppu (joka kuumenee melkoisesti ja on todella vanha muutenkin) sekä teollisuusvalaisin, jossa muistaakseni 3 x 36W tehoa...

EI hehkulamppuja chileille!
Ne polttavat läheltä ja kauempaa eivät valaise riittävästi.
Ikkunavalo ja loisteputki melko läheltä on hyvä ratkaisu. Aluksi etäisyyttä voisi olla 20-30 cm, mutta jotkut tuovat putket 5 cm päähän latvoista. Silloin kasvi voi parissa päivässä kasvaa kiinni valoon ja käräyttää latvansa.

Loisteputket tuottavat myös lämpöä ja se saattaa riittää lisälämmitykseen, jos etäisyys on oikea. Yli 30 asteen ei kannata riskeerata, vaikka kyllä nuo kestävät, tropiikin kasveja kun ovat.

jeQQ

Siksi pitääkin laittaa tuuletin kasveille. Eihän se tietenkään pakko ole, mutta mulla suurin kasvi lähes kiinni putkissa ja tuulettimen kanssa se ei ota nokkiinsa. Ilman tuuletinta paloi helposti.

Lucyfer

Entäs tuo teollisuusvalaisin? Onko liiankin tehokas? Ja pitääkö nyt jo alkaa antaa valoa, kun vasta ovat sirkkalehdet avautumassa?

Tuuletin on olemassa, onneksi. Luulen, että joudun laittamaan nuo taimet länsi-ikkunalle, koska mies vastustaa rumia lamppuja olkkarissa, jossa siis nykyiset Annuumit ovat olleet eteläikkunassa. Tuo läntinen huone on lisäksi toistaiseksi tyhjillään. Lämpötila siellä ei kyllä ole valonkaan vähäisyyden vuoksi mitenkään kovin korkea  :-\.

Laitan tuonne blogiini pian päivitystä ja kuvia, eli

http://chillausta.vuodatus.net/

Lucyfer

PS. Hieman OT (anteeksi), mutta toivoisin, että kommentoisitte noita kuviani tuolla blogissa, sillä esim. tuon Annuumin kohdalla näyttää siltä, että olen toiminut väärin kun jätin sen kesällä leikkaamatta. Vinkkejä kaivataan tuostakin, eli milloin leikataan ja mistä kohtaa...

Long Slimit taitavat jäädä tältä vuodelta kypsymättä... Huhtikuussa tosiaan muistaakseni ne istutin, eli aivan liian myöhään.

jeQQ

Riippuu hieman siitä, millainen teollisuusvalaisin. Kaikki halogeenivalaisimet voi kyllä unohtaa..

Linda

Lainaus käyttäjältä: Lucyfer - lokakuu 01, 2009, 14:53:17 ip
PS. Hieman OT (anteeksi), mutta toivoisin, että kommentoisitte noita kuviani tuolla blogissa, sillä esim. tuon Annuumin kohdalla näyttää siltä, että olen toiminut väärin kun jätin sen kesällä leikkaamatta. Vinkkejä kaivataan tuostakin, eli milloin leikataan ja mistä kohtaa...

Long Slimit taitavat jäädä tältä vuodelta kypsymättä... Huhtikuussa tosiaan muistaakseni ne istutin, eli aivan liian myöhään.

Ei kai noita kasveja mikää pakko ole leikata? Korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä, mutta en mä oo ainakaan mitään leikelly ja vallan hyvin voi kasvit. No okei, ne oksat, joisa kissat on syöny lehdet, oon parturoinu vähä esteettisemmän näkösiks, mutta en mä muuten ole kyllä saksia (tai muitakaan teräaseita)  käyttäny ???
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Chilivaari

Enpä ole koskaan käyttänyt tuuletinta chileille, kun en ymmärrä sen tarvetta enkä voi sietää sen hurinaa. Eikös lämmön saa sopivaksi etäisyyttä säätämällä?

Kukaan ei voi tietää, mitä tarkoitat teollisuusvalaisimella, mutta jos se on loisteputkia, se on 120 cm pitkä. Silloin se on mitä parhain pienelle chilitarhalle. Loisteputkivalaisimesta voi myös ruuvata putkia irti, jos kolme tuntuu tuhlaukselta. Yhden ja kahden putken valaisimia saa uutena kaupoista muutamalla eurolla.

Taimet suorastaan etsivät valoa sirkkalehtivaiheessa ja niistä tulee pitkiä ja hentoja, helposti kaatuilevia, jos valoa ei ole. Sirkkalehtien alapuolisen varren voi haudata multaan seuraavassa ruukun vaihdossa.

jeQQ

Juu, tottakai voi, mutta mulla on nuo eri huoneessa ja hurina ei häiritse mitenkään. Saan täten hieman enemmän irti noista loisteputkistani! :)