lokakuu 06, 2024, 09:35:05 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Talvehditus

Aloittaja Kolaholisti, syyskuu 27, 2009, 21:05:43 ip

« edellinen - seuraava »

Kolaholisti

Terve! Ois tänä vuonna perus Apache ja Habanero Neon Yellow. Mites noiden talvehdittamisen kanssa ku ei oo loisteputkea parempaa valaisinta? Joku sanoi että pitäis olla ~10 asteinen paikka, ja ainoa sopiva olis autotalli, johon tosin tulee aina talvella kylmää ilmaa ku ovi avataan. Eli mites kyseiset lajit sais talvetettuu?

Hombre

ikkunalaudalla ja loisteputki apuna.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Kolaholisti

Eli tuo 10 astetta ei pidä paikkansa? Ja kuinka kauan/pv pitäisi loisteputkea pitää päällä?

ottoboi

No mulla itsellä on kellokytkimellä sellaiset 16 tuntia päällä valo, eiks se oo niin että mitä enemmän nii sen parempi, mut ei kokoaikaa kuitenkaan..

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Kolaholisti - syyskuu 28, 2009, 18:22:07 ip
Ja kuinka kauan/pv pitäisi loisteputkea pitää päällä?


2x36w loisteputket paistaa puskien päällä 6-16 tuntia päivässä ja hyvin kasvaa ja puskee kukkaa.
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

ottoboi

joo, mulla eslit 30w 5000k ja 30w 2700k ja sit els kasvilamppu 15w, kyllä kasvit kasvaa ja kukkii oikein reippaasti, ja podeja tulee kokoajan lisää, vaikka luulin jo sadon tulleen, ku ei ollut pitkään aikaan mitää tehnytkään..

Kolaholisti

lokakuu 01, 2009, 19:49:03 ip #6 Viimeisin muokkaus: lokakuu 01, 2009, 20:22:36 ip käyttäjältä Kolaholisti
Eli loisteputket riittää hyvin, mutta olisiko kannattavaa ostaa esim. tämä?. Entäs miksiköhän Neon Habanero pudottaa _hirveästi_ lehtiä, jotka ovat täysin terveitä? Liittyykö sekin talvehditukseen ja lähteekö joistain lajeista kaikki lehdet talveksi? En itse ole kasvattanut vaan sain sen lahjaksi ystävältäni pari viikkoa sitten, joten voisiko olla olosuhteiden vaihdosta? Mitä pitäisi tehdä tässä tilanteessa?

kuje

Lainaus käyttäjältä: Kolaholisti - lokakuu 01, 2009, 19:49:03 ip
Eli loisteputket riittää hyvin, mutta olisiko kannattavaa ostaa esim. tämä?. Entäs miksiköhän Neon Habanero pudottaa _hirveästi_ lehtiä, jotka ovat täysin terveitä? Liittyykö sekin talvehditukseen ja lähteekö joistain lajeista kaikki lehdet talveksi? En itse ole kasvattanut vaan sain sen lahjaksi ystävältäni pari viikkoa sitten, joten voisiko olla olosuhteiden vaihdosta? Mitä pitäisi tehdä tässä tilanteessa?


En suosittele ton LED-lampun ostamista. Ihan sairaan kallis. Osta vaikka täältä esli.
50W menee vielä tavallisten valaisimien kantaan (E27), mutta siitä ylöspäin tarvii isomman (E40) kannan.
Mut tosiaan pärjäät niillä loistareilla ihan mainiosti.

Miten oot ruokkinu tota joka tiputtaa lehtiä?

Kolaholisti

Kiitos, mitä nyt merileväuutteella veden seassa lehdille ja tyvelle.

kuje

lokakuu 02, 2009, 15:15:20 ip #9 Viimeisin muokkaus: lokakuu 02, 2009, 15:17:08 ip käyttäjältä kuje
Lainaus käyttäjältä: Kolaholisti - lokakuu 02, 2009, 13:37:01 ip
Kiitos, mitä nyt merileväuutteella veden seassa lehdille ja tyvelle.


No sitten se tiputtaa lehtiä lannoitevajauksen takia.
Merileväuute ei ole lannoite vaan lisäravinne (vert. vitamiinit).
Tarvitset siis lannoitteita. Itselläni on käytössä Keriman hydrolannos, mutta muitakin toki on.
Tässä on linkki Chilivaarin tekemään lannoitevartailutaulukkoon.
Lisää info löytyy myös samasta topicista.

papereeka88

Tästä valo hommasta itselläni sellainen mielenkiintoinen kysymys.Menevätkö chilit nukkumaan?Itselläni melko tarkkaan 13-14 tuntia kestäneen valon jäännin jälkeen rupeavat illan tullen chilit roikottamaan lehtiään vaikka lämpötilassa ei ole muutosta.Seuraavana aamuna kuitenkin taas terhakkaina valmiina vastaan ottamaan valoa.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

kuje

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - lokakuu 03, 2009, 17:11:29 ip
Tästä valo hommasta itselläni sellainen mielenkiintoinen kysymys.Menevätkö chilit nukkumaan?Itselläni melko tarkkaan 13-14 tuntia kestäneen valon jäännin jälkeen rupeavat illan tullen chilit roikottamaan lehtiään vaikka lämpötilassa ei ole muutosta.Seuraavana aamuna kuitenkin taas terhakkaina valmiina vastaan ottamaan valoa.


Osalla chilit tosiaan tuntuu menevän nukkumaan.
Juurikin tässä postausessa on sama ilmiö. Eri kielellä tosin.
Itselläni ei ole kokemusta ko. ilmiöstä.

Kilp

Minkälaista valonlähdettä papereeka88 käyttää?

Itselläni on tosiaan 2x30W ESLiä joita pidän 5-10cm korkeimmista lehdistä ja tuo "jämäkkä nuupotus" tuntuu tuolla esikois Aji Cristallillani olevan jokailtainen toimenpide. Tarkennetaan vielä tätä ilmiötä niin, että tuo nuupotus tuntuu vahvistuvan kun laitan ~12-14h syklin jälkeen valot kiinni.

Voin napata kuvasarjan tapahtumasta jos jotakuta kiinnostaa...

kuje

Lainaus käyttäjältä: Kilp - lokakuu 03, 2009, 17:41:01 ip
Minkälaista valonlähdettä papereeka88 käyttää?

Itselläni on tosiaan 2x30W ESLiä joita pidän 5-10cm korkeimmista lehdistä ja tuo "jämäkkä nuupotus" tuntuu tuolla esikois Aji Cristallillani olevan jokailtainen toimenpide. Tarkennetaan vielä tätä ilmiötä niin, että tuo nuupotus tuntuu vahvistuvan kun laitan ~12-14h syklin jälkeen valot kiinni.

Voin napata kuvasarjan tapahtumasta jos jotakuta kiinnostaa...


Kuvasarja ois hieno!  ;D

Herra 47

kyllä chilit tosiaan menee nukkuu...

Alkavat riiputtaa lehtiä ja aamulla ovat taas voimissaan :)
Kannattaa siinä vaiheessa kun riiputus alkaa sammuttaa valot niiltä
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Kilp

kuva1: ~8h valoa
kuva2: ~11h valoa
kuva3: ~13h valoa

Kuva3:n jälkeen molemmat valot kiinni. Seuraavissa kahdessa kuvassa laitoin toisen valoista päälle kuvausta varten.

kuva4: ~1h valot kiinni
kuva5: ~3h valot kiinni
kuva6: ~12h valot kiinni

Migle


papereeka88

Itselläni on 2x30w esliä ja yksi 50w esli.Luinkin tuon englannin kielisen linkin ja sama meininki tapahtuu täällä.Sikäli yllättävää,että ainakin jalapeno herculekset,jotka ovat käsittääkseni saaneet jonkinlaista laji jalostusta tuntuvat olevan hyvinkin tarkkoja siitä,että nyt on yö valot pois.Myös chiluacle negrot tuntuvat ilmoittavan melko kärkkäästi,että nyt riittää valo.En ole toistaiseksi hot lemoneissa (Lemon drop) tai caribbean red habanerossa huomannut samaa asiaa (voi olla,että en ole tarkastellut kunnolla) kävikin mielessä,että olisiko tämä nukkumaan meno tyypillistä juurikin annuumeille?Ja tuo kuva sarja kertookin loistavasti mitä chileissä tapahtuu.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

jeQQ

Jaa'a. Mulla ei kyllä ole ollut mitään merkitystä valosykleillä tuossa EBB:Ssä. Tosin sinne on nyt vasta rantautunut annuumeja, ja ovat vielä niin pieniä ettei oikein vielä voi sanoa mitään.

Kilp

Kuvasarjan taimi ei muuten ole annuum vaan Aji Cristal (C.baccatum).

Muista lajikkeista ei minulla ole kokemusta, nimim. ensimmäisen alkua odotellessa ;)