mikä on chilin vaikutus terveyteen?

Aloittaja sandru69, lokakuu 15, 2009, 08:50:15 ap

« edellinen - seuraava »

jaolsten

lokakuu 04, 2011, 10:57:05 ap #40 Viimeisin muokkaus: lokakuu 04, 2011, 11:43:58 ap käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: exa - lokakuu 04, 2011, 10:48:52 ap
Jos terveysvaikutukset oletettavasti kasvaisivat chilin tulisuuden kasvaessa, joka kerta kun jättäisi tulimarjat perkaamatta, terveysvaikutukset olisivat paremmat? Ehkä näin, tuskinpa kuitenkaan.

Väittäisin C. chinensen olevan terveellisempi kuin makean suippopaprikan. Kapsaisiinin lisäksi chileissä, etenkin tulisimmissa on valtavia C-vitamiinipitoisuuksia.

Eli jätä chilit perkaamatta ja perunat kuorimatta.  ;)

Edit. Muistan aikoinani lukeneeni tämän jostain tutkimuksesta. Puristin nuorempana syksyisin tyrniä saaristossa ja myin eteenpäin ja tuolloin piti kaivaa esille faktatietoa c-vitamiinipitoisuuksista. Harmi, etten nyt äkkiseltään muista tutkimuksen nimeä/teettäjää.

Edit2. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämislaitoksen sivuilla on hämmentäviä taulukkotietoja. Olen nimittäin 100% varma, että saaristossa kasvaneessa tyrnissä on moninkertainen c-vitamiinipitoisuus! Olisikohan tutkimuksessa käytetty puutarhassa kasvatettua (lannoitettua) tyrniä...
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Herra 47

lokakuu 04, 2011, 16:10:20 ip #41 Viimeisin muokkaus: lokakuu 04, 2011, 16:12:08 ip käyttäjältä Herra 47
niin... Tyrni jää c-vitamiinipitoisuudeltaan paprikalle ja tuskin se ainakaan laskee tulisuuden noustessa ;)

edit: tietoja löytyy myös www.fineli.fi
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: Herra 47 - lokakuu 04, 2011, 16:10:20 ip
Tyrni jää c-vitamiinipitoisuudeltaan paprikalle ja tuskin se ainakaan laskee tulisuuden noustessa ;)

KIITOS! Tämä on mahtava nippelitieto, monet kun pitävät tyrniä uskomattomana C-vitamiinin lähteenä, jota se onkin... Mutta että Capsicumeissa on vielä enemmän C-vitamiinia! Näin se tosiaan on kun noita THL:n tilastoja katselee.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Tyttii

Itse olen syönyt chiliä likimain päivittäin n. 2 vuoden ajan. Viimeksi olin flunssassa... hmm, n. 2 vuotta sitten. Vuonna 2011 sairaslomapäiviä nolla. Aikamoinen terveysvaikutus, jos chilistä johtuu. Käsittelen rahaa ja ihmisten ruokailuvälineitä päivittäin. Tupakoin ja syön kynsiä, eikä siltikään. Seuraava tauti on varmaan kuolemaksi. Sit mun aika mennä on!
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Raaka-Arska

Kyllä pysynyt flunssat loitolla sen jälkeen, kun chili hommiin hurahdin täysillä  ;D (etsii mopoa ja miettii n. 120 taimen sijoittelua)

Ainoa "ongelma" ilmenee silloin, kun syö chiliä illalla ennen nukkumaanmenoa, niin ei tahdo uni tulla... Eli ainakin mua c-vitamiini piristää ihan helkkaristi!
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

mohla

Löysin tuonne New Mexico State University:n The Chile Pepper Institute:n sivuille ja sieltä löytyy melkoisesti tietoa. Esimerkiksi eri chilien ja paprikoiden ravintoarvoja ja vaikka mitä tietoa. Hyvää lueskeltavaa, joskin lontooksi...

ChIlIDoG

Ennen joulua kun kävin infulsiopolilla (vai mikä hitto onkaan) ottamassa pari pussia verta, niin tuli hoitajien kanssa puheeksi chilit ja sanoivat että on jokun särkylääke, missä on käytetty kapsaisiiniä. Kyseessä siis syöpäosaston yhteydessä oleva ns. tiputushuone.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - helmikuu 22, 2012, 11:10:57 ap
Ennen joulua kun kävin infulsiopolilla (vai mikä hitto onkaan) ottamassa pari pussia verta, niin tuli hoitajien kanssa puheeksi chilit ja sanoivat että on jokun särkylääke, missä on käytetty kapsaisiiniä. Kyseessä siis syöpäosaston yhteydessä oleva ns. tiputushuone.


http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/alias/laake350
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=24446&i=ASTELLAS+PHARMA_QUTENZA

Lainaus
Älä kosketa silmiäsi, suutasi tai muita herkkiä alueita. Jos kosketat vahingossa Qutenza-laastaria tai hoidettua ihoaluetta ennen kuin sille on levitetty puhdistusgeeliä, se saattaa aiheuttaa polttavaa kipua ja/tai kirvelyä. Kerro välittömästi lääkärille.
:D

ingeniero

helmikuu 24, 2012, 10:25:35 ap #48 Viimeisin muokkaus: helmikuu 24, 2012, 10:27:21 ap käyttäjältä ingeniero
Ei nyt kamalan hieno läppä jolle nauraa ::) Kai ny helvetti lääkeaineiden haitallisista sivuoireista suositellaan mainitsemaan lääkärille! Ensi kerralla sitten lainaa se järkevin kohta kokonaisuudessaan, tuohan menee lääkeinfon mukaan:

"Jos havaitset sellaisia haittavaikutuksia, joita ei ole tässä selosteessa mainittu, tai kokemasi haittavaikutus on vakava, kerro siitä lääkärille------Kuten kaikki lääkkeet, Qutenzakin voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan niitä saa.."

zeta

Olen muutaman kerran sattunut syötyäni chilin pyyhkäisemään silmää
ja on alkanyt polttaa silmää hirveesti.
Eräs kaverini sitten sanoi että siitä voi seurata jotain silmälle.
onko mahdollista että chili vahingoittaa silmää?

disturbed833

En ainakaan luulisi kun eihän kapsaiini oikeasti mitään polta vaan saa kehon luulemaan ,että siihen on hyökätty.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: zeta - maaliskuu 05, 2012, 19:09:21 ip
Olen muutaman kerran sattunut syötyäni chilin pyyhkäisemään silmää
ja on alkanyt polttaa silmää hirveesti.
Eräs kaverini sitten sanoi että siitä voi seurata jotain silmälle.
onko mahdollista että chili vahingoittaa silmää?


Vierasesine silmässä voi vahingoittaa silmää, mutta jos puhutaan silmien raapimisesta pesemättömin käsin niin ei se silmää vahingoita. Tuntuu toki helkkarin häijyltä. Jos silmiinsä saa chilimehua, kannattaa ne huuhdella haalealla vedellä.

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Kappu

Lainaus käyttäjältä: exa - lokakuu 04, 2011, 10:48:52 ap
Jos terveysvaikutukset oletettavasti kasvaisivat chilin tulisuuden kasvaessa, joka kerta kun jättäisi tulimarjat perkaamatta, terveysvaikutukset olisivat paremmat? Ehkä näin, tuskinpa kuitenkaan. Mielenkiintoinen hypoteesi kuitenkin.

Ja miten sitten säilötyt (etikka-, pakaste- jne.) chilit, tulisuus kuitenkin säilyy, joten säilyykö myös terveysvaikutukset? Eikös C-vitamiinikin säily suhteellisen hyvin pakastaessa?


Itseasiassa luulisin juurikin toisin. Eikös monissa muissakin kasveissa nimenomaan ole se siemen terveellisin osa/vaihe koko kasvin elikaaren aikana?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: pgrt - elokuu 17, 2011, 23:02:43 ip
Pakkohan on mainita että näitä chilejähän löytyy melkein jokaisen laihdutuskapselin sisältä eli chili tehostaa aineenvaihduntaa.
Ei muuta kuin chiliä ja vihreää teetä kurkusta alas niin kohta näyttää ihan David Hasselhoffilta  :-*


Muualtakin olen kuullut, että chili nopeuttaa aineenvaihduntaa. Aineenvaihdunnan sivutuote on vapaat radikaalit. Vapaiden radikaalien vaurioita voidaan sanoa "sisäiseksi härskiintymiseksi" :D, kaikki varmaan tietävät mitä vapaat radikaalit on.   Liian nopea aineenvaihdunta tuottaa enemmän vapaita radikaaleja. Useissa kokeissa (madoista apinoihin) on todettu, että hyvin niukalla määrällä kaloreita elää huomattavasti pidempään. Yksi syy tähän on, koska elimistö "oppii" tulemaan toimeen vähemmällä, jolloin aineenvaihdunnan sivutuetteiden (vapaiden radikaalien) vaikutus vähenee.
http://yle.fi/vintti/yle.fi/akuutti/arkisto2006/210306_b.htm  < -- lisää aiheesta

Uskon kuitenkin, että kaikkien muiden hyvin terveysvaikutusten hyöty ylittää haitat, ja kokonaishyöty siis enemmän.

Whili

?? siis HÄH ??    :o

Vapautuuko mun sisäinen härski radikaali kun mä syön chilejä  :o

Fredrik-flugarn

Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Whili - heinäkuu 20, 2012, 19:31:50 ip
?? siis HÄH ??    :o

Vapautuuko mun sisäinen härski radikaali kun mä syön chilejä  :o


Härskiä vapautuu kokoajan, aineenvaihdunnan sivutuotteena. Eli siinäkö sitten hengittelet, härskiä vaan tulee :D