tammikuu 06, 2025, 22:04:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sternon kausi 09/10

Aloittaja Sterno, lokakuu 24, 2009, 20:35:09 ip

« edellinen - seuraava »

jeQQ

Ei kait niillä luonnossakaan ole aivan tasalämmintä lämpöä? ;) Tosin menevät linnun vatsan kautta, mutta..

Sterno

Jeps, lämpö taitaa olla nyt ainoa "ongelma" idätyksen kanssa.  Heitin nuo pepper-kingin siemenet toiseen boksiin eslien alle.  Eivätpä juurikaan lämmitä nuo eslit, eli ehkä kokeilen huomenna loisteputkiviritystä, jos se antaisi enemmän lämpöä.

Tuossa kuva vielä aloituksesta.  8 eri lajia, 3 siementä per laji, 1 siemen per "ruukku".  Olisi varmaan voinut laittaa pari kolme siementäkin per ruukku, mutta, katsotaan nyt kuis käy.

Sterno

pkdi

HIENOA! Levitähä sanaa saksanmaallakin =) Suosittelen myös ottamaan tietoa minimikasvutekijöistä, eli siis siitä minimaalisimmasta kasvun säätäjästä (ilmanvaihto, tuuletus, lämpö, ravinteet, maaperä yms.), koska sen perusteella voit havannoida MITÄ kasvi tarvitsee... ajan saatossa huomaat myös MIKSI kasvi juuri jotain kyseistä kasvutekijää tarvitsee!
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

Sterno

Jep, tosissaan tähän harrastukseen olen lähdössä. Suurin osa vapaa-ajasta meneekin aiheesta lueskeluun ja jotain kirjallisuuttakin on aiheesta nyt tilattu.

Kurkkasinpa äsken tuohon ensimmäiseen idätyslaatikkoon, johon siis laitoin ihan kaupasta ostetuiden habanerojen siemeniä.  Kolmessa turveruukussa näyttäisi olevan jo jotain elämää?!

Jonkinlainen koukkuhan tuolla on.

Ja tuossa tupla-koukku, vaikka vain yksi siemen pitäisi olla?!

Ja tämä vasta erikoiselta näyttää, hiuksenohut varsi jossa pikkuruiset lehdet päässä.

Idätyslaatikkoa lämmitän valoilla 24/7 ja pidän huolta ettei multa pääse kuivumaan.  Ei kai tässä vaiheessa tarvitse muuta tehdä?

Sterno

CyberDog

Ei tartte muuta kun innokasta odottelua ja noita mitä kuvasitkin.

Sterno

24 tuntia kulunut ja 8:ssa ruukussa 12:sta näkyy jo uutta elämää!

Tällaisia jökötti jo muutama pystyssä.

Ja tuo edellisessä postauksessa näkyvä tupla-koukku on nyt noussut pystyyn.  2 varttahan tuossa näkyy olevan, eli olisikohan kaksi siementä lipsahtanut samaan reikään ja tuollainen tupla-chili tulossa?!

Mahtavaa nähdä miten nopeasti nuo lähtivät itämään.  Kiitos kaikille vinkeistä. Laitan varmaan oman kasvatyspäiväkirjan jossain vaiheessa pystyyn ja heittelen kuvia reilummin sinne.

Sterno

Sterno

Lainaus käyttäjältä: Sterno - marraskuu 01, 2009, 19:20:30 ip
Ja tämä vasta erikoiselta näyttää, hiuksenohut varsi jossa pikkuruiset lehdet päässä.

Jahas, tuo ei sitten ollutkaan chili. Mikä lie heinä olikaan, nypin pois.  Vierestä meinaan pukkas habanero iloisesti ylös.

Noista habaneroista 11/12 nousi nätisti ylös. Ei paha prosentti! Ja nämä siis ihan tuoreesta vihannestarhasta ostetusta hedelmästä itse irroitetut ja kylvetyt siemenet.

Siirsin nyt kokeeksi pari tainta idätyslaatikosta omaan ruukkuunsa.  En tiedä olikohan liian aikaista, kun vasta pari-kolme senttisiä ovat, mutta kokeillaan nyt?!

Hieman lähikuvaa habeneronpoikasesta.

Tämä olisi kai voinut mennä syvemmällekin, mutta olkoot. 

Noihin kahteen ruukkuun laitoin 50/50 istutusmultaa ja kaktusmultaa.  Mitään lannotteita en ole vielä hommannut, eli vain kraanavettä on tarjolla alhaaltapäin.

Huomenna ajattelin hommata kevytsoraa, perliittiä ja lisää noita multia, joten hieman erilaisia ruukutuksia on tarkoitus kokeilla.

Milloinkohan kannattaisi laittaa tuuletin puhaltelemaan noille ruukutetuille taimille?  Noin 1,5 viikkoa sitten meni siemenet multaan, eli aika nuoria vielä ovat.

Sterno

bluesman

Chilit tykkää suihkuttelusta erittäin paljon, varsinkin lämmityskautena kun huoneilma on kuivaa. Spraypullo kehiin.

Sterno

marraskuu 06, 2009, 10:44:22 ap #28 Viimeisin muokkaus: marraskuu 06, 2009, 10:50:58 ap käyttäjältä Sterno
Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 05, 2009, 11:04:09 ap
Chilit tykkää suihkuttelusta erittäin paljon, varsinkin lämmityskautena kun huoneilma on kuivaa. Spraypullo kehiin.

Kiitos vinkistä.  Muutaman sentin taimet ovat nyt 24 tuntia päivässä  loisteputkivalon alla (2 x 32W 120cm).  Valojen ja taimien välillä on noin 15-20cm. Kuinkahan usein noita kannattaa sumutella? Kerran tai kaksi päivässä?

bluesman

Mulla oli alussa niin kova into että melkein sumutinputeli kädessä olin koko päivän. Mitä nyt vessaan mennessä maltoin laittaa pois.
Eikun juu, pari kolme neljä kertaa päivässä varmaan on ihan ok.

Sterno

Reilut kolme viikkoa mennyt ja mukavastihan nuo ovat lähteneet kasvamaan.

Annuumit ovat kasvaneet huomattavasti muita nopeammin. Ovat heittäen isoimmat noista, eli cayennet, jalapeñot sekä anchot.

Hieman liian isoihin ruukkuihin tuli osa laitettua, mutta tuntuvat silti kasvavan ihan mukavasti.  Ainoat asiat mitkä hämäävät, ovat tuossa eturivissä oikealta päin nuo 2 habaneroa sekä kolmanentena oikealta tuo lemon drop.

Habaneron lehdet tummuvat aika rajusti, tumman violettiä, lähes mustaa lehdissä.  Tuota esiintyy kaikissa noissa kaupan habaneroissa, eli onkohan tuo lajikkeelle normaalia vai onko niissä jotain vikaa?

Tuo lemon drop taas on oudosti ihan vaalean vihreä, lähes kellertävä, kun muut lemon dropit sekä muut lajikkeet ovat mukavan syvän vihreitä.  Mikähän sillä on? Jano?

Olen antanut kasteluvedessä aina minimiannokset biobizz growta, root juicea sekä algamicciä.  Suihkupullossa on myös aina seassa tilkka algamicciä.

Tänään kastelin kaikki ensimmäisen kerran pelkällä vesijohtovedellä joka on seissyt huoneenlämmössä pari päivää.

Valoa kasvit ovat saaneet ainakin tarpeeksi.  Alkuvaiheessa ovat olleet 24/7 tupla-loisteputkien alla ja heti kun toinen lehtipari alkaa tulla, olen siirtänyt ne 400W monimetallivalaisimen alle (valo päällä 07-23).

Sterno

jeQQ

Jano esiintyy pikemminkin lehtien nuupahtamisella. Voisi viitata ravinnepuutokseen, tahi liikakasteluun. Veikkaisin ehkä liikakastelua? Paha sanoa..

Ja useille chileille on normaalia kovassa valossa tehdä tummia lehtiä / marjoja. Tuskinpa mitään sen kummempaa. ;)

Sterno

Selvisipä syy miksi muutama kasvi kellastui pahasti.  Lannoitteiden puute!

Olin jostain lukenut, että joka toisella kerralla lannoitteita ja joka toisella pelkkää vettä.  Tuo ei minun tapauksessani toiminut, etenkin kun chilit kasvavat kaktus- ja istutusmullan sekoituksessa.  Eli ilmeisesti aika matalalannoitteista maata.

Olin ilmeisesti kastellut myös hieman liian niukasti ylikastelun pelossa ja noita Biobizzejäkin oli aina vaan minimimäärä vedessä.

Joka kerta vaan runsaasti Biobizzejä kasteluveteen ja chilit kasvavat taas hienosti.

Sterno

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Sterno - joulukuu 16, 2009, 16:39:32 ip... Olin jostain lukenut, että

Melko epävarma tietolähde. Asiat kun riippuvat niin monesta tekijästä.  :D

Olen mielestäni suorastaan jankuttanut täällä, että kaktusmulta on köyhää, eikä siinä kasva ilman lannoitusta. Hyvä, että joku muukin toteaa asian. Sitä paitsi lannoitus ja valon määrä kulkevat käsi kädessä. Luonnonvalossa joulukuussa ei juuri kannata lannoitella tai saa niin honteloa kasvua, että sillä ei ole mitään käyttöä myöhemmin. Sinulla kuitenkin on paljon valoa. Silloin tarvitaan paljon ravinteitakin.

Sitten tulevat vielä lajikohtaiset erot. Jotkut (kuten chinenset) saattavat sietää moninkertaista lannoitusta muihin verrattuna. Eli yhtä oikeaa ohjetta ei voi antaa. Tarkkaile kasvejasi.

papereeka88

Kaktus multa on kyllä mielenkiintoinen kysymys sinänsä,sillä itse kun idättelin nämä ensimmäiset kasvit minulla kasvoi 3 laisessa eri mullassa joita seuran tarkaan (saivat samaa hoitoa ja valoa ja oli vielä samoja lajikkeita)Kyseessä olivat kekkilän kestmulta,kaktusmulta sekä niistä ja lekasorasta tehty sekoitus.Sekoitus oli täysi pettymys siinä olevat kasvit jäivät selvästi (puhutaan senteistä) lyhyemmäksi kuin kaktus uja kesto mullassa kasvaneet.Kasvussa en havainnut kovin suurta eroa kaktus ja kestomullan välillä.Lopetin tosin seurannan hieman liian aikaisin,koska täältä tulleen jankutuksen ;) sekä muuten netistä lukemani perusteella kestomulta olisi varmenpi valinta ja koska ei kasvussa ollut eroa en nähnyt enää syytä istuttaa kasveja eri multiin.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Sterno

Jep, no tää on niin tätä kun aloittaa uuden harrastuksen tietämättä asiasta yhtään mitään ja yrittää löytää tietoa käymällä läpi foorumeiden tuhansia ketjuja :)

Noh, tekemällä oppii, eli kyllä tämä tästä näyttäisi lähtevän eteenpäin taas.

1,5kk siemenien kylvöstä ja nyt näyttää jo tältä.

Ensimmäistä kukkaa alkaa pukkaa, tässä Cayenne.

Ja tässä jallun nuppu.

En tiedä onko tämä normaali aika aloittaa kukkiminen vai johtuuko tuo tuosta kellastumis-shokista, eli nyt kun yhtäkkiä saavat taas ravintoa, rupesi uusia lehtiä ja noita nuppuja tulemaan aivan hulluna!

Muutaman chilin siirsin myös isompaan ruukkuun ja uuteen multaan. Uskomatonta millainen kasvupyrähdys siitäkin lähti. Todellakin tykkääväät isommasta ruukusta poloiset.

Sterno

jeQQ

Nypi pois! Hidastaa kasvua voimien tuhlaaminen kukkimiseen. Noin pienenä noita nuppuja tulee vielä niin vähän, että ne saa helposti nypittyä pois.

Sterno

Joo, kai noita pitäisi nyppiä pois, kun vaan raaskisi.  Käytännössä kaikki annuumit rupesivat nyt kukkimaan. Parista kasvista olen noita nyppinyt ja pariin isompaan jätin kukat kokeeksi.

Tässä Cayenne, joka puhkesi kukkaan tänä aamuna.

Chinenset, erityisesti Habanerot taasen eivät juurikaan kasva korkeutta, kukista ei tietokaan, mutta kasvin varressa tapahtuu paljon. Tämäkin yksilö on max 10cm korkea.

Kellarihuoneessani alkaa olemaan sademetsän fiilis :)

Sterno

PS. Voisiko joku moderaattoreista viskata tämän ketjun tuonne kasvatuspäiväkirjat puolelle?

Sterno

Kuukausi taas vierähtänyt. Lähes kaikki chilit kukkivat täysillä enkä ole mitenkään ehtinyt noin 32 kasvista nyppiä kaikkia kukkia pois, eli pikku podin tynkää rupesi noista annuumeista pukkaamaan.

Jallu Grande.

Cayenne.

Ancho.

Black Scorpion Tonguen kukat ovat nättejä, eli kuva vielä siitä.

Sterno

Sterno

Hieman updeittiä rintamalta.  Tilanne näytti jo tosi huonolta, kun kasvilamppu hajosi reilut kuukausi sitten ja jotain mikroskooppisen pieniä itikoitakin löytyi tuhansia lehtien alta ja mullasta.  Onneksi ilmat ovat nyt niin lämpimät, että sain siirrettyä chilini ulos puutarhaan.

Satoa on jonkin verran tulossa.

Pikkuinen kypsyvä habanero.

Jalapenot ovat valmiita syötäviksi.

Jättimäinen Ancho pasilla on jo nyrkin kokoinen.

Cayennet kypsyvät nätisti.

Lemon Drop raakileita.

Puskallinen kypsää Cayenneä.

Sterno